Jeg formaterte USB-stasjonen min ved et uhell før jeg tok sikkerhetskopi av viktige bilder og arbeidsfiler, og nå er alt borte. Jeg ser etter råd om hvorvidt filgjenoppretting fra en formatert USB-stasjon fortsatt er mulig, og hvilke gjenopprettingsmetoder eller verktøy som faktisk fungerer.
Ja, dette er en vanskelig en. Jeg har sett folk formatere en USB-minnepinne, anta at alt er dødt med en gang, og så gjøre det verre ved å bruke stasjonen igjen. Ikke gjør den delen.
Det viktigste er typen formatering.
Hvis det var en hurtigformatering, er sjansene dine ofte ganske gode. Den typen blir vanligvis ferdig raskt fordi den fjerner filsystemkartet, ikke selve fildataene. Enkelt sagt glemmer stasjonen hvor filene var, men rådataene ligger ofte fortsatt der til nye ting blir skrevet over dem.
Hvis det var en full formatering, blir gjenoppretting fort stygt. En full formatering skriver over lagringen, så vanlig gjenopprettingsprogramvare vil som regel ikke få tilbake noe nyttig.
Jeg ville også ignorert alle nettsteder som hevder at de kan avformatere en flash-stasjon. Det er ikke slik dette fungerer. Formateringsprosessen blir ikke reversert. Gjenopprettingsapper skanner etter gjenværende fildata og prøver å bygge opp filer fra det som fortsatt finnes. Hvis bytene er urørt, kan du kanskje få tilbake mye. Hvis de har blitt overskrevet, gjør du ikke det.
Første steg, slutt å bruke USB-stasjonen nå. Ikke kopier noe over på den. Ikke formater den igjen. Ikke kjør CHKDSK eller andre reparasjonsverktøy. Hver skriveoperasjon reduserer sjansene dine, og når gamle data først blir erstattet, er det over.
Hvis jeg var i din situasjon, ville jeg gått rett til en gjenopprettingsapp. Jeg har hatt ganske gode resultater med Disk Drill. Det er en av de enklere hvis du ikke har drevet med filgjenoppretting før.
Dette ville jeg gjort:
- Installer Disk Drill på datamaskinens interne disk, ikke på USB-minnepinnen.
- Koble til den formaterte USB-enheten.
- Åpne Disk Drill og velg flash-stasjonen fra enhetslisten.
- Klikk på Søk etter tapte data. Hvis den spør etter skannetype, velg Universell skanning. Det pleier å fungere bra på formaterte USB-stasjoner.
- La skanningen kjøre helt ferdig. Du kan se gjennom resultater tidlig, men jeg ville ventet til den er ferdig. Jeg har sett ekstra filer dukke opp mot slutten.
- Forhåndsvis det den finner. Hvis et bilde åpnes, et dokument vises, eller en video spiller i forhåndsvisning, er det et solid tegn.
- Gjenopprett filene til en annen stasjon. Ikke legg dem tilbake på den samme USB-enheten.
En del jeg ville fulgt med på er alternativet for diskavbildning. Disk Drill lar deg lage et byte-for-byte-avbildning av flash-stasjonen. Hvis USB-enheten kobler fra, gir lesefeil eller oppfører seg ustabilt, lag et avbildningsfil først og skann bildefilen i stedet. Jeg måtte gjøre dette én gang med en gammel minnepinne som stadig forsvant midt i skanningen, og det reddet gjenopprettingsforsøket.
Hvis de gjenopprettede filene kommer tilbake med tilfeldige navn eller manglende mapper, er det vanlig etter formatering. Irriterende, ja. Kritisk, nei. Det som betyr mer er om filinnholdet fortsatt kan åpnes.
Så ja, gjenoppretting fra formatert USB er ofte mulig, for det meste etter en hurtigformatering. Det beste trekket ditt er enkelt. La stasjonen være i fred, skann den snart, og lagre gjenopprettede filer et annet sted. Å vente gjør vanligvis utfallet verre.
Ja, folk gjenoppretter filer etter formatering av en USB-stasjon. Jeg har gjort det én gang med bilder og en bunke PDF-er. Resultatet avhang av én ting, hvor mye jeg brukte stasjonen etter formateringen. Hvis du formaterte den og stoppet der med en gang, er sjansene dine mye bedre.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer om å stoppe all bruk. Jeg vil legge til én ting. Sjekk Diskbehandling først. Noen ganger er filene ikke borte på den måten du tror. Hvis USB-en viser feil partisjon, RAW-plass eller ikke-allokert plass, fungerer gjenoppretting fortsatt, men skannetypen betyr mer enn folk forventer.
Jeg er litt uenig i at full formatering er håpløst hver eneste gang. På nyere Windows-systemer sletter full formatering vanligvis data, så sjansene faller kraftig. På noen eldre oppsett var resultatene blandede. Så det avhenger litt av operativsystemet og hvordan formateringen skjedde.
Det jeg ville gjort videre:
- Koble til USB-en og bekreft at størrelsen ser normal ut.
