Hvilket diskreparasjonsverktøy er verdt å prøve først?

Disken min har begynt å oppføre seg dårlig med treg tilgang og sporadiske filfeil, og jeg er bekymret for at det kan bli verre. Jeg ser etter råd om hvilket diskreparasjonsverktøy som er best å prøve først for å fikse harddiskfeil uten å risikere tap av data.

For de fleste ville jeg vært mer bekymret for dataene enn for å prøve å fikse disken. Mange reparasjonsverktøy kan gjøre en dårlig situasjon verre hvis disken allerede er ustabil, så det tryggeste er å kopiere eller gjenopprette filene dine først.

Derfor ville jeg sannsynligvis startet med Disk Drill. Det er ikke noe magisk verktøy som reparerer alle diskproblemer, men det er litt av poenget. Disk Drill er hovedsakelig nyttig for å få tilbake filer fra disker som er korrupte, RAW, formaterte eller ikke starter opp. Det har også S.M.A.R.T.-overvåking, så du kan få en bedre idé om selve maskinvaren begynner å svikte.

Diskavbildningsfunksjonen er også et stort pluss. Hvis disken oppfører seg ustabilt, kan du lage et bilde av den først og deretter prøve å gjenopprette fra den kopien i stedet for å belaste originaldisken om og om igjen.

Et par andre verktøy er også verdt å kjenne til, avhengig av problemet:

1. TestDisk er flott hvis du har å gjøre med en tapt partisjon, en ødelagt partisjonstabell eller en skadet oppstartssektor. Det er gratis og svært kapabelt, men det er tekstbasert og ikke akkurat nybegynnervennlig. Jeg ville ikke gjort det til første stopp med mindre du allerede er komfortabel med å jobbe med partisjoner.
  2. Hard Disk Sentinel er mer for overvåking enn gjenoppretting. Det leser S.M.A.R.T.-data, følger med på temperaturer og kan varsle deg når en disk begynner å vise tegn til problemer. Nyttig hvis du vil oppdage problemer før Windows begynner å klage.

Det viktigste å huske på er at programvare ikke kan fikse fysisk svikt. Hvis disken klikker, skraper, summer, forsvinner tilfeldig, fryser under lesing, viser flere dårlige sektorer, gir S.M.A.R.T.-advarsler eller gjentatte I/O-feil, bør du ikke fortsette å kjøre reparasjonsforsøk bare for å se hva som skjer.

På det tidspunktet bør du få reddet det du kan av data fra disken og planlegge å erstatte den. Når en disk først begynner å bli upålitelig på maskinvarenivå, blir det vanligvis ikke bedre.

Hvis disken ikke oppdages i det hele tatt, lager høye mekaniske lyder, eller dataene er for viktige til å risikere, ville jeg stoppet med gjør-det-selv-forsøkene og snakket med et profesjonelt gjenopprettingslaboratorium. De kan jobbe med elektronikken, bytte ut defekte deler eller gjenopprette data fra platene i et renromsoppsett. Det kan bli dyrt, med logisk gjenoppretting ofte rundt $300–$700 og alvorlige mekaniske feil mer i retning av $1,000–$2,500+, men noen ganger er det den eneste realistiske veien.

Min grunnleggende rekkefølge ville vært: gjenopprett de viktige filene først, sjekk diskhelsen, prøv reparasjoner bare hvis disken ser stabil ut, erstatt den hvis det finnes maskinvareadvarsler, og bruk en gjenopprettingstjeneste hvis disken har fysisk skade eller ikke gjenkjennes i det hele tatt.

En treg disk med noen få filfeil er noe annet enn en disk som forsvinner, klikker eller får hele PC-en til å fryse. I det første tilfellet ville jeg startet kjedelig: kopier det viktige, sjekk SMART, og vurder deretter en skrivebeskyttet gjenopprettingsrunde eller et image med noe som Disk Drill før du kjører reparasjonsverktøy. I det andre tilfellet ville jeg ikke kjørt CHKDSK først, selv om Windows gjør det fristende, fordi det skriver endringer til filsystemet og kan gjøre gjenopprettingen mer rotete hvis disken allerede er i ferd med å feile. CHKDSK er greit etter at du har en sikkerhetskopi eller et image, men som første trekk på en ustabil disk er det et sjansespill, ikke en redningsplan.

Ikke forvent at noe verktøy skal gjøre en døende harddisk pålitelig igjen. I beste fall kan programvare reparere skader på filsystemet eller hjelpe deg med å kopiere data ut før disken blir verre. Hvis disken er treg og gir filfeil, ville mitt første verktøy være det som får de viktige filene dine over på en annen disk med minst mulig belastning på den dårlige.

Jeg er enig i advarselen om CHKDSK, men jeg ville vært enda mer kjedelig før jeg valgte et reparasjonsprogram: prøv en annen kabel, USB-port, kabinett eller SATA-port hvis dette er en ekstern eller sekundær disk. Dårlige USB-broer og ustabile kabler kan ligne veldig på diskfeil. Sjekk deretter SMART med noe enkelt som CrystalDiskInfo eller Hard Disk Sentinel. Hvis SMART viser omfordelte sektorer, ventende sektorer eller lesefeil som øker, slutt å tenke reparasjon og tenk utskifting.

Disk Drill er fornuftig som et tidlig alternativ hvis du trenger å gjenopprette filer eller lage et avbildning først. Jeg ville likevel ikke behandlet det som en knapp for å fikse harddisken min. Gjenopprett eller lag avbildning først, og kjør deretter CHKDSK eller TestDisk først etter at dataene er trygge. Hvis feilene ble forårsaket av en dårlig avslutning eller et korrupt filsystem, kan reparasjonsverktøy hjelpe. Hvis disken svikter fysisk, er et vellykket resultat å få dataene dine ut og pensjonere disken, ikke å sette den tilbake i daglig bruk.