Is er een manier om video's te uploaden naar PraatGPT?

Ik wil een videobestand delen met ChatGPT om feedback te krijgen of de inhoud te bespreken, maar ik kan geen uploadoptie vinden. Heeft iemand uitgevogeld hoe je video’s kunt uploaden of delen met ChatGPT, of is er een alternatieve oplossing? Alle hulp is welkom, aangezien ik een video moet analyseren voor mijn project.

Laat me het even simpel uitleggen: Nee, op dit moment kun je geen video uploaden naar ChatGPT. Je kunt niet zomaar een videobestand in de chat gooien en verwachten dat het een analyse geeft—het maakt niet uit of je screenshots hebt van Batman die breakdancet of je hond die belastingaangifte doet, de bot kan het niet zien tenzij je het eerst naar tekst omzet. Sommige mensen zijn handig geweest door audio uit te typen, scènes samen te vatten of ondertitels te gebruiken, die tekst te plakken en dan ChatGPT om commentaar te vragen. Maar directe vide ondersteuning? Absoluut niet, bestaat niet, OpenAI heeft die stap nog niet gezet. Als je iemand ziet beweren dat er een “supergeheime” uploadknop is of iets dergelijks—nee, dat is clickbait of verwarring met de bestaande afbeeldingsfunctie (die soms wel bestaat, maar opnieuw, geen video). Dus als je echt feedback wilt, moet je creatief zijn en beschrijven wat er in de video gebeurt of de dialoog handmatig overnemen. Niet zo cool, maar zover zijn we.

Ja, @codebewerker heeft het goed—de heilige graal “video uploaden”-knop bestaat momenteel NIET voor ChatGPT, en iedereen die het tegenovergestelde beweert is waarschijnlijk verdwaald geraakt in een YouTube-rabbit hole vol kliklokazen. Maar eerlijk gezegd, telkens uitwijken naar transcriptie haalt voor mij echt de sfeer eruit, vooral bij dingen die supervisueel zijn (wie wil er nou vijf minuten ongemakkelijke stiltes uitschrijven of elke milliseconde van een meme-bewerking beschrijven?).

Hier is een alternatieve maas in de wet, denk ik: Als je een beetje technisch onderlegd bent, kun je externe video-naar-tekst of spraak-naar-teksttools gebruiken (denk aan: Otter.ai, Beschrijf, zelfs YouTube-autocaptions), verwerk daar je video en plak het transcript in ChatGPT voor analyse. Is het gekunsteld? Ja. Is het efficiënt? Niet echt, vooral als je feedback wilt op tempo/camerabewegingen/kleurbewerking/etc.—de bot zal dat gewoon niet “zien”.

Sommigen proberen frames te uploaden als afbeeldingen (in ChatGPT Plus of met DALL-E), maar eerlijk—tenzij je feedback op één specifieke stilstaande afbeelding wilt in plaats van op de stroom van een video, krijg je gewoon een onsamenhangend verhaal.

Mijns inziens, beste doe-het-zelftruc: beschrijf de video in kernpunten (zoals een scenebreakdown), of geef aan waar je feedback op wilt hebben (getimede tekst, bijvoorbeeld “Op 2:13 zit een jump cut—mening?”). Of als de dialoog belangrijk is, kopieer die en laat de bot kritisch zijn.

Keiharde realiteit—tenminste voorlopig—tenzij Open Kunstmatige Intelligentie ineens een upgrade doorvoert, zitten we vast in de tekst-wereld. Dus ja, hierin ben ik het eens met codebewerker, maar ik zou stellen dat de geïmproviseerde workarounds na een tijdje meer marteling dan hulp worden. Misschien zien we straks videoanalyse, maar voorlopig, als je ECHTE feedback wilt op toon, beelden, tempo, enz., kun je je video beter laten zien aan echte mensen. Het is niet wat mensen willen horen maar ik ben niet hier om je magische bonen te verkopen.