Har någon lyckats återställa filer från en formaterad USB-enhet?

Jag formaterade av misstag mitt USB-minne innan jag säkerhetskopierade viktiga foton och arbetsfiler, och nu är allt borta. Jag letar efter råd om huruvida filåterställning från ett formaterat USB-minne fortfarande är möjlig och vilka återställningsmetoder eller verktyg som faktiskt fungerar.

Ja, den här är jobbig. Jag har sett folk formatera ett USB-minne, anta att allt är borta direkt, och sedan göra det värre genom att använda enheten igen. Gör inte den delen.

Det viktigaste är typen av formatering.

Om det var en snabbformatering är oddsen ofta ganska goda. Den typen blir vanligtvis klar snabbt eftersom den tar bort filsystemskartan, inte själva fildatan. Enkelt uttryckt glömmer enheten var filerna fanns, men rådata ligger ofta fortfarande kvar tills nytt innehåll skrivs ovanpå det.

Om det var en fullständig formatering blir återställning snabbt mycket svårare. En fullständig formatering skriver över lagringen, så vanliga återställningsprogram kommer oftast inte att få tillbaka något användbart.

Jag skulle också ignorera alla sajter som påstår att de kan avformatera ett flashminne. Så fungerar det inte. Formateringsprocessen går inte att vända. Återställningsappar skannar efter kvarvarande fildata och försöker återskapa filer från det som fortfarande finns kvar. Om byten är orörda kan du kanske få tillbaka mycket. Om de har skrivits över kommer du inte att göra det.

Första steget, sluta använda USB-enheten nu. Kopiera inte något till den. Formatera den inte igen. Kör inte CHKDSK eller andra reparationsverktyg. Varje skrivning minskar dina chanser, och när gammal data väl ersätts är det över.

Om jag var i din situation skulle jag gå direkt till ett återställningsprogram. Jag har haft ganska bra resultat med Disk Drill. Det är ett av de enklare alternativen om du inte har gjort filåterställning tidigare.

Det jag skulle göra:

1. Installera Disk Drill på datorns interna enhet, inte på USB-minnet.
  2. Anslut det formaterade USB-minnet.
  3. Öppna Disk Drill och välj flashminnet från enhetslistan.
  4. Klicka på Sök efter förlorad data. Om den frågar efter en skanningstyp, välj Universal Scan. Det brukar fungera bra på formaterade USB-enheter.
  5. Låt skanningen köra hela vägen. Du kan titta igenom resultaten tidigt, men jag skulle vänta tills den är klar. Jag har sett extra filer dyka upp nära slutet.
  6. Förhandsgranska det som hittas. Om ett foto öppnas, ett dokument visas eller en video spelas upp i förhandsgranskningen är det ett bra tecken.
  7. Återställ filerna till en annan enhet. Lägg inte tillbaka dem på samma USB.

En del jag skulle vara uppmärksam på är alternativet för diskavbild. Disk Drill låter dig skapa en byte-för-byte-avbild av flashminnet. Om USB-enheten kopplar från, ger läsfel eller beter sig instabilt, skapa avbilden först och skanna avbildsfilen i stället. Jag har behövt göra detta en gång med ett gammalt minne som fortsatte att försvinna mitt i skanningen, och det räddade återställningsförsöket.

Om de återställda filerna kommer tillbaka med slumpmässiga namn eller saknade mappar är det vanligt efter formatering. Irriterande, ja. Förödande, nej. Det som betyder mest är om filinnehållet fortfarande går att öppna.

Så ja, återställning från ett formaterat USB-minne är ofta möjlig, främst efter en snabbformatering. Ditt bästa drag är enkelt. Låt enheten vara, skanna den snart och spara återställda filer någon annanstans. Att vänta brukar göra resultatet sämre.

Ja, folk återställer faktiskt filer efter att ha formaterat ett USB-minne. Jag har gjort det en gång med foton och en hög PDF-filer. Resultatet berodde på en sak, hur mycket jag använde enheten efter formateringen. Om du formaterade den och stoppade direkt där, är dina chanser mycket bättre.

Jag håller med @mikeappsreviewer om att sluta använda den helt. Jag skulle lägga till en sak. Kolla Diskhantering först. Ibland är filerna inte borta på det sätt du tror. Om USB-minnet visar fel partition, RAW-utrymme eller oallokerat utrymme, fungerar återställning fortfarande, men typen av skanning spelar större roll än folk förväntar sig.

Jag håller inte riktigt med om att full formatering är hopplös varje gång. På nyare Windows-system raderar full formatering vanligtvis data, så chanserna sjunker kraftigt. På vissa äldre upplägg var resultaten blandade. Så det beror lite på operativsystemet och hur formateringen gick till.

Det här skulle jag göra härnäst:

1. Anslut USB-minnet och bekräfta att storleken ser normal ut.
  2. Om enheten kopplar från eller fryser, skapa en avbild först.
  3. Skanna med Disk Drill, Recuva eller PhotoRec.
  4. Återställ filer till din PC, inte tillbaka till USB-minnet.

