Kan jeg gjenopprette filer fra et SD-kort på Mac etter å ha tømt papirkurven?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra SD-kortet mitt på Macen min og tømte deretter papirkurven før jeg innså at de var borte. Kortet hadde bilder og videoer jeg virkelig trenger, og jeg prøver å finne ut om det finnes noen måte å gjenopprette slettede filer fra SD-kort på Mac etter at papirkurven er tømt.

Jeg ville stoppet der med en gang og latt SD-kortet være i fred. Ingen flere bilder, ikke kopier noe over på det, og ikke formater det på nytt. Når filer blir slettet fra et SD-kort, ligger dataene ofte fortsatt der en stund. Problemet begynner når du skriver nye data og deler av de gamle filene blir overskrevet. Da jeg lærte dette på den harde måten, sluttet jeg å røre kortet til jeg hadde kjørt en gjenopprettingsrunde.

På Mac var verktøyet jeg hadde minst problemer med Disk Drill. Jeg har brukt det på kamerakort noen ganger, inkludert ett jeg formaterte ved en feil. Det leste FAT32- og exFAT-kort uten problemer, lot meg forhåndsvise filene før jeg hentet dem tilbake, og den kameraspesifikke gjenopprettingsmodusen hjalp med oppstykkede videoklipp fra actionkameraer og en drone.

Hvis dette hadde vært mitt kort, ville jeg gjort det slik.

1. Koble til SD-kortet med en ordentlig kortleser
  2. Installer Disk Drill på Mac-en
  3. Velg SD-kortet fra enhetslisten og kjør en skanning
  4. Bruk Universal Scan først
  5. Hvis manglende filer er kameravideoer, kjør også Advanced Camera Recovery
  6. Sjekk forhåndsvisninger før du gjenoppretter noe
  7. Lagre gjenopprettede filer på Mac-ens interne disk, ikke tilbake på SD-kortet

Trinnet med forhåndsvisning betyr mer enn folk tror. Hvis et bilde åpnes rent i forhåndsvisning, eller en video spiller der uten tydelig korrupsjon, ville jeg tatt det som et sterkt tegn på at filen fortsatt er intakt nok til å kunne gjenopprettes. Når forhåndsvisningene er tomme eller ødelagte, pleier resultatene å være dårligere. Ikke alltid, men ofte nok.

Sjekk også Papirkurv på Mac-en. Jeg vet det høres dumt ut. Likevel, hvis kortet var montert da du slettet filene, sender macOS dem noen ganger dit i stedet for å fjerne dem helt fra visning. Jeg så noen få tilbake et helt bildesett fra Papirkurv og hoppe over gjenopprettingsprogramvare fullstendig. Det føltes nesten dumt etter all panikken.

Hvis du ikke vil bruke penger, er PhotoRec fortsatt verdt et forsøk. Jeg har brukt det også. Det fungerer, men det er litt klønete. Grensesnittet føles gammelt, kjører i et Terminal-lignende oppsett, og de gjenopprettede filene kommer ofte tilbake med generiske navn og uten mappestruktur. Greit hvis du er tålmodig. Irriterende hvis du har hundrevis av bilder.

Ut fra det jeg har sett, er utilsiktet sletting et av de bedre tilfellene. Hvis du ikke fortsatte å ta bilder på kortet etterpå, er sjansene dine fortsatt ganske gode.

Ja, det er fortsatt en sjanse. Å tømme papirkurven på macOS sletter ikke alltid dataene på SD-kortet med en gang. Det fjerner vanligvis oppføringene i filsystemet. Hvis det ikke har blitt skrevet noe til kortet siden slettingen, er gjenopprettingsraten ofte ganske god.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer om hovedpoenget, slutt å bruke kortet. Jeg vil legge til én ting først. Før du skanner, lag et byte-for-byte-image av SD-kortet med Diskverktøy, dd eller et kloningsverktøy. Jobb fra imaget, ikke fra kortet. SD-kort kan feile uten forvarsel, og gjentatte skanninger gir ekstra belastning. Det er det tryggeste valget.

Noen kontroller folk ofte hopper over:

1. Se etter en skjult .Trashes-mappe på SD-kortet.
  2. Test kortet på en annen brukerkonto på Mac-en, Finder henger noen ganger etter på flyttbare medier.
  3. Hvis bilder er viktigst, sorter gjenopprettingsresultatene etter filtype og størrelse. Små JPEG-filer forhåndsvises ofte fint. Det er i store MP4-filer at korrupsjon vanligvis viser seg først.

Disk Drill er fortsatt et solid valg på Mac for dette. Det håndterer som regel exFAT- og FAT-kort ryddig, og forhåndsvisningssystemet sparer tid. Hvis du vil ha en visuell guide, dekker denne gjennomgangen av filgjenoppretting fra SD-kort på Mac prosessen godt.

Én ting jeg er litt uenig i, forhåndsvisning er nyttig, men ikke perfekt. Noen videoer kan ikke forhåndsvises, men kan fortsatt eksporteres og spilles av etter gjenoppretting. Så ikke avskriv dem for raskt. Hvis filene er uerstattelige, er et profesjonelt laboratorium neste steg.

Ja, kanskje. Å tømme papirkurven på en Mac betyr ikke alltid at dataene på SD-kortet er fysisk borte. Ofte betyr det bare at katalogoppføringen ble fjernet, så gjenoppretting er fortsatt mulig til noe overskriver disse blokkene.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @techchizkid, men jeg er litt mindre optimistisk når det gjelder vinklingen om å sjekke papirkurven etter at den allerede er tømt. På det tidspunktet ville jeg brukt mindre tid på å rote rundt i Finder og mer tid på å bekrefte om kortet fortsatt er friskt. Åpne Diskverktøy og se om SD-kortet monteres uten problemer og viser forventet kapasitet. Hvis det viser merkelig størrelsesinformasjon, lesefeil eller stadig kobler fra, stopp med gjør-det-selv-forsøk og vurder et gjenopprettingsverksted før kortet forringes mer.

En annen ting folk glemmer: hvis du bruker iCloud-bilder, Google Photos, Dropbox eller til og med importbiblioteket i Bilder-appen på Macen din, kan noen av disse filene allerede finnes et annet sted. Jeg har sett folk kjøre en full gjenopprettingsskanning bare for å oppdage at kamerarullen allerede hadde autoimportert halvparten av bildene. Det er verdt å sjekke før du bruker timevis på å sortere gjenopprettede filer med ubrukelige navn.

Hvis du går for programvareveien, er Disk Drill for Mac SD-kortgjenoppretting et av de mer praktiske alternativene fordi det håndterer vanlige kortformater og lar deg filtrere etter filtype/dato. Jeg ville fokusert på de mest verdifulle formatene dine først i stedet for å prøve å gjenopprette hvert eneste miniatyrbilde og hver cachefil. For bilder og videoer sparer det mye tid.

Én nyttig lesning til om denne typen problem: Gjenoppretting av filer fra Mac SD-kort etter sletting og tømming av papirkurven.

Hvis filene ble slettet nylig og du ikke har brukt kortet siden, er sjansene dine fortsatt ganske gode. Hvis du fortsatte å ta bilder på det etter slettingen, synker sannsynligheten for gjenoppretting raskt, helt ærlig. Det er den stygge delen ingen liker å si høyt.