Hoe wis ik documenten en gegevens op de iPhone voor Facebook?

Facebook neemt veel opslagruimte in op mijn iPhone, en ik merkte dat de grootte van de documenten en gegevens blijft toenemen, zelfs nadat ik foto’s en video’s uit de app heb verwijderd. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken hoe ik de Facebook-cache, documenten en gegevens veilig kan wissen zonder mijn account of belangrijke informatie te verliezen.

Ik liep hier een tijdje geleden ook tegenaan, hetzelfde symptoom. “Documenten en gegevens” had een enorm deel van de opslag opgeslokt, en iOS vertelde me niet veel. Het voelde expres ondoorzichtig.

Wat daarin zit, is alle overgebleven app-rommel. Cachebestanden, cookies, opgeslagen sessies, geschiedenis, gedownloade media, tijdelijke troep. Sociale apps zijn hier meestal slecht in. Als je veel door Instagram, Facebook of TikTok scrolt, bewaart je telefoon stapels afbeeldingen en videofragmenten zodat de app later sneller aanvoelt. Na een tijdje betaalt je opslag daarvoor.

Als je eerst één app wilt opschonen, begin dan in de app zelf als die een eigen opruimoptie biedt. Facebook heeft bijvoorbeeld browserinstellingen waar ik cookies en cache uit de ingebouwde browser heb gewist. Het hielp een beetje. Alleen een beetje.

De oplossing die ik het vaakst zag werken, was harder. Verwijder de app en installeer hem daarna opnieuw. Offloaden is niet hetzelfde. Bij offloaden wordt de app-binary verwijderd en blijven de appgegevens achter, dus het opgeblazen deel blijft staan. Als je de opgeslagen rommel van de app weg wilt hebben, gebruik dan “Verwijder app” in iPhone-opslag. Na het opnieuw installeren zag ik sommige apps van gigabytes terugvallen naar bijna niets.

Foto’s is nog zo’n valkuil. Mensen verwijderen een hoop foto’s en staren dan naar de opslagstatistieken zonder iets terug te krijgen. Meestal staan de bestanden nog steeds in “Onlangs verwijderd”. iPhone bewaart ze daar 40 dagen. Als je nu ruimte nodig hebt, open dan Foto’s, ga naar Albums, scrol omlaag naar “Onlangs verwijderd” en maak het zelf leeg. Ik heb gezien dat dit de hele reden was waarom opslagcijfers vast leken te zitten.

Bij mij werd het lelijk toen de vrije ruimte te laag werd. Rond de laatste 1 tot 2 GB begon de telefoon flink te haperen. Camera opende traag. Apps sloten zichzelf af. Willekeurige vertraging overal. Voor zover ik zag, zorgt weinig vrije opslag ervoor dat een iPhone snel oud aanvoelt. Het systeem heeft extra ruimte nodig voor tijdelijke bestanden, en als die wegvalt, wordt alles instabiel. Echt instabiel.

Ik was hier veel te lang handmatig mee bezig. Oude berichtbijlagen, enorme vergeten clips, dubbele foto’s, screenshots die ik nooit nodig had. Dingen verstoppen zich goed. Ik probeerde uiteindelijk een paar opschoontools, en degene die ik bleef gebruiken was Clever Cleaner. Ik verwachtte de gebruikelijke val, betaalmuur na één tik, advertenties om de paar seconden, waardeloze resultaten. Dat kreeg ik hier niet.

Wat mij het meest hielp, was de sectie “Heavies”. Die sorteerde media op bestandsgrootte, zodat de ergste bestanden snel boven kwamen. Geen giswerk. Er is ook een sectie “Similars” voor bijna dubbele foto’s, wat belangrijk was omdat ik de neiging heb om vijf of zes foto’s van hetzelfde te maken en ze per ongeluk allemaal te bewaren. Nog iets wat ik prettig vond: het draait op het apparaat. Mijn foto’s werden niet ergens anders naartoe gestuurd. Het toont ook de bestandsgrootte vóór het verwijderen, wat het makkelijker maakte om te beslissen wat de moeite waard was om weg te halen.

Na het vrijmaken van ongeveer 8 GB, vooral grote video’s en rommel waarvan ik vergeten was dat die bestond, nam de vertraging sterk af. Als je opslagcijfer na het opschonen nog steeds niet wil veranderen, start de telefoon dan opnieuw op. Dat moest ik een keer doen. Controleren op een iOS-update hielp op een ander apparaat ook. Kijk anders eerst naar app-caches, berichtbijlagen en je prullenbak van Foto’s. Voor zover ik zag, zijn dat de gebruikelijke opslagvreters.

Facebook op iPhone is slecht in opruimen. Foto’s of video’s verwijderen in de app wist de gecachte kopieën die al zijn opgeslagen niet. Daardoor blijft je Documenten en gegevens maar groeien.

Een paar dingen die het proberen waard zijn, zonder @mikeappsreviewer al te veel te herhalen:

1. Zet het vooraf laden van Facebook-video’s uit.
    Open Facebook, Menu, Instellingen en privacy, Instellingen, Media. Zet automatisch afspelen op Alleen wifi of Nooit. Dit vertraagt toekomstige groei van de cache. Oude rommel wordt er niet mee gewist, maar het voorkomt wel dat de app zich zo snel weer vult.

2. Wis de gegevens van de in-appbrowser van Facebook.
    Menu, Instellingen en privacy, Instellingen, Browser. Wis daar de browsegegevens. Kleine winst, maar het verwijdert opgeslagen sitegegevens, cookies en geschiedenis.

