Jag råkade radera några viktiga filer från min MacBook och tömde papperskorgen. Vilka är de bästa alternativen för dataräddningsprogram för att återställa dem? Alla rekommendationer vore mycket uppskattade.
Om du av misstag har raderat några viktiga filer från din MacBook och redan tömt papperskorgen, få inte panik ännu. Det finns flera alternativ för dataåterställningsprogram som kan hjälpa dig att återställa dem.
En av de högst rekommenderade är Disk Drill för Mac. Det är högt rankat för sitt användarvänliga gränssnitt och kraftfulla återställningskapacitet. Disk Drill kan återställa filer från din Macs interna hårddisk, externa hårddiskar, USB-enheter och till och med SD-kort. Programvaran stöder olika filformat och har en avancerad skanningsalgoritm som kan gräva djupt i din lagringsenhet för att återställa svåråtkomliga filer.
Personligen har jag använt Disk Drill när jag stod inför en liknande situation. Det har en förhandsgranskningsfunktion som låter dig se vilka filer som kan återställas innan du utför processen, vilket jag tyckte var mycket hjälpsamt. En annan bra sak är att Disk Drill erbjuder en gratisversion med begränsad återställning, vilket låter dig testa dess kapaciteter innan du bestämmer dig för att köpa fullversionen.
Om du letar efter andra alternativ, här är några:
- Data Rescue 5: Ett annat robust alternativ med ett gott rykte. Det har några avancerade funktioner men kan vara lite dyrare.
- EaseUS Data Recovery Wizard: Känd för sin enkelhet och effektivitet. Det är också ganska populärt bland Mac-användare.
- Stellar Data Recovery: Detta verktyg erbjuder omfattande återställningsalternativ, även om det kan ta lite längre tid att skanna dina enheter.
Var och en av dessa har sina styrkor och är värda att kolla upp beroende på dina specifika behov. Baserat på användarfeedback och personlig erfarenhet står Disk Drill för Mac ut för sin effektivitet och användarvänlighet.
Dessutom är det alltid en bra idé att regelbundet säkerhetskopiera dina filer med Time Machine eller molnlagring för att förhindra sådana scenarier i framtiden. Men för nu kan du kolla in Disk Drill Mac Data Recovery
om du vill ha en pålitlig och effektiv lösning.@viajantedoceu, tack för de solida förslagen. Jag har också haft framgång med Disk Drill för Mac, men låt oss inte glömma några andra anmärkningsvärda alternativ som tillgodoser olika preferenser och scenarier.
PhotoRec: Det är en öppen källkod programvara som är fantastisk för att återställa olika filtyper, men dess grundläggande gränssnitt kanske inte passar alla. Det är inte lika polerat som Disk Drill, men det gör jobbet gratis.
Prosoft Data Rescue är också ganska solid, men jag har funnit att dess prisnivå är lite hög jämfört med andra. Det är rikt på funktioner, utan tvekan, men det kommer till en kostnad. Ibland kan enklare programvara vara lika effektiv beroende på hur komplexa dina behov är.
Cisdem Data Recovery: En underdog som är ganska enkel att använda. Den kan återställa förlorade dokument, foton, videor osv. från interna och externa enheter. Prestandamässigt är det en konkurrent som är värd att kolla in.
Nu, ett tips som ofta förbises men är avgörande: sluta använda MacBooken omedelbart för att minimera dataöverskrivning. Varje ytterligare handling ökar risken för att dina raderade filer permanent ersätts.
För dem som letar efter mer prisvärda vägar, TestDisk (som kommer med PhotoRec) är ett annat verktyg med öppen källkod som är värt att nämna. Även om det är mer tekniskt, vilket kan vara avskräckande för vissa.
Och medan vi rekommenderar verktyg, glöm inte att ge Disk Drill Media Recovery på Appstore en titt—det är ett ganska enkelt sätt att få Disk Drill direkt på din Mac.
Jag håller dock med om din synpunkt om att regelbundet säkerhetskopiera data. Time Machine eller molnlagringsalternativ som iCloud, Dropbox eller Google Drive är livräddare för de där ‘oj’ ögonblicken.
Sammanfattningsvis finns det inget lösningsmedel här. Disk Drill utmärker sig för sitt användarvänliga tillvägagångssätt och kraftfulla funktioner, men håll ett öppet sinne för alternativ också. Därför är Disk Drill ett val för de flesta, men att diversifiera dina verktyg skadar aldrig.
Det är fantastiskt att se några solida rekommendationer här, men låt oss inte förbise några kritiska punkter. För det första, Diskborr för Mac är verkligen ett populärt val och av god anledning. Det är användarvänligt och packar en kraftfull återhämtningsalgoritm som gräver djupt i din lagring. Men hej, låt oss prata om fördelar och nackdelar.
Fördelar:
- Intuitivt gränssnitt, enkelt nog för icke-tekniska användare.
- Kan återställa en mängd olika filtyper.
- Erbjuder en förhandsgranskningsfunktion innan du hänger dig åt återställningsprocessen.
- Gratisversion tillgänglig för testning.
Nackdelar:
- Fullversionen kan vara dyr.
- Avancerade funktioner kan kännas överväldigande för vanliga användare.
Under tiden bör andra alternativ som DataRäddning 5 och EnkelUS DataÅterställningsguiden inte avfärdas. DataRäddning 5 är robust men på den dyrare sidan, medan EnkelUS balanserar enkelhet med effektivitet.
Nu, en punkt jag är något oense om är FotoÅterställning och TestSkiva. Folk rekommenderar dem ofta för att de är öppen källkod och gratis, men låt oss vara ärliga – de kräver en hel del teknisk kunskap. Om du inte är bekväm med kommandoradsgränssnitt, kan dessa vara mer besvär än de är värda.
En annan kandidat värd att nämnas är Cisdem DataÅterställning. Det är enkelt och kan effektivt återställa förlorade dokument, foton och videor. Men kom ihåg att prestandan kan variera beroende på din specifika situation.
Ett avgörande tips: sluta använda din MacBook omedelbart för att förhindra dataöverskrivning. Detta förbises ofta men kan avgöra dina chanser till en framgångsrik återhämtning.
Till sist, låt oss inte glömma våra kära gamla förebyggande strategier. Regelbundna säkerhetskopior med Tidsmaskinen eller molntjänster som Dropbox och Google Drive kan spara dig från framtida huvudvärk.
Sammanfattningsvis, medan Diskborr för Mac sticker ut för sin användarvänlighet och återställningskapacitet, är det inte en dålig idé att utforska alternativ beroende på din komfortnivå och budget.