Ik probeer downloads op mijn iPhone te verwijderen, maar sommige bestanden blijven opnieuw verschijnen of willen helemaal niet weggaan. Ik heb al geprobeerd ze te verwijderen vanuit de Bestanden-app en de opslag te controleren, maar niets werkt. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken waarom deze iPhone-downloads niet verwijderd kunnen worden en hoe ik ze voorgoed kan verwijderen.
Ik liep hier op mijn eigen iPhone tegenaan en was er veel te veel tijd aan kwijt.
Er is geen enkele wis knop voor downloads op iOS. Apple verspreidt ze overal. Safari slaat het ene op in Bestanden, foto’s komen in Foto’s terecht, offline spullen zitten in elke app apart. Dus als je downloads maar blijven hangen, moet je elke plek controleren.
De eerste stop is de Bestanden app. Safari zet downloads daar meestal neer.
Open Bestanden, tik op Blader en controleer dan beide:
Op mijn iPhone
iCloud Drive
In veel gevallen hebben beide locaties een map Downloads. Open ze allebei, tik op het menu met de drie puntjes, kies Selecteer en verwijder daarna wat je niet wilt.
Het deel dat mensen missen is Recent verwijderd. Hier gebeurt de nep opschoning. Je verwijdert een bestand, het lijkt weg, en dan blijft het daar 30 dagen staan tenzij je het opnieuw wist.
Ga in Bestanden naar Locaties, open Recent verwijderd en verwijder daar ook alles.
Als verwijderde bestanden lijken terug te komen, is iCloud synchronisatie vaak de reden. Ik zag dit toen het ene apparaat een bestand verwijderde en een ander apparaat nog de oude status had. Het bestand verscheen gewoon weer alsof er niets was gebeurd. Irritant, jazeker.
Als een bestand weigert weg te gaan, probeer dan dit in deze volgorde:
- Sluit Safari geforceerd af.
- Herstart de iPhone.
- Ga terug naar Bestanden en verwijder het opnieuw.
- Maak Recent verwijderd leeg.
- Als het er nog steeds blijft staan, houd dan Recent verwijderd in de navigatiekolom ingedrukt en probeer het van daaruit te wissen.
Die vreemde laatste stap werkte bij mij een keer toen de normale verwijder route niets deed. Voelde dom, werkte toch.
Een ander rommelig onderdeel is Safari’s downloadlijst.
Wanneer je in Safari op de download pijl tikt en op Wis drukt, wis je alleen de lijst in de browser. De bestanden blijven op de telefoon staan. Dus als je de opslagruimte terug wilt, heb je Bestanden nog steeds nodig.
Je kunt in elk geval voorkomen dat Safari’s lijst zich blijft opstapelen:
Instellingen > Safari > Downloads > Downloadlijst onderdelen verwijderen
Stel het in op:
Na één dag
of
Na succesvolle download
Dit ruimt de geschiedenislijst op. Het verwijdert niet het gedownloade bestand zelf.
Foto’s en app downloads staan apart.
Als je een afbeelding of video van een site of sociale app hebt opgeslagen, controleer dan Foto’s. Vaak komt het helemaal niet in Bestanden terecht. Verwijder het daar en maak daarna ook Recent verwijderd in Foto’s leeg.
Voor apps zoals Netflix, Spotify of Podcasts blijft gedownloade inhoud in die apps zelf staan. Bestanden laat dit niet zien. Je moet elke app openen en daar de offline gegevens wissen. Als je het dichtst bij een centraal overzicht wilt komen, ga dan hierheen:
Instellingen > Algemeen > iPhone opslag
Ik gebruik dit scherm vaak. Het laat zien welke apps ruimte opslokken, en bij sommige apps kun je hun opgeslagen gegevens daar verwijderen.
Eén ding dat ik op mijn eigen telefoon merkte: zodra de opslag vol raakte, werd alles trager. Apps deden er langer over om te openen. Typen haperde. Foto’s stotterden. Ik vond bijna 40 GB aan oude media, dubbele afbeeldingen en opgeslagen rommel die ik allang vergeten was.
