Jag råkade formatera SD-kortet i min Nikon-kamera innan jag säkerhetskopierade mina bilder, och nu är alla mina foton borta. De här bilderna är verkligen viktiga, och jag behöver hjälp att ta reda på det bästa sättet att återställa raderade foton från ett formaterat SD-kort i en Nikon-kamera utan att förvärra situationen.
Jag råkade ut för detta med ett Nikon SD-kort för ett tag sedan. Kort version: ja, det finns gratis sätt att försöka återställa, men vad som fungerar beror på vad som hände efter raderingen.
Det första jag gjorde var att sluta använda kortet. Gör detta innan något annat. Om du fortsatte fotografera efter att bilderna raderades sjunker chansen till återställning snabbt eftersom nya filer skriver över den gamla datan. När den väl har skrivits över är de bilderna oftast borta.
Om kortet fortfarande monteras i Windows skulle jag börja med Disk Drill. Gratisgränsen är 100 MB. Det räcker för några JPEG-bilder, eller åtminstone för att se om de saknade Nikon-filerna fortfarande dyker upp i skanningsresultaten innan du spenderar pengar.
Det jag gjorde såg ut så här:
- Stängde av kameran, tog ut SD-kortet och satte det i en kortläsare.
- Installerade Disk Drill på datorn, inte på SD-kortet.
- Öppnade appen, valde SD-kortet och startade Sök efter förlorad data.
- Använde Universal Scan. För enkla raderingsfall brukar det vara ett säkert första val.
- Väntade på att skanningen skulle bli klar och kontrollerade sedan förhandsvisningar för att se om bilderna öppnades korrekt.
- Markerade filerna jag ville ha och klickade på Återställ.
- Sparade allt på datorn, aldrig tillbaka på samma kort.
Om dina saknade filer är över 100 MB och du inte vill betala är PhotoRec det vanliga gratisalternativet som folk tar upp på forum av en anledning. Det fungerar. Jag har sett det plocka fram bilder från kort som andra verktyg missade. Nackdelen är att gränssnittet känns grovt, det finns inget smidigt flöde för förhandsvisning, och återställda filer kommer ofta tillbaka med röriga namn och utan originalmappar. Det är inte svårt i djup teknisk mening, men det är irriterande.
En sak som folk ofta hoppar över: Nikon RAW spelar roll här. Om du fotograferade i NEF i stället för JPEG, kontrollera filstödet innan du slösar tid på att skanna. Vissa gratisverktyg fungerar bra med vanliga bilder men snubblar sedan på RAW-format.
Jag skulle också kontrollera de tråkiga ställena innan återställning. Om du någon gång kopierade kortet till din laptop, importerade till Lightroom, använde SnapBridge eller hade molnsynkronisering igång, kanske dina bilder redan finns någon annanstans. Jag hittade en saknad uppsättning en gång i en gammal importmapp och kände mig ganska dum efter att ha lagt en timme på att skanna.
Den praktiska ordning jag skulle följa:
- Sluta använda SD-kortet direkt.
- Använd en kortläsare, inte kameran via USB.
- Prova Disk Drill först om 100 MB räcker för ditt fall.
- Använd PhotoRec om du behöver ett helt gratis alternativ och inte har något emot en klumpigare process.
Om kortet är skadat, ger läsfel eller om datorn inte upptäcker det alls skulle jag inte fortsätta peta på det med slumpmässiga verktyg. För viktiga bilder skulle jag stanna där och lämna in det till en återställningsfirma. Jag har sett folk göra det värre genom att prova om saker i timmar.
Formatering i en Nikon rensar vanligtvis filtabellen, inte fotodatan direkt. Så dina bästa chanser kommer av att göra mindre, inte mer. Sluta använda kortet. Ta inte en enda bild till. Formatera det inte igen.
Jag håller med @mikeappsreviewer om den första delen, men jag skulle lägga till en sak. Innan återställning, skapa en fullständig avbild av SD-kortet om din PC kan läsa det. Använd något som USB Image Tool eller Win32 Disk Imager. Arbeta från avbilden, inte från kortet. Om en skanning kraschar eller kortet börjar ge fel, har du fortfarande en ren kopia. Folk hoppar över det här steget och ångrar det.
För Nikon-kort, var uppmärksam på filtyper:
- JPEG, enklare att återställa och förhandsgranska.
- NEF RAW, större och långsammare att skanna.
- MOV- eller MP4-video, ofta fragmenterad och svårare.
Disk Drill är ett bra förstaval eftersom det hanterar vanliga kameraformat väl och förhandsgranskar resultat tydligt. Om du ser dina Nikon NEF- eller JPG-filer i förhandsgranskningen är dina chanser ganska goda. Jag skulle sortera skanningsresultaten efter filtyp och datum först. Det sparar tid.
En sak till. Snabbformatering och fullständig formatering är olika. En snabb formatering i kameran lämnar ofta kvar mycket återställbar data. En fullständig överskrivande formatering är en annan historia och återställningsgraden sjunker kraftigt.
Om filerna är tillräckligt viktiga, hoppa över experiment efter en ordentlig skanning och gå till ett labb. Här är en användbar tråd med Reddit-rekommendationer för fotoåterställning och användarupplevelser, akuta tips om fotoåterställning från fotografer.
Spara återställda filer på din dator eller en annan enhet, aldrig tillbaka till Nikon SD-kortet. Det är den del folk oftast gör fel på.
Om Nikon-kortet formaterades i kameran och sedan inte användes igen, är återställning fortfarande ganska möjlig. Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @techchizkid, men jag är lite mindre entusiastisk över att kasta en massa återställningsappar på kortet direkt.
Det första jag skulle göra är att kontrollera om kortet snabbformaterades eller faktiskt skrevs över. De flesta Nikon-formateringar i kameran är i princip snabba rensningar av indexet, inte en riktig radering. Det betyder att bilderna fortfarande kan finnas kvar, bara osynliga för kameran.
Några saker folk glömmer:
- Prova kortet i en annan kortläsare om det beter sig konstigt. Dåliga kortläsare orsakar falsk korruption hela tiden.
- Titta i dolda mappar som DCIM, MISC och ibland konstiga tillfälliga kataloger om formateringen inte slutfördes helt.
- Om du fotograferade i RAW+JPEG, kanske du bara återställer en version av varje bild, så få inte panik om antalet ser fel ut.
- Om SD-kortet är microSD i en adapter, kan adaptern i sig vara problemet. Sett det mer än en gång.
Jag skulle fortfarande använda Disk Drill som ett av de första seriösa alternativen eftersom det är lätt att sortera Nikon JPG- och NEF-resultat, och förhandsvisningen gör det tydligt om filerna är riktiga eller bara skräpposter. Men innan du återställer, spara skanningsresultaten och återställ till en helt annan enhet. Inte samma kort. Det är så folk förvandlar ett återställningsbart misstag till ett permanent.
Ett ställe som är värt att kolla för en enkel genomgång är denna guide till återställningsprogram för SD-kort för förlorade kamerabilder.
Det enda jag lite grann inte håller med @techchizkid om är rådet att gå till ett labb snabbt. Om kortet är läsbart och du inte har skrivit ny data, är en försiktig skanning hemma vanligtvis okej. Om kortet ger fel, kopplar från eller visar 0 byte, då ja, sluta pilla med det och överväg professionell återställning.