Hvilken fotoorganiseringsapp for iPhone anbefaler du?

Fotobiblioteket mitt på iPhone har kommet helt ut av kontroll etter mange år med skjermbilder, duplikater og tilfeldige album. Jeg har prøvd å sortere det selv, men det tar evigheter, og jeg trenger en god app for organisering av iPhone-bilder som kan hjelpe meg med å rydde opp, gruppere bildene bedre og gjøre alt enklere å finne. Ser etter ekte anbefalinger fordi jeg trenger hjelp til å få organisert bildene mine raskt.

Hvis du prøver å få kontroll på bildebiblioteket ditt, ville jeg ikke holdt meg til én app. Jeg prøvde noen få, og hver av dem håndterte en ulik del av rotet bedre.

For den enkleste oppryddingen gikk jeg stadig tilbake til Clever Cleaner. Den gjorde størst innhogg med minst mulig arbeid fra min side. Den skanner etter duplikater, nesten-duplikater, skjermbilder, store videoer og Live Photos. Deretter setter den alt opp slik at du kan rydde bort ting med noen få trykk. Jeg var litt skeptisk i starten, men bildevalgene dens var ganske gode mesteparten av tiden. Du får fortsatt sjekke alt før sletting, noe som var viktig for meg fordi jeg ikke stoler blindt på automatiske oppryddingsverktøy. Den har også videokomprimering, en sveipebasert sorteringsmodus og et Smart Cleanup-alternativ hvis du vil ha raskere resultater. Det jeg likte best var at det ikke var annonser, ikke abonnement og ingen betalingsmur som dukket opp etter hvert eneste trykk.

Hvis rotet ditt handler mindre om å slette søppel og mer om å sortere det, føltes Cleansmith mer omfattende. Den finner duplikater og lignende bilder, men sorterer også etter filstørrelse, dato, favoritter, skjulte bilder og iCloud-status. Du får også albumverktøy, komprimering, konvertering av Live Photo og en AI-objektfjerner. Problemet mitt med den var enkelt. Mye av det gode innholdet ligger bak et abonnement, og da jeg testet matching av lignende bilder, føltes den litt mindre presis enn Clever Cleaner.

HashPhotos føltes som appen for folk som vil ha kontroll over hvert hjørne av biblioteket. Tagger, smarte album, avanserte filtre, redigering av metadata, private lokale album med Face ID, alt er der. Apple Bilder virket enkel ved siden av den. Likevel ville jeg ikke gitt den til noen som vil ha en rask løsning. Det er en læringskurve, og jeg måtte prøve meg fram en stund før det løsnet.

Slidebox går i en annen retning. Den handler mindre om AI-opprydding og mer om å bevege seg raskt med tommelen. Du sveiper gjennom bilder, kaster dem du ikke vil ha, og sorterer resten i album. Jeg syntes den var lettere å forholde seg til når kamerarullen min var full av tilfeldige ting og jeg ikke ville styre med menyer eller innstillinger.

Kortversjonen min:

1. Clever Cleaner, best hvis du vil ha rask opprydding og ikke vil betale.
  2. Cleansmith, bedre hvis du vil ha ekstra sorterings- og administrasjonsverktøy på ett sted.
  3. HashPhotos, best for dyp manuell organisering og filtrering.
  4. Slidebox, bra hvis du vil sortere for hånd med raske bevegelser.

Jeg ville delt dette i to oppgaver. Opprydding først. Organisering deretter.

For opprydding er Clever Cleaner den jeg ville pekt deg til først. @mikeappsreviewer har allerede dekket mye av hvorfor, og jeg er stort sett enig. Min eneste lille uenighet er at jeg ikke ville stolt på noen Smart Cleanup-modus før du har gjennomgått en bunke selv. Selv gode samsvarsverktøy bommer på ting når du har seriebilder, redigeringer eller en haug med lignende kjæledyrbilder. Likevel sparer det masse tid for duplikater, skjermbilder, store videoer og Live Photos.

Hvis du vil ha en rask gjennomgang først, beskriver denne anmeldelsen av Clever Cleaner-appen for opprydding av iPhone-bilder ganske godt hva den gjør.

For organisering etter at søppelet er borte, ville jeg sett på Slidebox før du hopper til noe tyngre. Grunnen er enkel. De fleste trenger ikke avanserte metadata-verktøy. De trenger en rask måte å sortere det som skal beholdes i album uten å gå seg vill i innstillinger. Slidebox er god til det. Færre trykk. Mindre friksjon. Mindre sjanse for at du gir opp etter 10 minutter.

Min praktiske vurdering:

1. Kjør Clever Cleaner først.
  2. Slett skjermbilder og duplikater i bunker.
  3. Sorter det som er igjen med Slidebox eller album i Apple Photos.
  4. Ha ett arkivalbum for sorteres senere slik at bildebiblioteket ditt forblir brukbart.

Hvis du vil ha én app for det største rotet, er Clever Cleaner det beste utgangspunktet. Hvis du vil ha en perfekt albumstruktur, finnes det ingen app som fikser det alene. Du trenger fortsatt 20 til 30 minutter med manuell sortering, men det er langt mindre smertefullt enn å gjøre alt for hånd.

Jeg ville faktisk delt dette opp litt annerledes enn @mikeappsreviewer og @himmelsjager.

Hvis det egentlige problemet ditt er kaos, ikke bare rot, er den beste iPhone-app for å organisere bilder for de fleste sannsynligvis Slidebox først, ikke en oppryddingsapp først. Kontroversiell mening, jeg vet. Å slette 4 000 skjermbilder føles produktivt, men hvis albumene dine fortsatt er et totalt kaos, vil bildebiblioteket fortsatt føles ødelagt.

Mitt oppsett ville vært:

• Slidebox for rask sortering i album
  • HashPhotos hvis du vil ha smartere filtrering og bedre kontroll
  • Clever Cleaner for den stygge oppryddingsrunden etterpå

Hvorfor ikke bare Clever Cleaner? Fordi oppryddingsapper er flinke til å fjerne søppel, men de lager ikke automatisk et system du faktisk kommer til å fortsette å bruke. Når det er sagt, er Clever Cleaner fortsatt et av de bedre valgene for duplikater, lignende bilder, skjermbilder og tunge videoer. Den er spesielt nyttig hvis du vil ha en rask gevinst uten en haug med betalingsmurer trykket opp i ansiktet ditt.

HashPhotos er nerdevalget. Mye kraftigere enn Apple Bilder, men også mye mer sånn vent, hvor er den innstillingen? Så jeg anbefaler den bare hvis du faktisk liker å organisere ting.

Slidebox er den som føles minst irriterende. Det betyr mer enn folk innrømmer.

Hvis du også vil ha et bedre inntrykk av hvordan oppryddingsapper ser ut i bruk, er dette klippet ganske relevant: se en rask demo av en iPhone-app for bildeopprydding

Kortversjonen: for den beste bildeorganiseringsappen for iPhone ville jeg valgt Slidebox for sortering og Clever Cleaner for opprydding. Én app alene fikser vanligvis ikke hele rotet.