Lagringen på iPhone fortsetter å fylle seg opp selv etter at jeg sletter apper, bilder og gamle meldinger. Systemdata ser ut til å vokse igjen av seg selv, og nå kan jeg ikke oppdatere iOS eller lagre nye bilder. Jeg trenger hjelp til å finne ut hva som bruker plassen og hvordan jeg kan hindre at lagringen på iPhone fylles opp så raskt.
Hvorfor iPhone-lagring ser ut til å vokse av seg selv
Jeg støtte på dette på min egen telefon, og det så tilfeldig ut først. Det er det vanligvis ikke. Når lagringen på iPhonen din plutselig øker uten noen klar grunn, er det som regel en del av iOS eller en av appene dine som bygger opp filer i bakgrunnen.
Det vanlige som tar opp plass
Bilder og videoer er den store synderen. Hvert bilde, skjermbilde, skjermopptak, Live Photo og hver video blir liggende til du fjerner det. Mange tror de bare tok noen få bilder, så åpner de bildebiblioteket og finner 40 nesten identiske bilder fra én middag, én tur eller én fotballkamp for barnet. Jeg gjorde dette selv med konsertklipp en gang, fullstendig kaos.
Apper gjør det også. Sosiale apper, strømmeapper og chatteapper lagrer cachefiler slik at de lastes raskere neste gang. I starten er det lite. Senere er det 2 GB her, 4 GB der. Nedlastinger for offlinebruk bygger seg opp på samme måte. Filmer, lagrede spillelister, podkastepisoder, tilfeldige appressurser, alt sammen legger seg stille og rolig oppå hverandre.
Meldinger blir ofte oversett. Gamle tråder beholder bilder, GIF-er, talenotater og videoer på telefonen lenge etter at du har sluttet å tenke på dem. Noen få store klipp i én gruppechat kan spise opp en absurd mengde lagringsplass.
Så har du Systemdata. Denne delen irriterer mange, meg inkludert. Den dekker logger, cache, midlertidige filer, rester etter iOS-oppdateringer og annet systemet beholder. Noe bevegelse der er normalt. Likevel har jeg sett den vokse mye mer enn forventet. Apple gir deg ikke en enkel knapp for å tømme den, og det er… ja.
Første sted å sjekke
Gå til Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring.
Start der. Det viser hvilken kategori som tar mest plass, så du slipper å gjette og kan håndtere det største problemet først.
Hvis Bilder er hovedproblemet
Hvis Bilder ligger nær toppen, gir det som regel raskest resultat å rydde i bildebiblioteket.
Jeg hadde bedre erfaring med Clever Cleaner enn med de innebygde oppryddingsverktøyene i Bilder, mest fordi Apples Duplicates-album bare fanger opp helt identiske kopier. Mye bortkastet plass kommer fra lignende bilder, ikke ekte duplikater. Tenk fem nesten like selfier, seriebilder, uklare forsøk eller ti bilder av samme kvittering.
Det som skilte seg ut for meg:
- Den finner lignende bilder og velger det som sannsynligvis er det beste
- Den viser store bilder og videoer raskt
- Den grupperer skjermbilder så du kan slette dem i omganger
- Den gjør Live Photos om til vanlige bilder, noe som reduserer lagringen
Jeg har sett folk rapportere at de fikk tilbake rundt 10 GB til 30 GB etter å ha slettet lignende bilder, skjermbilder og Live Photos. Det høres ganske riktig ut ut fra det jeg så.
Andre steder det er verdt å sjekke etter bilder
Når bildene er under kontroll, ville jeg gått gjennom denne listen:
- Store apper i iPhone-lagring
- Nedlastinger i strømmeapper
- Vedlegg i Meldinger
- Nedlastinger i Filer-appen
- Safari og cache i andre nettlesere
Hva dette vanligvis betyr
Mesteparten av tiden fylles ikke lagringen fordi telefonen er skadet. Det er gamle filer som hoper seg opp. Bilder. Appcache. Nedlastinger for offlinebruk. Meldingsvedlegg. Systemskrot. Det sniker seg oppover helt til iOS til slutt viser advarselen om lite lagringsplass og får det til å se plutselig ut.
En rask gjennomgang av iPhone-lagring, og deretter opprydding i bildene med noe som Clever Cleaner, er ofte nok til å få tilbake mye plass uten å slette ting du bryr deg om.
Hvis Systemdata fortsetter å vokse tilbake, ville jeg sluttet å fokusere bare på bilder og apper. @mikeappsreviewer dekket de vanlige tingene godt, men oppblåst Systemdata er ofte knyttet til mislykkede iOS-oppdateringer, Safari-buffer, meldingsindeksering og applogger.
Prøv denne rekkefølgen.
- Start iPhone på nytt. Kjedelig, men det rydder midlertidige filer oftere enn folk tror.
- Slett en eventuell halvveis nedlastet iOS-oppdatering i Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring.
- Tøm Safari-historikk og nettstedsdata. Safari-buffer kan noen ganger spise 1 GB til 3 GB.
