Jeg har brug for hjælp til at gendanne fotos fra et CF-kort, der blev brugt i mit Canon-kamera. Kortet holdt pludselig op med at kunne læses efter en fotografering, og jeg er bekymret for, at jeg kan miste vigtige billeder, som endnu ikke var sikkerhedskopieret. Jeg leder efter sikker rådgivning om datagendannelse fra CF-kort, anbefalinger af pålidelig software eller trin, der ikke vil gøre problemet værre.
Jeg var igennem det her med et gammelt CF-kort for et stykke tid siden, og det første, jeg lærte, var enkelt. Gør ikke noget som helst andet med kortet. Hvis din computer stadig kan se det, har du stadig en chance.
Det, der skader folk mest, er panik. De sætter kortet tilbage i kameraet, tager et par testbilleder, kører et reparationsværktøj eller kopierer tilfældige ting over på det. Dårlig idé. Når filer forsvinder fra et CF-kort, ligger dataene ofte stadig der i et stykke tid. Når nye data først lander på de samme steder, falder chancen for gendannelse hurtigt.
Så stop med at bruge kortet nu. Lad det blive ude af kameraet. Ingen testbilleder. Ingen formatering. Ingen scann og ret. Jeg gjorde det forkert engang, og ja, jeg mistede en del af en optagelse.
Hvis du ikke har en sikkerhedskopi, ville jeg starte med gendannelsessoftware. En mulighed, jeg har haft rimeligt gode resultater med, er Disk Drill. Det håndterer FAT32- og exFAT-kort fint ud fra det, jeg så, og det læser almindelige kameraformater, herunder RAW-filer fra Canon- og Nikon-kameraer. Forhåndsvisningen er vigtigere, end folk tror, fordi du kan tjekke, om filen kan bruges, før du gemmer den.
Hvad jeg ville gøre, i rækkefølge
Tag CF-kortet ud, og lad det være ude.
Brug en rigtig CF-kortlæser, og tilslut den derefter til din computer.
Installer Disk Drill på din computers drev. Installer ikke noget på CF-kortet.
Start det, og vælg CF-kortet fra listen.
Kør den fulde scanning, ikke en forhastet en.
Vent. Lad den blive færdig.
Åbn de fundne elementer, og se en forhåndsvisning af det, der dukkede op.
Vælg de fotos, videoklip eller dokumenter, du vil have tilbage.
Gendan dem til din computer eller et andet eksternt drev.
Skriv ikke gendannede filer tilbage på det samme CF-kort.
Det sidste trin er der, hvor folk ofte fejler. Hvis du gendanner til det samme kort, risikerer du at overskrive andre manglende filer, før du overhovedet når at lede efter dem. Det føles dumt, men det sker hele tiden.
Hvis du vil have andre muligheder, er der en solid oversigt her, datagendannelsessoftware. PhotoRec er gratis, og det kan hente filer fra kort, men det er mere besværligt at bruge, og filnavne eller mappestruktur kommer som regel tilbage i rodet form. R-Studio er også godt, men jeg syntes, det var tungere end nødvendigt til en enkel opgave som “få mine billeder tilbage”. I et normalt tilfælde med et CF-kort med manglende filer ville jeg stadig starte med Disk Drill først.
Der er et punkt, hvor jeg ville stoppe med at prøve software. Hvis kortet ikke registreres på nogen maskine, benene er bøjede, det bliver varmt, det mister forbindelsen igen og igen, eller filerne er vigtige nok til, at du ikke vil tage chancen, så send det til et gendannelsesværksted. Det koster mere, ja. Men ved beskadigede medier eller familiebilleder, der kun findes én gang, ville jeg hellere betale end gøre det værre.
Start med de kedelige kontroller først. Mange CF-kortfejl skyldes kortlæseren eller kontaktproblemer, ikke dødt medie.
Prøv dette i denne rækkefølge.
- Brug en anden CF-kortlæser. Billige læsere fejler hele tiden.
