Hur återställer jag en raderad partition utan att förlora mina filer?

Jag råkade radera en partition på min hårddisk när jag försökte fixa min diskkonfiguration, och nu kan jag inte komma åt viktiga filer som fanns lagrade på den. Jag behöver hjälp att ta reda på det säkraste sättet att återställa den raderade partitionen och få tillbaka mina data utan att göra saken värre.

Jag har varit med om detta en gång, och det stora misstaget är att kasta sig in för snabbt. När en partition försvinner är posten ofta borta innan filerna är det. Det som skadar återställningen är det du gör efteråt, inte alltid själva borttagningen.

Om detta hände din enhet skulle jag hantera det så här.

1. Sluta skriva något till enheten. Skapa inte en ny partition. Formatera inte det tomma utrymmet. Lägg inte filer där “så länge”. Varje skrivning minskar det du fortfarande kan återställa.
  2. Öppna Diskhantering och titta innan du rör något. Jag har sett fall där partitionen inte alls hade raderats, utan bara förlorat sin enhetsbeteckning. När det händer kan den komma tillbaka på några sekunder genom att tilldela en bokstav. Om Windows visar området som Otilldelat, då är partitionstabellsposten sannolikt borta.
  3. Rädda ut filerna först. Jag vet att folk vill få tillbaka partitionen direkt, men jag skulle inte börja där. Få ut det viktiga innan du försöker reparera något. Återställningsprogram är det säkrare valet. Jag hade bättre resultat med Disk Drill än med några andra jag testade, mest för att det hittade raderade partitioner, oftare behöll mappnamn och filnamn, och lät mig förhandsgranska filer innan jag sparade dem någon annanstans. Om enheten betedde sig konstigt redan före detta, skapa först en fullständig byte-för-byte-avbildning och skanna sedan avbildningen i stället för originaldisken. Mindre risk, mindre ånger.
  4. Försök reparera partitionen efter att dina data är säkra. Om du vill få tillbaka själva partitionen är TestDisk det kostnadsfria verktyg som folk fortsätter att återvända till av en anledning. Det kan faktiskt bygga upp förlorade partitioner igen och reparera partitionstabeller. Men det är fortfarande inte nybörjarvänligt. Ett felval i menyn och du har gjort en dålig dag ännu värre. Jag skulle inte röra det förrän mina viktiga filer redan var kopierade någon annanstans.
  5. Bygg upp partitionen sist. Om återställningen fungerade men den ursprungliga partitionen inte går att få tillbaka ordentligt, skapa då en ny i Diskhantering, gör en snabbformatering och kopiera tillbaka dina återställda filer.

Två extra saker spelar roll här.

Om du märkte raderingen direkt och stoppade där, är oddsen ganska goda. Jag har sett återställningar gå bra i den situationen. Om du redan har skapat en ny partition på samma plats eller formaterat den, blir återställningen snabbt rörigare eftersom en del av den gamla partitionsinformationen kan ha skrivits över.

Dessutom är SSD-enheter mindre förlåtande än gamla hårddiskar. TRIM raderar ibland borttagna data tidigare än folk väntar sig. Inte varje partitionsborttagning utlöser det direkt, men jag skulle inte chansa med tiden om den saknade partitionen ligger på en SSD.

Om detta vore min enhet skulle jag se filåterställning som det första jobbet och varje reparationsförsök som steg två. Den ordningen gav mig bäst chans att få tillbaka allt utan att göra hålet djupare. Bortsett från stavfelet är det den säkrare vägen.

Om partitionen har tagits bort och du inte har skrivit ny data till den delen av disken, finns dina filer ofta fortfarande kvar där. Det säkraste är att återställa data först och sedan fixa partitionslayouten efteråt.

Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak, sluta använda disken. Jag håller inte riktigt med om att hoppa till partitionsreparation tidigt om filerna är viktigare än layouten. Reparation av partitionstabellen fungerar bäst när inget annat är fel, men om disken har svaga sektorer eller filsystemsskador ger det inte alltid en ren montering att återställa posten.

Det här skulle jag göra:

1. Kontrollera först SMART-hälsan med CrystalDiskInfo eller ett liknande verktyg.
    Om hälsan ser dålig ut, klona hela disken till en annan disk innan du gör skanningar. ddrescue på Linux är ett bra alternativ. Diskar som håller på att fallera blir sämre medan de läses.

2. Bekräfta vad som togs bort.
    Öppna DiskPart och kör:
    list disk
    select disk X
    list partition
    Om utrymmet visas som oallokerat är posten borta. Om partitionen fortfarande finns men inget filsystem visas är problemet ett annat.

3. Skanna disken med återställningsprogram, inte bara det tomma utrymmet.
    Disk Drill är ett bra val här eftersom det ofta hittar borttagna volymer via deras gamla filsystemsmetadata, NTFS-startpost, MFT-fragment, exFAT-strukturer, och bevarar mappträd bättre än många billiga verktyg. Spara återställda filer endast till en annan disk. Spara dem inte tillbaka till samma disk.

