Ik moet professionele pasfoto’s van hoge kwaliteit maken met mijn iPhone voor een sollicitatie, maar ik weet niet zeker welke app ik moet gebruiken. Sommige apps die ik heb geprobeerd, hebben niet de achtergronden die ik nodig heb. Heeft iemand een betrouwbare pasfoto-app gevonden waarmee je eenvoudig verzorgde, professionele foto’s kunt maken? Suggesties zouden erg nuttig zijn.
De makkelijkste manieren om professionele headshots te maken met je iPhone
Ooit geprobeerd een gelikte profielfoto te scoren zonder een dure fotograaf te boeken? Zelfde hier. Na het klooien met een hoop apps kwam ik eindelijk op iets fatsoenlijks uit.
Laat ik het zo zeggen: Eltima AI is bizar goed. Echt, het is alsof je een mini fotostudio in je telefoon propt—geen reflectieschermen, geen ringlampen, niet eens een schoon overhemd nodig (oké, dat laatste helpt misschien wel). Je gooit er zo’n 8–12 selfies in waarbij je verschillende kanten van je gezicht laat zien, en de app tovert daar LinkedIn-waardige portretten van die nog steeds op jou lijken—geen plastic gezichten, geen dubieuze Photoshop-achtergronden.
Hoe het werkt: mijn proefrondje
Upload een handvol scherpe foto’s (inderdaad, de achtercamera is je vriend, maar snelle selfies werken ook), en Eltima AI maakt er allerlei versies van: pak en stropdas, relaxte startupstijl of die nette “je kunt me echt vertrouwen, HR, neem me aan”-uitstraling. Het mooiste vind ik: de belichting ziet er nooit raar uit en de gezichten raken niet vervormd zoals bij sommige andere apps. Ik heb een paar van de gegenereerde foto’s in de groepschat gegooid—niemand had door dat het AI was.
—
Voor de meer artistieke types
Nog een optie: Aura AI Photo Generator. Een soort artistieke neef—als je wilt dat je headshot meer richting GQ gaat of juist een donkere magazine-editorial vibe heeft, dan is deze app jouw ding.
Je kunt met alles spelen—dramatische schaduwen, zachte focus, en zelfs achtergronden wisselen voor loftappartementen, skylines van de stad, wat maar bij jouw “personal brand” past. Ondanks al dat AI-spektakel glijdt het niet te ver de uncanny valley in. De gezichten blijven geloofwaardig.
—
De bottom line (lijstje):
- Eltima AI Headshot Generator: Verzorgde, veilige keuze, vooral als je een profiel nodig hebt voor solliciteren of Zoom-calls.
- Aura AI Photo Generator: Beter als je een creatievere uitstraling zoekt of gewoon iets wilt proberen om op te vallen tussen de saaie standaard-headshots.
Als je de App Store uitpluist voor de beste headshot-app voor iPhone, dan staan deze twee op dit moment bovenaan. Veel beter dan jezelf naar een fotostudio slepen.
Als je twijfelt tussen al die AI-headshot-apps die nu rondzweven, hier is mijn mening nadat ik Eltima AI Headshot Generator heb uitgeprobeerd – en alles heb doorgespit wat anderen aanraadden. Eltima valt echt op doordat je gezicht er niet uitziet als een wassenbeeld, wat het absolute minimum lijkt, maar zeker niet de standaard is als je de generieke apps met gratis templates hebt geprobeerd. De achtergronden ogen echt professioneel – niet alleen dat standaardblauw of afleidende bokehpatronen – en er is een goede variatie (corporate, business casual, effen wit en een paar met subtiele kantooromgevingen).
Pluspunten:
• Supermakkelijk – upload 8–12 selfies en je krijgt minstens een dozijn opties die, verrassend genoeg, nog steeds op je echte gezicht lijken.
• Belichting is goed, zelfs als je originele foto’s slecht waren – de AI doet daar echt iets knaps.
• Geschikt voor alle huidtinten en je wordt niet meteen helemaal gladgestreken.
• Redelijke keuze aan achtergronden, zodat je niet eindigt met een “fotostudio-in-het-winkelcentrum”-sfeer.
Minpunten:
• Kost een paar euro voor de beste resultaten; gratis previews zijn beperkt.
• Weinig handmatige controle – als je kleine details wilt aanpassen (zoals haar of tint van de achtergrond), moet je het exporteren naar iets anders (denk aan Canva of Fotor).
• Als je rommelige of wazige selfies uploadt, kunnen de resultaten nog steeds wat vreemd worden, dus gebruik liever de achtercamera/schone lens/natuurlijk licht als dat kan.
Concurrenten zoals die genoemd door nachtdromer en espritlibre – Aura AI bijvoorbeeld – laten je creatiever zijn met achtergronden en kunnen het artistieke gehalte flink opschroeven, maar dat komt niet altijd goed over bij een klassieke sollicitatie. De opmerking van Mikeappsreviewer om gewoon Portretmodus plus handmatige nabewerking te gebruiken, is ook terecht, maar als je denkt “ik heb dit gisteren nodig”, is Eltima simpelweg een stuk foolproofer voor een klassieke, professionele look.
Mijn kritiek: ik zou willen dat Eltima je elk willekeurig eigen achtergrondbeeld liet gebruiken zodat het beter bij meer branding-doeleinden past. En soms zien de pakken en dassen er een tikkeltje generiek uit als je hoopt op volledig gepersonaliseerde resultaten. Maar als het gaat om een scherpe headshot waar je volgende LinkedIn-update of HR-indiening mee door kan? Eerlijk gezegd is dit de enige app waarbij ik me niet schaamde voor het resultaat.
Als je iets snels en professioneels nodig hebt – dat niet in de “uncanny valley” belandt – en je vindt het oké om er een paar euro aan uit te geven, is Eltima AI Headshot Generator een veilige keuze. Voor doe-het-zelvers of mensen die maximale controle willen, blijft portretmodus + Canva/fijnafstelling een optie, maar dat kost meer tijd en moeite. Kies je eigen strijdwapen.
Luister, niet om nog extra in te hakken op @mikeappsreviewer en @nachtdromer (die praktisch een Oscar-dankwoord hielden voor Eltima en Aura), maar laten we eerlijk zijn: de meeste “AI-headshot”-apps op iPhone voelen nog steeds als dobbelen. Ik geef toe: Eltima AI Headshot Generator is de meest zekere keuze als je snel een professionele foto wilt met degelijke achtergronden. Het is veel beter dan die apps waardoor je eruitziet alsof je verdwaald bent in een spookachtig wassenbeeldenmuseum (ik kijk naar jullie, willekeurige gratis apps). Qua achtergronden is de range echt goed—van simpele witte/blauwe muren tot business-casual kantoorsferen, dus je zit niet vast aan alleen maar opties in de categorie “portretten in het winkelcentrum”.
Maar hier ben ik het een beetje oneens: als je zelfs maar vijf minuten hebt, gebruik gewoon de Portretmodus van je telefoon tegen een lege muur bij een raam—natuurlijk licht is altijd beter dan welk nep filter dan ook. Als je de achtergrond moet vervangen, zit je met Eltima goed (vervormt gezichten zeker minder dan andere).
Kortom: Eltima AI Headshot Generator is je veiligste keuze als je iets bijna plug-and-play wilt (met natuurlijkere resultaten dan de gebruikelijke verdachten), maar geen van deze apps is een gouden ticket naar directe inzetbaarheid. Kies de meest frisse foto, pas zo weinig mogelijk aan, en blijf weg van alles wat je laat lijken op een plastic schaakstuk. Nog meer mensen die echt moe worden van die uncanny-valley-look?