Hvordan gjenoppretter jeg en slettet partisjon uten å miste filene mine?

Jeg slettet ved et uhell en partisjon på harddisken min mens jeg prøvde å fikse diskoppsettet mitt, og nå får jeg ikke tilgang til viktige filer som var lagret der. Jeg trenger hjelp til å finne ut den sikreste måten å gjenopprette den slettede partisjonen og få tilbake dataene mine på uten å gjøre situasjonen verre.

Jeg har vært gjennom dette én gang, og den store feilen er å kaste seg ut i det. Når en partisjon forsvinner, er oppføringen ofte borte før filene er det. Det som skader gjenopprettingen er det du gjør etterpå, ikke alltid selve slettingen.

Hvis dette skjedde med disken din, ville jeg håndtert det slik.

1. Slutt å skrive noe som helst til disken. Ikke opprett en ny partisjon. Ikke formater den tomme plassen. Ikke legg filer på den bare for øyeblikket. Hver skriving reduserer det du kanskje fortsatt kan gjenopprette.
  2. Åpne Diskbehandling og se før du gjør noe. Jeg har sett tilfeller der partisjonen ikke ble slettet i det hele tatt, den mistet bare stasjonsbokstaven sin. Når det skjer, får du den tilbake på sekunder ved å legge til en bokstav. Hvis Windows viser området som Ikke allokert, så ja, da er partisjonsoppføringen sannsynligvis borte.
  3. Hent ut filene dine først. Jeg vet at folk vil ha partisjonen gjenopprettet med en gang, men jeg ville ikke begynt der. Få ut det viktige før du prøver reparasjoner. Gjenopprettingsprogramvare er det tryggere valget. Jeg hadde bedre hell med Disk Drill enn med noen andre jeg testet, mest fordi det oppdaget slettede partisjoner, beholdt mappenavn og filnavn oftere, og lot meg forhåndsvise filer før jeg lagret dem et annet sted. Hvis disken oppførte seg merkelig allerede før dette, lag et fullstendig byte-for-byte-avbildning først, og skann deretter avbildningen i stedet for originaldisken. Mindre risiko, mindre anger.
  4. Prøv partisjonsreparasjon etter at dataene dine er trygge. Hvis du vil ha selve partisjonen tilbake, er TestDisk det gratisverktøyet folk stadig vender tilbake til av en grunn. Det kan faktisk gjenoppbygge tapte partisjoner og reparere partisjonstabeller. Likevel er det ikke nybegynnervennlig. Ett feil valg i menyen, og du har gjort en dårlig dag verre. Jeg ville ikke rørt det før de viktige filene mine allerede var kopiert et annet sted.
  5. Bygg opp partisjonen på nytt til slutt. Hvis gjenopprettingen fungerte, men den opprinnelige partisjonen ikke kommer tilbake på en ordentlig måte, så opprett en ny i Diskbehandling, gjør en hurtigformatering, og kopier de gjenopprettede filene tilbake.

To ekstra ting er viktige her.

Hvis du la merke til slettingen med en gang og stoppet, er sjansene ganske gode. Jeg har sett gjenopprettinger gå bra i den situasjonen. Hvis du allerede opprettet en ny partisjon på samme sted, eller formaterte den, blir gjenopprettingen raskt mer rotete fordi noe av den gamle partisjonsinformasjonen kan ha blitt overskrevet.

SSD-er er også mindre tilgivende enn gamle harddisker. TRIM sletter noen ganger slettede data tidligere enn folk forventer. Ikke alle partisjonsslettinger utløser det med en gang, men jeg ville ikke gamble med tiden hvis den manglende partisjonen ligger på en SSD.

Hvis dette var disken min, ville jeg behandlet filgjenoppretting som første jobb og ethvert reparasjonsforsøk som steg to. Den rekkefølgen ga meg best sjanse til å få tilbake alt uten å gjøre hullet dypere. Skrivefeil til side, det er den tryggere veien.

Hvis partisjonen ble slettet og du ikke har skrevet nye data til den delen av disken, ligger filene dine ofte fortsatt der. Den tryggeste veien er å gjenopprette data først, og deretter fikse partisjonsoppsettet etterpå.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer om én ting, slutt å bruke disken. Jeg er litt uenig i å hoppe tidlig til partisjonsreparasjon hvis filene betyr mer enn oppsettet. Reparasjon av partisjonstabellen fungerer best når ingenting annet er galt, men hvis disken har svake sektorer eller filsystemskade, gir det ikke alltid en ren montering å gjenopprette oppføringen.

Dette ville jeg gjort:

1. Sjekk SMART-helsen først med CrystalDiskInfo eller et lignende verktøy.
    Hvis helsen ser dårlig ut, klon hele disken til en annen disk før du kjører skanninger. ddrescue på Linux er et solid alternativ. Sviktende disker blir verre mens de leses.

2. Bekreft hva som ble slettet.
    Åpne DiskPart og kjør:
    list disk
    select disk X
    list partition
    Hvis plassen vises som ikke-allokert, er oppføringen borte. Hvis partisjonen fortsatt finnes men ikke noe filsystem vises, er problemet annerledes.

3. Skann disken med gjenopprettingsprogramvare, ikke bare den tomme plassen.
    Disk Drill er et godt valg her fordi det ofte finner slettede volumer via deres gamle filsystemmetadata, NTFS-oppstartssektor, MFT-fragmenter, exFAT-strukturer, og bevarer mappetrær bedre enn mange billige verktøy. Lagre gjenopprettede filer kun til en annen disk. Ikke lagre dem tilbake til samme disk.

