Mijn SD-kaart werd plotseling niet meer geopend op mijn computer nadat ik enkele foto’s en video’s had verplaatst, en nu geeft hij fouten weer of helemaal niets. Ik ben bang dat de kaart beschadigd is en heb hulp nodig om uit te zoeken hoe ik de bestanden kan herstellen en de SD-kaart weer werkend kan krijgen.
Ik haat deze omdat hij meestal op het slechtst mogelijke moment toeslaat. Je bent klaar met een shoot, steekt de SD-kaart in, en de computer geeft een foutmelding of toont een lege kaart. Ik heb dit mezelf meer dan eens aangedaan door de kaart te snel eruit te trekken en op het beste te hopen. Slechte zet. Het eerste wat ik je zou zeggen is simpel: stop nu meteen met het gebruik van de kaart.
Blijf hem niet opnieuw in je telefoon, camera of laptop steken om nog één keer te kijken. Elke extra schrijfactie of systeemmelding vergroot de kans dat de bestanden die je terug wilt, worden overschreven.
De volgorde is hier belangrijk. Eerst herstellen. Later repareren. Veel mensen gaan meteen over op formatteren, reparatiecommando's of wat Windows ook maar voorstelt in de pop-up. Dat heb ik jaren geleden gedaan en daardoor werd herstel moeilijker dan nodig was. Wanneer het bestandssysteem beschadigd is, bestaan je gegevens vaak nog steeds. De index is kapot, niet altijd de bestanden.
Als de foto's of video's belangrijk zijn, zou ik beginnen met herstelsoftware voordat je reparatietools aanraakt. Ik heb goede resultaten gehad met Disk Drill, vooral omdat het niet aanvoelt als een laboratoriumproject en het één functie heeft waarvan ik wou dat meer mensen die gebruikten: byte-voor-byte back-up.
Dit deel is belangrijker dan mensen denken. Een corrupte SD-kaart is soms gewoon een versleten SD-kaart. Als de hardware achteruitgaat, zijn herhaalde scans zwaar belastend. Disk Drill laat je een volledige image van de kaart maken, sector voor sector, op je computer. Daarna werk je vanaf de image in plaats van steeds opnieuw op de originele kaart te hameren. Ik heb kaarten midden in een scan zien verdwijnen, dus deze stap is niet overdreven.
Zodra je bestanden zijn hersteld, of zodra je hebt besloten dat de gegevens weg zijn en je de kaart weer wilt gebruiken, begin dan pas met de reparatiekant. Dit is de volgorde die ik meestal aanhoud.
1. Controleer eerst de saaie dingen
Ja, voor de hand liggend, maar toch. Wissel van USB-poort. Wissel van kaartlezer. Die kleine microSD-adapters gaan vaak kapot. Ik heb er een gehad die een uur lang dood leek, en het daarna prima deed in een andere lezer. Als je een ingebouwde laptopsleuf gebruikt, probeer dan in plaats daarvan een aparte USB-kaartlezer. Soms is de kaart niet het probleem.
2. Kijk in Schijfbeheer
In Windows klik je met de rechtermuisknop op Start en open je Schijfbeheer. Als de kaart daar wordt weergegeven maar geen stationsletter heeft, zal Windows deze niet goed tonen in Verkenner. Klik met de rechtermuisknop op het volume, kies Stationsletter en paden wijzigen en wijs er vervolgens een toe. Ik heb kaarten direct zien terugkomen nadat ik dit had gedaan. Vreemde oplossing, maar het gebeurt.
3. Voer de ingebouwde foutcontrole uit
Verkenner, klik met de rechtermuisknop op de SD-kaart, Eigenschappen, Extra en vervolgens Controleren. Dit is de eerste stap met laag risico. Het zoekt naar problemen met het bestandssysteem en probeert die te herstellen. Ik gebruik dit vóór de opdrachtregelzaken.
