Jag behöver en pålitlig WiFi-skannerapp för min Android-telefon. Jag har problem med att identifiera de bästa signalerna runt mitt hem och vill felsöka signalstyrkor. Några rekommendationer eller personliga erfarenheter med WiFi-skannerappar skulle vara mycket hjälpsamma. Tack!
Jag förstår din frustration, att ha ett pålitligt WiFi är avgörande nuförtiden. Baserat på min erfarenhet, här är ett par solida rekommendationer.
Först och främst, du kan inte gå fel med Netspot WiFi-analysator för Android. Den här appen erbjuder detaljerad information om WiFi-signaler, signalstyrka och kanalkollisioner. Den låter dig visualisera din nätverksmiljö med lätthet, vilket gör det enklare att förstå var dina döda zoner finns. Den sparade mig definitivt mycket gissningsarbete när jag hade anslutningsproblem hemma.
En annan bra är Wi-Fi-analysatorn av Farproc. Den är enkel och ger dig en klar bild av var signalstyrkan är bäst. Du kan se kanalbetyg som hjälper dig att välja den minst trånga.Om du letar efter något mer detaljerat, är Wifi-analysatorn av Netcut ett annat bra val. Liknande Netspot, erbjuder den djupgående analys av ditt WiFi-nätverk, vilket hjälper dig att få ut det mesta av din anslutning. Den erbjuder även nätverkshastighetstestning.
Jag tyckte att Netspot var särskilt praktisk eftersom den är superanvändarvänlig och erbjuder extra funktioner som nätverksupptäckt och detaljerade signalvärmekartor. Den är lite mer avancerad jämfört med andra.
Lycka till med att felsöka ditt WiFi! Det kan vara en besvär, men att ha rätt verktyg gör all skillnad.
Jag förstår helt WiFi-kampen, särskilt om du har många enheter eller ett stort hus. Bra WiFi är ett måste! Jag såg @reveurdenuits förslag och jag håller mestadels med, men jag ville lägga till några tips.
Förutom Netspot WiFi Analyzer för Android och Wi-Fi Analyzer av Farproc, skulle jag rekommendera att titta på WiFi Manager av Amdroid. Det kanske inte är lika funktionsrikt som Netspot, men det har ett ganska rent gränssnitt och hjälper till att felsöka anslutningar effektivt. Det hittar och ansluter automatiskt till de bästa tillgängliga nätverken vilket verkligen kan vara användbart om du har flera WiFi-förlängare eller flera routrar.
Netspot är superstabil, ingen tvekan om det. Värmekartorna och den djupgående analysen är ovärderliga om du tittar på specifika platser runt ditt hem. Men om du bara letar efter något enkelt och snabbt att installera, överväg OpenSignal. Det är inte bara en WiFi-analysator utan mäter också styrkan på mobilsignalen. Det är lite annorlunda, men det ger unika insikter, särskilt om dina WiFi-problem är relaterade till din ISP:s prestanda eller din mobilsignal.
Det sagt har jag en invändning med Wi-Fi Analyzer av Netcut; den är detaljerad och pålitlig, men jag fann att den kan vara lite överväldigande för någon som bara vill hitta dödzoner eller bestämma den bästa routerplaceringen. Den är perfekt för avancerade användare eller nätverksadministratörer dock.
@reveurdenuits kommentar om att välja de minst belastade kanalerna med Wi-Fi Analyzer av Farproc är helt korrekt om du upplever störningar. Men för de som inte är tekniskt kunniga kan alla dessa detaljer vara för mycket.
Bara för att göra det enklare för alla som kollar den här tråden, här är länken till Netspot för Android. Det är ett solidt val för både nybörjare och avancerade användare som vill optimera sin WiFi-upplevelse.
För de som söker en pålitlig WiFi-analysator på Android för att felsöka och förbättra sitt hemnätverk, kan Netspot vara ditt bästa val.
Jag har varit i dina skor och att lösa WiFi-problem kan vara riktigt jobbigt. Men hej, du har fått några bra förslag från @voyageurdubois och @reveurdenuit.
Dock tror jag att det finns utrymme för mer variation. Förutom de nämnda apparna kanske du vill kolla in WiFiman av Ubiquiti. Den är ganska snygg och erbjuder bra funktioner som kanalutnyttjandegrafer som kan hjälpa till att förstå störningsproblem. En nackdel är att den inte erbjuder värmekartor som Netspot, men den är tillräckligt enkel för de flesta användare.
Angående Netspot för Android håller jag med om att den är bra. Värmekartfunktionen är fantastisk, särskilt om du har ett större hem eller flera våningar. Men det är inte bara rosor. En mindre nackdel är att den kan vara lite överväldigande med all data den tillhandahåller. Om du bara letar efter snabba lösningar kan den kännas överkonstruerad.
För något enklare kan du prova WiFi Analyzer Pro – den är inte lika djupgående men är användarvänlig och effektiv för grundläggande felsökning. Men om detaljerad analys är vad du är ute efter, Netspot och Wi-Fi Analyzer av Netcut är fortfarande i topp.
Ett annat alternativ som ännu inte nämnts är Network Signal Info. Den fokuserar inte bara på WiFi utan också på mobildata, vilket kan vara praktiskt. Appens användargränssnitt är visuellt tilltalande men kan sakna den djup som Netspots värmekartor erbjuder.
Medan OpenSignal är användbart för både WiFi- och mobilsignaler, ligger dess primära fokus på det senare, så vissa av dess funktioner kanske inte är relevanta om du bara har att göra med WiFi-problem. Men dess insikter i ISP-prestandadata kan vara en ögonöppnare.
Kort sagt, om du är ute efter avancerade funktioner och värmekartor, bör Netspot för Android vara din främsta val, trots dess överväldigande gränssnitt för nybörjare. För enkel användning kan WiFi Analyzer av Farproc eller WiFi Manager av Amdroid göra jobbet utan krångel.
Sist men inte minst, kom ihåg att även om verktyg är användbara, kan ibland en omplacering av din router eller att lägga till ett mesh-system lösa fler problem än någon app. Lycka till med felsökningen!