Min eksterne harddisk vises plutselig som RAW i stedet for NTFS, og nå kan jeg ikke åpne filene mine eller bruke disken normalt. Jeg prøver å finne ut hva som fikk filsystemet til å endre seg og den sikreste måten å konvertere RAW til NTFS uten å miste data. Jeg trenger hjelp med gopprettingstrinn, mulige årsaker og om formatering er mitt eneste alternativ.
Et RAW-resultat på en NTFS-stasjon betyr vanligvis at Windows har mistet oversikten over filsystemet. Jeg har sett det skje etter et strømbrudd, når en ekstern stasjon blir koblet fra uten sikker utmating, et krasj under kopiering, skade på filsystemet, dårlige sektorer eller ustabilt USB-utstyr som en dårlig kabel, kabinett eller kontroller. Stasjonen har ikke alltid endret seg på en dramatisk måte. Ofte ligger filene fortsatt der, men Windows leser ikke lenger NTFS-strukturen.
Det første jeg ville gjort er å holde fingrene unna formateringsknappen. Windows elsker å foreslå formatering med en gang, og ja, det er den delen du skal ignorere.
Her er rekkefølgen jeg ville holdt meg til.
-
Ikke formater stasjonen.
Hvis Windows viser meldingen, lukk den. -
Prøv de enkle tingene før noe annet.
Koble den til en annen USB-port. Prøv en annen datamaskin. Bytt kabelen hvis det er en ekstern stasjon. Jeg har opplevd at en stasjon så død ut når det eneste problemet var en elendig kabel. -
Hvis den fortsatt vises som RAW, gjenopprett dataene før du gjør noe annet.
Jeg har hatt ganske gode resultater med Disk Drill. Det pleier å håndtere RAW-partisjoner godt, og oppsettet er enkelt nok hvis du heller ikke vil kjempe med programvaren. -
Hvis stasjonen virker ustabil, slutt å rote med den og lag et image først.
Med ustabil mener jeg tilfeldige frakoblinger, rare lyder, lange frysingar eller hastigheter som faller fullstendig sammen. I Disk Drill går du til Extra Tools > Byte-to-byte Backup. Lagre imaget på en annen frisk stasjon. Monter eller koble deretter til imaget og skann imagefilen i stedet for å belaste den originale disken igjen og igjen. -
Kjør en full skanning.
Bruk Universal Scan, se gjennom filene som ble funnet, forhåndsvis det som er viktig, og gjenopprett alt til en annen stasjon. Ikke skriv gjenopprettede filer tilbake til RAW-stasjonen. Det er der folk ofte går feil. -
Først etter at filene er trygge, formater partisjonen tilbake til NTFS.
Du kan gjøre det fra Filutforsker, Diskbehandling eller DiskPart. Velg den du allerede vet hvordan du bruker. -
Flytt de gjenopprettede filene tilbake.
Når stasjonen er ren og montert normalt som NTFS igjen, kopierer du filene tilbake.
Noen ting folk blander sammen hele tiden.
En RAW-stasjon betyr ikke alltid at maskinvaren er i ferd med å dø. Jeg har sett mange tilfeller der maskinvaren var helt fin og filsystemet var den eneste ødelagte delen.
At SMART viser Good er fint, men det sier bare noe om den fysiske stasjonens helse. Det beviser ikke at NTFS-strukturen er i orden. Folk stoler altfor mye på SMART når det gjelder filsystemproblemer.
Jeg ville ikke kjørt CHKDSK eller TestDisk før du har hentet ut de viktige filene dine. CHKDSK nekter som regel å jobbe med RAW-volumer uansett. TestDisk hjelper noen ganger, ja, men det skriver endringer direkte til diskstrukturen. Hvis innholdet ditt betyr noe, ville jeg ikke risikert reparasjoner før gjenoppretting. Jeg gjorde det én gang, for mange år siden, og det gjorde rotet verre. Den lærdommen fikk jeg på den harde måten.