4. Voer CHKDSK uit als de basisreparatie niet helpt
Open de Opdrachtprompt of Terminal als Administrator. Voer daarna chkdsk X: /r uit, waarbij je X vervangt door de stationsletter van de SD-kaart. De schakeloptie /r geeft Windows de opdracht om te scannen op slechte sectoren en leesbare gegevens te herstellen waar mogelijk. Dit gaat langzaam op grote kaarten. Op een kaart van 128 GB heb ik meegemaakt dat het zo lang duurde dat ik koffie kon zetten en vergat dat ik het was gestart.
5. Gebruik TestDisk als de partitie ontbreekt
Als de kaart als niet-toegewezen verschijnt, of de partitie is verdwenen, is TestDisk het proberen waard. Geen mooie interface. Geen begeleiding aan de hand. Toch is het een van de weinige tools die ik een lege kaart weer zichtbaar heb zien maken door de partitietabel opnieuw op te bouwen. Als je je er prettig bij voelt om menu’s zorgvuldig te lezen, is het een solide keuze.
6. Formatteer de kaart als reparatie mislukt
Als niets anders werkt, is formatteren de opruimstap. Eerst een standaardformattering. Als dat mislukt, is een low-level formatteertool het volgende dat ik zou proberen. Voor algemeen gebruik houd ik het bij exFAT, omdat het goed omgaat met grote bestanden en op de meeste apparaten werkt.
Nog iets. Als een SD-kaart zomaar uit het niets corrupt raakt, vertrouw ik die niet meer. Flashopslag slijt. Het uitvalpercentage blijft niet theoretisch zodra het met je bestanden gebeurt. Ik haal zulke kaarten meestal uit alles wat belangrijk is en vervang ze door iets van een bekend merk zoals SanDisk of Kingston.
En ja, ik heb dit op de vervelende manier geleerd, gebruik Veilig verwijderen of Uitwerpen. Het overslaan daarvan bespaart misschien één seconde. Een opname verliezen kost veel meer dan één seconde.
Probeer niet steeds opnieuw om hem te openen. Als de kaart maar één keer op de tien pogingen wordt gekoppeld, kopieer er dan nog niets van. Controleer eerst of je camera hem nog leest. Als de camera de foto’s ziet, kopieer ze dan met een USB-kabel vanaf de camera, niet via de kaartlezer. Ik heb meegemaakt dat dit werkte terwijl Windows moeilijk bleef doen.
Ik ben het enigszins oneens met @mikeappsreviewer over het moment van CHKDSK. Bij haperende SD-kaarten heeft CHKDSK bij mij mapnamen vernield en een schoon herstel lastiger gemaakt. Ik zie het als een latere stap, niet als een vroege.
Wat ik zou doen:
- Test een andere kaartlezer en een andere pc. Goedkope kaartlezers gaan vaak stuk.
- Als Windows de grootte van de kaart ziet maar hem niet opent, maak dan eerst een image. Disk Drill is hier goed voor.
- Scan de image, niet de kaart, voor herstel.
- Als de kaart als RAW wordt weergegeven, sla reparatietools in het begin over en herstel eerst de bestanden.
- Formatteer de kaart na het herstel in SD Memory Card Formatter, niet met de snelle formattering van Windows. Dat verhelpt op sommige kaarten uitlijningsproblemen beter.
Controleer ook Logboeken in Windows. Zoek naar disk- of ntfs-fouten precies op het moment dat je de kaart plaatst. Als je herhaalde I/O-fouten ziet, is de kaart aan het overlijden, niet alleen gecorrumpeerd.
Als je een stapsgewijze video wilt, deze is goed: hoe je bestanden herstelt van een corrupte SD-kaart
Als de bestanden erg belangrijk zijn en de kaart halverwege het lezen de verbinding verbreekt, stop dan daar. Blijf er niet aan prutsen. Daar maken mensen het vaak erger.
