De opslag van mijn iPhone is bijna vol omdat mijn Foto’s-app jaren aan foto’s, screenshots, duplicaten en willekeurige downloads bevat. Ik weet niet goed wat ik als eerste moet verwijderen, hoe ik alles veilig kan back-uppen, of wat de beste manier is om alles te organiseren zonder belangrijke herinneringen te verliezen. Heb je tips om iPhone-foto’s efficiënt op te ruimen?
Het belangrijkste dat ik hiervan heb geleerd met ongeveer 35.000 foto's en video's: probeer niet de hele bibliotheek met de hand te repareren in één marathonsessie. Dat deed ik eerst, en na uren scrollen, tikken, selecteren en verwijderen voelde het nauwelijks alsof ik echt vooruitgang had geboekt.
Een betere manier is om eerst de makkelijke dingen weg te werken en daarna een hulpmiddel te gebruiken voor de rommelige delen.
Begin met de gewone Foto's-app. Die is nog steeds goed voor overduidelijke rommel, vooral als je het veeggebaar gebruikt om in één keer een hoop foto's te selecteren in plaats van op elke afzonderlijke foto te tikken. Ik zou ook vanuit albums werken in plaats van vanuit de hoofdbibliotheek. Het is makkelijker om gefocust te blijven als je alleen naar schermafbeeldingen, downloads, video's of één specifieke groep foto's kijkt.
Controleer ook of het album waarin je zit Selecteer alles heeft. Als het een album met schermafbeeldingen is of een andere map vol dingen waarvan je al weet dat je ze niet wilt, kan dat enorm veel getik schelen.
Waar Foto's voor mij tekort begon te schieten, was bij duplicaten en bijna-duplicaten. Het ingebouwde album Duplicaten was prima voor exacte kopieën, maar mijn echte probleem was materiaal zoals burstfoto's, tien versies van dezelfde afbeelding, oude schermafbeeldingen, Live Photos waar ik niets meer aan had en grote video's die ruimte innamen.
Toen stapte ik over op Clever Cleaner. Dat bespaarde uiteindelijk de meeste tijd.
De app groepeerde vergelijkbare foto's, haalde schermafbeeldingen er apart uit, vond grote video's, stelde de beste opname uit een reeks voor en liet me Live Photos omzetten in gewone stilstaande beelden wanneer ik het bewegende deel niet nodig had. In plaats van me door tienduizenden afzonderlijke items heen te worstelen, bekeek ik kleinere groepen die echt logisch waren. De beoordeling in veegstijl hielp ook, omdat je over batches beslist in plaats van één foto per keer.
Ik controleerde nog steeds dingen voordat ik ze verwijderde, maar de app deed het grootste deel van het sorteerwerk. Wat eruitzag alsof het meerdere weekenden zou kosten, bleek uiteindelijk meer iets voor een paar avonden te zijn.
Als je ook iCloud-opslag probeert vrij te maken, houd er dan rekening mee dat iCloud-foto's dezelfde bibliotheek op verschillende apparaten is. Als je een foto van je iPhone verwijdert, wordt die ook uit iCloud-foto's verwijderd. Dat is wat je wilt als je opruimt, maar het is niet hetzelfde als iets alleen van de telefoon verwijderen terwijl het in iCloud blijft staan.
En nadat je een hoop hebt verwijderd, maak Onlangs verwijderd leeg. Totdat dat album is leeggemaakt, kunnen de foto's nog steeds opslagruimte innemen, dus het kan zijn dat je iCloud-aantal niet meteen veel daalt.
Als opslagruimte het hoofdprobleem is, pak dan eerst de grote dingen aan voordat je je druk maakt over honderden normale foto's. Voor mij waren de grootste winstpunten:
- oude lange video's
- schermopnames
- schermafbeeldingen
- Live Photos
- willekeurige media opgeslagen vanuit berichtenapps
Een paar vergeten video's verwijderen maakte veel meer ruimte vrij dan een enorme stapel gewone foto's weghalen.
Iets wat ik aan het einde nog steeds zou doen, is een ronde op een computer als je die hebt. Nadat de overduidelijke rommel weg was, sloot ik de iPhone aan op mijn Mac en deed ik het meer nauwkeurige sorteerwerk op een groter scherm. Vergelijkbare opnamen vergelijken en albums organiseren is op die manier gewoon makkelijker.
