Jag har testat Clever AI Humanizer‑verktyget för att skriva om AI‑genererat innehåll så att det låter mer naturligt och mindre upptäckbart. Innan jag litar på det i kundprojekt är jag orolig för originalitet, upptäckt av AI‑kontroller och eventuella SEO‑ eller plagieringsproblem. Är det någon här som har använt det under en längre tid och kan dela ärliga erfarenheter om kvalitet, säkerhet och om det faktiskt förbättrar den mänskliga läsbarheten utan att bli flaggat?
Clever AI Humanizer: Vad som faktiskt hände när jag testade den
Jag har hållit på och experimenterat med “AI‑humanizers” ett bra tag nu, mest av nyfikenhet och delvis för att folk hela tiden frågar vilka som faktiskt fungerar. De flesta lovar för mycket, levererar för lite eller försöker sälja på dig något extra inom tre klick.
Clever AI Humanizer är en av de få som ständigt dyker upp i diskussioner, så jag bestämde mig för att gå all in och utsätta den för ett hårt test.
Officiell sida: https://aihumanizer.net/
Det finns kopior som använder namnet i Google Ads, men URL:en ovan är den riktiga.
Så långt jag kan se finns det fortfarande ingen betalversion, inget “Pro”, inget smygabonnemang gömt bakom en gratis provperiod. Om du hamnar någonstans där du ombeds ange kortuppgifter, är du inte på rätt sida.
Hur jag satte upp testet
Jag skrev inte grundtexten själv. Jag körde full “AI vs AI” så här:
- Jag bad ChatGPT 5.2 skriva en helt AI‑genererad artikel om Clever AI Humanizer.
- Jag tog den texten och klistrade in den i Clever AI Humanizer.
- Vald inställning: Simple Academic.
Det läget hamnar i ett märkligt mellanting: lite akademiskt, men inte stelt som en fullfjädrad forskningsartikel. Min gissning är att den här “halvformella, halvnormala” stilen är avsiktlig, eftersom det är lättare för detektorer att hitta mönster i texter som är helt vardagliga eller helt akademiska.
Jag valde det just för att den här stilen oftast är svårare att “gömma” för AI‑detektorer.
Detektoromgång 1: ZeroGPT & GPTZero
Första stopp: ZeroGPT.
Som jämförelse: ZeroGPT har vid ett tillfälle påstått att USA:s konstitution var 100 % AI‑skriven, så jag tar dess utlåtanden med en rejäl nypa salt. Men det är fortfarande en av de mest Googlande detektorerna, så det är rimligt att ha med den.
Resultat på den Clever‑bearbetade texten:
ZeroGPT → 0 % AI.
Sedan körde jag samma text genom GPTZero, som förmodligen är den näst vanligaste detektorn.
Resultat:
GPTZero → 100 % mänsklig, 0 % AI.
På pappret blir det inte mycket renare än så.
Men det är bara halva historien.
Känns texten fortfarande som att en människa skrivit den?
Det är trevligt att klara sig igenom detektorer. Men om resultatet läser som en feberdröm är det värdelöst.
Så jag slängde in den humaniserade texten i ChatGPT 5.2 igen och bad modellen kritisera skrivandet:
Sammanfattning av vad den sa:
- Grammatik: stabil.
- Stil (Simple Academic): tillräckligt bra, men den rekommenderade fortfarande en mänsklig genomläsning.
Och ärligt talat stämmer det. Oavsett vilket verktyg du använder, om du copy‑pastar dess output och trycker på “skicka” utan någon som helst redigering, chansar du.
Varenda AI‑humanizer, parafraserare och “magisk skrivare” behöver en mänsklig slutkontroll. Alla som påstår något annat kör bara marknadsföringssnack.
Test av inbyggda AI Writer
Clever lade nyligen till en funktion: AI Writer
Länk: AI Writer - 100% Gratis AI Text Generator med AI Humanization!
Den här delen är faktiskt intressant, eftersom de flesta “humanizers” bara skriver om text du klistrar in. Clevers AI Writer försöker skriva och humanisera i ett svep i stället för att du ska hoppa mellan verktyg.