Repareer het niet eerst. Dat is het ene punt waarop ik harder zou aandringen dan @mikeappsreviewer, en dat ligt een beetje in lijn met @techchizkid. Als de kaart leeg wordt weergegeven, RAW is of vraagt om te formatteren, behandel het dan eerst als een gegevensherstelklus en pas daarna als een reparatieklus.
Een paar dingen die ik zou toevoegen waar zij niet echt op ingingen:
- Controleer de schrijfbeveiliging van de kaart. Full-size SD-adapters kunnen raar doen als dat kleine vergrendelschuifje loszit. Ik heb een slechte adapter een perfect goede microSD dood laten lijken.
- Open in Windows Apparaatbeheer. Als de kaart onder Schijfstations verschijnt maar niet in Verkenner, zegt dat dat de controller nog iets ziet, en dat is nuttig.
- Controleer op Mac Schijfhulpprogramma en Systeeminformatie. Soms doet Finder alsof de kaart niet bestaat, zelfs wanneer het besturingssysteem hem nog wel detecteert.
- Als de kaart heel snel erg heet wordt, koppel hem los. Dat is een slecht teken, geen normaal flash-geheugen gedrag.
Mijn volgorde zou zijn:
- Probeer een andere kaartlezer/adapter.
- Probeer een andere computer.
- Als hij überhaupt wordt gedetecteerd, maak dan een schijfimage.
- Herstel bestanden uit de image met Disk Drill of iets vergelijkbaars.
- Test pas daarna het opnieuw formatteren van de kaart.
Ook een klein meningsverschil met de misschien blijven gebruiken als hij weer werkt groep. Nee. Zodra een SD-kaart zich verdacht begint te gedragen, gebruik ik hem niet meer voor iets belangrijks. Ze zijn goedkoop. Verloren foto’s niet.
Als je extra wilt lezen, heeft deze thread praktische tips voor het herstellen van bestanden van een corrupte SD-kaart en behandelt het een paar herstelmogelijkheden die mensen missen.
En als Disk Drill geen schone image van de kaart kan maken omdat hij steeds de verbinding verbreekt, stop dan met eraan te prutsen. Dat is het punt waarop doe-het-zelf het juist erger kan maken tbh.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @techchizkid, @viajeroceleste en @mikeappsreviewer hebben behandeld: controleer de kaart in een Linux-live-USB als Windows vage fouten blijft geven. Linux koppelt een beschadigde SD-kaart soms alleen-lezen aan wanneer Windows het gewoon opgeeft. Als dat gebeurt, kopieer de bestanden dan onmiddellijk naar je harde schijf, niet terug naar de kaart.
Ik ben het ook enigszins oneens met het vroeg gebruiken van de ingebouwde foutcontrole van Windows. Zelfs die kan metadata wijzigen. Als de bestanden belangrijk zijn, is mijn voorkeur:
- test een andere kaartlezer
- test met een Linux-live-USB
- als hij wordt gedetecteerd, kloon of image hem
- herstel vanaf de image
- probeer pas daarna reparatie of formatteren
Voor imaging en herstel is Disk Drill behoorlijk goed omdat het een back-upimage kan maken en die kan scannen in plaats van de kaart te belasten. Voordelen: eenvoudige interface, goed voor foto’s/video’s, imagingfunctie is nuttig. Nadelen: niet de goedkoopste optie, diepe scans kunnen even duren, en als de kaart fysiek ernstig defect raakt, zal het nog steeds geen wonderen verrichten.
Nog iets dat mensen overslaan: inspecteer de contacten. Vuile of geoxideerde contacten kunnen een kaart corrupt doen lijken. Veeg ze voorzichtig schoon met isopropylalcohol en laat alles volledig drogen voordat je het opnieuw probeert.
Als de kaartcapaciteit plotseling verkeerd wordt weergegeven, zoals 31 MB in plaats van 64 GB, wijst dat eerder op een controllerfout dan op eenvoudige corruptie. In dat stadium wordt doe-het-zelfherstel meestal snel erg lastig.