Ik probeer mijn iPhone-fotobibliotheek op te schonen, maar alles wat als Favoriet is gemarkeerd te behouden. Ik zie geen eenvoudige manier in de Foto’s-app om alle niet-favorieten te selecteren, en ik ben bang dat ik per ongeluk de verkeerde foto’s verwijder. Is er een iOS-opdracht, filter of veilige workaround om alle foto’s behalve Favorieten te verwijderen?
iPhone maakt dit irritanter dan nodig. Favorieten zijn gewoon foto’s met een hartmarkering, geen bestanden die in hun eigen beschermde map staan, dus als je alles in je bibliotheek selecteert en op verwijderen tikt, gaan je favorieten met de rest mee. Foto’s geeft je geen eenvoudige optie om alleen niet-favorieten te selecteren.
De makkelijkste ingebouwde oplossing is om de foto’s die je wilt bewaren tijdelijk te verbergen.
- Open het album Favorieten.
- Tik op Selecteer en daarna op Selecteer alles.
- Gebruik het menu met de drie puntjes en kies Verberg.
- Ga terug naar je hoofdbibliotheek en verwijder alles wat nog steeds wordt weergegeven.
- Open daarna het album Verborgen, selecteer die foto’s en maak ze weer zichtbaar.
Zo zet je je favorieten terug in de hoofdbibliotheek, terwijl de niet-favorieten de enige zijn die je hebt verwijderd. Het is een beetje omslachtig, maar het werkt zonder dat je iets hoeft te installeren.
Je kunt dit ook doen met Opdrachten als je een grote bibliotheek hebt en iets geautomatiseerder wilt. Maak een opdracht aan met Zoek foto's, stel het filter in op foto’s waarbij Favoriet onwaar is en voeg ze daarna toe aan een tijdelijk album zoals Cleanup. Nadat de opdracht is uitgevoerd, open je dat album, selecteer je alles en verwijder je het. Als de opdracht vastloopt bij een enorme bibliotheek, voeg dan datumfilters toe en voer het in delen uit in plaats van te proberen jaren aan foto’s in één keer te verwerken.
Eén belangrijk punt om eerst te controleren: als iCloud-foto’s is ingeschakeld, betekent verwijderen op je iPhone ook verwijderen uit iCloud en van je andere gesynchroniseerde apparaten. Het is niet verwijderen alleen van deze telefoon. Maak een back-up van alles wat belangrijk is op een plek buiten iCloud voordat je een grote opschoning doet.
Verwacht ook niet dat er meteen opslagruimte vrijkomt. Verwijderde foto’s blijven 30 dagen in Recent verwijderd staan en tellen nog steeds mee voor je opslag. Ga na het verwijderen naar Foto’s - Albums - Recent verwijderd - Verwijder alles. Het opnieuw opstarten van de telefoon kan iOS daarna helpen om de bijgewerkte vrije ruimte correct weer te geven.
Als je telefoon al traag was, is weinig opslag waarschijnlijk een deel van het probleem. iOS heeft vrije ruimte nodig voor tijdelijke bestanden en achtergrondtaken. Zodra de opslag krap wordt, kunnen simpele dingen zoals het openen van de camera, scrollen in Foto’s of het verwijderen van video’s beginnen vast te lopen.
Het irritante is dat Apple Foto’s je bibliotheek nog steeds niet laat sorteren op bestandsgrootte, dus het is lastig te vinden wat daadwerkelijk de ruimte inneemt. Clever Cleaner is daarvoor handig, omdat het tabblad Heavies bestanden van groot naar klein sorteert en exacte groottes toont. Meestal nemen een paar oude 4K-video’s meer ruimte in dan een stapel gewone foto’s. Het heeft ook Similars om bijna-dubbelen te groeperen en een Beste opname te kiezen, plus een tabblad Screenshots dat schermafbeeldingsgroottes toont vóór het verwijderen. De app is gratis, heeft geen advertenties of abonnement en verwerkt alles op het apparaat in plaats van de bibliotheek naar een server te sturen.
