Er det fortsatt mulig å gjenopprette data fra en skadet USB-stasjon?

Min USB-stasjon sluttet plutselig å åpne seg etter at jeg flyttet viktige arbeidsfiler og familiebilder over på den. Nå står det at stasjonen er korrupt og ber meg formatere den, men jeg trenger virkelig å få tilbake de filene. Jeg ser etter hjelp med sikre alternativer for datagjenoppretting fra USB som kan fungere før jeg gjør situasjonen verre.

Jeg har opplevd dette, og ja, det suger. En USB-minnepinne kan gå fra normal til uleselig på én innplugging, og hvis den har ting du bryr deg om, synker magen raskt.

Det jeg har sett, mesteparten av tiden, er skade på filsystemet, ikke øyeblikkelig sletting av filer. Dataene ligger ofte fortsatt der. Det er stasjonsstrukturen som har blitt ødelagt. Jeg har vært borti dette etter å ha trukket ut en stasjon uten å løse den ut, strømbrudd midt under overføring, tilfeldige filsystemfeil, dårlige sektorer på aldrende flashlagring, skadelig programvare og gamle stasjoner som gjør gamle-stasjonsting.

Det første jeg ville sjekket

Du må finne ut om dette ser ut som filsystemkorrupsjon eller om selve USB-enheten er i ferd med å svikte.

Gjenopprettingsprogramvare gir mening hvis stasjonen din gjør noe av dette:

1. Den vises i Diskbehandling eller Diskverktøy.
  2. Windows eller macOS sier at den må formateres.
  3. Filsystemet vises som RAW, uleselig eller utilgjengelig.
  4. Lagringsstørrelsen vises riktig.

Jeg ville stoppet opp og tenkt meg om to ganger før jeg prøvde gjør-det-selv-løsninger hvis noe av dette skjer:

1. USB-enheten blir ikke oppdaget i det hele tatt.
  2. Den kobles stadig fra og til igjen.
  3. Datamaskinen din henger når du kobler den til.
  4. Kontakten eller kabinettet ser fysisk skadet ut.
  5. Filene er viktige nok til at ett feiltrinn ville vært alvorlig.

Ikke gjør dette først

Ikke formater den. Ikke kjør CHKDSK ennå heller. Jeg lærte dette på den harde måten for mange år siden. Reparasjonsverktøy skriver endringer til disken, og hvis målet ditt er filgjenoppretting, kommer skriving senere. Jeg gjenoppretter først. Jeg prøver reparasjoner etterpå.

Hva jeg ville prøvd selv

Hvis USB-en fortsatt blir oppdaget, ville jeg startet med Disk Drill. Jeg har brukt det på ødelagte USB-filsystemer før. Det som hjalp meg, var at det skanner selve enheten, så det er ikke avhengig av en ren, fungerende partisjonsstruktur for å finne filer.

Trinnene er enkle nok:

1. Installer Disk Drill på datamaskinen din. Ikke installer det på den skadede USB-en.
  2. Koble til USB-stasjonen.
  3. Åpne Disk Drill og velg USB-en fra listen.
  4. Klikk på Search for Lost Data.
  5. Vent. Noen skanninger tar litt tid.
  6. Forhåndsvis det som dukker opp.
  7. Gjenopprett alt til en annen stasjon, ikke tilbake til samme USB.

Hvis stasjonen virker ustabil

Hvis den kobler fra, blir ekstremt treg eller oppfører seg merkelig under lesing, ville jeg først laget en byte-for-byte-sikkerhetskopi og skannet avbildningen i stedet for å belaste den opprinnelige minnepinnen om og om igjen. Jeg gjorde dette en gang med en ustabil flash-stasjon, og det reddet meg fra å miste tilgangen halvveis. Mindre belastning på den sviktende enheten, bedre sjanser for at du får én ren mulighet.

Etter at filene er trygge

Deretter ville jeg prøvd å fikse USB-en.

1. Kjør CHKDSK hvis du bruker Windows.
  2. Kjør Førstehjelp i Diskverktøy hvis du bruker macOS.
  3. Formater stasjonen på nytt hvis reparasjonsverktøyene ikke rydder opp.
  4. Test den med en stor kopieringsjobb, både ved å skrive til den og lese tilbake fra den.

Hvis korrupsjon dukker opp igjen etter formatering, skriving mislykkes, filer forsvinner, eller stasjonen begynner å gi feil, ville jeg pensjonert den. USB-minnepinner er billige. Gjentatt datatap er det ikke.

