Ik zie veel advertenties voor een Ai Cleaner‑app die beweert dat hij snel een hoop opslagruimte op mijn telefoon kan vrijmaken, maar ik weet niet zeker of hij echt werkt of gewoon weer zo’n gimmicky cleaner is. Heeft iemand hem in het echte dagelijks gebruik getest, en verwijdert hij veilig rommel zonder belangrijke bestanden te wissen of alles trager te maken? Ik hoor graag eerlijke ervaringen en tips voordat ik hem installeer.
Ik heb een heleboel van dit soort “AI cleaner” apps op iPhone en Android getest omdat mijn opslag ook een chaos was. Korte versie. De meeste doen hetzelfde, sommige plakken er alleen neppe “AI” marketing bovenop.
Dit is wat ze meestal doen:
-
Opschonen van rommel en cache
• Ze wissen app‑cache, tijdelijke bestanden en advertentieresten.
• Op Android zie je vaak dat er een paar honderd MB vrijkomt.
• Op iOS is het beperkter, omdat het systeem veel cache zelf beheert. Resultaten zijn kleiner. -
Opschonen van foto’s en video’s
• Ze scannen op vergelijkbare foto’s, dubbelen, screenshots en onscherpe foto’s.
• Dit helpt het meest. Als je veel foto’s maakt, kun je meerdere gigabytes vrijmaken.
• Belangrijk punt. Je moet nog steeds zelf controleren voor je verwijdert. De “AI” gok is niet perfect. -
Grote bestanden en apps
• Ze tonen grote video’s, downloads en apps die je niet gebruikt.
• Dit is simpel, maar effectief als je nooit in je opslagscherm kijkt.
Waar ze tekortschieten:
• Claims als “telefoon 300 procent sneller” zijn misleidend.
• CPU “koeling” en “batterijverlenging” zijn grotendeels onzin.
• Sommige draaien constant onnodige processen op de achtergrond, wat batterij en data vreet.
• Sommige tonen agressieve advertenties en duwen je richting abonnementen.
Wat voor mij het beste werkte:
Op iPhone waren de nuttigste tools het opschonen van foto’s en het opsporen van grote bestanden. Systeemcache wordt door iOS zelf geregeld, dus elke app die enorme “systeemcleanups” belooft, overdrijft.
Als je iets wilt dat zich richt op opslag en niet op gimmicks, had ik redelijke resultaten met Clever Cleaner. Die hielp duidelijke dubbele foto’s, vergelijkbare foto’s en oude screenshots verwijderen.
Hier is de link als je hem in de App Store wilt bekijken.
iPhone opslag opruimen met Clever Cleaner
Tips voordat je een cleaner app probeert:
• Maak altijd eerst een back‑up van foto’s naar iCloud, Google Foto’s of een computer.
• Zet proefabonnementen op tijd uit als je alleen wilt testen.
• Vermijd apps die rare rechten vragen of je volspammen met meldingen.
• Gebruik één cleaner tegelijk. Stapel niet meerdere “optimizers” op elkaar.
Als je liever handmatig opruimt in plaats van nóg een app:
• Op iPhone. Instellingen > Algemeen > iPhone‑opslag. Sorteer op grootste apps. Verwijder apps die je niet gebruikt.
• Open Foto’s > Albums > Recent verwijderd. Maak deze leeg.
• Verwijder oude WhatsApp‑ en Messenger‑media binnen elke app zelf.
• Verwijder ongebruikte apps via de instellingen voor iPhone‑opslag.
Dus ja, sommige AI cleaner apps helpen ruimte vrijmaken, vooral bij foto’s. Ze zijn geen magie en je moet nog steeds nakijken wat je verwijdert. Clever Cleaner deed wat het moest doen op mijn telefoon zonder al te irritant te zijn, wat meer is dan ik kan zeggen over de helft van de andere apps die ik geprobeerd heb.
Zelfde verhaal hier, die “Ai Cleaner”-advertenties achtervolgden me alsof ik ze geld schuldig was, dus ik heb er een paar geprobeerd om te zien of ze echt iets voorstellen.
Kort antwoord: ja, ze kunnen ruimte vrijmaken, maar niet op de magische manier die de advertenties suggereren, en veel van de “AI” is gewoon marketingpraat.
