Har nogen formået at gendanne filer fra et formateret USB-drev med succes?

Jeg kom ved en fejl til at formatere mit USB-drev, før jeg tog backup af vigtige billeder og arbejdsfiler, og nu er alt væk. Jeg leder efter råd om, hvorvidt filgendannelse fra et formateret USB-drev stadig er mulig, og hvilke gendannelsesmetoder eller værktøjer der faktisk virker.

Ja, den her er svær. Jeg har set folk formatere en USB-stick, antage at alt er dødt med det samme, og så gøre det værre ved at bruge drevet igen. Lad være med den del.

Det vigtigste er typen af formatering.

Hvis det var en hurtig formatering, er dine chancer ofte rimelige. Den type bliver som regel hurtigt færdig, fordi den fjerner filsystemets kortlægning, ikke selve fildataene. Kort sagt glemmer drevet, hvor filerne lå, men de rå data ligger ofte stadig der, indtil nye ting bliver skrevet ovenpå.

Hvis det var en fuld formatering, bliver gendannelse hurtigt grimt. En fuld formatering skriver over lageret, så almindelig gendannelsessoftware kan som regel ikke hente noget brugbart tilbage.

Jeg ville også ignorere enhver side, der påstår, at den kan af-formatere et flashdrev. Sådan fungerer det ikke. Formateringsprocessen bliver ikke rullet tilbage. Gendannelsesapps scanner efter rester af fildata og prøver at genopbygge filer ud fra det, der stadig er der. Hvis bytesene er urørte, kan du måske få meget tilbage. Hvis de er blevet overskrevet, kan du ikke.

Første skridt: stop med at bruge USB-drevet nu. Kopiér ikke noget over på det. Formatér det ikke igen. Kør ikke CHKDSK eller andre reparationsværktøjer. Hver skrivning forringer dine chancer, og når gamle data først er blevet erstattet, er det slut.

Hvis jeg var i din situation, ville jeg gå direkte til en gendannelsesapp. Jeg har haft rimeligt gode resultater med Disk Drill. Det er en af de nemmere, hvis du ikke har prøvet filgendannelse før.

Det ville jeg gøre:

1. Installer Disk Drill på computerens interne drev, ikke på USB-sticken.
  2. Tilslut den formaterede USB.
  3. Åbn Disk Drill, og vælg flashdrevet fra enhedslisten.
  4. Klik på Søg efter mistede data. Hvis den spørger om en scanningstype, så vælg Universal Scan. Det plejer at fungere godt på formaterede USB-drev.
  5. Lad scanningen køre helt færdig. Du kan kigge resultaterne igennem tidligt, men jeg ville vente, til den er færdig. Jeg har set ekstra filer dukke op tæt på slutningen.
  6. Forhåndsvis det, den finder. Hvis et billede åbner, et dokument bliver vist, eller en video afspilles i forhåndsvisning, er det et godt tegn.
  7. Gendan filerne til et andet drev. Læg dem ikke tilbage på den samme USB.

En del, jeg ville være opmærksom på, er disk image-funktionen. Disk Drill lader dig lave et byte-for-byte-image af flashdrevet. Hvis USB'en afbryder forbindelsen, giver læsefejl eller opfører sig ustabilt, så lav først et image og scan imagefilen i stedet. Jeg har måttet gøre det én gang med en gammel stick, der blev ved med at forsvinde midt i scanningen, og det reddede gendannelsesforsøget.

Hvis de gendannede filer kommer tilbage med tilfældige navne eller manglende mapper, er det normalt efter formatering. Irriterende, ja. Kritisk, nej. Det, der betyder mest, er, om filindholdet stadig kan åbnes.

Så ja, gendannelse af en formateret USB er ofte mulig, især efter en hurtig formatering. Dit bedste træk er enkelt. Lad drevet være i fred, scan det snart, og gem gendannede filer et andet sted. At vente gør som regel udfaldet værre.

Ja, folk gendanner faktisk filer efter formatering af et USB-drev. Jeg har selv gjort det én gang med billeder og en bunke PDF-filer. Resultatet afhang af én ting, hvor meget jeg brugte drevet efter formateringen. Hvis du formaterede det og stoppede med det samme, er dine chancer meget bedre.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at stoppe al brug. Jeg vil tilføje én ting. Tjek først Diskhåndtering. Nogle gange er filerne ikke væk på den måde, du tror. Hvis USB’en viser den forkerte partition, RAW-plads eller ikke-allokeret plads, kan gendannelse stadig virke, men typen af scanning betyder mere, end folk forventer.

Jeg er lidt uenig i, at fuld formatering er håbløs hver gang. På nyere Windows-systemer sletter fuld formatering som regel data, så chancerne falder kraftigt. På nogle ældre opsætninger var resultaterne blandede. Så det afhænger lidt af operativsystemet, og hvordan formateringen skete.