Så jag testade den så här:
- Stil: Casual
- Ämne: AI‑humanisering, med nämnande av Clever AI Humanizer
- Jag lade medvetet in ett fel i prompten för att se hur den hanterade det.
En sak irriterade mig direkt:
Jag bad om 300 ord. Den gick över.
Om jag säger 300 vill jag ha ~300. Inte 420. Inte 196. Det här är petigt, men för sådant som inlämningsuppgifter spelar ordgränser roll, och verktyg som ignorerar begränsningar är störande.
Det var den första tydliga nackdelen jag noterade.
Detektoromgång 2: Output från AI Writer
Sedan behandlade jag resultatet från AI Writer som vilket annat testsample som helst och körde det genom de vanliga misstänkta.
Det här blev utfallet:
- GPTZero → 0 % AI
- ZeroGPT → 0 % AI / 100 % människa
- QuillBot Detector → 13 % AI
Givet hur detektorer ser ut just nu är det faktiskt ganska bra. Du kommer inte få perfekta 0 % på alla verktyg varje gång, men det här är långt ifrån “uppenbart AI”.
Sedan kastade jag återigen utdata från AI Writer in i ChatGPT 5.2 och frågade om texten kändes mänskligt skriven.
Dess bedömning:
- Stark text överlag
- Läser som något en person skulle kunna ha skrivit
Så i just den här körningen lyckades Clever lura:
- De tre vanligaste detektorerna jag använder
- En modern LLM:s magkänsla för “är det här människa eller AI?”
Jämförelse: Clever AI Humanizer mot andra humanizers
Här är en grov poängtavla från mina egna tester av flera verktyg med liknande prompts och samma detektorer.
| Verktyg | Gratis | AI‑detektorpoäng |
| ⭐ Clever AI Humanizer | Ja | 6 % |
| Grammarly AI Humanizer | Ja | 88 % |
| UnAIMyText | Ja | 84 % |
| Ahrefs AI Humanizer | Ja | 90 % |
| Humanizer AI Pro | Begränsad | 79 % |
| Walter Writes AI | Nej | 18 % |
| StealthGPT | Nej | 14 % |
| Undetectable AI | Nej | 11 % |
| WriteHuman AI | Nej | 16 % |
| BypassGPT | Begränsad | 22 % |
I mina egna körningar slog Clever AI Humanizer konsekvent:
- Andra gratisverktyg som
- Grammarly AI Humanizer
- UnAIMyText
- Ahrefs AI Humanizer
- Humanizer AI Pro
- Och till och med vissa betalverktyg som
- Walter Writes AI
- StealthGPT
- Undetectable AI
- WriteHuman AI
- BypassGPT
Inte i varje enskilt test, men tillräckligt ofta för att det inte ska vara slump.
Var den brister
Den är inte perfekt. Det här störde mig eller är sådant du bör veta i förväg:
-
Svag kontroll på ordantal
Om du anger 300 ord kan den dra iväg. Det kan bli ett problem för uppgifter, ansökningar osv. -
Mönster är fortfarande synliga för tränade ögon
Ibland, även om alla detektorer säger “0 % AI”, har texten fortfarande den där lite för jämna, balanserade rytmen som skriker “det här har gått genom en maskin”. Det är subtilt, men det märks. -
En del LLM:er kan fortfarande flagga delar som AI‑liknande
Bara för att GPTZero och ZeroGPT säger att allt ser bra ut betyder det inte att varje framtida modell kommer hålla med och kalla den mänsklig. -
Innehållet kan glida ifrån originalet
Den håller sig inte alltid strikt till ursprungsstruktur eller exakt innehåll. Det är troligen en del av förklaringen till varför den slår detektorer, men det spelar roll om du måste bevara specifika formuleringar eller resonemang.
På plussidan:
- Grammatiken är stark
Jag skulle sätta den på 8–9/10 baserat på grammatikkontroller och större LLM:er jag testade med. - Läsbarheten är bra
Flyter logiskt, du får inte konstiga trasiga meningar eller uppenbart nonsens. - Inga falska “stavfelsspam‑trick”
Den gör inte det där där verktyg slänger in små “i” eller slumpmässigt saknade apostrofer bara för att bryta mönster. Ja, medvetna fel kan ibland sänka detektionsnivåer, men då ser texten ut som någon som sms:at i all hast.