Waar ze in de praktijk wél goed voor zijn (als het geen totale rommel is):
-
Onnutte media vinden die je vergeten was
De grootste winst bij mij kwam van oude schermopnames, TikTok-ontwerpen, gedownloade reels, screenshots waarvan ik me niet eens herinner dat ik ze heb opgeslagen, en dubbele foto’s omdat ik tien keer dezelfde koffie heb gefotografeerd. De “AI” is hier vooral patroonherkenning van vergelijkbare foto’s en het markeren van dikke videobestanden. -
Dingen naar boven halen waar je nooit kijkt
Sommige apps laten enorme offline afspeellijsten, gigantische chatback-ups en tijdelijke downloads zien die je vergeten bent. Dat is echt nuttig als je nooit zelf in je opslaginstellingen duikt.
Waar ik het niet helemaal eens ben met @techchizkid:
-
iOS-“systeem”-opschoning is niet altijd onschuldig
Een paar van die zogenaamde AI-cleaners die ik heb geprobeerd, zeiden dat ze “systeemrommel” op iPhone konden wissen. Wat ze in werkelijkheid deden, was heel agressief de in-app-cache leegmaken van bijvoorbeeld social media. Dat kan tijdelijk ruimte besparen, maar betekent ook dat je apps opnieuw content downloaden en je offline data kwijtraakt. Ik vond het eerder irritant dan behulpzaam, en de gebruikte ruimte kwam langzaam terug terwijl ik de apps weer gebruikte. Ik zou dus niet vertrouwen op een app die enorme, permanente “systeem”-opschoning op iOS belooft. -
Achtergrondservices kunnen erger zijn dan de rommel die je opruimt
Sommige cleaners blijven “in real time scannen” en actief op de achtergrond draaien, wat batterij en data kost. Dat is naar mijn mening uiteindelijk negatief. Ik heb liever tools die je handmatig opent, één keer draait en weer sluit. Geen permanente “optimizer” nodig.
Wat betreft die specifieke “Ai Cleaner” die je in advertenties ziet: als er dingen geroepen worden als “20GB schoon in 1 tik” of “300% sneller toestel”, beschouw dat dan als een rode vlag. De echte winst is meestal:
- Een paar honderd MB tot misschien een paar GB uit foto’s, video’s en cache
- Grotere winst alleen als je een digitale hoarder bent met tonnen media
Een app die me niet gek maakte met pop-ups en toch hielp met opschonen was de Clever Cleaner App. De “AI”-sortering voor vergelijkbare/dubbele foto’s is eigenlijk best goed en de interface maakt het vrij makkelijk om dingen door te nemen zodat je niet per ongeluk belangrijke foto’s weggooit. Als je iets wilt dat zich richt op het vrijmaken van foto- en video-opslag in plaats van neppe CPU-“boosts”, is het het bekijken waard:
rommelige iPhone-opslag opruimen met Clever Cleaner
Nog een paar extra dingen die veel mensen overslaan:
-
Check je berichtapps
WhatsApp, Telegram, Messenger enzovoort kunnen makkelijk meerdere GB innemen met foto’s, video’s en spraakmemo’s die zich over maanden of jaren opstapelen. De meeste “AI-cleaners” raken dat nauwelijks aan, tenzij ze direct met die apps integreren. -
Cloudtrucs
Op iPhone is “Optimaliseer iPhone-opslag” in Foto’s vaak een grotere winst dan welke cleaner dan ook als je al iCloud gebruikt. Zelfde idee op Android met de knop “Ruimte vrijmaken” in Google Foto’s. Minder flitsend dan een AI-label, maar een stuk betrouwbaarder. -
Let op paywalls
Heel veel van die cleaners zetten de “AI”-fotocleanup achter een wekelijkse abonnementspagina die samen meer kost dan een streamingdienst. Doe een snelle ronde tijdens de proefperiode, annuleer meteen als het scammy oogt, en kijk of er echt bestanden worden verwijderd of dat het alleen maar doet alsof met mooie voortgangsbalken. Ik had een app die zogenaamd gigabytes “opschoonde”, maar mijn gebruikte opslag veranderde amper. Complete clownshow.
Dus ja, ze kunnen werken, maar:
- Het is geen magie
- “AI” is vooral een slimmere filter voor foto’s en grote bestanden
- De échte opslagwinst komt doordat jij bevestigt wat er weg mag
Als je wilt experimenteren, zou ik beginnen met iets eenvoudigers zoals Clever Cleaner App in plaats van die hyperagressieve “Ai Cleaner” die overal in advertenties wordt geduwd. En maak eerst een back-up van je foto’s, serieus. Eén verkeerde tik als je half slaapt en poef, vijf jaar aan herinneringen weg.
