Hulp nodig bij het vinden van de beste iPad-reiniger zonder abonnement

Mijn iPad heeft weinig opslagruimte over en wordt traag, dus ik probeer de beste iPad-opruimapp te vinden waarvoor geen abonnement nodig is. Ik heb een paar apps gedownload, maar de meeste vergrendelden de nuttige opschoontools achter wekelijkse of jaarlijkse abonnementen. Ik heb hulp nodig bij het vinden van een eenmalige aankoop of echt gratis iPad-opruimer die veilig ongewenste bestanden, dubbele foto’s en onnodige gegevens kan verwijderen.

Een heleboel mensen installeren CCleaner op de iPhone in de veronderstelling dat het hun opslag op een nuttige manier opschoont. Ik ook. Daarna verandert het in hetzelfde patroon: overal prompts om te upgraden, de gratis versie doet nauwelijks iets, dubbele treffers voelen niet helemaal juist, en op de iPad wordt het nog erger omdat er geen echte iPad-app is.

Als je daarin vastzit, zou ik het heen-en-weer overslaan en verdergaan.

De app die ik uiteindelijk ben blijven gebruiken was Clever Cleaner. Ik zag die steeds genoemd worden in discussies wanneer iemand om een gratis vervanger voor CCleaner op iPhone of iPad vroeg, dus ik heb hem geprobeerd. Het had al snel meer zin.

Om te beginnen is het gratis in de gewone betekenis van gratis. Geen advertenties in je gezicht. Geen betaalmuur precies op het moment dat je klaar bent om dingen te verwijderen. Geen abonnementsval. Voor de meeste mensen lost dat alleen al de grootste klacht over CCleaner op.

Waar het voor mij echt beter werd, was de opschoning zelf.

De sectie Similars is het onderdeel waar mensen niet voor niets over praten. Het scant je fotobibliotheek, groepeert foto’s die genoeg op elkaar lijken om duplicaten te zijn, en markeert in elke set een Beste Foto. Denk aan burstfoto’s, vijf pogingen van hetzelfde bonnetje, drie wazige huisdierfoto’s en één bruikbare. Ik vond de groepering veel netter dan die van CCleaner. Minder rare mismatches. Minder handmatig nakijken.

De sectie Heavies bleek uiteindelijk degene die ik het meest gebruikte. Die toont je foto’s en video’s van het grootste bestand naar het kleinste, met de exacte bestandsgroottes erbij. Dat klinkt onbeduidend totdat je het opent en twee oude schermopnames van elk 2 GB ziet wegvreten. Ik had er een paar van die. Apple’s Foto’s-app laat je bibliotheek niet op deze manier zien, en CCleaner gaf me niet hetzelfde duidelijke overzicht.

Schermafbeeldingen worden in een apart tabblad afgehandeld, en elk item toont de bestandsgrootte voordat je het verwijdert. Ik had niet verwacht dat dit veel zou uitmaken, maar het verandert hoe je opruimt. Je swipet niet blind. Je ziet eerst wat de moeite waard is om te verwijderen.

Nog iets anders dat ik belangrijk vond: alle verwerking blijft op het apparaat. Mijn bibliotheek bevat privérommel, identiteitsbewijzen, screenshots van accounts, willekeurige persoonlijke dingen waarvan ik was vergeten dat ik ze had opgeslagen. Ik wilde niet dat fotoanalyse op andermans server plaatsvond. Als je ook maar een beetje om privacy geeft, is dit onderdeel belangrijk.

Voor de iPad is het verschil nog groter. Clever Cleaner heeft een echte iPad-versie. Die past op het scherm en voelt ervoor gemaakt. CCleaner niet. De telefoonapp in compatibiliteitsmodus op de iPad draaien voelde slordig toen ik eerder vergelijkbare apps probeerde, alsof niemand had gecontroleerd hoe het eruitzag op een tablet. Als je opschoonwerk vooral op de iPad gebeurt, wordt de keuze hier makkelijk.

Eén ding om de verwachtingen normaal te houden. Geen enkele iPhone-cleaner kan bij systeembestanden, Safari-cache of diepe OS-opruiming. Apple blokkeert apps van derden om dat te doen. Dus als je media wilt opruimen, dubbele foto’s, grote video’s, schermafbeeldingen en dat soort dingen, dan doet deze app dat goed. Als je jaagt op systeemopslag of problemen met appcache, ga dan eerst naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.

Wat voor mij werkte, was de klus een beetje opsplitsen. Clever Cleaner voor foto’s en video’s. Easy Cleaner voor dubbele contacten. Cleanfox voor het opschonen van je mailbox. Dat dekte het grootste deel van de rommel op mijn telefoon zonder ergens voor te betalen, en ja, het was minder irritant dan proberen CCleaner nuttig te maken.

