Hvilket diskreparationsværktøj er værd at prøve først?

Mit drev er begyndt at opføre sig mærkeligt med langsom adgang og lejlighedsvise filfejl, og jeg er bekymret for, at det kan blive værre. Jeg leder efter råd om det bedste diskreparationsværktøj at prøve først til at rette harddiskfejl uden at risikere datatab.

For de fleste mennesker ville jeg bekymre mig om dataene, før jeg bekymrede mig om at “reparere” drevet. Mange reparationsværktøjer kan gøre en dårlig situation værre, hvis disken allerede er ustabil, så det sikrere træk er at kopiere eller gendanne dine filer først.

Derfor ville jeg sandsynligvis starte med Disk Drill. Det er ikke et magisk værktøj, der reparerer alle drevproblemer, men det er lidt netop pointen. Disk Drill er især nyttigt til at få filer tilbage fra drev, der er korrupte, RAW, formaterede eller ikke vil starte. Det har også S.M.A.R.T.-overvågning, så du kan få en bedre idé om, hvorvidt selve hardwaren er ved at begynde at fejle.

Diskafbildningsfunktionen er også et stort plus. Hvis drevet opfører sig ustabilt, kan du først lave et image af det og derefter forsøge at gendanne fra den kopi i stedet for at belaste det oprindelige drev igen og igen.

Et par andre værktøjer er også værd at kende til, afhængigt af problemet:

1. TestDisk er fremragende, hvis du har at gøre med en mistet partition, en ødelagt partitionstabel eller en beskadiget bootsektor. Det er gratis og meget kompetent, men det er tekstbaseret og ikke ligefrem begyndervenligt. Jeg ville ikke gøre det til første stop, medmindre du allerede er tryg ved at arbejde med partitioner.
  2. Hard Disk Sentinel er mere til overvågning end gendannelse. Det læser S.M.A.R.T.-data, holder øje med temperaturer og kan advare dig, når et drev begynder at vise tegn på problemer. Nyttigt, hvis du vil opdage problemer, før Windows begynder at klage.

Det vigtigste at huske er, at software ikke kan reparere fysisk fejl. Hvis drevet klikker, skurrer, summer, forsvinder tilfældigt, fryser under læsninger, viser flere dårlige sektorer, giver S.M.A.R.T.-advarsler eller giver gentagne I/O-fejl, så bliv ikke ved med at køre reparationsforsøg bare for at se, hvad der sker.

På det tidspunkt skal du få de data væk fra drevet, som du kan, og planlægge at udskifte det. Når et drev først begynder at blive upålideligt på hardwareniveau, bliver det som regel ikke bedre.

Hvis drevet slet ikke registreres, laver høje mekaniske lyde, eller dataene er for vigtige til at løbe risikoen, ville jeg stoppe med gør det selv-forsøgene og tale med et professionelt gendannelseslaboratorium. De kan arbejde på elektronikken, udskifte defekte dele eller gendanne data fra pladerne i et clean-room-miljø. Det kan blive dyrt, hvor logisk gendannelse ofte ligger omkring $300–$700 og alvorlige mekaniske fejl mere i retning af $1,000–$2,500+, men nogle gange er det den eneste realistiske vej.

Min grundlæggende rækkefølge ville være: gendan de vigtige filer først, tjek drevets tilstand, forsøg kun reparationer, hvis disken ser stabil ud, udskift det, hvis der er hardwareadvarselstegn, og brug en gendannelsesservice, hvis drevet har fysisk skade eller slet ikke bliver genkendt.

Et langsomt drev med nogle få filfejl er noget andet end et drev, der forsvinder, klikker eller får hele pcen til at fryse. I det første tilfælde ville jeg starte kedeligt: kopiere de vigtige ting, tjekke SMART og derefter overveje en skrivebeskyttet gendannelseskørsel eller et image med noget som Disk Drill, før jeg kører reparationsværktøjer. I det andet tilfælde ville jeg ikke køre CHKDSK først, selv om Windows gør det fristende, fordi det skriver ændringer til filsystemet og kan gøre gendannelsen mere rodet, hvis drevet allerede er ved at fejle. CHKDSK er fint, efter du har en backup eller et image, men som første skridt på en ustabil disk er det et sats, ikke en redningsplan.

Forvent ikke, at noget værktøj kan gøre en døende harddisk pålidelig igen. I bedste fald kan software reparere skader på filsystemet eller hjælpe dig med at kopiere data ud, før drevet bliver værre. Hvis drevet er langsomt og giver filfejl, ville mit første værktøj være det, der kan få dine vigtige filer over på en anden disk med mindst mulig belastning af den dårlige.

Jeg er enig i advarslen om CHKDSK, men jeg ville være endnu mere kedelig, før jeg vælger et reparationsprogram: prøv et andet kabel, en anden USB-port, et andet kabinet eller en anden SATA-port, hvis dette er et eksternt eller sekundært drev. Dårlige USB-broer og ustabile kabler kan ligne diskfejl rigtig meget. Tjek derefter SMART med noget enkelt som CrystalDiskInfo eller Hard Disk Sentinel. Hvis SMART viser omallokerede sektorer, ventende sektorer eller stigende læsefejl, så stop med at tænke reparation og tænk udskiftning.

Disk Drill giver mening som en tidlig mulighed, hvis du først skal gendanne filer eller oprette et image. Jeg ville dog ikke betragte det som en knap til at reparere min harddisk. Gendan eller lav først et image, og kør derefter CHKDSK eller TestDisk først, når dataene er i sikkerhed. Hvis fejlene skyldtes en dårlig nedlukning eller et beskadiget filsystem, kan reparationsværktøjer måske hjælpe. Hvis drevet er ved at fejle fysisk, er det gode resultat at få dine data ud og pensionere drevet, ikke at sætte det tilbage i daglig brug.