Mijn iPhone-fotobibliotheek is na jaren van screenshots, duplicaten en willekeurige foto’s die zich opstapelen compleet uit de hand gelopen. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de snelste manier is om foto’s op mijn iPhone te organiseren, rommel te verwijderen en alles te sorteren zonder dagen bezig te zijn om alles handmatig door te nemen.
Ik liep hiertegenaan toen mijn iPhone-fotobibliotheek in een vuilnisbelt veranderde. Ongeveer 20.000 items, misschien meer. Echte foto’s gemengd met screenshots, bonnetjes, memes, wazige foodfoto’s en tien versies van dezelfde zonsondergang omdat mijn hand trilde en ik bleef tikken. De telefoon voelde traag aan. Apps hingen een seconde. Zelfs Foto’s openen voelde zwaar. Toen ik de opslag controleerde, ja hoor, bijna vol.
Wat ik op de harde manier leerde, was simpel. Als je iPhone stikt, is opslag een van de eerste dingen die je moet controleren. Wanneer de telefoon volgepakt is, voelt iOS ook benauwd aan.
Ik probeerde eerst de gebruikelijke oplossing, meer iCloud-opslag. Dat gaf me extra ruimte, zeker. Het deed niets aan de rommel. Mijn bibliotheek bleef rommelig, alleen had de rommel nu een grotere kast. Ik moest eerst troep opruimen. Sorteren kwam later.
Als je bibliotheek ver voorbij beheersbaar is, wordt alles met de hand doen snel vermoeiend. Ik testte een paar opschoonapps en degene waar ik steeds op terugkwam was Clever Cleaner. Voor mij hielp die het meest tegen de vertraging omdat het makkelijker werd om grote bestanden en dubbele rommel snel weg te halen. Er verscheen ook niet halverwege een betaalmuur, geen advertentie-spam, geen nep-aftelklok voor een proefperiode. Het draait ook op het apparaat zelf, wat voor mij belangrijk was. Ik wilde niet dat mijn hele filmrol ergens naartoe werd gestuurd.
De twee onderdelen die ik het meest gebruikte:
Ten eerste, het tabblad Heavies. Deze sorteert je media op bestandsgrootte. Als je snel ruimte terug wilt, begin daar. Ik vond oude video’s die meerdere gigabytes opaten zonder goede reden. Een paar verwijderde clips maakten een grotere impact dan het wissen van 500 willekeurige screenshots.
Ten tweede, het tabblad Similars. Deze groepeerde die bijna dubbele foto’s waarvan ik bleef doen alsof ik ze later zou vergelijken. Het koos de beste opname, en daarna kon ik de extra’s in één keer weggooien. Het liet ook exacte bestandsgroottes zien, wat hielp. De cijfers zien maakte het makkelijker om te stoppen met het hamsteren van troep.
Nadat ik de grote bestanden en de herhalingen had weggehaald, voelde organiseren niet meer onmogelijk. Dit is het systeem dat ik ben blijven gebruiken.
- Ik stopte ermee om Recent als een galerij te behandelen
Dit was de grote mentale omslag. Recent is geen net album. Het is meer een inbox. Foto’s verdwijnen niet uit Recent wanneer je ze aan albums toevoegt, ze blijven daar gewoon staan. Toen ik dat eenmaal accepteerde, stopte ik met ertegen vechten.
Nu doe ik elke week een snelle ronde van ongeveer 10 minuten. Ik verplaats de foto’s die het bewaren waard zijn naar albums. Tijdelijke dingen worden verwijderd. Klaar.
- Ik gaf albums eerst een datum in de naam
Dit bespaarde me meer tijd dan ik had verwacht. Ik gebruik namen zoals:
2024-06 Strandtrip
2024-08 Verjaardag
2025-01 New York
Door eerst jaar en maand te zetten, blijven de albums op volgorde zonder extra werk. Als je veel scrolt om oude dingen terug te vinden, helpt dit meer dan ingewikkelde mapsystemen.