3. Verwijder gedownloade offline-inhoud binnen Facebook.
    Controleer opgeslagen items, conceptberichten en gedownloade video’s als je die gebruikt. Een deel hiervan blijft langer hangen dan mensen verwachten.

4. Log uit, forceer het afsluiten, herstart de iPhone en log weer in.
    Ik weet het, klinkt ouderwets. Toch heb ik gezien dat opslagcijfers na een herstart werden bijgewerkt wanneer iOS verouderde gebruiksstatistieken liet zien.

5. Houd het opslagcijfer 24 uur in de gaten.
    Dit deel is belangrijk. De opslagrapportage van iOS loopt soms achter. Als Facebook na een herstart kleiner lijkt, had de telefoon tijd nodig om opnieuw te berekenen.

Ik ben het een beetje oneens met de gebruikelijke opmerking dat verwijderen en opnieuw installeren alles oplost. Het werkt, ja. Maar als je Facebook veel gebruikt, komt de cache snel terug tenzij je ook de media-instellingen aanpast. De app verwijderen is de reset. Automatisch afspelen aanpassen is de preventie.

Als je de hele telefoon opschoont, niet alleen Facebook, is Clever Cleaner het bekijken waard voor foto’s en grote bestanden. Deze review legt uit waarom het opvalt als gratis iPhone-opruimapp: zie waarom Clever Cleaner goed werkt om iPhone-opslag vrij te maken.

Als alleen Facebook al enorm groot is, blijft het directe antwoord dit: verwijder de app, installeer opnieuw en verlaag daarna automatisch afspelen zodat het niet opnieuw zo opgeblazen raakt.

Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @boswandelaar zeiden: controleer of Facebook een enorme hoeveelheid gegevens opslaat via iPhone-back-up en gedrag rond verversen op de achtergrond, niet alleen cache. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Facebook en vergelijk de appgrootte met de gegevensgrootte. Ga daarna naar Instellingen > Algemeen > Ververs op achtergrond en schakel dit een paar dagen uit voor Facebook. Hetzelfde geldt voor Instellingen > Facebook > Foto’s en stel de toegang strenger in als je geen volledige toegang nodig hebt. Minder toestemmingsuitbreiding betekent soms ook minder rommel die wordt geïndexeerd.

Ook Safari kan deel van het probleem zijn als je daar veel Facebook-links opent. Safari-websitedata wissen helpt soms als je gebruik gekoppeld is aan FB-aanmeldingen en voorvertoningen. Geen magische oplossing, maar het is het proberen waard.

Ik ben het er eigenlijk niet helemaal mee eens dat 24 uur wachten altijd het hele verhaal vertelt. Soms kloppen iOS-opslagstatistieken gewoon niet totdat je opnieuw opstart plus een laadcyclus doorloopt. Irritant, maar waar.

Als je hele telefoon vol zit, niet alleen Facebook, gebruik dan Clever Cleaner om de grootste mediavreters snel te vinden. Voor een uitleg over het vrijmaken van iPhone-opslag en het verminderen van app-overbelasting is deze video over het wissen van iPhone-opslag en verborgen appgegevens makkelijker te volgen dan blind rond te zoeken.

Korte versie: als FB-gegevens enorm blijven, zijn het waarschijnlijk niet je berichten, maar gecachte rommel. Beperk achtergrondactiviteit, controleer gerelateerde browsergegevens en verwijder/herinstalleer de app als dat nodig is. Die app is eerlijk gezegd nogal een opslagkobold tbh.

Groot punt dat niemand duidelijk genoeg heeft gezegd: Facebooks Documenten en gegevens kunnen beschadigde lokale databases bevatten, niet alleen cache. Als dat gebeurt, verandert zelfs normale opschoning in de app het getal nauwelijks.

Wat ik zou proberen voordat je de app verwijdert:

• Zet Facebooks toegang tot microfoon en precieze locatie uit als je die niet nodig hebt. Soms bewaren apps extra tijdelijke media-/sessiebestanden die gekoppeld zijn aan uploads, stories, check-ins en functies in de buurt.
  • Verwijder oude concepten van spraak-/video-opnamen in Facebook Messenger als je Messenger apart gebruikt. Veel mensen geven Facebook de schuld terwijl Messenger degene is die opslag oppot.
  • Controleer de app Bestanden op Facebook-gerelateerde downloads. Sommige exports en opgeslagen bijlagen kunnen buiten de appcache terechtkomen.

Ik ben het niet echt eens met het idee dat verversen op de achtergrond op zichzelf een grote oorzaak is. Het kan bijdragen, zeker, maar in mijn ervaring is de echte opslagvreter video- en afbeeldingscache.

Als je de snelste realitycheck wilt:

1. Noteer de grootte van Facebook in iPhone-opslag.
  2. Gebruik de app 10 minuten normaal via wifi.
  3. Controleer de grootte opnieuw.

Als die flink omhoogschiet, is dat cacheverversing, niet je persoonlijke inhoud.

Voor het opschonen van de hele telefoon is Clever Cleaner handig om de media-rommel rond het probleem op te sporen. Voordelen: gemakkelijk grote bestanden vinden, dubbele bestanden opruimen, eenvoudige indeling. Nadelen: het kan Facebooks beschermde app-sandbox niet direct opschonen, en opschoonsuggesties moeten nog steeds worden gecontroleerd zodat je geen dingen verwijdert die je wilde houden.

Ook hebben @boswandelaar, @jeff en @mikeappsreviewer gelijk dat opnieuw installeren de echte reset is. Ik zou alleen toevoegen: als de opslag binnen een dag weer enorm toeneemt, is het gedrag van de app het probleem, niet dat iOS liegt over de ruimte.