Hvordan gendanner jeg slettede APFS-filer efter at have tømt papirkurven?

Jeg tømte ved et uheld Papirkurven på min Mac og slettede vigtige filer fra et APFS-drev. Jeg har brug for hjælp til at finde den sikreste måde at gendanne slettede APFS-filer på uden at overskrive noget eller gøre gendannelsen sværere.

Første ting: stop med at bruge drevet, hvis du ikke allerede har gjort det. Det er sandsynligvis den vigtigste del. Selve sletningen er ikke altid det, der ødelægger dine chancer. Det er det, der bliver skrevet til drevet bagefter.

Hvis dette var en almindelig harddisk (HDD), er gendannelse ofte stadig mulig, så længe de slettede filer endnu ikke er blevet overskrevet. Med en SSD er det langt mere usikkert på grund af TRIM. Når TRIM først rydder de slettede blokke, kan gendannelsessoftware ikke få dem tilbage.

Jeg stod med noget lignende og endte med at bruge Disk Drill. Det var ret ligetil, men nøglen er at undgå at installere eller gendanne noget på det samme drev, som du prøver at redde.

Den grundlæggende proces var:

1. Installer Disk Drill på et andet drev, ikke det berørte.
  2. Tilslut APFS-drevet, eller vælg det interne drev, hvis det var der, de manglende filer var.
  3. Giv Disk Drill Fuld diskadgang i macOS, da APFS-scanninger kan være begrænsede uden det.
  4. Vælg APFS-diskenheden, og kør den fulde scanning med Søg efter mistede data.
  5. Lad scanningen blive færdig i stedet for at tage de første filer, der dukker op.
  6. Brug forhåndsvisning for at sikre, at filerne faktisk kan åbnes, før du gendanner dem.
  7. Gendan kun det, du har brug for, og gem det på et andet drev.

En nyttig ting er, at Disk Drill kan bevare den oprindelige mappestruktur for mange filer. Det betyder mere, end det lyder til, fordi det er elendigt at sortere gennem en bunke omdøbte filer. Det giver også gendannelseschancer for mange elementer, så du kan få en grov idé om, hvad der sandsynligvis kommer tilbage uden problemer.

Hvis drevet blev slettet i Diskværktøj, så gå ikke ud fra, at det betyder, at alt fysisk blev slettet. En hurtig sletning fjerner ofte filsystemoplysninger uden straks at overskrive alle de faktiske data. Så gendannelse kan stadig virke, især hvis du ikke har skrevet nye filer til det.

Den store undtagelse er en krypteret APFS-diskenhed. Hvis FileVault var slået til, og drevet blev formateret, kan de gamle krypteringsnøgler være væk. I så fald kan dataene normalt ikke gendannes på nogen praktisk måde.

Hvis Disk Drill ikke finder det, du har brug for, er PhotoRec en anden mulighed. Det er gratis, men mere besværligt at bruge. Det leder efter filsignaturer i stedet for at stole på APFS-metadata, så du mister som regel filnavne og mappestruktur. Alligevel kan det være værd at prøve til billeder og videoer.

Jeg ville dog ikke blive ved med gør det selv-gendannelse, hvis drevet opfører sig fysisk dårligt. Stop, hvis det:

1. bliver ved med at afbryde forbindelsen,
  2. klikker, skurrer eller bipper,
  3. kun vises nogle gange,
  4. eller fryser under scanninger.

På det tidspunkt er et gendannelseslaboratorium det sikrere valg. At tænde et svigtende drev igen og igen kan gøre skaden værre. Mange velrenommerede laboratorier tilbyder en gratis vurdering og arbejder efter princippet ingen data, ingen betaling. Prisen kan være et par hundrede dollars for en enklere logisk gendannelse, eller langt over 1.000 dollars, hvis der er fysisk skade eller cleanroom-arbejde involveret.

Hvis det dog bare er en utilsigtet sletning eller en hurtig formatering, er softwaregendannelse normalt dér, du har den bedste chance. Bare handl hurtigt, og skriv ikke andet til det drev.

Hvis Time Machine var aktiveret på noget tidspunkt, så tjek det, før du kører gendannelsesscanninger. APFS kan have lokale snapshots, og nogle gange kan filen stadig gendannes fra et snapshot, selv efter at Papirkurv er tømt, især på det interne drev. Åbn den mappe, hvor filen plejede at ligge, gå ind i Time Machine, eller tjek nyere sikkerhedskopier, hvis du bruger en ekstern sikkerhedskopidisk. Det er mere sikkert end scanning, fordi det ikke skriver gendannede gæt tilbage eller er afhængigt af udskårne filer. Hvis der ikke er snapshots eller sikkerhedskopier, så er jeg enig i rådet ovenfor om at stoppe med at bruge drevet og ville scanne fra et andet drev, men jeg ville først prøve den kedelige sikkerhedskopivej, fordi den bevarer navne, mapper, datoer og filintegritet uden det sædvanlige gendannelsesrod.

Kør ikke Førstehjælp eller forsøg at reparere disken endnu. Det lyder hjælpsomt, men det kan ændre filsystemets metadata, og metadata er præcis det, APFS-gendannelsesværktøjer kan få brug for, hvis du vil have de oprindelige navne og mapper tilbage.

Hvis de slettede filer lå på din interne Mac-SSD, er det sikreste at stoppe med at starte fra den så hurtigt som muligt. Hver login, browsercache, iCloud-synkronisering, Spotlight-opdatering, app-opdatering og midlertidig fil kan skrive til den samme APFS-container. Hvis du har en anden Mac, er target disk mode eller et eksternt bootdrev bedre end at installere gendannelsessoftware på det beskadigede system. Hvis det er et eksternt APFS-drev, så tag det ud, indtil du er klar til at scanne det.

Min præference ville være: klon/afbild drevet først, og scan derefter klonen. Nogle værktøjer, herunder Disk Drill, kan arbejde med diskimages, og det er mindre risikabelt end gentagne gange at scanne den oprindelige enhed. Hvis drevet er stort, skal du bruge et andet drev med nok ledig plads til imagen plus gendannede filer. Irriterende, ja, men det giver dig en ekstra chance, hvis den første scanning eller gendannelsesforsøg går dårligt.

Den realistiske del: APFS på en SSD med TRIM kan være brutal. Hvis TRIM allerede har ryddet blokkene, vil ingen software kunne rekonstruere det faktiske filindhold. Men hvis der findes et APFS-snapshot, en Time Machine-sikkerhedskopi, eller filerne lå på en HDD/ekstern disk, som der ikke er blevet skrevet til, er dine chancer meget bedre. Så jeg ville først tjekke snapshots/sikkerhedskopier, undgå reparationsværktøjer, afbilde disken, hvis muligt, og først derefter scanne.