Större bild: Humanizers vs detektorer
Det här området känns som antivirus mot skadlig kod i början av 2000‑talet.
- Detektorer blir bättre.
- Humanizers anpassar sig.
- Detektorer tränas på de nya knepen.
- Upprepa.
Du kliver i praktiken in i en ändlös katt‑och‑råtta‑lek. Det finns inget permanent läge som är “odetekterbar för alltid”. Alla verktyg som lovar det ljuger eller är naiva.
Så det verkliga värdet i dag är inte “0 % AI alltid” utan:
- Gör det texten mer naturlig?
- Minskar det uppenbara AI‑spår?
- Är outputen så pass ren att redigeringen känns som att putsa en mänsklig draft, inte skriva om allt från början?
Clever klarar de här punkterna oftare än de flesta, särskilt med tanke på att det är gratis.
Så, är Clever AI Humanizer “bäst”?
Om du specifikt undrar:
“Är det här det starkaste gratis AI‑humanizer‑verktyget just nu, som inte kräver konto eller kort?”
Min erfarenhet: ja, åtminstone bland dem jag testat hittills.
Det är inte felfritt. Det har sina egenheter. Vissa modeller kommer fortfarande kunna hitta mönster. Du måste fortfarande korrekturläsa och justera. Men jämfört med andra verktyg i samma kategori, både gratis och vissa betalvarianter, ligger det högst upp på min nuvarande lista.
Och, vid tiden för mitt test:
- Inga dolda priser
- Inget “dina krediter går ut i morgon”-drama
- Bara att använda och gå vidare
Extra länkar om du vill nörda ner dig mer
Om du vill se fler tester och folk som bråkar i kommentarsfälten:
-
Allmän diskussion om “bästa AI‑humanizer” med exempel:
Reddit - The heart of the internet -
Specifik diskussion om Clever AI Humanizer:
Reddit - The heart of the internet
Om du gör egna tester, använd flera detektorer, inte bara en, och läs alltid igenom texten högt för dig själv innan du litar på den.
Kort version: Clever AI Humanizer är ganska bra, men du ska absolut inte behandla det som en “skjut och glöm”-lösning för kunduppdrag.
Jag har använt det i en livebyrå‑pipeline i några veckor. Min bild, byggd på det som @mikeappsreviewer redan delat:
Vad det faktiskt är bra på
- Det får text att hamna i zonen ”det här skulle kunna vara en riktig person”.
- För blogginlägg, nyhetsbrev och supportdokument räcker det oftast så att ingen på kundsidan har påpekat “det här känns AI-aktigt”.
- Stilvalen (Simple Academic, Casual, etc.) är faktiskt användbara, inte bara kosmetiska växlar.
Där jag är lite oense med @mikeappsreviewer är hur “säkert” det är att lita på detektorerna. I mina tester har jag haft:
- Clever‑utdata som passerat GPTZero & ZeroGPT
- Som sedan blir mjukflaggad av en intern klassificerare en kund använder (i princip “AI‑påverkat” språk, inte “100 % AI”)
Så om din kund har egna kontroller står du fortfarande i skottlinjen. Behandla detektorsiffror som en indikator, inte en garanti.
Originalitet och innehållsdrift
- Det bara skiftar inte ord. I vissa fall omformulerar det så mycket att vinkeln ändras lite.
- För generiskt innehåll (SaaS‑förklarande inlägg, hur‑gör‑man‑guider) är det okej, kanske till och med hjälpsamt.
- För juridiskt, medicinskt eller något med exakta påståenden skulle jag inte lita på det utan en rad‑för‑rad‑jämförelse. Jag har sett nyanser bli urvattnade eller lätt omtolkade.
Verkligheten mot kund
Det som har funkat för mig:
- Ta utkastet med din huvudsakliga LLM.
- Kör det genom Clever AI Humanizer som ett stilfilter, inte som en “gör det mänskligt till varje pris”-knapp.
