Jeg kom ved et uheld til at slette en partition på min harddisk, mens jeg forsøgte at rette min diskopsætning, og nu kan jeg ikke få adgang til vigtige filer, der var gemt på den. Jeg har brug for hjælp til at finde den sikreste måde at gendanne den slettede partition og genskabe mine data på uden at gøre situationen værre.
Jeg har været igennem det her én gang, og den store fejl er at skynde sig. Når en partition forsvinder, er posten ofte væk, før filerne er det. Det, der skader gendannelsen, er det, du gør bagefter, ikke altid selve sletningen.
Hvis det skete med dit drev, ville jeg håndtere det sådan her.
- Stop med at skrive noget som helst til drevet. Opret ikke en ny partition. Formatér ikke den tomme plads. Smid ikke filer over på det bare for nu. Hver skrivning skærer ned i det, du måske stadig kan gendanne.
- Åbn Diskhåndtering og kig, før du rører noget. Jeg har set tilfælde, hvor partitionen slet ikke var slettet, men bare havde mistet sit drevbogstav. Når det sker, bringer det den tilbage på få sekunder at tilføje et bogstav. Hvis Windows viser området som Ikke-allokeret, så er partitionsposten sandsynligvis væk.
- Få dine filer ud først. Jeg ved, at folk gerne vil have partitionen gendannet med det samme, men jeg ville ikke starte der. Få de vigtige ting ud, før du prøver reparationer. Gendannelsessoftware er det sikrere valg. Jeg havde bedre held med Disk Drill end med nogle få andre, jeg testede, mest fordi det fandt slettede partitioner, oftere beholdt mappenavne og filnavne og lod mig forhåndsvise filer, før jeg gemte dem et andet sted. Hvis drevet opførte sig mærkeligt allerede før dette, så lav først et komplet byte-for-byte-image, og scan derefter imaget i stedet for den originale disk. Mindre risiko, mindre fortrydelse.
- Prøv partitionsreparation, efter dine data er i sikkerhed. Hvis du vil have selve partitionen tilbage, er TestDisk det gratis værktøj, folk bliver ved med at vende tilbage til af en grund. Det kan faktisk genopbygge tabte partitioner og reparere partitionstabeller. Det er dog ikke begyndervenligt. Ét forkert valg i menuen, og så har du gjort en dårlig dag værre. Jeg ville ikke røre det, før mine vigtige filer allerede var kopieret et andet sted hen.
- Genopbyg partitionen til sidst. Hvis gendannelsen virkede, men den oprindelige partition ikke vil komme rent tilbage, så opret en ny i Diskhåndtering, lav en hurtig formatering, og kopiér dine gendannede filer tilbage over.
To ekstra ting betyder noget her.
Hvis du opdagede sletningen med det samme og stoppede, er chancerne rimeligt gode. Jeg har set gendannelser gå godt i den situation. Hvis du allerede har oprettet en ny partition det samme sted eller formateret den, bliver gendannelsen hurtigt mere rodet, fordi noget af den gamle partitionsinformation kan være blevet overskrevet.
SSD'er er også mindre tilgivende end gamle harddiske. TRIM sletter nogle gange slettede data hurtigere, end folk forventer. Ikke hver partitionssletning udløser det med det samme, men jeg ville ikke satse på tiden, hvis den manglende partition ligger på en SSD.
Hvis det var mit drev, ville jeg behandle filgendannelse som den første opgave og ethvert reparationsforsøg som trin to. Den rækkefølge gav mig den bedste chance for at få det hele tilbage uden at gøre hullet dybere. Stavefejl til side er det den sikrere vej.
Hvis partitionen blev slettet, og du ikke har skrevet nye data til den del af drevet, ligger dine filer ofte stadig der. Den sikreste vej er først at gendanne data og derefter rette partitionslayoutet.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én ting: stop med at bruge drevet. Jeg er lidt uenig i at springe tidligt til partitionsreparation, hvis filerne betyder mere end layoutet. Reparation af partitionstabellen virker bedst, når intet andet er galt, men hvis disken har svage sektorer eller filsystemskader, giver gendannelse af posten ikke altid en ren montering.
Det ville jeg gøre:
-
Tjek først SMART-sundheden med CrystalDiskInfo eller et lignende værktøj.
Hvis sundheden ser dårlig ud, så klon hele drevet til en anden disk, før du scanner. ddrescue på Linux er en solid mulighed. Fejlende drev bliver værre, mens de læses. -
Bekræft, hvad der blev slettet.
Åbn DiskPart og kør:
list disk
select disk X
list partition
Hvis pladsen vises som ikke-allokeret, er posten væk. Hvis partitionen stadig findes, men intet filsystem vises, er problemet et andet. -
Scan drevet med gendannelsessoftware, ikke kun den tomme plads.
Disk Drill er et godt valg her, fordi det ofte finder slettede volumener via deres gamle filsystemmetadata, NTFS-bootrecord, MFT-fragmenter, exFAT-strukturer og bevarer mappetræer bedre end mange billige værktøjer. Gem kun gendannede filer på et andet drev. Gem dem ikke tilbage på den samme disk. -
Hvis Disk Drill finder den gamle partitionsstruktur, så gendan først dine vigtige filer.