Så nei, det finnes ikke en enkel RAW-til-NTFS-bryter på stedet der filene dine forblir urørt. Den vanlige veien er gjenoppretting først, formatering etterpå. Hvis du gjør det i den rekkefølgen, ender du opp med dataene dine tilbake og stasjonen brukbar igjen.
RAW betyr vanligvis at NTFS-metadataene ble skadet, ikke at disken ble et annet format. Vanlige årsaker er dårlige USB-bro-kort, usikker fjerning, avbrutte skrivinger, svak strøm fra en USB-port, skade på partisjonstabellen eller tidlig mediesvikt. Jeg er enig i det meste av det @mikeappsreviewer sa, men jeg er litt mindre streng på én ting. Hvis disken er stabil og dataene kan erstattes, er det verdt å gjøre en skrivebeskyttet test i Diskbehandling først for å se om Windows feilrapporterer partisjonsstørrelsen eller filsystemet.
Noen få sjekker jeg ville gjort før gjenoppretting:
-
Åpne Diskbehandling.
Se om partisjonsstørrelsen ser riktig ut.
Hvis størrelsen er feil eller det vises ikke-allokert plass, kan problemet være partisjonstabellen, ikke bare NTFS. -
Sjekk SMART med CrystalDiskInfo eller smartctl.
Hvis du ser omfordelte sektorer, ventende sektorer eller CRC-feil som øker, slutt å bruke disken. CRC-topper peker ofte på en dårlig kabel eller et dårlig kabinett. Jeg har sett dette mye med eksterne disker. -
Prøv teorien om kabinettet.
For bærbare HDD-er svikter USB-SATA-broen ganske ofte. Ta disken ut av kabinettet, hvis mulig, og koble den direkte til med SATA eller en annen adapter. Jeg har hatt RAW-disker som ble montert helt fint etter at det dårlige bro-kortet ble byttet ut.
Når det gjelder konvertering, finnes det ingen ren RAW til NTFS-endring som beholder filene på plass. Hvis Windows ser RAW, er formatering gjenoppbyggingssteget. Data først, filsystem deretter.
Hvis du trenger filene, skann med Disk Drill eller lignende og gjenopprett til en separat disk. Hvis partisjonsstrukturen ser ødelagt ut, er TestDisk et alternativ, men jeg bruker det bare når jeg er forberedt på blandede resultater. Det er ikke magi, og det er lett å lage et større rot. Har vært der, gjort det.
Etter gjenoppretting sletter du RAW-volumet, oppretter en ny partisjon og formaterer deretter til NTFS. Full formatering er bedre enn hurtigformatering hvis du mistenker dårlige sektorer, siden det tvinger fram en overflatesjekk i moderne Windows.
Denne tråden dekker prosessen godt også, hvordan konvertere RAW til NTFS uten å miste data.
Kortversjon. RAW er et symptom. Finn ut om problemet ditt er skade på filsystemet, skade på partisjonen eller dårlig maskinvare først. Hvis maskinvaren virker ustabil, ikke fortsett å prøve å montere den. Det er der folk mister enda mer data.
RAW betyr vanligvis at Windows fortsatt kan se enheten, men ikke lenger klarer å tolke filsystemmetadataene. Så disken ble ikke på magisk vis «gjort om til et annet format». Det er mer som om NTFS-etiketten ble smurt bort.
Vanlige årsaker jeg har støtt på:
- usikker frakobling
- feil med USB-bro/kabinett
- korrupt oppstartssektor for partisjon eller MFT
- svak strøm fra en USB-port på fronten
- dårlige sektorer som begynner å hope seg opp
- antivirus eller systemkrasj under skriving
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @sognonotturno, men jeg er litt uenig på ett punkt: hvis dette bare er en billig ekstern disk brukt til ikke-kritiske filer, ville jeg ikke brukt evigheter på å diagnostisere hvert lag av mysteriet rundt kabinettet. Noen ganger er det raskeste svaret å gjenopprette det du kan, teste den rene disken, og så pensjonere det tvilsomme oppsettet.