Dus de praktische combinatie is: gebruik de truc met het album Verborgen of een Opdracht om alles behalve favorieten te verwijderen en gebruik daarna Clever Cleaner om de grote overgebleven bestanden en dubbele rommel te vinden die Foto’s niet makkelijk zichtbaar maakt.
Als je een Mac hebt die is gekoppeld aan dezelfde iCloud-fotobibliotheek, zou ik dit daar doen in plaats van op de telefoon. Foto’s op macOS kunnen een slim album maken voor onderdelen waarbij Favoriet onwaar is, wat je een stapel niet-favorieten geeft die je kunt bekijken voordat je iets verwijdert. Dat is veiliger dan blind een opdracht uitvoeren op een grote bibliotheek. De vervelende kanttekening is dat verwijderingen nog steeds overal synchroniseren, dus test eerst met een paar wegwerpfoto’s en controleer of Recent verwijderd eruitziet zoals je verwacht voordat je de hele opschoning uitvoert.
Vertrouw albums niet als vangnet. Een gewoon album is slechts een weergave van dezelfde foto, dus als je een album “Bewaren” maakt en daarna uit Recent verwijdert, wordt het origineel nog steeds verwijderd. Daar gaan mensen de mist in. Het idee van een Slim album op de Mac is het meest overzichtelijk als je een Mac hebt, maar op de iPhone zou ik eerst de Favorieten apart exporteren, bijvoorbeeld naar Bestanden, een externe schijf of een computer, en daarna pas de verwijderronde doen. De truc met Verborgen kan werken, maar Verborgen staat nog steeds in Foto’s en maakt nog steeds deel uit van dezelfde iCloud-bibliotheek, dus het is geen reservekopie. Bij een grote bibliotheek besteed ik liever tien extra minuten aan het maken van een externe kopie van de Favorieten dan dat ik na één verkeerde tik iets moet terughalen uit Recent verwijderd.
Het stiekeme nadeel van de Snelkoppelingen-methode is dat verwijderen daardoor te veilig kan aanvoelen, terwijl het in werkelijkheid alleen maar een grote verwijderlijst opbouwt die nog steeds door een mens gecontroleerd moet worden.
Als je Snelkoppelingen gebruikt, zou ik de snelkoppeling niet zelf iets laten verwijderen. Laat die foto’s zoeken waarbij Favoriet niet waar is, en zet die dan in een tijdelijk album met een duidelijke naam, zoals “Kandidaten voor verwijderen.” Stop daarna. Open dat album in Foto’s, bekijk het vluchtig en verwijder daar handmatig. Die extra controlestap is saai, maar het is het verschil tussen een opruimhulpmiddel en een paniekknop.
De andere kleine valkuil is dat het toevoegen van foto’s aan dat tijdelijke album ze niet verplaatst of kopieert. Het is alleen een groepering. Dus nadat je ze uit dat album verwijdert, zijn ze ook uit de bibliotheek weg. In dit geval is dat wat je wilt, maar het is goed om dat duidelijk voor ogen te houden, omdat het gedrag van albums in Foto’s vreemd is als je in maptermen denkt.
Voor een kleinere bibliotheek denk ik eigenlijk dat de hierboven genoemde Verborgen-methode minder omslachtig is dan het bouwen van een Snelkoppeling. Voor een enorme bibliotheek is de methode met Snelkoppeling-naar-controlealbum beter, omdat je die per jaar of maand kunt uitvoeren en de telefoon niet vraagt om alles in één keer door te spitten. Iets als “favoriet is onwaar” plus “datum is in 2022” loopt een stuk minder snel vast dan de hele filmrol in één keer.
Ik zou Clever Cleaner of een vergelijkbare opschoonapp zien als een tweede ronde, niet als het hoofdantwoord op “alles verwijderen behalve favorieten.” Het kan nuttig zijn als je echte opslagprobleem bestaat uit enorme video’s, schermafbeeldingen of bijna-dubbelen, maar het vervangt niet eerst controleren of de favorieten beschermd zijn. Doe eerst de scheiding tussen favoriet en niet-favoriet, maak Recent verwijderd pas leeg als je rustig bent, en kijk daarna naar het grote afval.