Min harddiskpartisjon ble plutselig endret til RAW etter en omstart, og nå kan jeg ikke åpne den eller få tilgang til filene mine. Diskbehandling viser RAW-partisjonen, og Windows fortsetter å be meg om å formatere stasjonen. Jeg trenger hjelp til å finne ut hva som forårsaket dette og den tryggeste måten å reparere RAW-partisjonen på uten å miste dataene mine.
En RAW-partisjon traff meg en gang, og ja, det så ille ut først. Windows oppførte seg som om stasjonen var tom eller ødelagt, men filene mine lå fortsatt der. Problemet var enklere enn det så ut. Windows forsto ikke lenger filsystemet, så det hadde ingen god måte å lese det som var på partisjonen.
Dette skjer vanligvis etter at noe går galt. Jeg har sett det etter en hard avslutning, strømbrudd, at en ekstern disk ble koblet fra for raskt, filsystemskade, dårlige sektorer, skadelig programvare eller en ødelagt partisjonstabell. Ulik årsak, samme regel for meg. Ikke formater partisjonen før du har hentet ut dataene dine.
Dette ville jeg gjort, i denne rekkefølgen:
- Slutt å skrive noe som helst til stasjonen.
- Få ut de viktige filene først.
- Reparer partisjonen, eller slett og bygg den opp på nytt.
- Legg tilbake de gjenopprettede filene etter at stasjonen er stabil.
Få ut filene først
Jeg ville startet med Disk Drill. Jeg har brukt det på et RAW-volum før, og det fungerte fordi det skanner lagringsmediet direkte i stedet for bare å være avhengig av det ødelagte filsystemet. Så selv når Windows viser meldingen om å formatere denne stasjonen, har det fortsatt en sjanse til å finne filene dine.
Her er rekkefølgen jeg fulgte:
- Installer Disk Drill på en annen stasjon. Ikke den skadede.
- Åpne det og velg den berørte disken eller RAW-partisjonen.
- Klikk på Search for Lost Data.
- Hvis det er en ekstern disk, kan Disk Drill spørre hvilken gjenopprettingsmodus som skal brukes. Jeg ville valgt Universal Scan i nesten alle tilfeller. Hvis du henter ut video fra et kamera- eller dronekort, pleier Advanced Camera Recovery å fungere bedre.
- La skanningen fullføres. Ikke stress med den.
- Åpne Review found items.
- Forhåndsvis noen filer. Jeg gjør alltid dette før jeg gjenoppretter noe, det sparer tid.
- Velg det du trenger og trykk Recover.
- Lagre de gjenopprettede dataene på en annen stasjon. Ikke legg dem tilbake på RAW-partisjonen.
Hvis stasjonen virker ustabil, fryser, kobler seg ut eller leser tregt på en merkelig måte, ville jeg først laget et fullstendig byte-for-byte-avbildning og skannet avbildningen i stedet. Den lærte jeg sent.
Ta så hånd om partisjonen
Etter at filene dine er trygge, ville jeg prøvd TestDisk hvis målet er å få partisjonen tilbake uten å bygge opp alt fra bunnen av.
Stegene jeg ville brukt:
- Last ned TestDisk og pakk det ut.
- Kjør testdisk_win.
- Velg Create.
- Velg den berørte disken.
- Behold typen partisjonstabell som TestDisk oppdager.
- Åpne Analyse, og kjør deretter Quick Search.
- Hvis den ikke finner partisjonen, kjør Deeper Search.
- Hvis den tapte partisjonen dukker opp, velg den og velg Write.
- Start PC-en på nytt.
Noen ganger fungerer dette helt fint. Noen ganger gjør det ikke det. Hvis det mislykkes, eller hvis du ikke bryr deg om å gjenopprette den gamle oppsettet, ville jeg sluttet å kjempe mot det og opprettet partisjonen på nytt.
Hvis gjenoppretting mislykkes, bygg den opp på nytt
Denne delen er enklere.
- Åpne Diskbehandling.
- Slett RAW-partisjonen om nødvendig.
- Opprett et nytt enkelt volum.
- Formater det som NTFS, eller hvilket filsystem du enn trenger.
- Kopier de gjenopprettede filene tilbake.
Én ting jeg ville hoppet over
Jeg ville ikke kjørt CHKDSK på en RAW-partisjon først. Windows nekter ofte uansett. Og hvis et reparasjonsverktøy faktisk klarer å skrive endringer, lar du det endre filsystemet før filene dine er trygge. Jeg liker ikke å gjøre det i den rekkefølgen. Gjenoppretting først føltes tryggere hver gang jeg håndterte dette.
