Min iPhone-lagerplads bliver ved med at fyldes op, selv efter at jeg sletter apps, billeder og gamle beskeder. Systemdata ser ud til at vokse igen af sig selv, og nu kan jeg hverken opdatere iOS eller gemme nye billeder. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvad der bruger pladsen, og hvordan jeg kan forhindre, at min iPhone-lagerplads fyldes så hurtigt op.
Hvorfor iPhone-lagerplads ser ud til at vokse af sig selv
Jeg stødte selv på det her på min egen telefon, og det så tilfældigt ud i starten. Det er det som regel ikke. Når lagerpladsen på din iPhone pludselig stiger uden nogen klar grund, er det som regel en del af iOS eller en af dine apps, der hober filer op i baggrunden.
Det sædvanlige, der fylder
Billeder og videoer er den store synder. Hvert billede, screenshot, skærmoptagelse, Live Photo og hver video bliver liggende, indtil du fjerner det. Mange tror, de kun har taget et par billeder, og så åbner de biblioteket, og pludselig er der 40 næsten identiske billeder fra én middag, én rejse, én fodboldkamp med barnet. Jeg gjorde det selv engang med koncertklip, totalt rod.
Apps gør det også. Sociale apps, streamingapps og chatapps gemmer cachefiler, så de indlæses hurtigere næste gang. I starten er det småt. Senere er det 2 GB her, 4 GB der. Offline-downloads hober sig op på samme måde. Film, gemte playlister, podcastafsnit, tilfældige appressourcer, alt det lægger sig stille og roligt oveni.
Beskeder bliver ofte overset. Gamle tråde gemmer billeder, GIF’er, stemmenoter og videoer på telefonen længe efter, at du er holdt op med at tænke på dem. Et par store klip i én gruppechat kan æde en absurd mængde lagerplads.
Så er der Systemdata. Den del irriterer mange, mig selv inklusive. Den dækker logfiler, cache, midlertidige filer, rester fra iOS-opdateringer og andet skrammel, som systemet gemmer. Lidt bevægelse der er normalt. Men jeg har set det vokse langt mere end forventet. Apple giver dig ikke en enkel ryd-knap til det, hvilket er… ja.
Første sted du skal tjekke
Gå til Indstillinger > Generelt > iPhone-lagerplads.
Start der. Det viser, hvilken kategori der tager mest plads, så du slipper for at gætte og kan tage fat på det største problem først.
Hvis Billeder er hovedproblemet
Hvis Billeder ligger nær toppen, giver det som regel det hurtigste resultat at rydde op i dit bibliotek.
Jeg havde bedre held med Clever Cleaner end med de indbyggede oprydningsværktøjer i Fotos, mest fordi Apples album Duplicater kun fanger præcise kopier. Meget spildt plads kommer fra lignende billeder, ikke ægte dubletter. Tænk fem næsten ens selfies, burst-billeder, slørede forsøg eller ti billeder af den samme kvittering.
Det, der skilte sig ud for mig:
- Den finder lignende billeder og vælger det mest sandsynlige bedste skud
- Den finder hurtigt store billeder og videoer frem
- Den grupperer screenshots, så du kan slette dem i bunker
- Den gør Live Photos om til almindelige billeder, hvilket sparer lagerplads
Jeg har set folk fortælle, at de fik omkring 10 GB til 30 GB tilbage efter at have ryddet lignende billeder, screenshots og Live Photos. Det lyder meget rigtigt ud fra det, jeg selv så.
Andre steder, der er værd at tjekke efter billeder
Når billederne er under kontrol, ville jeg gå ned gennem denne liste:
- Store apps inde i iPhone-lagerplads
- Downloads inde i streamingapps
- Vedhæftede filer i Beskeder
- Downloads i appen Filer
- Safari og anden browsercache
Hvad det her som regel betyder
Det meste af tiden bliver din lagerplads ikke fyldt op, fordi telefonen er beskadiget. Det er gamle filer, der hober sig op. Billeder. App-cache. Offline-downloads. Vedhæftede filer i Beskeder. Systemskrammel. Det sniger sig op, indtil iOS til sidst viser advarslen om lav lagerplads og får det til at se pludseligt ud.
En hurtig gennemgang af iPhone-lagerplads og derefter en billedoprydning med noget som Clever Cleaner er ofte nok til at frigøre en masse plads uden at slette ting, du gerne vil beholde.
Hvis Systemdata bliver ved med at vokse igen, ville jeg stoppe med kun at fokusere på billeder og apps. @mikeappsreviewer dækkede de almindelige ting godt, men oppustet Systemdata hænger ofte sammen med mislykkede iOS-opdateringer, Safari-cache, beskedindeksering og applogs.
Prøv denne rækkefølge.
- Genstart iPhone. Kedeligt, men det rydder midlertidige filer oftere, end folk tror.
- Slet enhver halvt downloadet iOS-opdatering i Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring.
- Ryd Safari-historik og webstedsdata. Safari-cache kan nogle gange fylde 1 GB til 3 GB.