- Ik gebruikte Zoeken om oude batches op te ruimen
Door jaren aan foto’s scrollen is ellendig. Zoeken werkt beter. Ik typte dingen als “juli 2022” en bekeek één stuk tegelijk. Kleinere batches voelden minder irritant, en ik nam betere beslissingen omdat ik niet door duizenden tegelijk heen hoefde te jagen.
Als je een enorme achterstand hebt, is dit belangrijk. Kies één maand. Ruim die op. Stop. Kom later terug.
- Ik begon Favorieten als filter te gebruiken
Ik negeerde vroeger het hart-icoon. Slechte zet. Nu geef ik een foto een hartje als die het waard is om op lange termijn te bewaren. Als ik hem niet belangrijk genoeg vind voor een hartje, vraag ik mezelf af waarom hij nog op de telefoon staat.
Geen perfecte regel, maar het werkte beter dan twintig half afgemaakte albums maken waar ik daarna nooit meer naar omkeek.
- Ik haalde dingen van de telefoon af
Dit onderdeel doorbrak de cirkel voor mij. Je telefoon moet niet je eeuwige archief zijn. Elke paar maanden verplaats ik de beste foto’s ergens anders naartoe, externe schijf, Google Drive of Amazon Photos. Amazon Photos is onbeperkt voor foto’s als je al Prime hebt, wat in mijn geval hielp.
Zodra ik wist dat de belangrijke dingen waren geback-upt, werd verwijderen van de telefoon makkelijker. Het apparaat bleef ook sneller.
Wat het grootste verschil maakte, was dit in de juiste volgorde doen. Haal eerst de troep weg. Organiseer daarna wat overbleef. Als je probeert te organiseren voordat je de rommel weghaalt, verspil je tijd met het sorteren van afval.
Het kostte me even om door de eerste grote opruimbeurt heen te komen. Daarna werd het onderhoud makkelijk. Nu zie ik, wanneer ik Foto’s open, dingen die ik bewust wilde bewaren in plaats van een stapel digitale restjes. Alleen dat al voelde de moeite waard.
Sla het scrollen door de hele bibliotheek over. Het verspilt tijd.
Ik zou dit in 3 rondes doen.
Gebruik eerst de ingebouwde categorieën van Apple:
- Foto’s, Albums, Hulpprogramma’s.
- Bekijk schermafbeeldingen.
- Bekijk duplicaten.
- Bekijk recent opgeslagen.
- Bekijk video’s.
Apple groepeert al veel van de rommel voor je. Begin daar. Tien minuten per categorie. Niet je hele bibliotheek.
Stel daarna regels op voordat je verwijdert.
- Bewaar 1 versie van hetzelfde moment.
- Verwijder schermafbeeldingen zodra de taak klaar is.
- Verwijder wazige foto’s snel.
- Verwijder schermopnames tenzij je ze nodig hebt.
- Bewaar bonnetjes in Bestanden of Notities, niet in Foto’s.
Dit is belangrijker dan albumnamen, tbh. @mikeappsreviewer heeft gelijk over eerst rommel opruimen, maar ik ben het er niet mee eens om vroeg al veel tijd te besteden aan het maken van albums. Zoeken en Favorieten werken voor de meeste mensen meestal beter dan uitgebreide albumsystemen.
Verander als derde waar dingen terechtkomen.
- Schakel het opslaan van foto’s uit vanuit apps zoals WhatsApp als die je bibliotheek overspoelen.
- Gebruik Notities of Bestanden voor documenten.
- Gebruik een gedeeld album voor familiedingen.
- Maak één album met de naam Keep en één met de naam To Sort. Dat is voor de meeste mensen genoeg.
Als je snelheid wilt, is Clever Cleaner het bekijken waard voor het opschonen van duplicaten en grote bestanden. Ik zou nog steeds eerst Apple’s eigen album Duplicaten gebruiken en daarna Clever Cleaner voor de rommel die Apple mist.
Het beste korte oordeel dat ik erover vond, was deze review op deze gratis, advertentievrije review van een iPhone-opschoonapp. Duidelijk en makkelijk snel te lezen.
