Ik heb per ongeluk de SD-kaart in mijn Nikon-camera geformatteerd voordat ik een back-up van mijn foto’s maakte, en nu zijn al mijn foto’s verdwenen. Deze afbeeldingen zijn echt belangrijk, en ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de beste manier is om verwijderde foto’s van een geformatteerde SD-kaart van een Nikon-camera te herstellen zonder de situatie te verergeren.
Ik ben dit een tijd geleden tegengekomen met een Nikon SD-kaart. Korte versie: ja, er zijn gratis manieren om herstel te proberen, maar wat werkt hangt af van wat er na het verwijderen is gebeurd.
Het eerste wat ik deed, was stoppen met het gebruik van de kaart. Doe dit vóór alles. Als je na het verwijderen van de foto’s bent blijven fotograferen, daalt de kans op herstel snel omdat nieuwe bestanden over de oude gegevens heen schrijven. Zodra ze zijn overschreven, zijn die opnamen meestal weg.
Als de kaart nog steeds wordt herkend in Windows, zou ik beginnen met Disk Drill. De gratis limiet is 100 MB. Dat is genoeg voor een paar JPEG’s, of in elk geval genoeg om te zien of de ontbrekende Nikon-bestanden nog in de scanresultaten verschijnen voordat je geld uitgeeft.
Wat ik deed, zag er ongeveer zo uit:
- Zette de camera uit, haalde de SD-kaart eruit en stopte die in een kaartlezer.
- Installeerde Disk Drill op de pc, niet op de SD-kaart.
- Opende de app, koos de SD-kaart en startte Zoeken naar verloren gegevens.
- Gebruikte Universal Scan. Voor eenvoudige verwijderingsgevallen is dat meestal een veilige eerste keuze.
- Wachtte tot de scan klaar was en controleerde daarna de voorbeelden om te zien of de afbeeldingen goed openden.
- Selecteerde de bestanden die ik wilde en klikte op Herstellen.
- Sloeg alles op de computer op, nooit terug op dezelfde kaart.
Als je ontbrekende bestanden groter zijn dan 100 MB en je niet wilt betalen, is PhotoRec meestal het gratis antwoord dat mensen op forums niet voor niets noemen. Het werkt. Ik heb gezien dat het foto’s van kaarten haalde die andere tools misten. De keerzijde is dat de interface wat ruw aanvoelt, er geen prettige voorbeeldweergave is, en herstelde bestanden vaak terugkomen met rommelige namen en zonder de originele mappen. Het is niet moeilijk in diep technische zin, maar wel irritant.
Iets wat mensen vaak overslaan: Nikon RAW is hier belangrijk. Als je NEF in plaats van JPEG hebt geschoten, controleer dan de bestandsondersteuning voordat je tijd verspilt aan scannen. Sommige gratis tools werken prima met gewone foto’s en struikelen daarna over RAW-formaten.
Ik zou ook eerst de saaie plekken controleren voordat je aan herstel begint. Als je de kaart ooit naar je laptop hebt gekopieerd, in Lightroom hebt geïmporteerd, SnapBridge hebt gebruikt of cloudsynchronisatie had draaien, bestaan je foto’s misschien al ergens anders. Ik vond ooit een ontbrekende reeks terug in een oude importmap en voelde me best dom nadat ik een uur had gescand.
De praktische volgorde die ik zou aanhouden:
- Stop meteen met het gebruik van de SD-kaart.
- Gebruik een kaartlezer, niet de camera via USB.
- Probeer eerst Disk Drill als 100 MB genoeg is voor jouw situatie.
- Gebruik PhotoRec als je een volledig gratis optie nodig hebt en een stroever proces niet erg vindt.
Als de kaart beschadigd is, leesfouten geeft of de computer hem helemaal niet detecteert, zou ik er niet mee blijven rommelen met willekeurige tools. Voor belangrijke foto’s zou ik daar stoppen en hem naar een herstelbedrijf brengen. Ik heb gezien dat mensen het erger maakten door urenlang van alles opnieuw te proberen.
