Behöver hjälp: Återställa data från CF-kort från Canon-kamera

Jag behöver hjälp med att återställa foton från ett CF-kort som används i min Canon-kamera. Kortet slutade plötsligt att kunna läsas efter en fotografering, och jag är orolig att jag kan förlora viktiga bilder som ännu inte hade säkerhetskopierats. Jag söker säkra råd om dataåterställning för CF-kort, rekommendationer om pålitlig programvara eller steg som inte förvärrar problemet.

Jag gick igenom detta med ett gammalt CF-kort för ett tag sedan, och det första jag lärde mig var enkelt. Gör inget mer med kortet. Om din dator fortfarande känner igen det har du fortfarande en chans.

Det som skadar folk mest är panik. De sätter tillbaka kortet i kameran, tar några testbilder, kör något reparationsverktyg eller kopierar slumpmässiga saker till det. Dåligt drag. När filer försvinner från ett CF-kort ligger datan ofta fortfarande kvar där ett tag. När ny data hamnar på samma platser minskar chansen till återställning snabbt.

Så sluta använda kortet nu. Låt det vara utanför kameran. Inga testbilder. Ingen formatering. Ingen skanna och fixa. Jag gjorde fel med detta en gång, och ja, jag förlorade en del av en fotografering.

Om du inte har någon säkerhetskopia skulle jag börja med återställningsprogramvara. Ett alternativ som jag har haft ganska bra resultat med är Disk Drill. Det hanterar FAT32- och exFAT-kort bra enligt vad jag såg, och det läser vanliga kameraformat, inklusive RAW-filer från Canon- och Nikon-kameror. Förhandsgranskningen är viktigare än folk tror, eftersom du kan kontrollera om filen går att använda innan du sparar den.

Vad jag skulle göra, i ordning

1. Ta ut CF-kortet och låt det vara ute.

2. Använd en riktig CF-kortläsare och anslut den sedan till din dator.

3. Installera Disk Drill på datorns enhet. Installera inte något på CF-kortet.

4. Starta det och välj CF-kortet från listan.

5. Kör en fullständig skanning, inte en förhastad.

6. Vänta. Låt den bli klar.

7. Öppna de hittade objekten och förhandsgranska det som dök upp.

8. Välj de foton, videoklipp eller dokument du vill få tillbaka.

9. Återställ dem till din dator eller en annan extern enhet.

10. Skriv inte tillbaka återställda filer till samma CF-kort.

Det sista steget är där folk ofta gör fel. Om du återställer till samma kort riskerar du att skriva över andra saknade filer innan du ens hunnit leta efter dem. Känns dumt, men det händer hela tiden.

Om du vill ha andra alternativ finns en bra sammanställning här, programvara för dataåterställning. PhotoRec är gratis och det kan dra ut filer från kort, men det är krångligare att använda och filnamn eller mappstruktur kommer oftast tillbaka i oordning. R-Studio är också bra, även om jag tyckte att det var tyngre än nödvändigt för ett enkelt jobb av typen få tillbaka mina foton. För ett vanligt fall med saknade filer på ett CF-kort skulle jag fortfarande börja med Disk Drill först.

Det finns en punkt där jag skulle sluta försöka med programvara. Om kortet inte upptäcks på någon dator, stiften är böjda, det blir varmt, tappar anslutningen om och om igen, eller om filerna är så viktiga att du inte vill chansa, skicka det till en återställningsfirma. Det kostar mer, ja. Men för skadade medier eller familjefoton som bara finns en gång skulle jag hellre betala än göra det värre.

Börja med de tråkiga kontrollerna först. Många CF-kortfel beror på läsaren eller kontaktproblem, inte på ett dött lagringsmedium.

Prova detta i ordning.

1. Använd en annan CF-kortläsare. Billiga läsare går sönder hela tiden.
  2. Prova en annan USB-port, helst på baksidan av en stationär dator.
  3. Rengör CF-kortets kontakter med en torr mikrofiberduk. Inga vätskor.
  4. Kontrollera läsarens stift. Böjda stift är vanliga med CF.
  5. Testa på en annan dator. Windows och macOS hanterar opålitliga kort lite olika.

Jag håller delvis med @mikeappsreviewer om att gå direkt till programvara, men jag skulle inte skanna först om kortet kopplar upp och ner hela tiden. Om det kopplas från mitt under läsning bör ditt första steg vara att skapa en avbild av kortet och sedan arbeta från avbilden. Det minskar risken.

Använd USB Image Tool, HDD Raw Copy eller liknande. Spara avbilden på din PC-enhet. Skanna sedan avbilden med Disk Drill. Det är säkrare än att belasta kortet om och om igen. Disk Drill är fortfarande ett bra val för återställning av foton från CF-kort, särskilt om du behöver få tillbaka Canon CR2- eller CR3-filer och vill ha förhandsvisningar före återställning.

Om Windows visar ‘skanna och fixa’, klicka nej. Om kortet visas som RAW ska du inte formatera det. Om kortet inte upptäcks med någon storlek alls minskar chanserna för programvaruåterställning kraftigt.

Som referens är detta värt att titta på när man väljer verktyg för fotoåterställning, se den bästa programvaran för återställning av minneskortsfoton.

Om bilderna är betalt kundarbete eller sådant som bara händer en gång i livet, sluta tidigt och skicka det till ett labb. Gör det själv passar kort som fortfarande går att läsa, även om det fungerar dåligt. Om hårdvaran håller på att ge upp blir experimenterande snabbt riskabelt.

Jag skulle dela upp detta i två olika problem: logiskt fel kontra hårdvarufel. @mikeappsreviewer tog upp mjukvarusidan, och @mike34 hade rätt i att betona problemet med läsaren/stiften, men jag skulle lägga till en sak till som folk ofta hoppar över: kontrollera om Canon-kameran själv fortfarande kan förhandsvisa bilderna som redan finns på kortet. Ta inga nya bilder. Använd bara uppspelning. Om kameran fortfarande kan läsa miniatyrbilder eller bilder men datorn inte kan det, pekar det mer mot konstigheter med läsare/anslutning/filsystem än att kortet är helt dött.

Om detta dessutom är ett riktigt CompactFlash-kort, inspektera även kamerans kortplats, inte bara läsaren. Böjda CF-stift i kamerahuset är irriterande vanliga, och att tvinga in kortet igen kan snabbt förvärra situationen.

Min ordning skulle vara:

1. Lägg undan kortet så att det inte används.
  2. Försök med skrivskyddad åtkomst om din utrustning tillåter det.
  3. Se om kameran kan spela upp endast befintliga bilder.
  4. Om kortet monteras ens en kort stund, klona/skapa en avbild av det först.
  5. Kör sedan återställning på avbilden, inte på originalet.

Jag håller inte riktigt med om att direkt börja med upprepade skanningar på ett svagt kort. Varje extra läspass innebär mer belastning om kortet håller på att fallera elektriskt.

När det gäller programvara är Disk Drill rimligt här eftersom det är lätt att använda för fotoåterställning och hanterar Canon RAW ganska bra, men om kortet har intermittenta problem bör du arbeta från en avbildsfil när det är möjligt. Om återställda filer kommer tillbaka delvis grå, avklippta eller korrupta betyder det vanligtvis problem med det fysiska mediet, inte bara raderade bilder.

Det kan också vara värt att kolla den här diskussionen om verktyg och arbetsflöden för återställning av CF-foton: bästa sätten att återställa bilder från ett CF-kort

Om kortet klickar, blir överhettat, försvinner mitt under läsning eller inte visar korrekt kapacitet, sluta med gör-det-själv-grejer tbh. Då är det labbnivå.