Kan jeg gendanne filer fra et SD-kort på Mac efter at have tømt papirkurven?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige filer fra mit SD-kort på min Mac og tømte derefter Papirkurven, før jeg opdagede, at de var væk. Kortet indeholdt fotos og videoer, som jeg virkelig har brug for, og jeg prøver at finde ud af, om der er nogen måde at gendanne slettede filer fra et SD-kort på en Mac, efter at Papirkurven er blevet tømt.

Jeg ville stoppe lige der og lade SD-kortet være i fred. Ingen flere billeder, ingen kopiering af ting over på det, ingen omformatering. Når filer bliver slettet fra et SD-kort, ligger dataene ofte stadig der i et stykke tid. Problemet begynder, når du skriver nye data, og dele af de gamle filer bliver overskrevet. Da jeg lærte dette på den hårde måde, holdt jeg op med at røre kortet, indtil jeg havde kørt en gendannelsesrunde.

På en Mac var det værktøj, jeg havde færrest problemer med, Disk Drill. Jeg har brugt det på kamerakort et par gange, inklusive et, jeg kom til at formatere ved en fejl. Det læste FAT32- og exFAT-kort uden problemer, lod mig forhåndsvise filerne, før jeg hentede dem tilbage, og den kameraspecifikke gendannelsestilstand hjalp med ødelagte videoklip fra actionkameraer og en drone.

Hvis det var mit kort, ville jeg gøre det sådan her.

1. Sæt SD-kortet i med en ordentlig kortlæser
  2. Installer Disk Drill på Mac'en
  3. Vælg SD-kortet fra enhedslisten og kør en scanning
  4. Brug Universal Scan først
  5. Hvis manglende filer er kameravideoer, så kør også Advanced Camera Recovery
  6. Tjek forhåndsvisninger, før du gendanner noget
  7. Gem gendannede filer på Mac'ens interne drev, ikke tilbage på SD-kortet

Trinnet med forhåndsvisning betyder mere, end folk tror. Hvis et billede åbner rent i forhåndsvisning, eller en video afspilles der uden tydelig korruption, ville jeg tage det som et stærkt tegn på, at filen stadig er intakt nok til at kunne gendannes. Når forhåndsvisninger er tomme eller ødelagte, plejer resultaterne at være dårligere. Ikke altid, men ofte nok.

Tjek også din Mac-papirkurv. Jeg ved det, det lyder dumt. Alligevel sender macOS dem nogle gange dertil, hvis kortet var monteret, da du slettede filerne, i stedet for at fjerne dem helt fra visningen for altid. Jeg så nogen få et helt fotosæt tilbage fra papirkurven og springe gendannelsessoftware over helt. Det føltes næsten dumt efter al panikken.

Hvis du ikke vil bruge penge, er PhotoRec stadig værd at prøve. Jeg har også brugt det. Det virker, men det er lidt klodset. Grænsefladen føles gammel, kører i en Terminal-lignende opsætning, og de gendannede filer kommer ofte tilbage med generiske navne og uden mappestruktur. Fint nok, hvis du er tålmodig. Irriterende, hvis du har hundredvis af billeder.

Ud fra det, jeg har set, er utilsigtet sletning en af de bedre situationer. Hvis du ikke fortsatte med at tage billeder på kortet bagefter, er dine chancer stadig rimeligt gode.

Ja, der er stadig en chance. Tømning af Papirkurv på macOS sletter ikke altid SD-kortdata med det samme. Det fjerner som regel kun filsystemets poster. Hvis der ikke er blevet skrevet til kortet siden sletningen, er chancerne for gendannelse ofte rimelige.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i det vigtigste punkt, stop med at bruge kortet. Jeg vil tilføje én ting først. Før du scanner, så lav et byte-for-byte-billede af SD-kortet med Diskværktøj, dd eller et kloningsværktøj. Arbejd ud fra billedet, ikke kortet. SD-kort kan fejle uden varsel, og gentagne scanninger belaster dem yderligere. Det er den sikrere løsning.

Et par ting, folk ofte springer over:

1. Kig efter en skjult .Trashes-mappe på SD-kortet.
  2. Test kortet på en anden Mac-brugerkonto, Finder halter nogle gange på flytbare medier.
  3. Hvis billeder er vigtigst, så sortér gendannelsesresultater efter filtype og størrelse. Små JPEG-filer kan ofte forhåndsvises fint. Det er ved store MP4-filer, at korruption som regel viser sig først.

Disk Drill er stadig et solidt valg på Mac til dette. Det håndterer typisk exFAT- og FAT-kort uden problemer, og forhåndsvisningssystemet sparer tid. Hvis du vil have en visuel guide, dækker denne gennemgang af gendannelse af filer fra SD-kort på Mac processen godt.

Der er én ting, jeg er lidt uenig i, forhåndsvisning er nyttig, men ikke perfekt. Nogle videoer kan ikke forhåndsvises, men eksporteres stadig og kan afspilles efter gendannelse. Så afskriv dem ikke for hurtigt. Hvis filerne er uerstattelige, er et professionelt laboratorium næste skridt.

Ja, måske. At tømme Papirkurv på en Mac betyder ikke altid, at dataene på SD-kortet fysisk er væk. Ofte betyder det bare, at mappeposten blev fjernet, så gendannelse stadig er mulig, indtil noget overskriver de blokke.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @techchizkid, men jeg er lidt mindre optimistisk omkring vinklen med at tjekke Papirkurv, når den allerede er tømt. På det tidspunkt ville jeg bruge mindre tid på at rode rundt i Finder og mere tid på at bekræfte, om kortet stadig er sundt. Åbn Diskværktøj og se, om SD-kortet monteres korrekt og viser den forventede kapacitet. Hvis det viser mærkelige størrelsesoplysninger, læsefejl eller bliver ved med at afbryde forbindelsen, så stop med gør det selv-forsøg og overvej et gendannelsesværksted, før kortet forværres yderligere.

En anden ting, folk glemmer: Hvis du bruger iCloud-fotos, Google Fotos, Dropbox eller endda importbiblioteket i Fotos-appen på din Mac, kan nogle af filerne allerede findes et andet sted. Jeg har set folk lave en fuld gendannelsesscanning for så at opdage, at kamerarullen allerede automatisk havde importeret halvdelen af billederne. Det er værd at tjekke, før du bruger timevis på at sortere gendannede filer med mærkelige navne.

Hvis du vælger softwarevejen, er Disk Drill til Mac SD-kortgendannelse en af de mere praktiske muligheder, fordi det håndterer almindelige kortformater og lader dig filtrere efter filtype/dato. Jeg ville fokusere på dine mest værdifulde formater først i stedet for at forsøge at gendanne hver eneste miniature og cachefil. For billeder og videoer sparer det en masse tid.

Én mere nyttig læsning om denne type problem: Gendannelse af filer fra Mac SD-kort efter sletning og tømning af Papirkurv.

Hvis filerne blev slettet for nylig, og du ikke har brugt kortet siden, er dine chancer stadig ret gode. Hvis du fortsatte med at tage billeder på det efter sletningen, falder sandsynligheden for gendannelse ærlig talt hurtigt. Det er den grimme del, som ingen kan lide at sige højt.