En ekstra ting jeg ville sjekket som de egentlig ikke gikk så mye inn på: Event Viewer. Se under Windows Logs > System etter disk-, ntfs- eller volmgr-feil rundt tidspunktet da den ble RAW. Hvis du ser tilbakestillinger eller I/O-feil, peker det mer mot maskinvare enn bare filsystemkorrupsjon. Sjekk også diskens nøyaktige størrelse i DiskPart med list disk og list volume. Hvis kapasiteten ser merkelig ut, kan det tyde på tull med kontroller/kabinett.
Når det gjelder å konvertere RAW til NTFS, finnes det ikke noen trygg magisk konverteringskommando som bevarer filer på stedet. Ja, Windows liker å late som om formatering ikke er noen stor sak. Det er det. Gjenopprett først, formater etterpå.
Hvis filene betyr noe, bruk Disk Drill eller et annet gjenopprettingsverktøy for å hente data over til en annen disk. Disk Drill er ganske solid for RAW-disker fordi det kan skanne forbi det ødelagte filsystemet og se etter gjenopprettbare data direkte. Etter det sletter du RAW-volumet, oppretter det på nytt og formaterer til NTFS.
Hvis du også ser etter mer om SSD-gjenoppretting på lettfattelig engelsk, er dette verdt å se: hvordan gjenopprette data fra SSD trinn for trinn
Kortversjon: RAW er symptomet, ikke sykdommen. Redd data først, fiks filsystemet etterpå, og hvis disken fortsetter å gjøre dette, ikke stol på den igjen.
En ting jeg ville lagt til det @sognonotturno, @mike34 og @mikeappsreviewer dekket, er dette: noen ganger vises en disk som RAW fordi Windows ikke kan lese volume dirty bit eller backup boot-sektoren riktig, men selve partisjonen er fortsatt stort sett intakt. Derfor er jeg ikke helt i leiren som sier aldri inspiser noe før gjenoppretting. Jeg ville unngått reparasjonsforsøk, ja, men jeg ville sjekket om volum-ID, kapasitet og partisjonsjustering fortsatt ser normale ut med et skrivebeskyttet verktøy.
Regelen min er ganske enkel:
- hvis disken klikker, fryser, kobler fra eller går ekstremt tregt, behandle det som maskinvaretrøbbel
- hvis den er stabil og rapporterer riktig størrelse, behandle det først som logisk korrupsjon
Det skillet er viktig fordi folk kaster bort tid på å jage NTFS-løsninger på disker som fysisk er i ferd med å svikte.
Dessuten fortjener ikke alle RAW-tilfeller en full reformatering etterpå. Hvis dette skjedde én gang etter en dårlig frakobling og disken består SMART, kan full sletting pluss videre bruk være greit for midlertidig lagring. Men hvis dette er andre gang den har blitt RAW, ville jeg pensjonert den fra alt viktig. En disk som mister filsystemet sitt to ganger, forteller deg allerede noe.
Om Disk Drill, siden det stadig dukker opp:
Fordeler
- enkel å bruke for RAW-partisjoner
- forhåndsviser gjenopprettbare filer godt
- kan skanne etter filsignaturer når NTFS-metadata er ødelagt
- alternativ for byte-for-byte-sikkerhetskopi er faktisk nyttig
Ulemper
- dype skanninger kan ta evigheter på store disker
- gjenopprettede filnavn/mappestruktur blir ikke alltid bevart hvis metadata er for skadet
- ikke ideell hvis disken aktivt er i ferd med å dø og du fortsetter å skanne originalen på nytt i stedet for et image
- betalt gjenopprettingsnivå er det egentlige bruksområdet
Så ja, Disk Drill er et rimelig valg, spesielt hvis du vil ha noe som er mindre pirkete enn verktøy på lavere nivå.
Kortversjonen: RAW er vanligvis korrupsjon, kontroller-merkeligheter eller sviktende maskinvare. Det finnes ingen trygg konvertering fra RAW til NTFS på stedet som beholder filene. Gjenopprett først, og opprett deretter NTFS på nytt. Hvis disken gjentar stuntet, slutt å stole på den.