Brug for hjælp med HFS-datagendannelse efter en mislykket MacOS-opdatering

En macOS-opdatering mislykkedes på min Mac, og nu monteres mit HFS-formaterede drev ikke korrekt. Jeg forsøger at gendanne vigtige filer uden at gøre datatabet værre. Hvad er de sikreste trin eller værktøjer til HFS-datagendannelse at prøve efter en mislykket macOS-opdatering?

Jeg ville være forsigtig med et HFS- eller HFS+-drev, før du prøver at 'reparere' det. Hvis dataene er vigtige, bør gendannelse komme før reparationer. At køre First Aid, omformatere eller rode med tilfældige værktøjer kan gøre tingene værre, hvis filerne stadig kan gendannes.

Det første skridt er enkelt: stop med at skrive noget som helst til det drev. Slettede filer, tømt Papirkurv og selv en hurtig formatering sletter ikke altid de faktiske fildata med det samme, men nye data kan overskrive dem.

Derefter bør du kontrollere, om selve drevet er sundt. For en HDD skal du se på SMART-status med noget som Disk Drill eller DriveDx. Hvis du ser en masse dårlige sektorer eller alvorlige SMART-fejl, så bliv ikke ved med at scanne det fysiske drev igen og igen. Hvis det stadig kan læses, så lav først et diskimage og scan det i stedet. Det belaster hardware mindre, som måske allerede er ved at fejle.

Hvis drevet vises normalt og virker sundt, er gendannelsessoftware normalt næste skridt. Til gendannelse af HFS-filer er Disk Drill sandsynligvis det nemmeste sted at starte, da det understøtter HFS/HFS+, fungerer med interne og eksterne Mac-drev og ikke kræver megen opsætning.

Det grundlæggende forløb er:

1. Vælg HFS/HFS+-drevet i Disk Drill.
  2. Kør Søg efter mistede data. For eksterne drev er Universal Scan normalt det sikreste standardvalg.
  3. Lad scanningen blive færdig.
  4. Gennemse resultaterne, før du gendanner noget.
  5. Gem de gendannede filer på et andet drev, ikke det samme, som du gendanner fra.

Hvis det ikke finder filerne, afhænger det af, hvad der faktisk er sket. TestDisk kan være nyttigt, når hele HFS-partitionen mangler, men det er ikke særlig brugervenligt, hvis du ikke er tryg ved en tekstbaseret grænseflade. Og hvis du har en aktuel Time Machine-sikkerhedskopi, så brug den først. Det er normalt den reneste løsning.

Tømning af Papirkurv og hurtig formatering er begge tilfælde, hvor gendannelse stadig kan virke, så længe de gamle data endnu ikke er blevet overskrevet. Jo længere drevet fortsætter med at være i brug, desto dårligere bliver dine chancer.

Jeg ville stoppe med gør det selv-værktøjer, hvis drevet ikke vises i Diskværktøj, bliver ved med at gå offline, laver klik- eller slibelyde, eller gendannelsesapps bliver ved med at fejle med læsefejl. Det peger mere på hardwarefejl end på et normalt filsystemproblem. I den situation kan gentagen opstart gøre mere skade, så et professionelt datagendannelseslaboratorium er det bedre valg.

Den lumske risiko er, at macOS kan blive ved med at forsøge at hjælpe den beskadigede HFS-diskenhed, hver gang du tilslutter den, herunder monteringsforsøg, Spotlight-indeksering eller reparationsprompter, som du ikke rigtig har bedt om. Jeg ville undgå at starte fra den samme disk og i stedet tilslutte den som skrivebeskyttet, hvis du kan, eller i det mindste til en anden Mac, hvor du straks afviser beskeder om initialisering/reparation. Mikes pointe om at lave et image først er den rigtige prioritet, men jeg ville sætte det foran næsten enhver app-scanning, hvis filerne er vigtige. Når du har et image, så prøv Disk Drill eller et andet gendannelsesværktøj på imaget, ikke originalen. Hvis diskenheden var krypteret HFS+/CoreStorage, så sørg for, at du har adgangskoden eller gendannelsesnøglen, før du gør noget drastisk, for ikke kan montere kan hurtigt blive til kan ikke dekryptere, hvis du begynder at ændre containeren.

Et drev, der ikke vil montere, fordi HFS-kataloget er ødelagt, er et andet problem end et drev, der forsvinder fra USB hvert par minutter. Det første er ofte en softwarebaseret gendannelsesopgave. Det andet er en situation af typen stop med at røre det, før det dør endnu mere. Før du vælger værktøjer, så se, hvordan det opfører sig i Diskværktøj eller Systemoplysninger: et stabilt enhedsnavn og en stabil størrelse er et rimeligt godt tegn, konstante afbrydelser eller skiftende kapacitet er det ikke.

Jeg er enig i rådet om at lave et image først, men den kedelige detalje, folk glemmer, er, hvor det image skal gemmes. Lav ikke et image på den samme interne Mac-disk, hvis den knap nok har plads, og gem ikke gendannede filer tilbage på HFS-drevet. Du har brug for et andet drev med mere ledig plads end den beskadigede disk. Hvis disken har læsefejl, er et kloningsværktøj, der kan springe dårlige områder over og prøve igen senere, mere sikkert end en gendannelsesapp, der laver én lang aggressiv scanning. Hvis den læser uden problemer, er det rimeligt at scanne imaget med Disk Drill eller et lignende værktøj, især hvis du har brug for mappenavne og forhåndsvisninger frem for kun rå filudtrækning.

Jeg ville ikke forsøge at reparere HFS-diskenheden, før du har kopieret dataene et andet sted hen. HFS±reparationer kan omskrive katalog- og extents-data, og nogle gange gør det en rodet, men gendannelig diskenhed sværere at fortolke. Hvis du kun har brug for nogle få presserende filer, og diskenheden af og til monteres skrivebeskyttet, så kopiér dem først og tag derefter den langsommere fulde gendannelsesvej. Den genvej er ikke perfekt, men nogle gange hurtigere end at vente på en fuld scanning, når de vigtige ting er åbenlyse.