Nog één ding dat mensen vergeten. Maak Recent verwijderd leeg. Als je 8 GB verwijdert en dit niet leegt, ziet je opslag er nog een tijd kapot uit.
Snelste manier? Ga niet eerst “organiseren”. Doe eerst triage. Daar ben ik het eigenlijk een beetje oneens met mensen die te vroeg beginnen met albums opbouwen. @mikeappsreviewer en @viaggiatoresolare hebben gelijk over het opruimen van rommel, maar ik zou nog meedogenlozer te werk gaan.
Mijn methode:
-
Wijzig de weergave naar Maanden, niet Alle foto’s
Veel minder overweldigend. Je kunt golven van rommel snel herkennen, zoals 400 screenshots uit één week. -
Gebruik Selecteer + slepen
Tik in Foto’s op Selecteer en sleep met je vinger over rijen. Supersnel om batches weg te vagen. -
Pak het aan per fototype, niet per herinnering
Screenshots, schermopnamen, gedownloade afbeeldingen, memes, dubbele reeksen. Emotioneel sorteren is zooo traag. -
Maak één tijdelijke regel
Als ik me niet herinner waarom ik het heb gemaakt, gaat het weg. Hard, maar effectief. -
Bouw niet te veel albums
Eerlijk gezegd onderhouden de meeste mensen die nooit. Favorieten + Zoeken + een paar echte albums is beter dan een gigantisch map-imperium.
Als duplicaten en vergelijkbare foto’s het grootste probleem zijn, helpt Clever Cleaner omdat het veel sneller veel oppikt dan handmatige controle. Ook de moeite waard om deze review van een echt gratis iPhone-schoonmaakapp voor het opschonen van foto’s even door te nemen. Dat is eigenlijk de aantrekkingskracht, het is makkelijk te gebruiken en niet nep-gratis.
Nog één onderschatte zet: voorkom toekomstige rommel. Zet automatisch opslaan vanuit berichtenapps uit. Alleen die instelling al heeft me ervan gered om steeds opnieuw dezelfde puinhoop te creëren.
Ik zou eigenlijk beginnen met een afkapdatum vastleggen, niet met alles doorspitten. Daarin verschil ik een beetje van @viaggiatoresolare, @sonhadordobosque en @mikeappsreviewer. Als je bibliotheek enorm is, is alles organiseren een valkuil.
Mijn snelste methode:
-
Trek een duidelijke grens
Voorbeeld: alles van vóór 1 jan blijft voorlopig onaangeroerd. -
Ruim alleen de laatste 3 tot 6 maanden op
Dat is de inhoud die je je nog herinnert, dus beslissingen gaan sneller. -
Archiveer de oude spullen mentaal, niet album voor album
Als oude foto’s belangrijk zijn, markeer de pareltjes later als favoriet wanneer je daar energie voor hebt. Ik zou geen weekend verspillen aan het bouwen van structuur voor memes uit 2019. -
Gebruik metadata, geen mappen
Zoek op plaats, persoon, huisdier, eten, document. Zoeken op de iPhone is beter dan mensen denken. -
Creëer één slimme gewoonte
Verwijder na het maken van foto’s op een evenement nog diezelfde dag de slechte. Dat werkt beter dan welke grote opschoonactie dan ook.
Qua apps is Clever Cleaner handig als het probleem de hoeveelheid is, vooral bij vergelijkbare foto’s en grote mediabestanden.
Voordelen:
- snel voor het opschonen van duplicaten en vergelijkbare foto’s
- goed in het opsporen van ruimtevreters
- eenvoudiger dan handmatig beoordelen
Nadelen:
- detectie van vergelijkbare foto’s moet nog steeds door een mens worden gecontroleerd
- opschoonapps kunnen ervoor zorgen dat mensen te veel verwijderen als ze haasten
- niet echt een vervanging voor een langetermijnsysteem
Dus mijn kijk erop: organiseer niet de hele bibliotheek. Zet de chaos apart, ruim eerst de recente spullen op en onderhoud het daarna vanaf daar. Dat werkt meestal beter dan proberen je hele filmrol in één heroïsche sessie op te lossen.