Det ville jeg gøre nu:

1. Sæt USB’en i, og bekræft at størrelsen ser normal ud.
  2. Hvis drevet afbrydes eller fryser, så lav først et image.
  3. Scan med Disk Drill, Recuva eller PhotoRec.
  4. Gendan filer til din PC, ikke tilbage til USB’en.

Disk Drill er det letteste valg, hvis du vil have den bedste software til gendannelse af formateret USB-drev. PhotoRec er også stærkt, men det er grimmere, og filnavne kommer ofte tilbage ødelagte. Recuva er hurtig, men jeg har haft svagere resultater på formaterede flashdrev.

Spring også “reparations”-værktøjer over. CHKDSK kan skabe rod, hvis filsystemet er beskadiget.

Hvis du vil have en hurtig forklaring på ting om lagringsgendannelse, hjælper dette klip: tips til gendannelse af formateret USB-drev

Det vigtigste er, handl hurtigt. Hver skrivning skader din chance. To tastefejl for realisme, jeg trror denne del betyder mere end noget andet.

Ja, det er muligt, men jeg ville tilføje en vinkel, som hverken @mikeappsreviewer eller @shizuka rigtig lagde nok vægt på: nogle gange er problemet USB-controlleren, ikke kun formateringen. Hvis drevet pludselig viser 0 byte, forkert kapacitet eller bliver ved med at genoprette forbindelsen, kan softwaregendannelse fejle, selv når dataene stadig er der.

Så før du laver en stor scanning, så tjek SMART, hvis drevet understøtter det, eller test i det mindste, om det læser stabilt. Hvis det er ustabilt, er det ikke bare rart at have at lave et image af drevet først, det er stort set hele pointen.

Jeg ville heller ikke starte med PhotoRec, medmindre du er okay med en kæmpe bunke omdøbte filer. Fantastisk værktøj, rodede resultater. Til fotos plus arbejdsfiler giver Disk Drill som regel mere mening, fordi det kan hente både filsignaturer og de filsystemspor, der er tilbage efter en formatering. Det hjælper ofte med mappestrukturen, eller i det mindste med mindre kaos. Recuva er fin nok, men jeg har set den overse ting på formaterede flashdrev, tbh.

En ting mere, som folk springer over: hvis dette var et arbejds-USB, og filerne nogensinde blev kopieret via Windows, så tjek:

• Seneste filer
  • Office temp-/AutoRecover-mapper
  • OneDrive-/Google Drive-synkroniseringsmapper
  • gamle mailvedhæftninger
  • printspool- eller eksportmapper

Du kan måske gendanne en del af rodet uden at røre USB-drevet ret meget.

Hvis du vil have en enkel guide til hvordan man gendanner filer fra et formateret USB-flashdrev, er den også værd at læse.

Kort version:

• stop med at bruge USB-drevet
  • bekræft, at det er stabilt
  • lav et image først, hvis det er ustabilt
  • scan med Disk Drill
  • gem gendannede filer et andet sted

Hvis det var en ægte fuld formatering på et moderne system, så ja, så kan chancerne være ret dårlige. Men hvis det var hurtig formatering, har du stadig en reel chance. Handl hurtigt, for det hjælper aldrig at vente.

En lille uenighed med @shizuka, @vrijheidsvogel og @mikeappsreviewer: folk springer nogle gange lidt for hurtigt til gendannelsessoftware. Hvis USB’en ved en fejl blev formateret på den forkerte enhed, så tjek først, om filerne findes andre steder. Kameraer, telefoner, kopieringsapps og endda nogle kontorscannere efterlader duplikerede originaler.

Hvis dataene kun er på USB’en, så ja, gendannelse er stadig mulig efter en hurtig formatering, men jeg ville vurdere selve drevet, før jeg bekymrer mig om softwaren. Et billigt flashdrev med NAND-slid kan returnere halvt gyldigt skrammel, som ser gendanneligt ud, indtil du åbner det.

Om Disk Drill:

Fordele

• nem at bruge
  • god understøttelse af forhåndsvisning
  • kan scanne efter filsystemspor og signaturer
  • udmærket til blandede filtyper som fotos plus dokumenter

Ulemper

• ikke den billigste løsning
  • dybe scanninger kan tage et stykke tid
  • resultaterne afhænger stadig i høj grad af, hvor meget der blev overskrevet
  • på alvorligt fejlende USB-sticks kan imageværktøjer med mere lavniveaukontrol være at foretrække

Så min vurdering er:

• hvis USB’en monteres normalt og viser korrekt kapacitet, er Disk Drill et fornuftigt førstevalg
  • hvis gendannede filnavne betyder meget, så undgå kun at stole på signaturbaseret gendannelse
  • hvis drevet bliver varmt, afbryder forbindelsen eller rapporterer en meningsløs størrelse, så stop og klon/lav et image før noget som helst andet
  • hvis dette var en fuld formatering på moderne Windows, så hold forventningerne lave

Gendan også i batches. Start med de vigtigste filtyper først, bekræft at de kan åbnes, og fortsæt derefter. Det fortæller dig ret hurtigt, om gendannelsen er reel eller bare falsk håb.