Mijn basisworkflow zou zijn:
- Gebruik eerst Foto's voor overduidelijke rommel en gebruik Selecteer alles waar dat logisch is.
- Gebruik Clever Cleaner voor duplicaten, vergelijkbare opnamen, schermafbeeldingen, grote video's en Live Photos.
- Maak Onlangs verwijderd leeg.
- Doe de laatste nauwkeurige opruiming op een Mac of pc als dat mogelijk is.
- Besteed elke week 10-15 minuten aan het verwijderen van nieuwe schermafbeeldingen, wazige opnamen en duplicaten, zodat het niet weer opstapelt.
Dat ging veel sneller dan proberen om handmatig de hele bibliotheek in één dag door te ploegen.
Een telefoon die vol is door video’s is een ander probleem dan een telefoon die vol is door 20.000 kleine screenshots. Ik zou eerst kijken bij Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Foto’s, omdat dat je vertelt of je een grote-ruimte-aanpak nodig hebt of gewoon een rommelopruiming. Ik ben het eens met @mikeappsreviewer dat je niet eindeloos handmatig moet scrollen, maar ik zou rustiger aan doen voordat je iets in grote hoeveelheden verwijdert en een aparte back-up maken die niet alleen iCloud-foto’s is. iCloud-foto’s synchroniseert, dus als je daar verwijdert, verdwijnt het overal. Exporteer de belangrijke dingen naar een computer, externe schijf, Google Foto’s, OneDrive of wat je ook vertrouwt, en ruim daarna op. Begin daarna met video’s en schermopnames, dan screenshots, dan duplicaten of vergelijkbare foto’s. Apps zoals Clever Cleaner kunnen dat laatste deel minder pijnlijk maken, maar ik zou de suggesties nog steeds behandelen als ‘bekijk dit sneller’, niet als ‘verwijder blindelings’.
Verwijder niets totdat je weet of je telefoonopslag of iCloud-opslag aan het opruimen bent.
Dat zijn twee verschillende opruimacties. Als je iPhone zelf vol is maar je nog genoeg iCloud-ruimte hebt, kan de snelste oplossing zijn om iCloud-foto’s in te schakelen met Optimaliseer iPhone-opslag. Daardoor blijven kleinere versies op de telefoon en worden de originelen in iCloud bewaard. Dat is geen organisatie, en het zal je iCloud-rekening niet verlagen, maar het kan voorkomen dat de telefoon vastloopt terwijl je in een normaal tempo opruimt.
Ik ben het eens met de waarschuwing hierboven dat iCloud-foto’s verwijderingen overal synchroniseert. De extra stap die ik zou nemen is saai maar belangrijk: nadat je foto’s ergens anders hebt gekopieerd, open die back-up dan echt en controleer een paar oude video’s, Live Photos en willekeurige oudere foto’s voordat je iets van de telefoon verwijdert. Een back-up die je niet hebt gecontroleerd is meer een gok.
Voor de volgorde van opruimen zou ik niet beginnen met sentimentele camerafoto’s. Begin met mappen met weinig risico: schermafbeeldingen, schermopnames, opgeslagen memes, downloads, duplicaten en app-rommel. Pak daarna de grote video’s aan. Bewaar familie-/reis-/belangrijke albums voor later, wanneer je minder geneigd bent om te haasten. Hulpmiddelen zoals Clever Cleaner kunnen nuttig zijn om vergelijkbare opnamen te vinden, maar ik zou nog steeds vermijden om enorme verwijderbatches goed te keuren als je moe bent. Zo wordt de verkeerde bijna-duplicaat verwijderd.
Maak na het verwijderen Recent verwijderd pas leeg wanneer je zeker bent. Behandel het tot die tijd als je ongedaanmaken-knop.
Een filmrol van 60 GB zonder externe kopie is een heel andere opschoning dan een filmrol van 60 GB die je al hebt geëxporteerd en gecontroleerd. Ik zou eerst een kleine back-up maken voor altijd bewaren en daarna alleen meedogenloos zijn met door apps gemaakte rommel zoals schermafbeeldingen, bonnetjes, QR-codes, opgeslagen achtergronden en bezorgfoto’s. Opschoonapps kunnen helpen om kandidaten te vinden, maar ze kunnen niet weten welke slecht uitziende foto voor jou toch nog belangrijk is.