Cache wissen op Twitter iPhone - Word ik uitgelogd als ik dat doe?

Ik probeer de Twitter/X-cache op mijn iPhone te wissen omdat de app veel opslagruimte inneemt en traag werkt. Voordat ik dat doe, wil ik weten of het wissen van de cache me uitlogt, concepten verwijdert of opgeslagen instellingen wist. Heeft iemand dit onlangs op iOS gedaan?

Het snelste veilige wat je kunt proberen, is X’s eigen opslag wissen vanuit de app zelf. Je berichten, bladwijzers, volgers of accounts worden daardoor niet verwijderd. Die staan op de servers van X. Je verwijdert alleen tijdelijke bestanden die je telefoon heeft opgeslagen terwijl je aan het scrollen was.

De instelling zit een beetje verstopt. Open X, tik op je profielpictogram linksboven en ga daarna naar Instellingen en ondersteuning > Instellingen en privacy > Toegankelijkheid, weergave en talen > Datagebruik. Scroll naar beneden en zoek naar Opslag.

Je ziet daar twee verschillende opslaggebieden:

1. Mediaopslag is de cache voor afbeeldingen, GIF’s, videovoorbeelden en andere media die X heeft geladen terwijl je browst. Als je op Mediaopslag wissen tikt, worden die tijdelijke bestanden verwijderd en word je niet uitgelogd.
  2. Webopslag is voor pagina’s en cookies van links die je hebt geopend in de ingebouwde browser van X. Opslag van webpagina’s wissen verwijdert meestal alleen gecachte sitegegevens. Alle webopslag wissen verwijdert ook cookies, dus daardoor kun je worden uitgelogd.

Als X in iPhone-opslag een belachelijk getal laat zien, zoals 10 GB of 20 GB, zijn de knoppen in de app misschien niet genoeg. In dat geval kun je beter de iOS-optie voor ontladen gebruiken in plaats van de app te verwijderen.

Ga naar iPhone-instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > X en tik daarna op App ontladen. Tik niet op verwijderen. Ontladen verwijdert de app zelf, maar bewaart de belangrijke lokale gegevens, waaronder in de meeste gevallen je inloggegevens. Tik daarna op App opnieuw installeren. Daarmee wordt de enorme gecachte rommel meestal veel beter opgeruimd dan met de gewone opslagknoppen van X, terwijl je toch ingelogd blijft.

Dat gezegd hebbende, het wissen van de cache van X helpt maar tot op zekere hoogte. Ik had hetzelfde moment waarop ik die wist, ongeveer 2 GB terugkreeg, en mijn telefoon nog steeds traag aanvoelde. Het echte probleem was mijn fotobibliotheek, niet Twitter/X. Massa’s oude screenshots, dubbel lijkende foto’s en willekeurige video’s namen veel meer ruimte in dan de app-cache.

Veel opschoonapps zijn hier irritant in. Ze scannen je telefoon gratis, laten je de rommel zien en vragen daarna om een wekelijks abonnement voordat je daadwerkelijk iets kunt verwijderen.

Degene waar ik meer geluk mee had, was Clever Cleaner. De belangrijkste reden is simpel: hij is echt gratis. Geen advertenties, geen betaalmuur wanneer je iets probeert te verwijderen en geen rare abonnementsval.

Het tabblad Heavies is handig omdat het je foto’s en video’s sorteert op bestandsgrootte, zodat je meteen ziet wat de meeste ruimte inneemt. Het laat ook de exacte grootte van screenshots zien, waardoor je makkelijker kunt beslissen wat het waard is om te verwijderen.

Het tabblad Similars is waarschijnlijk het beste onderdeel. Het groepeert bijna dubbele foto’s, zoals wanneer je tien versies van dezelfde opname hebt gemaakt, en helpt je de beste te bewaren. Het verwerkt ook alles op je apparaat, dus je persoonlijke foto’s worden niet ergens anders geüpload.

Dus ja, wis de cache van X als de app kuren heeft of als je wat ruimte wilt terugwinnen. Maar als je iPhone blijft hangen in de zone Opslag bijna vol, controleer dan ook je foto’s. Het opschonen van je mediabibliotheek maakt meestal een veel groter verschil dan het wissen van de cache van één app.

Controleer je concepten voordat je iets doet in iPhone-opslag. Het legen van de mediacache binnen X zou je niet moeten uitloggen of concepten verwijderen, maar het verwijderen van de app kan lokale dingen zoals concepten wissen, dus offloaden is de veiligere reset als de cacheknoppen niet genoeg ruimte vrijmaken.

Gebruik App verwijderen niet als je eerste oplossing, tenzij je het prima vindt om opnieuw in te loggen en mogelijk alles kwijt te raken dat alleen op de telefoon staat. Het wissen van de mediacache binnen X is de optie met laag risico en zou je account, berichten, bladwijzers of inlogsessie niet moeten beïnvloeden. Het vervelende grijze gebied zijn concepten, omdat concepten lokaal genoeg zijn dat ik alles wat belangrijk is in Notities zou kopiëren voordat ik opslag opschoon. Offloaden is meestal veiliger dan verwijderen, maar ik zou alsnog zorgen dat je je wachtwoord weet en toegang hebt tot je 2FA-methode voordat je ermee gaat rommelen. Cache opschonen hoort saai te zijn, maar buitengesloten raken omdat je oude telefoonnummer nog steeds aan het account gekoppeld is, is de echte hoofdpijn.

Het wissen van de mediacache van X is niet hetzelfde als het verwijderen van de app, dus nee, normaal gesproken wordt u daardoor niet uitgelogd. Het vervelende is dat iPhone-opslag mogelijk niet meteen wordt bijgewerkt, en X die cache opnieuw opbouwt zodra u weer begint te scrollen. Concepten zijn het enige wat ik als kwetsbaar zou beschouwen, dus kopieer alles wat belangrijk is voordat u iets doet dat verder gaat dan het wissen van de cache in de app.