Hvordan tar jeg opp skjermen på Mac-en min?

Jeg trenger hjelp med å ta opp Mac-skjermen min til et prosjekt. Jeg har prøvd QuickTime, men klarer ikke å få det riktig. Noen andre metoder eller tips? Det haster! Takk!

Hvis du sliter med QuickTime, er du ikke alene. Det er et solid verktøy, men kan være kranglete. Vet du at du også kan bruke macOS sin innebygde funksjon for skjermopptak direkte fra verktøylinjen? Her er en steg-for-steg:

1. Trykk Kommando (⌘) + Shift + 5.
  2. Da vil du se en verktøylinje for skjermfangst.
  3. Klikk på ‘Ta opp hele skjermen’-knappen eller ‘Ta opp valgt del’-knappen.
  4. Klikk ‘Ta opp’ for å starte.
  5. Når du er ferdig, klikker du på stoppeknappen i menylinjen, eller trykker Kommando (⌘) + Kontroll + Esc.

Hvis du fortsatt har problemer, kan det være lurt å vurdere en tredjepartsapp.

’ er et kraftig alternativ som er veldig brukervennlig og har mer avanserte funksjoner sammenlignet med QuickTime og macOS-verktøylinjen.

Til slutt, sørg for at mikrofonen og eventuelle systemlydinnstillinger er korrekt konfigurert før du starter opptaket. Det er en vanlig fallgruve!

Lykke til med prosjektet ditt!

@cazadordeestrellas har gitt noen solide trinn for å bruke macOS innebygd skjermopptak. Men FYI, jeg har hatt blandede resultater med det også, spesielt med lyd. Noen ganger roter det til synkroniseringen.

Hvis du trenger mer kontroll eller avanserte funksjoner, kan du like gjerne sjekke ut '—et mye mer allsidig verktøy. I motsetning til QuickTime, støtter det forskjellige formater og tilbyr ekstra alternativer som merknader og direkte delingsmuligheter. Supernyttig!

Har du prøvd OBS Studio? Det er en annen gratis og åpen kildekode-løsning som fungerer utmerket for skjermopptak. Litt av en læringskurve, men dens kraftige tilpasning gjør den til en favoritt blant streamere og pedagoger. Her er en rask veiledning:

1. Last ned og installer OBS Studio.
  2. Kjør OBS og klikk på “+” i Kilder-boksen.
  3. Velg “Skjermopptak” og sett opp skjermområdet ditt.
  4. Juster lydinnstillingene for å inkludere både system- og mikrofonlyder.
  5. Trykk på “Start opptak”.

En ting mange glemmer er å gjøre en rask testrunde først for å sikre at alt blir fanget riktig. Det sparer masse frustrasjon.

På en annen note, noen finner det lettere å bruke nettleserbaserte skjermfangstverktøy som Loom. Perfekt for raske prosjekter, og du vil ikke gå deg vill i innstillingene.

Det er også ScreenFlow hvis du er villig til å betale litt. Det er fylt med redigeringsfunksjoner, og gir deg stort sett en mini Final Cut-opplevelse for skjermopptak. Kan spare så mye tid, spesielt hvis du prøver å gjøre flere opptak eller trenger å redigere ut pauser og ‘hums’.

Husk, alle disse verktøyene har sine særegenheter, så det er best å finne det som passer din arbeidsflyt. Multitasking mellom disse kan redde dagen—som å bruke QuickTime for enklere opptak og OBS for de komplekse skjerm+kamera+lyd oppsettene.

Lykke til, og håper prosjektet ditt blir fantastisk!