Mijn schijf begint kuren te vertonen met trage toegang en af en toe bestandsfouten, en ik ben bang dat het erger kan worden. Ik zoek advies over de beste schijfhersteltool om eerst te proberen voor het oplossen van harde-schijffouten zonder risico op gegevensverlies.
Voor de meeste mensen zou ik me eerst zorgen maken over de gegevens voordat ik me zorgen maak over het “repareren” van de schijf. Veel reparatietools kunnen een slechte situatie verergeren als de schijf al instabiel is, dus de veiligere stap is om eerst je bestanden te kopiëren of te herstellen.
Daarom zou ik waarschijnlijk beginnen met Disk Drill. Het is geen magisch hulpmiddel dat elk schijfprobleem repareert, maar dat is juist een beetje het punt. Disk Drill is vooral nuttig om bestanden terug te halen van schijven die beschadigd, RAW, geformatteerd zijn of niet willen opstarten. Het heeft ook S.M.A.R.T.-monitoring, zodat je een beter idee krijgt of de hardware zelf begint te falen.
De schijfkopiefunctie is ook een groot pluspunt. Als de schijf kuren vertoont, kun je er eerst een image van maken en daarna proberen te herstellen vanaf die kopie in plaats van de originele schijf steeds opnieuw te belasten.
Een paar andere tools zijn ook de moeite waard om te kennen, afhankelijk van het probleem:
- TestDisk is geweldig als je te maken hebt met een verloren partitie, een beschadigde partitietabel of een beschadigde opstartsector. Het is gratis en erg krachtig, maar het is tekstgebaseerd en niet bepaald beginnersvriendelijk. Ik zou het niet als eerste keuze nemen tenzij je al vertrouwd bent met het werken met partities.
- Hard Disk Sentinel is meer bedoeld voor monitoring dan voor herstel. Het leest S.M.A.R.T.-gegevens, houdt temperaturen in de gaten en kan je waarschuwen wanneer een schijf tekenen van problemen begint te vertonen. Handig als je problemen wilt opmerken voordat Windows begint te klagen.
Het belangrijkste om in gedachten te houden, is dat software geen fysieke defecten kan verhelpen. Als de schijf klikkende, schurende of zoemende geluiden maakt, willekeurig verdwijnt, vastloopt tijdens het lezen, meer bad sectors laat zien, S.M.A.R.T.-waarschuwingen geeft of herhaaldelijk I/O-fouten meldt, blijf dan niet reparatiepogingen uitvoeren alleen om te zien wat er gebeurt.
Haal op dat moment alle gegevens die je nog van de schijf kunt halen eraf en ga ervan uit dat je deze moet vervangen. Zodra een schijf op hardwareniveau onbetrouwbaar begint te worden, wordt het meestal niet meer beter.
Als de schijf helemaal niet wordt gedetecteerd, harde mechanische geluiden maakt of de gegevens te belangrijk zijn om risico mee te nemen, zou ik stoppen met doe-het-zelfpogingen en contact opnemen met een professioneel herstelbedrijf. Zij kunnen aan de elektronica werken, defecte onderdelen vervangen of gegevens van de platters herstellen in een cleanroomomgeving. Het kan duur worden, waarbij logisch herstel vaak rond de $300–$700 ligt en ernstige mechanische defecten eerder richting $1,000–$2,500+ gaan, maar soms is dat de enige realistische optie.
Mijn basisvolgorde zou zijn: herstel eerst de belangrijke bestanden, controleer daarna de gezondheid van de schijf, probeer alleen reparaties als de schijf stabiel lijkt, vervang deze als er hardwarewaarschuwingstekens zijn en gebruik een hersteldienst als de schijf fysieke schade heeft of helemaal niet wordt herkend.
Een trage schijf met een paar bestandsfouten is iets anders dan een schijf die verdwijnt, klikt of de hele pc laat vastlopen. In het eerste geval zou ik saai beginnen: kopieer de belangrijke dingen, controleer SMART en overweeg daarna een alleen-lezen herstelpoging of image met iets als Disk Drill voordat je reparatiehulpmiddelen uitvoert. In het tweede geval zou ik CHKDSK niet als eerste uitvoeren, ook al maakt Windows dat verleidelijk, omdat het wijzigingen naar het bestandssysteem schrijft en herstel rommeliger kan maken als de schijf al aan het falen is. CHKDSK is prima nadat je een back-up of image hebt, maar als eerste stap op een instabiele schijf is het een gok, geen reddingsplan.
Verwacht niet dat een hulpprogramma een stervende harde schijf weer betrouwbaar maakt. In het beste geval kan software schade aan het bestandssysteem herstellen of je helpen gegevens te kopiëren voordat de schijf verder verslechtert. Als de schijf traag is en bestandsfouten geeft, zou mijn eerste hulpmiddel zijn wat je belangrijke bestanden met zo min mogelijk belasting van de slechte schijf naar een andere schijf kan overzetten.
Ik ben het eens met de waarschuwing over CHKDSK, maar ik zou nog voorzichtiger zijn voordat ik een reparatieprogramma kies: probeer een andere kabel, USB-poort, behuizing of SATA-poort als dit een externe of secundaire schijf is. Slechte USB-bridges en onbetrouwbare kabels kunnen sterk lijken op schijfuitval. Controleer daarna SMART met iets eenvoudigs zoals CrystalDiskInfo of Hard Disk Sentinel. Als SMART opnieuw toegewezen sectoren, wachtende sectoren of toenemende leesfouten laat zien, denk dan niet meer aan reparatie maar aan vervanging.
Disk Drill is een logische vroege optie als je eerst bestanden moet herstellen of een image moet maken. Ik zou het echter niet behandelen als een knop om mijn harde schijf te repareren. Herstel of maak eerst een image en voer daarna pas CHKDSK of TestDisk uit wanneer de gegevens veilig zijn. Als de fouten werden veroorzaakt door een slechte afsluiting of een beschadigd bestandssysteem, kunnen reparatiehulpmiddelen helpen. Als de schijf fysiek defect raakt, is de succesvolle uitkomst je gegevens ervan afhalen en de schijf met pensioen sturen, niet hem weer dagelijks gebruiken.