Disk Drill är det enklaste valet om du vill ha den bästa programvaran för återställning av formaterat USB-minne. PhotoRec är också kraftfullt, men det är fulare och filnamn kommer ofta tillbaka i dåligt skick. Recuva är snabbt, men jag har haft sämre resultat med formaterade flash-enheter.

Hoppa också över reparationsverktyg. CHKDSK kan ställa till det om filsystemet är skadat.

Om du vill ha en snabb förklaring om lagringsåterställning hjälper det här klippet: tips för återställning av formaterat USB-minne

Viktigast av allt, agera snabbt. Varje skrivning försämrar dina chanser. Två stavfel för realism, jag troor den här delen spelar mer roll en något annat.

Ja, det är möjligt, men jag skulle lägga till en aspekt som varken @mikeappsreviewer eller @shizuka verkligen betonade tillräckligt: ibland är problemet USB-styrenheten, inte bara formateringen. Om minnet plötsligt visar 0 byte, fel kapacitet eller fortsätter att kopplas från och anslutas igen, kan programvarubaserad återställning misslyckas även när datan fortfarande finns kvar.

Så innan du gör en stor skanning, kontrollera SMART om enheten stöder det, eller testa åtminstone om den kan läsas konsekvent. Om den är instabil är det inte bara bra att skapa en avbild av enheten först, det är i princip hela nyckeln.

Jag skulle inte heller börja med PhotoRec om du inte är okej med en enorm hög omdöpta filer. Fantastiskt verktyg, röriga resultat. För foton plus arbetsfiler är Disk Drill oftast mer vettigt eftersom det kan hämta både filsignaturer och de filsystemsspår som finns kvar efter en formatering. Det brukar hjälpa med mappstrukturen, eller åtminstone ge mindre kaos. Recuva är okej, men jag har sett det missa saker på formaterade flash-enheter om jag ska vara ärlig.

En sak till som folk hoppar över: om detta var ett jobb-USB och filerna någon gång kopierades via Windows, kontrollera:

• Senaste filer
  • Offices temporära mappar/AutoRecover-mappar
  • Synkroniseringsmappar för OneDrive/Google Drive
  • gamla e-postbilagor
  • utskriftsspooler eller exportmappar

Du kanske kan återställa en del av röran utan att röra USB-minnet särskilt mycket.

Om du vill ha en enkel guide om hur man återställer filer från ett formaterat USB-minne, är den också värd att läsa.

Kort version:

• sluta använda USB-minnet
  • kontrollera att det är stabilt
  • skapa en avbild först om det är opålitligt
  • skanna med Disk Drill
  • spara återställda filer någon annanstans

Om det var en riktig fullständig formatering på ett modernt system, ja, då kan chanserna vara ganska dåliga. Men om det var en snabbformatering har du fortfarande en verklig chans. Agera snabbt eftersom det aldrig hjälper att vänta.

En liten invändning mot @shizuka, @vrijheidsvogel och @mikeappsreviewer: folk går ibland lite för snabbt till återställningsprogram. Om USB-minnet formaterades på fel enhet av misstag, kontrollera först om filerna finns någon annanstans. Kameror, telefoner, kopieringsappar och till och med vissa kontorsskannrar lämnar kvar duplicerade original.

Om datan bara finns på USB-minnet, då ja, återställning är fortfarande möjlig efter en snabbformatering, men jag skulle bedöma själva enheten innan jag brydde mig om programvaran. Ett billigt flashminne med NAND-slitage kan ge tillbaka halvkorrupt skräp som ser återställbart ut tills du öppnar det.

Om Disk Drill:

Fördelar

• lätt att använda
  • bra stöd för förhandsvisning
  • kan skanna efter filsystemsspår och signaturer
  • duger bra för blandade filtyper som foton och dokument

Nackdelar

• inte det billigaste alternativet
  • djupa skanningar kan ta ett tag
  • resultaten beror fortfarande starkt på hur mycket som har skrivits över
  • på USB-minnen som håller på att gå sönder kan avbildningsverktyg med mer lågnivåkontroll vara att föredra

Så min slutsats är:

• om USB-minnet monteras normalt och visar korrekt kapacitet är Disk Drill ett vettigt förstahandsval
  • om återställda filnamn är väldigt viktiga, undvik att bara förlita dig på signaturbaserad återställning
  • om enheten blir varm, kopplas från eller rapporterar orimlig storlek, stoppa och klona/skapa en avbild innan något annat
  • om detta var en fullständig formatering i modern Windows, håll förväntningarna låga

Återställ också i omgångar. Börja med de viktigaste filtyperna först, kontrollera att de går att öppna och fortsätt sedan. Det visar ganska snabbt om återställningen är verklig eller bara falskt hopp.