Formatteren op een Nikon wist meestal de bestandstabel, niet direct de fotodata. Je beste kans is dus om minder te doen, niet meer. Stop met het gebruiken van de kaart. Maak niet nog één foto. Formatteer hem niet opnieuw.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over het eerste deel, maar ik zou nog één ding toevoegen. Maak vóór herstel een volledige image van de SD-kaart als je pc hem kan lezen. Gebruik iets als USB Image Tool of Win32 Disk Imager. Werk vanaf de image, niet vanaf de kaart. Als een scan crasht of de kaart fouten begint te geven, heb je nog steeds een schone kopie. Mensen slaan deze stap over en krijgen daar spijt van.
Let bij Nikon-kaarten op de bestandstypen:
- JPEG, makkelijker te herstellen en te bekijken.
- NEF RAW, groter en langzamer om te scannen.
- MOV- of MP4-video, vaak gefragmenteerd en lastiger.
Disk Drill is een goede eerste keuze omdat het veelvoorkomende cameraformaten goed verwerkt en resultaten overzichtelijk voorvertoont. Als je je Nikon NEF- of JPG-bestanden in de voorvertoning ziet, zijn je kansen redelijk goed. Ik zou scanresultaten eerst sorteren op bestandstype en datum. Dat bespaart tijd.
Nog iets. Snel formatteren en volledig formatteren zijn verschillend. Een snelle formattering in de camera laat vaak veel herstelbare data achter. Een volledige overschrijfformattering is een ander verhaal en de herstelkansen dalen sterk.
Als de bestanden belangrijk genoeg zijn, sla experimenten dan na één goede scan over en ga naar een lab. Hier is een nuttige thread met Reddit-aanbevelingen voor fotoherstel en gebruikerservaringen, dringende tips voor fotoherstel van fotografen.
Sla herstelde bestanden op je computer of een andere schijf op, nooit terug op de Nikon SD-kaart. Dat is het deel waar mensen het vaakst de fout in gaan.
Als de Nikon-kaart in de camera is geformatteerd en daarna niet opnieuw is gebruikt, is herstel nog steeds vrij goed mogelijk. Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @techchizkid, maar ik ben iets minder enthousiast over het meteen loslaten van een heleboel herstelapps op de kaart.
Wat ik eerst zou doen, is controleren of de kaart snel is geformatteerd of daadwerkelijk is overschreven. De meeste Nikon-formatteringen in de camera zijn in feite snelle wisbeurten van de index, geen echte verwijdering. Dat betekent dat de foto’s er mogelijk nog steeds op staan, alleen onzichtbaar voor de camera.
Een paar dingen die mensen vergeten:
- Probeer de kaart met een andere kaartlezer als die zich vreemd gedraagt. Slechte kaartlezers veroorzaken voortdurend nep-corruptie.
- Kijk in verborgen mappen zoals DCIM, MISC, en soms vreemde tijdelijke mappen als het formatteren niet volledig is afgerond.
- Als je RAW+JPEG hebt gefotografeerd, herstel je mogelijk maar één versie van elke foto, dus raak niet in paniek als het aantal niet klopt.
- Als de SD-kaart een microSD in een adapter is, kan de adapter zelf het probleem zijn. Dat heb ik meer dan eens gezien.
Ik zou Disk Drill nog steeds gebruiken als een van de eerste serieuze opties, omdat het eenvoudig is om Nikon JPG- en NEF-resultaten te sorteren, en de voorbeeldweergave meteen duidelijk maakt of de bestanden echt zijn of alleen maar rommelvermeldingen. Maar sla vóór het herstellen de scanresultaten op en herstel naar een volledig andere schijf. Niet naar dezelfde kaart. Zo veranderen mensen een herstelbare fout in een permanente.
Een plek die de moeite waard is om te bekijken voor een eenvoudige handleiding is deze handleiding voor SD-kaart herstelsoftware voor verloren camerafoto’s.
Het enige punt waar ik het enigszins oneens ben met @techchizkid is het advies om “snel naar een lab te gaan”. Als de kaart leesbaar is en je geen nieuwe gegevens hebt geschreven, is één zorgvuldige scan thuis meestal prima. Als de kaart fouten geeft, de verbinding verbreekt of 0 bytes toont, stop dan met eraan te prutsen en overweeg professionele gegevensherstel.