Jeg tømte ved et uhell Papirkurv på Mac-en min og slettet viktige filer fra en APFS-disk. Jeg trenger hjelp til å finne ut den tryggeste måten å gjenopprette slettede APFS-filer på uten å overskrive noe eller gjøre gjenopprettingen vanskeligere.
Først og fremst: slutt å bruke disken hvis du ikke allerede har gjort det. Det er sannsynligvis den viktigste delen. Selve slettingen er ikke alltid det som ødelegger sjansene dine. Det er det som blir skrevet til disken etterpå.
Hvis dette var en vanlig harddisk (HDD), er gjenoppretting ofte fortsatt mulig så lenge de slettede filene ikke har blitt overskrevet ennå. Med en SSD er det langt mer usikkert på grunn av TRIM. Når TRIM først rydder de slettede blokkene, kommer gjenopprettingsprogramvare ikke til å få dem tilbake.
Jeg måtte håndtere noe lignende og endte opp med å bruke Disk Drill. Det var ganske rett fram, men nøkkelen er å unngå å installere eller gjenopprette noe på den samme disken du prøver å redde.
Den grunnleggende prosessen var:
- Installer Disk Drill på en annen disk, ikke den berørte.
- Koble til APFS-disken, eller velg den interne disken hvis det var der de manglende filene lå.
- Gi Disk Drill full disktilgang i macOS, siden APFS-skanninger kan være begrenset uten det.
- Velg APFS-volumet og kjør full skanning med Search for Lost Data.
- La skanningen fullføres i stedet for å hente de første filene som dukker opp.
- Bruk forhåndsvisning for å forsikre deg om at filene faktisk åpnes før du gjenoppretter dem.
- Gjenopprett bare det du trenger, og lagre det på en annen disk.
En nyttig ting er at Disk Drill kan beholde den opprinnelige mappestrukturen for mange filer. Det betyr mer enn det høres ut som, fordi det er elendig å sortere gjennom en haug med filer som har fått nye navn. Det gir også gjenopprettingssjanser for mange elementer, så du kan få en grov idé om hva som sannsynligvis kommer tilbake uten problemer.
Hvis disken ble slettet i Diskverktøy, ikke anta at det betyr at alt ble fysisk slettet. En rask sletting fjerner ofte filsysteminformasjon uten umiddelbart å overskrive alle de faktiske dataene. Så gjenoppretting kan fortsatt fungere, spesielt hvis du ikke har skrevet nye filer til den.
Det store unntaket er et kryptert APFS-volum. Hvis FileVault var slått på og disken ble formatert, kan de gamle krypteringsnøklene være borte. I så fall er dataene vanligvis ikke mulig å gjenopprette på noen praktisk måte.
Hvis Disk Drill ikke finner det du trenger, er PhotoRec et annet alternativ. Det er gratis, men det er grovere å bruke. Det ser etter filsignaturer i stedet for å basere seg på APFS-metadata, så du mister vanligvis filnavn og mappestruktur. Likevel kan det være verdt å prøve for bilder og videoer.
Jeg ville likevel ikke fortsatt med gjør-det-selv-gjenoppretting hvis disken oppfører seg fysisk dårlig. Stopp hvis den:
- fortsetter å koble fra,
- klikker, skraper eller piper,
- bare vises av og til,
- eller fryser under skanninger.
På det tidspunktet er et gjenopprettingslaboratorium det tryggere valget. Å slå på en sviktende disk om og om igjen kan gjøre skaden verre. Mange seriøse laboratorier tilbyr gratis vurdering og jobber etter prinsippet ingen data, ingen betaling. Kostnaden kan være noen hundre dollar for en enklere logisk gjenoppretting, eller godt over 1 000 dollar hvis det er fysisk skade eller arbeid i renrom involvert.
Hvis dette bare er en utilsiktet sletting eller en rask formatering, er programvaregjenoppretting vanligvis der du har best sjanse. Bare handle raskt og ikke skriv noe annet til den disken.
Hvis Time Machine var aktivert på noe tidspunkt, bør du sjekke det før du kjører gjenopprettingsskanninger. APFS kan ha lokale øyeblikksbilder, og noen ganger kan filen fortsatt gjenopprettes fra et øyeblikksbilde selv etter at Papirkurv er tømt, spesielt på den interne disken. Åpne mappen der filen tidligere lå, gå inn i Time Machine, eller sjekk nylige sikkerhetskopier hvis du bruker en ekstern sikkerhetskopidisk. Det er tryggere enn å skanne fordi det ikke skriver gjenopprettede gjetninger tilbake eller er avhengig av uthuggede filer. Hvis det ikke finnes noen øyeblikksbilder eller sikkerhetskopier, er jeg enig i rådet ovenfor om å slutte å bruke disken, og jeg ville skannet fra en annen disk, men jeg ville prøvd den kjedelige sikkerhetskopieringsruten først fordi den bevarer navn, mapper, datoer og filintegritet uten det vanlige gjenopprettingsrotet.
Ikke kjør Førstehjelp eller reparer volumet ennå. Det høres nyttig ut, men det kan endre filsystemmetadata, og metadata er akkurat det APFS-gjenopprettingsverktøy kan trenge hvis du vil ha tilbake originale navn og mapper.
Hvis de slettede filene lå på den interne SSD-en i Mac-en, er det tryggeste å slutte å starte opp fra den så snart som mulig. Hver innlogging, nettleserbuffer, iCloud-synkronisering, Spotlight-oppdatering, appoppdatering og midlertidig fil kan skrive til den samme APFS-containeren. Hvis du har en annen Mac, er måldiskmodus eller en ekstern oppstartsdisk bedre enn å installere gjenopprettingsprogramvare på det skadede systemet. Hvis det er en ekstern APFS-disk, koble den fra til du er klar til å skanne den.
Jeg ville foretrukket dette: klon/lag et diskbilde av disken først, og skann deretter klonen. Noen verktøy, inkludert Disk Drill, kan fungere med diskbilder, og det er mindre risikabelt enn å skanne den opprinnelige enheten gjentatte ganger. Hvis disken er stor, trenger du en annen disk med nok ledig plass til diskbildet pluss gjenopprettede filer. Irriterende, ja, men det gir deg en ny sjanse hvis den første skanningen eller gjenopprettingsforsøket går dårlig.
Den realistiske delen: APFS på en SSD med TRIM kan være brutal. Hvis TRIM allerede har tømt blokkene, kommer ingen programvare til å rekonstruere det faktiske filinnholdet. Men hvis det finnes et APFS-øyeblikksbilde, en Time Machine-sikkerhetskopi, eller filene lå på en HDD/ekstern disk som det ikke har blitt skrevet til, er sjansene dine mye bedre. Så jeg ville sjekket øyeblikksbilder/sikkerhetskopier først, unngått reparasjonsverktøy, laget et diskbilde av disken hvis mulig, og først deretter skannet.