Når jeg ville stoppet og overlatt det til andre
Hvis stasjonen begynner å klikke, forsvinner tilfeldig, ikke vises pålitelig, eller ikke dukker opp i Diskbehandling i det hele tatt, ville jeg sluttet å rote med den. De tegnene peker mer mot maskinvareproblemer enn enkel filsystemskade. Å la den være slått på igjen og igjen gjorde ting verre for meg en gang. Hvis dataene betyr noe, er dette punktet hvor jeg heller ville gått til et gjenopprettingsverksted i stedet for å prøve mer programvare.
RAW betyr at Windows ser partisjonsoppføringen, men ikke lenger gjenkjenner filsystemet på den. Så partisjonen er ikke alltid tom. Det er ofte skadede metadata.
Vanlige årsaker:
- Feil avslutning eller omstart under skriving.
- USB-stasjon koblet fra for raskt.
- Korrupt NTFS-oppstartssektor eller MFT.
- Dårlige sektorer.
- Feil med SATA- eller USB-kabel.
- Sviktende disk.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng. Ikke formater først. Jeg er litt uenig i å vente for lenge med å sjekke diskhelsen. Hvis SMART-statistikken allerede viser omallokerte sektorer, ventende sektorer eller lesefeil, slutt å kjøre vanlige skanninger på kildedisken og klon den først. En svak disk blir fort verre.
Dette ville jeg gjort:
-
Sjekk SMART.
Bruk CrystalDiskInfo eller smartctl. Hvis helsen ser dårlig ut, klon disken til en annen disk med HDDSuperClone eller ddrescue. -
Sjekk partisjonsstrukturen.
Åpne TestDisk og trykk P på den funnet partisjonen for å se om mappene dine listes riktig før du skriver endringer. Mange hopper over dette og gjør det verre. -
Hvis filene er viktigere enn reparasjon, gjenopprett data først.
Disk Drill er fin for gjenoppretting av RAW-partisjoner fordi den leser disken direkte og ofte finner filer selv når Windows viser RAW. Lagre resultatet på en annen disk. -
Hvis partisjonstabellen er i orden, men NTFS er ødelagt, prøv reparasjon av oppstartssektoren i TestDisk etter gjenoppretting. Noter hver endring du gjør.
-
Hvis ingenting stabilt kommer tilbake, slett alt, opprett partisjoner på nytt og formater.
Gjør også en rask maskinvarekontroll. Bytt SATA-kabelen. Prøv et annet USB-kabinett. Jeg har sett RAW forårsaket av en dårlig adapter, noe som er dumt, men reelt.
For en enkel guide til filgjenoppretting og reparasjon av RAW-partisjoner, kan dette hjelpe:
hvordan gjenopprette en tapt partisjon og få tilbake tilgang til en RAW-disk
En ting til. CHKDSK på RAW er ubrukelig i de fleste tilfeller, og på skadet NTFS er det risikabelt før gjenoppretting. Data først, rettelser etterpå.
RAW betyr vanligvis at Windows fortsatt kan se partisjonen, men at filsystemmetadataene har blitt såpass ødelagt at det ikke lenger vet om det var NTFS, exFAT osv. Så ja, popup-vinduet med formatere denne stasjonen er i bunn og grunn Windows som bare trekker på skuldrene.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer og @sognonotturno i å ikke formatere først, men jeg ville lagt til én ting før en stor skanning: sjekk om partisjonsstørrelsen plutselig ser feil ut. Hvis størrelsen er 0, veldig liten eller ser uallokert ut på rare måter, kan det peke mer mot skade på partisjonstabellen enn enkel filsystemkorrupsjon. Da trengs en annen fremgangsmåte.
Ikke ignorer det kjedelige heller. Jeg har sett RAW forårsaket av en elendig USB-bro, dårlig kabel og én ustabil dokkingstasjon. Den samme disken koblet direkte til SATA ble lest helt fint. Irriterende, men reelt.
Min rekkefølge ville vært:
- Prøv disken på en annen port, kabel, kapsling eller PC.
- Sjekk SMART hvis mulig.
- Hvis maskinvaren virker stabil, gjenopprett filer først med noe som Disk Drill. Det er solid for gjenoppretting av RAW-partisjoner fordi det skanner diskinnholdet direkte i stedet for å stole på Windows.
- Først etter at dataene er trygge, bestem om du vil reparere strukturen eller bare opprette partisjonen på nytt.
En liten uenighet med det vanlige rådet: hvis dette er en ikke-kritisk partisjon og du allerede har sikkerhetskopier, ikke bruk 8 timer på å reparere den av prinsipp. Slett den, partisjoner på nytt, formater, gjenopprett sikkerhetskopien og gå videre med livet.
Hvis du vil ha flere eksempler på akkurat dette rotet, har denne tråden greie råd om gjenoppretting av RAW ekstern harddisk fra Reddit.
Og ja, CHKDSK på RAW er stort sett bortkastet tid. Noen ganger betyr mindre fiksing = mindre skade.