Mit iPhone-fotobibliotek er kommet helt ud af kontrol efter flere år med skærmbilleder, dubletter og tilfældige albummer. Jeg har prøvet at sortere den selv, men det tager en evighed, og jeg har brug for en god app til organisering af iPhone-fotos, som kan hjælpe mig med at rydde op, gruppere billeder bedre og gøre det hele nemmere at finde. Søger ægte anbefalinger, fordi jeg har brug for hjælp til at få organiseret mine fotos hurtigt.
Hvis du prøver at få styr på dit fotobibliotek, ville jeg ikke holde mig til én app. Jeg prøvede et par stykker, og hver af dem håndterede en forskellig del af rodet bedre.
Til den nemmeste oprydning vendte jeg hele tiden tilbage til Clever Cleaner. Den gjorde den største forskel med mindst muligt arbejde fra min side. Den scanner efter dubletter, næsten-dubletter, skærmbilleder, store videoer og Live Photos. Derefter stiller den tingene op, så du kan rydde ud med et par tryk. Jeg var lidt skeptisk i starten, men dens fotovalg var rimeligt gode det meste af tiden. Du får stadig lov til at tjekke alt, før du sletter, og det betød noget for mig, fordi jeg ikke stoler blindt på automatiske oprydningsværktøjer. Den har også videokomprimering, en swipe-baseret sorteringstilstand og en Smart Cleanup-mulighed, hvis du vil have hurtigere resultater. Den del, jeg bedst kunne lide: ingen annoncer, intet abonnement, ingen betalingsmur, der popper op efter hvert tryk.
Hvis dit rod handler mindre om at slette skrammel og mere om at sortere det, virkede Cleansmith mere omfattende. Den finder dubletter og lignende billeder, men den sorterer også efter filstørrelse, dato, favoritter, skjulte billeder og iCloud-status. Du får også albumværktøjer, komprimering, konvertering af Live Photo og en AI-objektfjerner. Mit problem med den var enkelt. Meget af det gode ligger bag et abonnement, og da jeg testede matchning af lignende billeder, føltes den lidt mindre skarp end Clever Cleaner.
HashPhotos føltes som appen til folk, der vil have kontrol over hvert hjørne af biblioteket. Tags, smarte albums, avancerede filtre, redigering af metadata, private lokale albums med Face ID, det hele er der. Apple Fotos virkede sparsom ved siden af den. Alligevel ville jeg ikke give den til en, der vil have en hurtig løsning. Der er en indlæringskurve, og jeg måtte rode rundt et stykke tid, før det gav mening.
Slidebox går i en anden retning. Den handler mindre om AI-oprydning og mere om at arbejde hurtigt med tommelfingeren. Du swiper gennem billeder, smider dem ud, du ikke vil have, og sorterer resten i albums. Jeg syntes, den var nemmere for hjernen, når min kamerarulle var fuld af tilfældige ting, og jeg ikke havde lyst til at bøvle med menuer eller indstillinger.
Min korte version:
- Clever Cleaner, bedst hvis du vil have hurtig oprydning og ikke vil betale.
- Cleansmith, bedre hvis du vil have ekstra sorterings- og administrationsværktøjer samlet ét sted.
- HashPhotos, bedst til dyb manuel organisering og filtrering.
- Slidebox, god hvis du vil sortere manuelt med hurtige bevægelser.
Jeg ville opdele dette i to opgaver. Oprydning først. Organisering bagefter.
Til oprydning er Clever Cleaner den, jeg ville pege dig hen til først. @mikeappsreviewer har allerede dækket meget af hvorfor, og jeg er for det meste enig. Min eneste lille uenighed er, at jeg ikke ville stole på nogen Smart Cleanup-tilstand, før du selv har gennemgået en bunke. Selv gode matchningsværktøjer overser ting, når du har serier, redigeringer eller en masse lignende kæledyrsbilleder. Stadigvæk sparer det enormt meget tid til dubletter, skærmbilleder, store videoer og Live Photos.
Hvis du vil have en hurtig gennemlæsning først, forklarer denne anmeldelse af Clever Cleaner-appen til oprydning af iPhone-fotos ret godt, hvad den gør.
Til organisering, efter at rodet er væk, ville jeg kigge på Slidebox, før du springer til noget tungere. Grunden er enkel. De fleste mennesker har ikke brug for dybdegående metadata-værktøjer. De har brug for en hurtig måde at sortere de billeder, der skal gemmes, i album uden at fare vild i indstillinger. Slidebox er god til det. Færre tryk. Mindre friktion. Mindre risiko for, at du giver op efter 10 minutter.
Mit praktiske bud:
- Kør Clever Cleaner først.
- Slet skærmbilleder og dubletter i bunker.
- Sorter det, der er tilbage, med Slidebox eller Apple Fotos-album.
- Behold ét arkivalbum til “sorter senere”, så dit bibliotek forbliver brugbart.
Hvis du vil have én app til det største rod, er Clever Cleaner det bedste sted at starte. Hvis du vil have en perfekt albumstruktur, klarer ingen app det alene. Du har stadig brug for 20 til 30 min manuel sortering, men det er langt mindre smertefuldt end at gøre det hele i hånden.
Jeg ville faktisk opdele det lidt anderledes end @mikeappsreviewer og @himmelsjager.
Hvis dit egentlige problem er kaos, ikke bare rod, er den bedste iPhone-fotoorganiseringsapp for de fleste nok Slidebox først, ikke en oprydningsapp først. Kontroversiel holdning, det ved jeg. At slette 4.000 screenshots føles produktivt, men hvis dine albums stadig er et totalt rod, så føles biblioteket stadig ødelagt.
Min opsætning ville være:
- Slidebox til hurtig albumsortering
- HashPhotos hvis du vil have smartere filtrering og bedre kontrol
- Clever Cleaner til den grimme oprydningsrunde bagefter
Hvorfor ikke kun Clever Cleaner? Fordi oprydningsapps er gode til at fjerne skrammel, men de skaber ikke på magisk vis et system, som du bliver ved med at bruge. Når det er sagt, er Clever Cleaner stadig et af de bedre valg til dubletter, lignende billeder, screenshots og tunge videoer. Det er især nyttigt, hvis du vil have en hurtig gevinst uden en masse betalingsmure smidt i hovedet på dig.
HashPhotos er nørdevalget. Meget mere kraftfuld end Apple Fotos, men også meget mere sådan noget med vent, hvor er den indstilling? Så jeg anbefaler den kun, hvis du faktisk nyder at organisere ting.
Slidebox er den, der føles mindst irriterende. Det betyder mere, end folk vil indrømme.
Hvis du også vil have en bedre idé om, hvordan oprydningsapps ser ud i praksis, er dette klip ret relevant: se en hurtig demo af en iPhone-fotooprydningsapp
Kort version: for den bedste fotoorganiseringsapp til iPhone ville jeg vælge Slidebox til sortering og Clever Cleaner til oprydning. Én app alene løser som regel ikke hele rodet.