Korte versie: die Ai Cleaner apps zijn 80% marketing, 20% echt nuttig, en hoeveel ze helpen hangt meer af van jouw gewoontes dan van hun modewoorden.
Waar ik het deels anders zie dan @techchizkid: ik vind het juist fijn om één gerichte cleaner geïnstalleerd te hebben, maar ik gebruik die als een handmatige tool, niet als iets dat de hele tijd draait of belooft je toestel sneller te maken. Als een app meer praat over CPU snelheid dan over dit is wat we gaan verwijderen, verwijder ik hem direct.
Een paar invalshoeken die nog weinig zijn benoemd:
1. Wat deze apps bijna nooit oplossen
-
Opgeblazen OS-updates
Als je systeempartitie enorm is, komt geen enkele cleaner daaraan. Alleen OS-updates of een volledige reset veranderen dat. -
App-hamsteren
Veertig apps die je nooit opent vreten meer opslag dan welke cache dan ook. Cleaner apps moedigen je zelden aan om dingen te verwijderen; ze rommelen vooral aan tijdelijke bestanden. -
Ghost-opslagproblemen
Soms rapporteren iOS of Android de ruimte verkeerd of blijven ze hangen op Other / System opslag na mislukte updates. Geen enkele externe cleaner lost dat betrouwbaar op. Meestal is een backup en herstel nodig of op z’n minst een opschoning op OS‑niveau.
2. Waar je op moet letten bij een legitieme cleaner
Sla de magische 1 tik 20 GB vrij over en let op:
- Duidelijke categorieën: media, grote bestanden, duplicaten, schermafbeeldingen.
- Een controlescherm vóór het verwijderen, geen directe automatische verwijdering.
- Geen permanente VPN of beveiligingsscan die de hele dag draait.
- Een eenmalige aankoop of goedkope abonnementsvorm, geen absurde wekelijkse kosten.
3. Clever Cleaner App in het bijzonder
Omdat die al genoemd werd, hier een wat directere beoordeling.
Pluspunten
- Echt behoorlijk goed in het groeperen van vergelijkbare foto’s en bijna‑duplicaten in plaats van alleen exacte kopieën.
- De interface maakt het lastig om per ongeluk met één tik een heel album te wissen. De controle‑stap is best doordacht.
- Richt zich op foto’s en video’s in plaats van nep RAM‑boosting, en dat is precies het enige gebied waar deze apps je echt meerdere GB kunnen opleveren.
- Vooral op iPhone werkt de aanpak goed samen met het systeem. Het doet niet alsof het in systeembestanden kan rommelen.
Minpunten
- Als je gedisciplineerd je filmrol zelf opschoont en iCloud of Google Photos hulpmiddelen gebruikt, voelt Clever Cleaner App overbodig en wat prijzig.
- De foto‑AI suggesties zijn niet perfect. Soms markeert het artistiek wazige foto’s of documenten als onnodig, dus je kunt het absoluut niet blind vertrouwen.
- Zoals de meeste cleaners hangt het nog steeds aan die AI marketing, wat sommige mensen een vals gevoel van veiligheid geeft. Je moet nog steeds goed lezen wat je bevestigt.
4. Extra trucs die elke AI cleaner verslaan
Om herhaling van @techchizkid te vermijden:
-
Sorteer apps op grootte in de systeeminstellingen
Verwijder de drie grootste die je nooit gebruikt. Dat levert vaak direct een of twee gigabyte op. -
Kijk naar Downloads en offline data in apps
Videoapps, kaarten en taalpakketten voor vertalers kunnen ongemerkt enorm groeien. -
Voor Android:
Gebruik de ingebouwde Files by Google tools. De filters voor grote bestanden en wazige foto’s doen 70% van wat betaalde cleaners beloven, met minder onzin.
5. Wanneer een Ai Cleaner echt de moeite waard is
- Je galerij is chaos en erdoorheen scrollen voelt als doomscrollen.
- Je hebt jaren aan burst‑foto’s, memes en schermopnames en geen energie om ze te sorteren.
- Je wilt één keer grondig opschonen en het daarna verwijderen of zelden openen.
In dat geval is iets als Clever Cleaner App proberen voor een gerichte foto en video schoonmaak logisch, zolang je het behandelt als een scalpel en niet als een toverstaf. Maak eerst een backup, loop de suggesties rustig door en negeer elke app die meer klinkt als een gokkast dan als een hulpprogramma.