4. Om Disk Drill hittar den gamla partitionsstrukturen, återställ dina viktiga filer först.
    Gör en stickprovskontroll. Öppna dokument, bilder, videor. Se till att de inte är korrupta innan du går vidare.

5. När dina filer är säkra kan du försöka bygga upp partitionstabellen igen med TestDisk om du vill ha tillbaka den ursprungliga partitionen.
    TestDisk är gratis och effektivt, men det är lätt att klicka fel om du har bråttom.

För sökintention är den rena frasen här:
återställa borttagen partition utan att förlora filer, säkra steg för återställning av Windows-hårddisk

Om du vill ha en snabb genomgång täcker den här videon processen bra:
se hur du återställer en borttagen partition utan att förlora dina filer

En sak till. På SSD:er är tiden viktigare. TRIM minskar snabbt chanserna till återställning. På HDD:er är chanserna ofta bättre om du slutade i tid.

Jag skulle faktiskt vara lite mer konservativ än @mikeappsreviewer och @cacadordeestrelas på en punkt: bli inte alltför fixerad vid att återställa själva partitionen direkt. Ibland är partitionstabellen den enkla delen, men filsystemet inuti den är fortfarande skadat, så “partition återställd” betyder inte alltid “filerna säkert tillbaka.”

Det jag skulle göra först är att identifiera om detta är en vanlig borttagen post eller ett större diskproblem. Om enheten låter konstigt, försvinner eller ger läsfel, sluta försöka med smarta lösningar och klona den först. En borttagen partition på en frisk HDD är en sak. En opålitlig disk är en helt annan historia.

Om detta dessutom hände på en extern enhet, kontrollera höljet/kabeln innan du antar det värsta. Jag har sett panik över “borttagen partition” som i själva verket bara var en dålig USB-brygga som visade skräpdata.

För faktisk återställning skulle jag prioritera filutvinning framför reparation. Disk Drill är ett bra alternativ eftersom det kan upptäcka förlorade partitioner och hämta filer från dem utan att behöva skriva om partitionstabellen först. Det är viktigt om du vill ha den säkraste vägen för att återställa en borttagen partition utan att förlora filer. Återställ det viktiga till en annan fysisk enhet, inte till samma. På allvar, inte ens “bara några få filer.”

Ett extra tips som folk hoppar över: jämför storleken på återställda filer och öppna ett exempel av varje filtyp innan du firar. Bilder kan förhandsvisas fint medan videor är obrukbara, eller dokument öppnas men är delvis korrupta. Verifiera innan du rensar/bygger om något.

Om du vill ha fler åsikter om verktyg för dataåterställning är den här tråden värd att skumma igenom:
bästa programvaran för dataåterställning för att återställa borttagna partitioner och filer

När dina filer är säkra kan du bygga om partitionen rent. Inte innan. Det är den del folk skyndar igenom och sedan ångrar.

Jag håller med @cacadordeestrelas, @boswandelaar och @mikeappsreviewer om den stora regeln: skriv inte någonting till den enheten. Där jag skiljer mig lite är detta: innan du ens tänker på partitionsåterställning, kontrollera om filerna faktiskt är värda att återställa i befintligt skick. Om den raderade partitionen innehöll databaser, virtuella maskiner eller stora videoprojekt kan till och med en framgångsrik återställning lämna subtil korruption som du inte märker förrän senare.

Min ordning skulle vara:

1. Koppla från enheten om möjligt
    Särskilt om det är en SSD. Bakgrundsaktivitet från operativsystemet kan minska chanserna till återställning.

2. Använd en avbildning på sektornivå om datan är mycket viktig
    Det gör inte alla, men det är det säkrare valet. Arbeta på avbildningen, inte på originaldisken.

3. Inspektera med ett partitionsvisningsverktyg
    Jag tycker om att först kontrollera i ett skrivskyddat verktyg. Om de gamla partitionsgränserna fortfarande ser tydliga ut, säger det dig att raderingen förmodligen bara var en tabelländring.

4. Återställ filer först, inte partitionen
    Det är här Disk Drill är rimligt.
    Fördelar: enkelt gränssnitt, bra på att hitta förlorade partitioner, bevarar ofta mappstrukturen, förhandsvisning hjälper till att verifiera filer.
    Nackdelar: djupa skanningar kan ta lång tid, återställningskvaliteten beror fortfarande på enhetens skick, och jag skulle inte kalla det det billigaste alternativet om du bara behöver en engångsräddning.

5. Verifiera återställd data
    Räkna inte bara filer. Öppna dokument, gå igenom videor och kontrollera fotouppsättningar.

6. Först därefter bygger du om eller återskapar partitionen

En punkt där jag är lite oenig med de vanliga råden: TestDisk är fantastiskt, men folk rekommenderar det alltför lättvindigt. Om du inte känner dig bekväm med att läsa partitionsgeometri och ledtrådar i filsystemet är det lätt att göra en rörig situation ännu rörigare. Återställ först, reparera sedan. Det är vanligtvis den minst smärtsamma vägen.