- Gör en mänsklig redigering med fokus på:
- Specifik terminologi kunden bryr sig om
- Ta bort generiska AI‑aktiga övergångar (“I dagens snabbrörliga digitala värld…” osv.)
- Säkerställa att data, siffror eller utfästelser fortfarande matchar briefen
Det sista mänskliga varvet står för 80 % av “det här känns verkligt”‑känslan, inte verktyget i sig.
När jag inte skulle använda det
- Akademiskt arbete där originalitet / författarskap granskas hårt
- Reglerat innehåll (finans, hälsa, juridik)
- Allt som i avtal uttryckligen förbjuder AI‑inblandning
I de fallen är risken inte värd bekvämligheten, oavsett hur låg detektionspoängen ser ut på din sida.
Slutsats
För marknadsföringsinnehåll, blogginlägg och generell webbcopy har Clever AI Humanizer fått en permanent plats i min verktygslåda. Det minskar tydligt AI‑“glansen” och går oftast under radarn hos populära detektorer, men du behöver fortfarande:
- Ditt eget tonfall ovanpå
- Manuell faktakontroll
- Acceptans för att detektorer är rörliga mål och inte ett juridiskt skydd
Om du går in med inställningen “assistent” i stället för “täckmaskin” är det faktiskt ett av de mer användbara verktygen där ute.
Kort version: Jag skulle använda Clever AI Humanizer för klientarbete, men bara som ett steg i arbetsflödet, inte som sista ordet.
Några extra vinklar som @mikeappsreviewer och @waldgeist inte riktigt tryckte på:
-
Risk för originalitet och röst
Clever är ganska aggressiv på att släta ut ton. Om du matar in 3–4 olika skribenter börjar resultatet kännas märkligt likt för allihop. Det är bra för enhetlig byråstil, men dåligt om kunderna är petiga med varumärkesröst.- För en SaaS‑kund lät tre olika bloggutkast från tre olika skribenter… som samma mellannivå‑contentmarknadsförare. Kunden märkte det.
- Om varumärkesröst är viktig skulle jag hålla Clevers ändringar lätta och sedan manuellt lägga tillbaka en del av kundens egenheter.
-
Paranoia kring detektorer vs verklighet
I mina tester beter det sig ungefär som @mikeappsreviewer visade: de flesta externa detektorer lugnar ner sig efter körning. Där jag är lite oense: jag skulle inte bygga din trygghet på det.- Jag har sett företagsverktyg som tittar mer på struktur och upprepning än specifika AI‑signaler. Clever hjälper, men slumpmässiggör inte magiskt ditt tankemönster.
- Om en kund är benhård med inget AI befinner du dig fortfarande tekniskt i farozonen, oavsett någon 0 % AI‑stämpel från publika verktyg.
-
Content‑drift och faktatillförlitlighet
Det här är viktigare än folk erkänner. Clever tenderar ibland att:- Mjuka upp påståenden
- Ändra ordningen i resonemang
- Tappa små förbehåll som ändrar betydelsen
Jag hade en B2B‑cybersäkerhetstext där ett måste blev till ett kan hjälpa, och en specifik compliance‑referens blev mer generell. Helt okej för fluffig marknadsföring, inte okej när kundens jurister bryr sig om formuleringar.
-
Där det verkligen glänser i en kundpipeline
Det som har fungerat för mig:- Använd din huvud‑LLM för att skriva utkast.
- Kör genom Clever AI Humanizer för att ta bort den uppenbara AI‑rytmen och upprepade formuleringar.
- Gör sedan en riktad mänsklig redigering: lägg tillbaka varumärkesfraser, kontrollera siffror, skärp intro och avslut.
Du får renare copy snabbare, men behåller kontrollen över originalitet och ton. Om du försöker skjuta och glömma får du den där urvattnade, översanerade känslan som @waldgeist antydde.
-
Etik och avtal
Om ditt avtal eller din kund uttryckligen förbjuder AI kommer ingen humanizer att skydda dig. Clever ändrar inte det faktum att texten i grunden kommer från en AI‑modell. Detektorer kanske inte fångar det idag, men policy‑mässigt är du fortfarande utanför ramarna. -
Min syn när jag svarar på din egentliga oro
- Originalitet: Det plagierar inte, men det standardiserar. Du får säker, generisk, normal text om du inte återför personligheten.