Dus de korte versie is:
Controleer Bestanden
Controleer Downloads in Op mijn iPhone en iCloud Drive
Maak Recent verwijderd in Bestanden leeg
Controleer Foto’s
Maak Recent verwijderd in Foto’s leeg
Wis offline downloads binnen apps
Bekijk iPhone opslag op ruimtevreters
Ik heb ook een opschoon app gebruikt voor de media chaos omdat het al snel vervelend werd om alles met de hand te doen. Degene die ik uiteindelijk ben blijven gebruiken was https://www.youtube.com/shorts/qUVkfQqrwsk
Wat mij het meest hielp was het sorteren op grootte. Daardoor kon ik grote video’s snel zien in plaats van eindeloos te scrollen. De app groepeerde ook vergelijkbare foto’s, waardoor een hoop herhaalde screenshots en bijna dubbele afbeeldingen werden gevonden die mijn telefoon had bewaard.
Belangrijk om te onthouden: als je Recent verwijderd overslaat, heb je de ruimte nog niet vrijgemaakt. Dat deel brengt veel mensen in de war.
Nog één extra plek om te controleren: Spotlight-indexering doet soms vreemd wanneer een bestand is verwijderd maar de vermelding in de cache blijft staan. Je tikt erop, het lijkt alsof het nog bestaat, en daarna probeert iOS het terug te halen uit iCloud. Vervelende bug.
Ik zou dit doen in plaats van de stappen voor Bestanden te herhalen die @mikeappsreviewer al heeft behandeld.
Ga naar Instellingen > Apple ID > iCloud > iCloud Drive. Schakel het een minuut uit, start opnieuw op en schakel het daarna weer in. Dit forceert een nieuwe synchronisatieronde. Als het bestand steeds opnieuw verschijnt, is dit vaak de oplossing.
Controleer daarna de app die het bestand heeft gemaakt. PDF uit Chrome, Telegram-document, WhatsApp-video, Adobe-download, VLC-import. Veel van deze apps bewaren hun eigen kopie. Jij verwijdert één kopie in Bestanden, en de app schrijft die weer terug. Dit heb ik vaak gezien bij Telegram en PDF-apps.
Probeer ook dit:
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Bestanden
Als Bestanden gegevens toont maar je mappen leeg lijken, laad dan nog niets uit. Verwijder eerst de Bestanden-app en installeer die daarna opnieuw. Klinkt extreem, maar het wist vastgelopen lokale documentindexen op sommige iOS-versies. Ik ben het niet helemaal eens met de lus van opnieuw opstarten en opnieuw proberen, want als de bronapp het bestand nog heeft, wordt het toch weer gesynchroniseerd, hoeveel keer je ook opnieuw opstart.
Als je probleem is dat foto’s of video’s opslagruimte innemen, is Clever Cleaner het bekijken waard om grote mediabestanden en duplicaten sneller te sorteren. Deze handleiding voor het opschonen van iPhone-opslag hielp mij ook om opties te vergelijken:
beste videohandleiding voor het opschonen van iPhone-opslag en dubbele bestanden
Als dezelfde bestandsnaam blijft terugkomen, plaats dan welke app het heeft gemaakt. Dat deel is erg belangrijk.
Eén invalshoek die ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @sterrenkijker zeiden: controleer of het bestand daadwerkelijk wordt vastgehouden door de app die het heeft geopend, niet door de app die het heeft gedownload. iOS maakt dit graag verwarrend.
Een paar dingen die de lus met niet kunnen verwijderen kunnen veroorzaken:
- Open-op-locatie-cache: pdf-lezers, Word, VLC, Telegram, Dropbox, zelfs Gmail kunnen een lokale kopie bewaren nadat je het origineel hebt verwijderd.