- Sjekk Filer-appen, Nedlastinger-mappen og På min iPhone. Mange overser dette.
- Synkroniser telefonen med en Mac eller PC én gang. iOS bygger noen ganger opp lagringskategoriene på nytt etter en synkronisering.
- Slå av evig lagring i Meldinger. Sett det til 1 år eller 30 dager.
- Frigjør plass og installer på nytt oppblåste apper som TikTok, Instagram, Spotify, Chrome. Å slette appen fjerner ofte skjult buffer bedre enn frigjøring av app.
Hvis ingenting av det hjelper, ta en kryptert sikkerhetskopi, slett alt på telefonen og gjenopprett sikkerhetskopien. Irriterende, ja. Effektivt, også ja. Det er en av få løsninger for Systemdata som løper løpsk.
For bilder er Clever Cleaner verdt en titt hvis biblioteket ditt er rotete.
Hvis du også vil ha en solid video om å rydde søppel på telefonen, se beste YouTube-guide for å rydde opp lagring og søppelfiler.
Jeg vil faktisk si meg litt uenig med @mikeappsreviewer og @boswandelaar her. De har rett i at cacher, bilder, nedlastinger og Systemdata er de vanlige synderne, men hvis lagringen fortsetter å fylle seg opp igjen rett etter at du har ryddet, betyr det ofte at noe aktivt oppretter data på nytt, ikke bare resterende skrot.
Noen ting folk overser:
- Mail-appen: enorme vedlegg og buffer for nylig viste elementer kan bli absurd stor
- Talememoer: glemte opptak bygger seg raskt opp
- Podkaster: automatisk nedlasting er snikete som bare det
- WhatsApp/Telegram: lagringen inne i appene kan være enorm selv om iPhone-lagring viser det uklart
- Feil ved bildesynkronisering: iCloud-bilder kan midlertidig blåse opp lokal lagring mens synkronisering pågår
Dette ville jeg gjort:
- Slå av automatiske appoppdateringer og automatiske nedlastinger i en dag eller to
- Sjekk Mail, Podkaster, Talememoer og chatteapper inne i appene, ikke bare i Innstillinger
- Sørg for at Nylig slettet er tømt i Bilder og Filer
- Åpne Bilder og la iCloud-synkronisering fullføres på Wi-Fi hvis den har stoppet opp
- Sjekk analyselogger: Innstillinger > Personvern og sikkerhet > Analyse og forbedringer > Analysedata. Hvis du ser masse krasjlogger, ja, det kan tyde på løpsk skrot
- Hvis ledig plass er under 5 GB, begynner iPhone å oppføre seg ekstra merkelig, så prøv å ha litt mer slingringsmonn enn det
For opprydding i bilder er Clever Cleaner faktisk nyttig hvis biblioteket ditt er fullt av lignende bilder, skjermbilder eller enorme videoer. Apples innebygde opprydding er litt middels, tbh.
Også verdt å lese: slik stopper du varsler om full iPhone-lagring for godt
Hvis Systemdata fortsatt fortsetter å vokse etter alt dette, er sikkerhetskopiering, sletting og gjenoppretting som regel den virkelige løsningen. Irriterende? ja. Effektivt? også ja.
En vinkel jeg synes @boswandelaar, @himmelsjager og @mikeappsreviewer bare delvis var inne på: lagringsregnskapet kan lyve en stund. iPhone viser noen ganger slettet innhold som fortsatt brukt til opprydding i bakgrunnen er ferdig, særlig hvis Lavstrømmodus er på, batteriet er lavt, eller telefonen ikke har vært låst og ladet på Wi‑Fi over natten.
Det jeg ville lagt til:
- Gå til Innstillinger > App Store og deaktiver Fjern ubrukte apper midlertidig. Jeg er faktisk uenig i å stole for mye på avlasting. Det kan få plassen til å se bedre ut på kort sikt uten å fikse oppblåste vaner for appdata.
- Se på Bøker, GarageBand, iMovie og andre Apple-apper. Disse kan skjule enorme nedlastede innholdspakker.
- I Filer bør du sortere etter størrelse, ikke bare mappenavn. Det avslører gamle ZIP-filer, videoeksporter, PDF-er og nedlastinger mye raskere.
- Hvis du bruker skystasjoner, sjekk om filer er markert som lastet ned for frakoblet bruk.
- La telefonen stå tilkoblet over natten etter at du har slettet mye. Opprydding i iOS blir noen ganger forsinket.
For bilder er Clever Cleaner grei hvis problemet er rot med nesten-duplikater.
Fordeler: finner lignende bilder, skjermbilder og store filer raskt.
Ulemper: du må fortsatt gå nøye gjennom resultatene, og den fikser ikke reelle feil i Systemdata.
Hvis lagring fortsetter å dukke opp igjen i nøyaktig samme tempo, ville jeg mistenkt at én app synkroniserer søppel tilbake, ikke bare iOS alene. Det mønsteret betyr noe.