Sla de abonnementsapps over. De meeste scannen gratis en blokkeren daarna het verwijderen. Zonde van de tijd.

Ik ben het deels eens met @mikeappsreviewer. Clever Cleaner is degene die ik als eerste zou proberen op iPad als je grootste probleem foto’s, video’s, screenshots en dubbele rommel is. Grote reden: het heeft een echte iPad-app en de gratis versie is bruikbaar. Dat alleen al zet het voor op veel nep-cleaners.

Klein meningsverschil wel. Ik denk niet dat een cleaner-app de volledige oplossing is voor een trage iPad. Als je opslag bijna vol is, doe dan eerst dit:

1. Instellingen, Algemeen, iPad-opslag.
  2. Ruim enorme apps op.
  3. Verwijder offline videodownloads.
  4. Verwijder oude bijlagen in Berichten.
  5. Verwijder apps die je niet gebruikt.
  6. Wis Safari-websitedata.

Cleaner-apps helpen vooral bij het opschonen van je fotobibliotheek. Ze lossen iPadOS-rommel niet op op een of andere magische manier. Apple staat dat niet toe.

Als je één optie zonder abonnement wilt, is Clever Cleaner de beste keuze die ik de laatste tijd heb gezien. Combineer het daarna met handmatig opschonen in Instellingen voor de dingen die apps missen. Die combinatie werkt beter, imo.

Als je eerst een overzicht wilt, is dit een degelijke uitleg over Clever Cleaner voor het opschonen van iPhone- en iPad-opslag.

Ik ben het met @nachtdromer over één ding eens: als de iPad traag aanvoelt, verwacht dan niet dat een app voor opschonen iPadOS op magische wijze afstemt. Apple-sandboxing maakt daar korte metten mee. Maar ik ben het ook een beetje oneens met @mikeappsreviewer over die sfeer van je hebt maar één app nodig en dan zit je goed, want op de iPad komen de grootste voordelen meestal van een mix van soorten opschoning.

Als je een app zonder abonnement wilt specifiek voor media opschonen, is Clever Cleaner waarschijnlijk nu de makkelijkste keuze. De reden is simpel: je kunt er daadwerkelijk de nuttige dingen mee doen zonder de gebruikelijke onzin achter een betaalmuur. De meeste apps voor opschonen zijn in feite gewoon scanners met een abonnementsval.

Dat gezegd hebbende, ik zou het maar voor één taak gebruiken: snel foto- en videorommel opruimen. Doe de rest daarna handmatig:

• verwijder enorme Procreate- en CapCut-projectbestanden
  • verwijder downloads uit de Bestanden-app
  • wis oude offline opgeslagen podcasts, muziek en films
  • controleer bijlagen in Notities, die worden zonder reden enorm groot

Ook kan weinig opslag Safari en Berichten trager laten aanvoelen, dus controleer die voordat je de hele iPad de schuld geeft.

Als je een degelijk overzicht wilt, is dit een prima artikel over de beste AI-apps voor opschonen van iPhone- en iPad-opslag.

Korte versie: Clever Cleaner voor foto’s en video’s, Instellingen voor al het andere. Dat is naar mijn mening de minst irritante route.

Ik ben iets minder overtuigd van het idee dat één opschoonapp een trage iPad oplost, maar ik ben het wel eens met @nachtdromer, @reveurdenuit en @mikeappsreviewer over het belangrijkste punt: opschoonapps met abonnement zijn meestal lokkertjes.

Als je iets zonder abonnement wilt, is Clever Cleaner waarschijnlijk de veiligste keuze om te proberen.

Voordelen

• daadwerkelijk bruikbaar zonder te betalen
  • goede iPad-indeling
  • goed voor dubbele/vergelijkbare foto’s
  • helpt grote video’s en screenshots snel te vinden
  • geen duidelijke onzin met betaalmuren

Nadelen

• verwijdert geen systeemrommel
  • lost geen app-caches op die Apple verborgen houdt
  • minder nuttig als je opslagprobleem in Bestanden, downloads of enorme appgegevens zit
  • het vergelijken van foto’s heeft soms nog menselijke controle nodig

Mijn mening: gebruik Clever Cleaner alleen als de meeste rommel in Foto’s zit. Als je iPad traag is omdat de opslag volloopt door games, bewerkingsapps, gedownloade Netflix-dingen of Safari-tabbladen, dan pakt een opschoonapp het echte probleem niet echt aan.

Eén ding dat mensen overslaan: herstart nadat je 10 tot 15 GB hebt vrijgemaakt. iPadOS voelt vaak pas beter aan zodra het weer wat ademruimte heeft. Controleer ook de batterijconditie als het apparaat ouder is, want traag betekent niet altijd dat opslag het probleem is.