- Alleen-lezen-bron: als het bestand in een gesynchroniseerde map met vreemde machtigingen staat, kan Bestanden eruitzien alsof het het heeft verwijderd, waarna het weer terugkomt.
- Weinig opslag die raar doet: wanneer de iPhone-opslag bijna vol zit, kunnen verwijderingen vertragen of stilletjes mislukken. Irritant maar echt.
Wat ik anders zou doen:
- Zet de iPhone in Vliegtuigmodus
- Verwijder het bestand opnieuw
- Wacht 30 seconden
- Herstart
- Controleer of het weg is voordat je het netwerk weer inschakelt
Waarom? Als het offline verdwijnt maar terugkomt zodra je opnieuw verbinding maakt, is synchronisatie de boosdoener. Dat maakt snel duidelijk waar het aan ligt.
Controleer ook Instellingen > [de appnaam] op een optie als bestanden gedownload houden of een cache-instelling. Sommige apps maken je spullen in feite gewoon weer ongedaan verwijderd. Superhandig, Apple.
Als het probleem echt opslagrommel is en niet één koppig bestand, is Clever Cleaner prima voor het vinden van enorme video’s, duplicaten en willekeurige mediazooi, sneller dan handmatig rondneuzen. Ook de moeite waard om dit te lezen over gratis iPhone-schoonmaakapps om opslag snel vrij te maken.
Ik ben het er wel een beetje mee oneens om de Bestanden-app te vroeg te verwijderen. Ik zou eerst offline testen, want als synchronisatie het echte probleem is, verspil je met het opnieuw installeren van Bestanden alleen maar tijd. Als je weet welke app het bestand heeft gemaakt, plaats dat deel dan ook. Dat verraadt meestal de echte oorzaak.
Eén ding dat ik zou controleren en dat @sterrenkijker, @himmelsjager en @mikeappsreviewer alleen indirect hebben aangeraakt, zijn Schermtijd-beperkingen en bestandproviderextensies.
Soms mislukt verwijderen omdat:
- Beperkingen voor inhoud en privacy wijzigingen aan accounts of app-activiteit blokkeren
- een externe opslagprovider zoals Google Drive, OneDrive, Dropbox het bestand in Bestanden toont, maar de echte kopie op afstand staat
Dus ik zou hier eerst kijken:
Instellingen > Schermtijd > Beperkingen voor inhoud en privacy
Schakel dit tijdelijk uit en test het verwijderen opnieuw.
Tik daarna in Bestanden op Blader en kijk goed naar de locatie van het bestand. Als het onder Google Drive of Dropbox staat, verwijdert wissen in Bestanden het gesynchroniseerde item mogelijk niet volledig als de provider-app achterloopt of offline is. Open die betreffende app en verwijder het daar, en leeg daarna de prullenbak als die aanwezig is.
Ik ben het er niet helemaal mee eens om vroeg al de Bestanden-app te verwijderen. Als de bron een cloudprovider is, verandert het opnieuw installeren van Bestanden meestal niets.
Nog een sluwe oplossing:
- Hernoem het bestand
- Verplaats het naar een andere lokale map onder Op mijn iPhone
- Verwijder het daarna
Klinkt dom, maar het kan een vastgelopen synchronisatieverwijzing doorbreken.
Als je vooral opslagruimte probeert terug te winnen van media-rommel, is Clever Cleaner handig om snel grote video’s en duplicaten te vinden.
Voordelen: snel scannen, eenvoudige detectie van duplicaten, handig bij foto-/videorommel
Nadelen: niet echt een oplossing voor synchronisatiebugs, minder nuttig voor documenten/pdf’s, nog steeds handmatige controle nodig zodat je niet iets belangrijks verwijdert
Dus mijn volgorde zou zijn: controleer beperkingen, bevestig de echte opslagprovider, verwijder vanuit de bron-app en probeer daarna hernoemen/verplaatsen/verwijderen. Daarmee pak je meestal de vreemde gevallen mee.