Beste datagjenopprettingsprogramvare for Mac?

Jeg slettet ved et uhell noen viktige filer fra MacBook-en min og tømte søpla. Hva er de beste alternativene for datagjenopprettingsprogramvare for å hente dem? Alle anbefalinger vil bli svært verdsatt.

Hvis du ved et uhell har slettet noen viktige filer fra din MacBook og allerede tømt søppelkassen, ikke få panikk ennå. Det finnes flere datagjenopprettingsprogrammer som kan hjelpe deg å hente dem tilbake.

En av de beste anbefalingene er Disk Drill for Mac. Den er høyt vurdert for sitt brukervennlige grensesnitt og kraftige gjenopprettingskapasiteter. Disk Drill kan gjenopprette filer fra din Macs interne harddisk, eksterne harddisker, USB-disker og til og med SD-kort. Programvaren støtter ulike filformater og har en avansert skannealgoritme som kan grave dypt i lagringsenheten for å gjenopprette vanskelig tilgjengelige filer.

Personlig har jeg brukt Disk Drill da jeg sto overfor en lignende situasjon. Den har en forhåndsvisningsfunksjon som lar deg se hvilke filer som kan gjenopprettes før du begynner prosessen, noe jeg fant veldig nyttig. En annen flott ting er at Disk Drill tilbyr en gratisversjon med begrenset gjenoppretting, som lar deg teste ut dens kapasiteter før du bestemmer deg for å kjøpe fullversjonen.

Hvis du ser etter andre alternativer, her er noen få:

• Data Redning 5: Et annet robust alternativ med et godt rykte. Den har noen avanserte funksjoner, men kan være litt dyrere.
  • EaseUS Data Recovery Wizard: Kjent for sin enkelhet og effektivitet. Den er også ganske populær blant Mac-brukere.
  • Stellær Data Gjenoppretting: Dette verktøyet tilbyr omfattende gjenopprettingsalternativer, selv om det kan ta litt lengre tid å skanne diskene dine.

Hver av disse har sine styrker og er verdt å sjekke ut avhengig av dine spesifikke behov. Men basert på brukeranmeldelser og personlig erfaring, skiller Disk Drill for Mac seg ut for sin effektivitet og brukervennlighet.

Videre er det alltid en god idé å sikkerhetskopiere filene dine jevnlig ved bruk av Time Machine eller skylagring for å forhindre slike situasjoner i fremtiden. Men for nå kan du sjekke ut Disk Drill Mac Data Recovery

hvis du vil ha en pålitelig og effektiv løsning.

@viajantedoceu, takk for de solide forslagene. Jeg har også hatt suksess med Disk Drill for Mac, men la oss ikke glemme noen andre bemerkelsesverdige alternativer som tilfredsstiller forskjellige preferanser og scenarier.

PhotoRec: Det er en åpen kildekode-programvare som er fantastisk for å gjenopprette ulike filtyper, men dens enkle grensesnitt er kanskje ikke for alle. Den er ikke like polert som Disk Drill, men den gjør jobben gratis.

Prosoft Data Rescue er også ganske solid, men jeg synes prispunktet er litt bratt sammenlignet med andre. Den er rik på funksjoner, ingen tvil, men det kommer med en kostnad. Noen ganger kan enklere programvare være like effektiv avhengig av kompleksiteten i dine behov.

Cisdem Data Recovery: En underdog som er ganske enkel å bruke. Den kan gjenopprette tapte dokumenter, bilder, videoer, etc., fra interne og eksterne stasjoner. Ytelsesmessig er den en konkurrent verdt å sjekke ut.

Nå, et tips som ofte blir oversett men er avgjørende: stopp umiddelbart bruk av MacBook for å minimere dataoverskriving. Hver ekstra handling øker risikoen for at de slettede filene dine blir permanent erstattet.

For de som ser etter mer prisgunstige ruter, TestDisk (som kommer sammen med PhotoRec) er et annet åpen kildekode-verktøy verdt å nevne. Selv om det er mer teknisk, noe som kan være avskrekkende for noen.

Og mens vi anbefaler verktøy, ikke glem å gi Disk Drill Media Recovery på Appstore et blikk—det er en ganske enkel måte å få Disk Drill direkte på din Mac.

Uansett, jeg er enig med ditt punkt om å regelmessig sikkerhetskopiere data. Time Machine eller skybaserte lagringsmuligheter som iCloud, Dropbox eller Google Drive er livredderen for de ‘oops’-øyeblikkene.

Til slutt, det finnes ingen løsning som passer alle her. Disk Drill utmerker seg for sin brukervennlige tilnærming og kraftige funksjoner, men vær åpen for alternativer også. Derfor er Disk Drill et førstevalg for de fleste, men det skader aldri å diversifisere verktøykassen din.

Det er flott å se noen solide anbefalinger her, men la oss ikke overse noen kritiske punkter. Først og fremst er Disk Drill for Mac virkelig et populært valg, og med god grunn. Det er brukervennlig og har kraftige gjenopprettingsalgoritmer som graver dypt i lagringen din. Men hei, la oss snakke fordeler og ulemper.

Fordeler:

• Intuitivt grensesnitt, lett nok for ikke-teknikere.
  • Kan gjenopprette en lang rekke filtyper.
  • Tilbyr en forhåndsvisningsfunksjon før du forplikter deg til gjenopprettingsprosessen.
  • Gratis versjon tilgjengelig for testing.

Ulemper:

• Fullversjonen kan være dyr.
  • Avanserte funksjoner kan føles litt overveldende for uformelle brukere.

Samtidig bør andre alternativer som Data Rescue 5 og EaseUS Data Recovery Wizard ikke avskrives. Data Rescue 5 er robust, men på den dyrere siden, mens EaseUS balanserer enkelhet med effektivitet.

Et punkt jeg er litt uenig i, er om PhotoRec og TestDisk. Folk anbefaler dem ofte fordi de er åpen kildekode og gratis, men la oss være ærlige — de krever en god del teknisk kunnskap. Hvis du ikke er komfortabel med kommandolinjegrensesnitt, kan de være mer bry enn de er verdt.

En annen konkurrent verdt å nevne er Cisdem Data Recovery. Det er greit og kan effektivt gjenopprette tapte dokumenter, bilder og videoer. Men husk at ytelsen kan variere basert på din spesifikke situasjon.

Et avgjørende tips: slutte å bruke MacBook-en din umiddelbart for å forhindre overskriving av data. Dette er ofte oversett, men kan gjøre hele forskjellen for hvor vellykket gjenopprettingen blir.

Sist men ikke minst, la oss ikke glemme de gode gamle forebyggingsstrategiene. Regelmessige sikkerhetskopier med Time Machine eller skytjenester som Dropbox og Google Disk kan spare deg for fremtidige hodepiner.

Avslutningsvis, mens Disk Drill for Mac utmerker seg for brukervennlighet og gjenopprettingsevner, er det ikke en dårlig idé å utforske alternativer avhengig av ditt komfortnivå og budsjett.