4. Hvis Disk Drill finner den gamle partisjonsstrukturen, gjenopprett de viktige filene dine først.
    Gjør en stikkprøve. Åpne dokumenter, bilder, videoer. Sørg for at de ikke er korrupte før du går videre.

5. Etter at filene dine er trygge, prøv å bygge opp partisjonstabellen på nytt med TestDisk hvis du vil ha den opprinnelige partisjonen tilbake.
    TestDisk er gratis og effektivt, men det er lett å klikke på feil ting hvis du skynder deg.

For søkeintensjon er den rene frasen her:
gjenopprett slettet partisjon uten å miste filer, trygge trinn for gjenoppretting av Windows-harddisk

Hvis du vil ha en rask gjennomgang, dekker denne videoen prosessen godt:
se hvordan du gjenoppretter en slettet partisjon uten å miste filene dine

Én ting til. På SSD-er betyr tid mer. TRIM reduserer sjansene for gjenoppretting raskt. På HDD-er er sjansene ofte bedre hvis du stoppet tidlig nok.

Jeg ville faktisk vært litt mer konservativ enn @mikeappsreviewer og @cacadordeestrelas på ett punkt: ikke bli for opphengt i å gjenopprette selve partisjonen med en gang. Noen ganger er partisjonstabellen den enkle delen, men filsystemet inni den er fortsatt ødelagt, så «partisjon gjenopprettet» betyr ikke alltid «filene trygt tilbake».

Det jeg ville gjort først, er å finne ut om dette bare er en vanlig slettet oppføring eller et større diskproblem. Hvis stasjonen lager rare lyder, forsvinner eller gir lesefeil, slutt å prøve smarte reparasjoner og klon den først. En slettet partisjon på en frisk HDD er én ting. En ustabil disk er noe helt annet.

Hvis dette også skjedde på en ekstern disk, bør du sjekke kabinettet/kabelen før du antar det verste. Jeg har sett panikk over «slettet partisjon» som egentlig bare var en dårlig USB-bro som viste søppeldata.

For faktisk gjenoppretting ville jeg prioritert filuttrekk fremfor reparasjon. Disk Drill er et solid alternativ fordi det kan oppdage tapte partisjoner og hente ut filer fra dem uten å måtte skrive om partisjonstabellen først. Det er viktig hvis du vil ha den tryggeste måten å gjenopprette en slettet partisjon uten å miste filer på. Gjenopprett de viktige tingene til en annen fysisk disk, ikke den samme. Seriøst, ikke engang bare noen få filer.

Ett ekstra tips folk hopper over: sammenlign størrelsene på de gjenopprettede filene og åpne et eksempel av hver filtype før du feirer. Bilder kan forhåndsvises fint mens videoer er ødelagte, eller dokumenter åpnes men er delvis korrupte. Bekreft dette før du sletter/gjenoppbygger noe.

Hvis du vil ha flere meninger om verktøy for datagjenoppretting, er denne tråden verdt å skumme gjennom:
beste programvare for datagjenoppretting for å gjenopprette slettede partisjoner og filer

Etter at filene dine er trygge, kan du bygge opp partisjonen på nytt på en ren måte. Ikke før. Det er den delen folk forhaster seg med, og så angrer de.

Jeg er enig med @cacadordeestrelas, @boswandelaar og @mikeappsreviewer om den store regelen: ikke skriv noe til den disken. Der jeg skiller meg litt ut, er dette: før du i det hele tatt tenker på partisjonsgjenoppretting, bør du sjekke om filene faktisk er verdt å gjenopprette som de er. Hvis den slettede partisjonen inneholdt databaser, VM-er eller store videoprosjekter, kan selv en vellykket gjenoppretting etterlate subtil korrupsjon som du ikke vil merke før senere.

Min rekkefølge ville være:

1. Koble fra disken hvis mulig
    Spesielt hvis det er en SSD. OS-aktivitet i bakgrunnen kan redusere sjansene for gjenoppretting.

2. Bruk et sektor-for-sektor-avbildning hvis dataene er svært viktige
    Ikke alle gjør dette, men det er det tryggere valget. Jobb med avbildningen, ikke den originale disken.

3. Undersøk med et partisjonsvisningsverktøy
    Jeg liker å sjekke i et skrivebeskyttet verktøy først. Hvis de gamle partisjonsgrensene fortsatt ser tydelige ut, tyder det på at slettingen sannsynligvis bare var en endring i partisjonstabellen.

4. Gjenopprett filer først, ikke partisjonen
    Det er her Disk Drill gir mening.
    Fordeler: enkelt grensesnitt, flink til å finne tapte partisjoner, bevarer ofte mappestrukturen, forhåndsvisning hjelper med å verifisere filer.
    Ulemper: dype skanninger kan ta lang tid, kvaliteten på gjenopprettingen avhenger fortsatt av diskens tilstand, og jeg ville ikke kalt det det billigste alternativet hvis du bare trenger en engangsredning.

5. Verifiser gjenopprettede data
    Ikke bare tell filer. Åpne dokumenter, spol gjennom videoer og sjekk bildeserier.

6. Først da bygg opp eller opprett partisjonen på nytt

Ett punkt jeg er litt uenig i i de vanlige rådene: TestDisk er flott, men folk anbefaler det for uformelt. Hvis du ikke er komfortabel med å lese partisjonsgeometri og filsystemspor, er det lett å gjøre en rotete situasjon enda mer rotete. Gjenopprett først, reparer etterpå. Det er som regel den minst smertefulle veien.