Lav en stikprøvekontrol. Åbn dokumenter, billeder, videoer. Sørg for, at de ikke er korrupte, før du går videre. -
Når dine filer er sikre, kan du prøve at genopbygge partitionstabellen med TestDisk, hvis du vil have den oprindelige partition tilbage.
TestDisk er gratis og effektivt, men det er let at klikke på det forkerte, hvis du skynder dig.
For søgeintention er den rene formulering her:
gendan slettet partition uden at miste filer, sikre trin til gendannelse af Windows-harddisk
Hvis du vil have en hurtig gennemgang, dækker denne video processen godt:
se hvordan du gendanner en slettet partition uden at miste dine filer
Én ting mere. På SSD’er betyder tid mere. TRIM reducerer hurtigt chancerne for gendannelse. På HDD’er er chancerne ofte bedre, hvis du stoppede hurtigt nok.
Jeg ville faktisk være lidt mere konservativ end @mikeappsreviewer og @cacadordeestrelas på ét punkt: bliv ikke alt for fikseret på at gendanne selve partitionen med det samme. Nogle gange er partitionstabellen den nemme del, men filsystemet inde i den er stadig ødelagt, så “partition gendannet” betyder ikke altid “filerne er sikkert tilbage.”
Det første, jeg ville gøre, er at finde ud af, om det bare er en almindeligt slettet post eller et større diskproblem. Hvis drevet laver mærkelige lyde, forsvinder eller giver læsefejl, så stop med at prøve smarte løsninger og klon det først. En slettet partition på en sund HDD er én ting. En ustabil disk er noget helt andet.
Hvis det skete på et eksternt drev, så tjek også kabinettet/kablet, før du antager det værste. Jeg har set panik over “slettet partition”, som i virkeligheden bare var en dårlig USB-bro, der viste fejlagtige oplysninger.
Ved selve gendannelsen ville jeg prioritere filudtræk frem for reparation. Disk Drill er en solid mulighed, fordi det kan finde mistede partitioner og hente filer ud af dem uden først at skulle omskrive partitionstabellen. Det betyder noget, hvis du vil have den sikreste måde at gendanne en slettet partition på uden at miste filer. Gendan de vigtige ting til et andet fysisk drev, ikke det samme. Seriøst, ikke engang “bare et par filer.”
Et ekstra tip, som folk ofte springer over: sammenlign størrelsen på de gendannede filer, og åbn eksempler på hver filtype, før du fejrer det. Billeder viser måske fine forhåndsvisninger, mens videoer er ubrugelige, eller dokumenter åbner, men er delvist beskadigede. Kontrollér det, før du sletter/genopbygger noget.
Hvis du vil have flere meninger om datagendannelsesværktøjer, er denne tråd værd at skimme:
bedste datagendannelsessoftware til gendannelse af slettede partitioner og filer
Når dine filer er sikre, så genopbyg partitionen rent bagefter. Ikke før. Det er den del, folk skynder sig med og bagefter fortryder.
Jeg er enig med @cacadordeestrelas, @boswandelaar og @mikeappsreviewer i den store regel: skriv ikke noget til det drev. Hvor jeg adskiller mig lidt, er dette: før du overhovedet tænker på partitionsgendannelse, så tjek om filerne faktisk er værd at gendanne, som de er. Hvis den slettede partition indeholdt databaser, VM’er eller store videoprojekter, kan selv en succesfuld gendannelse efterlade subtil korruption, som du først opdager senere.
Min rækkefølge ville være:
-
Frakobl drevet, hvis muligt
Især hvis det er en SSD. Baggrundsaktivitet fra operativsystemet kan gradvist forringe chancerne for gendannelse. -
Brug et sektor-niveau image, hvis dataene betyder meget
Det gør ikke alle, men det er den sikrere løsning. Arbejd på imaget, ikke den originale disk. -
Undersøg med et partitionsvisningsværktøj
Jeg kan godt lide først at tjekke i et skrivebeskyttet værktøj. Hvis de gamle partitionsgrænser stadig ser tydelige ud, fortæller det dig, at sletningen sandsynligvis kun var en ændring i partitionstabellen. -
Gendan filer først, ikke partitionen
Det er her, Disk Drill giver mening.
Fordele: nem brugerflade, god til at finde mistede partitioner, bevarer ofte mappestrukturen, forhåndsvisning hjælper med at bekræfte filer.
Ulemper: dybe scanninger kan tage lang tid, gendannelseskvaliteten afhænger stadig af drevets tilstand, og jeg ville ikke kalde det den billigste løsning, hvis du kun har brug for en engangsredning. -
Bekræft de gendannede data
Tæl ikke bare filer. Åbn dokumenter, gennemse videoer, og tjek fotosamlinger. -
Først derefter genopbyg eller genskab partitionen
Et punkt, hvor jeg er en smule uenig i det sædvanlige råd: TestDisk er fantastisk, men folk anbefaler det lidt for afslappet. Hvis du ikke er tryg ved at læse partitionsgeometri og filsystemspor, er det let at gøre en rodet situation endnu mere rodet. Gendan først, reparer bagefter. Det er som regel den mindst smertefulde vej.