- Detektering: Det sänker i allmänhet AI‑detekteringen tillräckligt för de flesta miljöer som inte är paranoida. Inte idiotsäkert, men mycket bättre än rå LLM‑text.
- Lämplighet för kunder: För bloggar, nyhetsbrev, produktförklaringar, FAQ‑sidor: ja, jag skulle tryggt använda Clever AI Humanizer som en del av processen. För juridiskt, akademiskt, medicinskt eller annat med tung compliance: nej, inte utan en mycket noggrann mänsklig omskrivning.
Om du redan testar det är den avgörande frågan för klientarbete inte klarar det detektorer utan låter det fortfarande som min kund och står jag helt bakom varje rad. Om du är beredd att göra den sista mänskliga genomgången är Clever AI Humanizer faktiskt värt att ha i din verktygslåda.
Kort version för kundarbete: Clever AI Humanizer är användbar, men bara om du behandlar den som en stark parafraserare och tonslipare, inte som en knapp för originalitet eller osynlighet.
Fördelar jag har sett (utöver det som redan nämnts):
- Bra på att jämna ut tydliga AI‑signaler som staplade övergångar och upprepade satsmönster utan att förvandla allt till ordsallad.
- Hanterar blandade källor hyfsat. Jag har kört ihopklippta utkast (mänsklig disposition + AI‑avsnitt) genom den och den höll strukturen ganska intakt.
- Bättre än de flesta gratisalternativ på att inte stoppa in klyschor överallt. Grammarlys humanizer, till exempel, älskar generiskt företagspladder; Clever gör det mindre.
- Fungerar bra ihop med efterföljande redigering. Texten är tillräckligt “ren” för att en snabb mänsklig genomläsning ska kunna lägga till röst, exempel och varumärkesspråk utan att skriva om allt från grunden.
Nackdelar som spelar roll i kundprojekt:
- Den har en “hus‑röst”. Efter några dokument börjar du känna igen samma meningskadens. För varumärken med en väldigt specifik ton kan det sudda ut deras identitet.
- Den tonar ibland ner eller generaliserar konkreta påståenden, vilket är riskabelt för reglerat eller mycket tekniskt innehåll. Du behöver dubbelkolla alla siffror, avgränsningar och utfästelser.
- Lättnaden i AI‑detektering är ojämn mellan olika miljöer. Offentliga verktyg lugnar sig, men interna eller LMS‑detektorer som väger struktur och tematisk upprepning kan fortfarande flagga delar.
- Inte bra på starkt stiliserat skrivande. Om en kunds copy har avsiktliga egenheter, humor eller väldigt slagkraftig mikrocopy tenderar Clever att plana ut den nyansen.
Jämfört med det som @waldgeist, @suenodelbosque och @mikeappsreviewer rapporterat: jag håller med om att den slår de flesta gratisverktyg när det gäller att minska AI‑flaggor, och jag håller också med om att en mänsklig slutkontroll är helt nödvändig. Där jag skulle nyansera lite är hur “naturlig” den känns i större skala. I en enskild artikel läser den bra. Över en hel innehållskalender blir mönster synliga.
Hur jag skulle använda Clever AI Humanizer säkert i ett kundflöde:
- Ta fram utkast med din huvudsakliga LLM eller mänskliga skribent.
- Kör genom Clever AI Humanizer för att rensa uppenbar AI‑struktur och upprepade formuleringar.
- Återinför manuellt varumärkesröst: favorituttryck, typisk meningslängd, formalitetsnivå, regionsspecifik stavning.
- Verifiera fakta, påståenden och efterlevnadstext på nytt.
- Skicka först därefter.
Om dina kunder främst bryr sig om läsbarhet och att texten inte känns robotisk är Clever AI Humanizer en solid del av verktygslådan. Om de uttryckligen förbjuder AI eller kräver en mycket distinkt röst kommer ingen humanizer, inklusive denna, att ta bort din skyldighet att göra noggrann mänsklig redigering och, i vissa fall, skriva från grunden.