- Prøv en anden USB-port, helst bag på en stationær computer.
- Rens CF-kortets kontakter med en tør mikrofiberklud. Ingen væsker.
- Inspicér læserens ben. Bøjede ben er almindelige med CF.
- Test på en anden computer. Windows og macOS håndterer ustabile kort lidt forskelligt.
Jeg er delvist enig med @mikeappsreviewer i at gå direkte til software, men jeg ville ikke scanne først, hvis kortet kobler til og fra. Hvis det afbrydes midt under læsning, bør dit første træk være at lave et image af kortet og derefter arbejde fra imaget. Det reducerer risikoen.
Brug USB Image Tool, HDD Raw Copy eller lignende. Gem imaget på dit PC-drev. Scan derefter imaget med Disk Drill. Det er sikrere end at belaste kortet igen og igen. Disk Drill er stadig et solidt valg til gendannelse af billeder fra CF-kort, især hvis du har brug for Canon CR2- eller CR3-filer tilbage og vil have forhåndsvisninger før gendannelse.
Hvis Windows viser ‘scan og reparer’, så klik nej. Hvis kortet vises som RAW, må du ikke formatere det. Hvis kortet slet ikke registreres med størrelse, falder chancerne for softwaregendannelse meget.
Som reference er dette værd at se om valg af værktøjer til fotogendannelse, se den bedste software til gendannelse af hukommelseskort til fotos.
Hvis billederne er betalt klientarbejde eller noget, der kun sker én gang i livet, så stop tidligt og send det til et laboratorium. Gør det selv er til kort, der stadig kan læses, selv om det er dårligt. Hvis hardwaresiden fejler, bliver det hurtigt risikabelt at rode med det.
Jeg ville opdele dette i to forskellige problemer: logisk fejl vs. hardwarefejl. @mikeappsreviewer dækkede softwaresiden, og @mike34 havde ret i at understrege læser/pin-problemet, men jeg ville tilføje én ting mere, som folk springer over: tjek om selve Canon-kameraet stadig kan forhåndsvise billederne, der allerede er på kortet. Tag ikke nye billeder. Brug kun afspilning. Hvis kameraet stadig kan læse miniaturebilleder eller billeder, men computeren ikke kan, peger det mere på mærkeligheder med læser/forbindelse/filsystem end på, at kortet er helt dødt.
Hvis dette desuden er et ægte CompactFlash-kort, så inspicér også kamerastikket, ikke kun kortlæseren. Bøjede CF-pins i kamerahuset er irriterende almindelige, og hvis man tvinger kortet ind igen, kan en dårlig situation hurtigt blive værre.
Min rækkefølge ville være:
- Lås kortet væk fra brug.
- Prøv skrivebeskyttet adgang, hvis dit setup tillader det.
- Se om kameraet kun kan afspille eksisterende billeder.
- Hvis kortet monteres bare kortvarigt, så klon/afbild det først.
- Kør derefter gendannelse på afbildningen, ikke originalen.
Jeg er lidt uenig i at gå direkte til gentagne scanninger på et svagt kort. Hver ekstra læsning er mere belastning, hvis kortet fejler elektrisk.
Hvad angår software, giver Disk Drill mening her, fordi det er nemt til fotogendannelse og håndterer Canon RAW ret godt, men hvis kortet har periodiske problemer, så arbejd fra en image-fil, når det er muligt. Hvis gendannede filer kommer tilbage delvist grå, afskårne eller korrupte, betyder det som regel fysiske medieproblemer, ikke bare slettede billeder.
Det er også værd at tjekke denne diskussion om værktøjer og arbejdsgange til gendannelse af CF-fotos: bedste måder at gendanne fotos fra et CF-kort
Hvis kortet klikker, bliver overophedet, forsvinder midt under læsning eller ikke viser korrekt kapacitet, så stop med gør det selv-ting tbh. Det er laboratoriearbejde.