Ja, gjenoppretting er fortsatt mulig hvis USB-enheten fortsatt vises i systemet ditt. Formateringsmeldingen betyr ikke at filene dine er borte. Det betyr ofte at filtavellen har blitt skadet.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng, ikke formater først. Jeg ville heller ikke fortsatt å koble den til igjen og igjen på forskjellige PC-er. Flere monteringsforsøk betyr mer belastning hvis flashminnet er i ferd med å svikte.

Det jeg vil legge til er dette.

1. Sjekk stasjonens helse før du prøver reparasjon.
    Hvis Windows ser USB-enheten i Diskbehandling med riktig størrelse, er sjansene dine bedre. Hvis størrelsen vises som 0 byte, eller stasjonen kobles fra, stopp gjør-det-selv-forsøk.

2. Prøv en annen USB-port, ikke en hub.
    Dårlige porter og svak strøm fra frontpanelet forårsaker rare lesefeil. Jeg har sett dette mer enn én gang.

3. Lag et bilde først hvis stasjonen er ustabil.
    På Linux er ddrescue bedre enn å kjøre gjentatte skanninger på en ustabil stasjon. På Windows finnes det også verktøy for USB-avbildning. Skann bildet, ikke minnepinnen, hvis mulig.

4. Bruk filgjenoppretting før reparasjon av filsystemet.
    Disk Drill er et solid valg her fordi det håndterer korrupte USB-enheter godt og lar deg forhåndsvise filer før gjenoppretting. Gjenopprett til den interne stasjonen din eller en annen ekstern disk.

5. Hopp over CHKDSK i starten.
    Liten uenighet med folk som kjører reparasjonsverktøy tidlig fordi de vil at stasjonen skal åpnes igjen raskt. Det fungerer noen ganger, men det endrer også metadata og gjør senere gjenoppretting dårligere.

Etter gjenoppretting kan du teste reparasjoner eller formatere den på nytt.

Hvis du også vil ha en rask visuell gjennomgang, er denne raske guiden for å gjenopprette data fra en korrupt USB-enhet enkel å følge.

Hvis USB-enheten inneholder arbeidsdokumenter og familiebilder som bare finnes ett sted, og stasjonen fortsetter å koble fra, stopp nå og få profesjonell hjelp. Det er punktet hvor gjør-det-selv raskt blir risikabelt.

Ja, noen ganger kan du fortsatt gjenopprette det, selv etter den herlige meldingen om at denne stasjonen må formateres. Den varslingen handler ofte om at filsystemet er ødelagt, ikke at filene dine ble slettet på et øyeblikk.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @sonhadordobosque, men én liten ting: Jeg ville ikke brukt for mye tid på å teste den på en haug med systemer bare for å se om den fungerer et sted. Hvis flashminnet er i ferd med å bli dårligere, kan hver ekstra lesing gjøre ting verre. Litt overforsiktig? kanskje. Men jeg har sett USB-pinner gå fra halvveis lesbar til helt død veldig fort.

Det jeg ville gjort annerledes, er å sjekke om kontrolleren fortsatt kommuniserer riktig med operativsystemet:

• I Enhetsbehandling eller Systeminformasjon, se om USB-enheten identifiseres normalt
  • I Diskbehandling, sjekk om den viser riktig kapasitet
  • Hvis den viser feil størrelse, 0 byte eller et meningsløst navn, peker det mer mot maskinvareproblemer enn enkel korrupsjon

Hvis den er synlig, bruk gjenopprettingsprogramvare før du prøver noen reparasjoner. Disk Drill er et legitimt alternativ for gjenoppretting fra en korrupt USB-stasjon fordi det kan skanne forbi en skadet partisjonstabell og også hente ut filer etter signatur. Det betyr mye for bilder. Bare gjenopprett til en annen disk, selvfølgelig.

Én ting til folk ofte hopper over: Hvis de gjenopprettede bildene åpnes, men ser delvis grå ut eller er avkuttet, betyr det vanligvis minnefeil, ikke programvarefeil. I så fall, slutt med gjør-det-selv.

Dessuten kan denne Facebook-diskusjonen om tips for gjenoppretting av flash-stasjoner og løsninger fra den virkelige verden være verdt en rask titt hvis du vil ha flere brukeropplevelser.

Hvis stasjonen klikker, blir overopphetet, kobler fra eller får Filutforsker til å fryse, ville jeg sluttet å tukle med den og gått rett til en profesjonell.