Jag råkade radera viktiga filer från mitt SD-kort på min Mac och tömde sedan papperskorgen innan jag insåg att de var borta. Kortet innehöll foton och videor som jag verkligen behöver, och jag försöker ta reda på om det finns något sätt att återställa raderade filer från SD-kort på Mac efter att papperskorgen har tömts.
Jag skulle stanna där direkt och låta SD-kortet vara. Inga fler bilder, kopiera inget till det och formatera inte om det. När filer raderas från ett SD-kort ligger datan ofta kvar ett tag. Problemet börjar när du skriver ny data och delar av de gamla filerna skrivs över. När jag själv lärde mig det den hårda vägen slutade jag röra kortet tills jag hade gjort en återställningskörning.
På en Mac var verktyget jag hade minst problem med Disk Drill. Jag har använt det på kamerakort några gånger, inklusive ett som jag råkade formatera. Det läste FAT32- och exFAT-kort utan problem, lät mig förhandsgranska filerna innan jag hämtade tillbaka dem, och det kamerainriktade återställningsläget hjälpte med trasiga videoklipp från actionkameror och en drönare.
Om det här vore mitt kort skulle jag göra så här.
- Anslut SD-kortet med en ordentlig kortläsare
- Installera Disk Drill på Macen
- Välj SD-kortet från enhetslistan och kör en skanning
- Använd Universal Scan först
- Om de saknade filerna är kameravideor, kör även Advanced Camera Recovery
- Kontrollera förhandsvisningar innan du återställer något
- Spara återställda filer på Macens interna disk, inte tillbaka på SD-kortet
Steget med förhandsvisning är viktigare än folk tror. Om ett foto öppnas korrekt i förhandsvisningen, eller om en video spelas upp där utan tydlig korruption, skulle jag se det som ett starkt tecken på att filen fortfarande är tillräckligt intakt för att kunna återställas. När förhandsvisningar är tomma eller trasiga brukar resultaten bli sämre. Inte alltid, men tillräckligt ofta.
Kolla också i Macens papperskorg. Jag vet, det låter dumt. Men om kortet var monterat när du raderade filerna skickar macOS dem ibland dit i stället för att ta bort dem från visningen för gott. Jag såg någon få tillbaka en hel bildserie från papperskorgen och hoppa över återställningsprogram helt. Det kändes nästan dumt efter all panik.
Om du inte vill lägga pengar på det är PhotoRec fortfarande värt ett försök. Jag har använt det också. Det fungerar, men det är ganska kantigt. Gränssnittet känns gammalt, körs i en terminal-liknande miljö, och de återställda filerna kommer ofta tillbaka med generiska namn och utan mappstruktur. Helt okej om du har tålamod. Irriterande om du har hundratals bilder.
Av det jag har sett är oavsiktlig radering ett av de bättre fallen. Om du inte fortsatte att fotografera på kortet efteråt är dina chanser fortfarande ganska goda.
Ja, det finns fortfarande en chans. Att tömma Papperskorgen på macOS raderar inte alltid SD-kortets data direkt. Det tar vanligtvis bara bort filsystemsposterna. Om inget har skrivits till kortet sedan raderingen är återställningsgraden ofta ganska bra.
Jag håller med @mikeappsreviewer om den viktigaste punkten, sluta använda kortet. Jag skulle lägga till en sak först. Innan du skannar, skapa en byte-för-byte-avbildning av SD-kortet med Skivverktyg, dd eller ett kloningsverktyg. Arbeta från avbildningen, inte från kortet. SD-kort kan sluta fungera utan förvarning, och upprepade skanningar belastar dem mer. Det är det säkrare valet.
Några kontroller som folk ofta hoppar över:
- Leta efter en dold .Trashes-mapp på SD-kortet.
- Testa kortet på ett annat Mac-användarkonto, Finder kan ibland vara segt med flyttbara medier.
- Om bilder är viktigast, sortera återställningsresultaten efter filtyp och storlek. Små JPEG-filer förhandsvisas ofta utan problem. Det är i stora MP4-filer som korruption brukar visa sig först.
Disk Drill är fortfarande ett bra val på Mac för detta. Det brukar hantera exFAT- och FAT-kort utan problem, och förhandsvisningssystemet sparar tid. Om du vill ha en visuell guide täcker denna genomgång av filåterställning från SD-kort på Mac processen väl.
En sak jag inte helt håller med om, förhandsvisning är användbart men inte perfekt. Vissa videor går inte att förhandsvisa men kan ändå exporteras och spelas upp efter återställning. Så avfärda dem inte för snabbt. Om filerna är oersättliga är ett professionellt labb nästa steg.
Japp, kanske. Att tömma papperskorgen på en Mac betyder inte alltid att SD-kortets data fysiskt är borta. Ofta betyder det bara att katalogposten togs bort, så återställning är fortfarande möjlig tills något skriver över dessa block.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @techchizkid, men jag är lite mindre optimistisk om vinkeln att kolla papperskorgen när den redan har tömts. Då skulle jag lägga mindre tid på att rota runt i Finder och mer tid på att kontrollera om kortet fortfarande är friskt. Öppna Skivverktyg och se om SD-kortet monteras utan problem och visar den förväntade kapaciteten. Om det visar konstig storleksinformation, läsfel eller fortsätter att kopplas från, sluta med gör det själv-försök och överväg en återställningsverkstad innan kortet försämras mer.
En annan sak som folk glömmer: om du använder iCloud-bilder, Google Photos, Dropbox eller till och med importbiblioteket i appen Bilder på din Mac, kan vissa av dessa filer redan finnas någon annanstans. Jag har sett folk göra en fullständig återställningsskanning bara för att inse att kamerarullen redan hade autoimporterat hälften av bilderna. Värt att kolla innan du lägger timmar på att sortera återställda filer med skräpiga namn.
Om du väljer mjukvaruvägen är Disk Drill for Mac SD card recovery ett av de mer praktiska alternativen eftersom det hanterar vanliga kortformat och låter dig filtrera efter filtyp/datum. Jag skulle fokusera på dina mest värdefulla format först i stället för att försöka återställa varenda liten miniatyrbild och cachefil. För foton och videor sparar det massor av tid.
En annan användbar läsning om den här typen av problem: Återställning av filer på Mac SD-kort efter radering och tömning av papperskorgen.
Om filerna raderades nyligen och du inte har använt kortet sedan dess är dina chanser fortfarande ganska goda. Om du fortsatte att fotografera på det efter raderingen sjunker återställningsoddsen snabbt, ärligt talat. Det är den fula delen som ingen gillar att säga högt.