- Tjek appen Filer, mappen Downloads og På min iPhone. Mange overser dette.
- Synkroniser din telefon med en Mac eller pc én gang. iOS genopbygger nogle gange lagringskategorier efter en synkronisering.
- Slå ubegrænset lagring i Beskeder fra. Sæt det til 1 år eller 30 dage.
- Aflast og geninstaller oppustede apps som TikTok, Instagram, Spotify og Chrome. At slette appen fjerner ofte skjult cache bedre end aflastning.
Hvis intet af det virker permanent, så lav en krypteret sikkerhedskopi, slet alt på telefonen, og gendan sikkerhedskopien. Irriterende, ja. Effektivt, også ja. Det er en af de få løsninger på løbsk Systemdata.
For billeder er Clever Cleaner værd at kigge på, hvis dit bibliotek er rodet.
Hvis du også vil have en god video om at rydde op i skrammel på telefonen, så se den bedste YouTube-guide til at rydde op i lagerplads og junkfiler.
Jeg vil faktisk skubbe lidt tilbage mod @mikeappsreviewer og @boswandelaar her. De har ret i, at caches, billeder, downloads og Systemdata er de sædvanlige syndere, men hvis lagerpladsen bliver fyldt op igen lige efter, du har ryddet op, betyder det ofte, at noget aktivt genskaber data, ikke bare efterladt skrammel.
Et par ting folk overser:
- Mail-appen: kæmpestore vedhæftede filer og cachen for nyligt viste elementer kan blive absurd stor
- Stemmememoer: glemte optagelser hober sig hurtigt op
- Podcasts: automatisk download er snigende irriterende
- WhatsApp/Telegram: deres interne lagerbrug kan være enormt, selv hvis iPhone-lagerplads ser uklar ud
- Fejl i billedsynkronisering: iCloud-billeder kan midlertidigt få lokal lagerplads til at vokse under synkronisering
Det ville jeg gøre:
- Slå automatiske appopdateringer og automatiske downloads fra i en dag eller to
- Tjek Mail, Podcasts, Stemmememoer og chatapps inde i selve appsene, ikke kun i Indstillinger
- Sørg for, at Slettet for nylig er tømt i Billeder og Filer
- Åbn Billeder, og lad iCloud-synkronisering blive færdig på Wi-Fi, hvis den er gået i stå
- Tjek analyselogfiler: Indstillinger > Anonymitet og sikkerhed > Analyse og forbedringer > Analysedata. Hvis du ser tonsvis af nedbrudslogfiler, så ja, det kan pege på løbsk skrammel
- Hvis ledig plads er under 5 GB, begynder iPhone at opføre sig ekstra mærkeligt, så prøv at have mere fri plads end det
Til oprydning i billeder er Clever Cleaner ærligt talt nyttig, hvis dit bibliotek er fyldt med lignende billeder, skærmbilleder eller kæmpestore videoer. Apples indbyggede oprydning er lidt middelmådig tbh.
Også værd at læse: sådan stopper du advarsler om fuld iPhone-lagerplads for altid
Hvis Systemdata bliver ved med at vokse efter alt det, er sikkerhedskopi, sletning og gendannelse som regel den rigtige løsning. Irriterende? ja. Effektivt? også ja.
En vinkel, jeg synes @boswandelaar, @himmelsjager og @mikeappsreviewer kun delvist berørte: lageropgørelser kan være misvisende i et stykke tid. iPhone viser nogle gange slettede ting som stadig optaget, indtil oprydning i baggrunden er færdig, især hvis Strømbesparelsestilstand er slået til, batteriet er lavt, eller telefonen ikke har været låst og opladet på Wi-Fi natten over.
Det, jeg ville tilføje:
- Tjek Indstillinger > App Store og deaktiver Fjern ubrugte apps midlertidigt. Jeg er faktisk ikke enig i at stole for meget på fjernelse. Det kan få pladsen til at se bedre ud på kort sigt uden at løse vaner med oppustede appdata.
- Kig på Bøger, GarageBand, iMovie og andre Apple-apps. De kan skjule enorme downloadede indholdspakker.
- I Arkiver skal du sortere efter størrelse, ikke kun mappenavn. Det afslører gamle ZIP-filer, videoeksporter, PDF-filer og downloads meget hurtigere.
- Hvis du bruger cloud-drev, så bekræft, om filer er markeret som downloadet offline.
- Lad telefonen være tilsluttet natten over efter at have slettet meget. iOS-oprydning er nogle gange forsinket.
For billeder er Clever Cleaner ganske udmærket, hvis problemet er dubletagtigt rod.
Fordele: finder hurtigt lignende billeder, skærmbilleder og store filer.
Ulemper: du skal stadig gennemgå resultaterne omhyggeligt, og det løser ikke egentlige fejl i Systemdata.
Hvis lagerplads bliver ved med at dukke op igen i præcis samme tempo, ville jeg mistænke, at én app synkroniserer skrammel tilbage, ikke kun iOS alene. Det mønster er vigtigt.