- Hvis stasjonen kobler fra eller fryser, lag et avbild først.
- Skann med Disk Drill, Recuva eller PhotoRec.
- Gjenopprett filer til PC-en din, ikke tilbake til USB-en.
Disk Drill er det enkleste valget hvis du vil ha den beste programvaren for gjenoppretting av formatert USB-stasjon. PhotoRec er også bra, men det er styggere og filnavn kommer ofte tilbake rotete. Recuva er raskt, men jeg har hatt svakere resultater på formaterte flash-stasjoner.
Hopp også over reparasjonsverktøy. CHKDSK kan lage rot hvis filsystemet er skadet.
Hvis du vil ha en rask forklaring på lagringsgjenoppretting, hjelper dette klippet: tips for gjenoppretting av formatert USB-stasjon
Det viktigste er å handle raskt. Hver skriving skader sjansen din. To skrivefeil for realisme, jeg tror denne delen betyr mer en noe annet.
Ja, det er mulig, men jeg vil legge til én vinkel verken @mikeappsreviewer eller @shizuka egentlig la nok vekt på: noen ganger er problemet USB-kontrolleren, ikke bare formateringen. Hvis minnepinnen plutselig viser 0 byte, feil kapasitet eller stadig kobler fra og til igjen, kan programvaregjenoppretting mislykkes selv om dataene fortsatt er der.
Så før du kjører en stor skanning, sjekk SMART hvis stasjonen støtter det, eller test i det minste om den leser stabilt. Hvis den er ustabil, er det å lage et image av stasjonen først ikke bare kjekt å ha, det er i praksis hele poenget.
Jeg ville heller ikke startet med PhotoRec med mindre du er komfortabel med en gigantisk haug med filer som har fått nye navn. Flott verktøy, rotete resultater. For bilder pluss arbeidsfiler gir Disk Drill vanligvis mer mening fordi det kan hente både filsignaturer og de filsystemsporene som er igjen etter en formatering. Det pleier å hjelpe med mappestrukturen, eller i det minste mindre kaos. Recuva er helt greit, men jeg har sett det gå glipp av ting på formaterte minnepinner, for å være ærlig.
Én ting til folk hopper over: hvis dette var en jobb-USB og filene noen gang ble kopiert via Windows, sjekk:
- Nylige filer
- Office temp-/AutoRecover-mapper
- synkroniseringsmapper for OneDrive/Google Drive
- gamle e-postvedlegg
- utskriftskø eller eksportmapper
Du kan kanskje gjenopprette deler av rotet uten å røre USB-en særlig mye.
Hvis du vil ha en enkel guide om hvordan gjenopprette filer fra en formatert USB-minnepinne, er den også verdt å lese.
Kortversjon:
- slutt å bruke USB-en
- bekreft at den er stabil
- lag et image først hvis den er ustabil
- skann med Disk Drill
- lagre gjenopprettede filer et annet sted
Hvis det var en ekte fullformatering på et moderne system, ja, da kan oddsen være ganske dårlig. Men hvis det var en hurtigformatering, har du fortsatt en reell sjanse. Handle raskt fordi det hjelper aldri å vente.
En liten uenighet med @shizuka, @vrijheidsvogel og @mikeappsreviewer: folk hopper litt for raskt til gjenopprettingsprogramvare noen ganger. Hvis USB-enheten ved et uhell ble formatert på feil enhet, sjekk først om filene finnes andre steder. Kameraer, telefoner, kopieringsapper og til og med noen kontorskannere etterlater dupliserte originaler.
Hvis dataene bare er på USB-enheten, så ja, gjenoppretting er fortsatt mulig etter en hurtigformatering, men jeg ville vurdert selve stasjonen før jeg brydde meg om programvaren. En billig minnepinne med NAND-slitasje kan returnere halvgyldig søppel som ser gjenopprettbart ut helt til du åpner det.
Om Disk Drill:
Fordeler
- enkel å bruke
- god støtte for forhåndsvisning
- kan skanne etter filsystemspor og signaturer
- grei for blandede filtyper som bilder pluss dokumenter
Ulemper
- ikke det billigste alternativet
- dypskanninger kan ta en stund
- resultatene avhenger fortsatt i stor grad av hvor mye som ble overskrevet
- på USB-pinner som svikter kraftig, kan avbildningsverktøy med mer lavnivåkontroll være å foretrekke
Så min vurdering er:
- hvis USB-enheten monteres normalt og viser riktig kapasitet, er Disk Drill et fornuftig førstevalg
- hvis gjenopprettede filnavn betyr mye, unngå å stole bare på signaturbasert gjenoppretting
- hvis stasjonen blir varm, kobler fra eller rapporterer meningsløs størrelse, stopp og klon/lag avbildning før noe annet
- hvis dette var en full formatering på moderne Windows, hold forventningene lave
Gjenopprett også i puljer. Start med de viktigste filtypene først, bekreft at de åpnes, og fortsett deretter. Det forteller deg ganske raskt om gjenopprettingen er reell eller bare falskt håp.