Jag försöker återställa MP4-videofiler från ett SD-kort efter att de plötsligt försvann under en överföring. Kortet visar fortfarande att lagringsutrymme används, men videorna går inte att öppna eller visas inte korrekt. Det här är viktiga personliga inspelningar, och jag behöver råd om de bästa metoderna eller verktygen för videoåterställning från SD-kort som kan återställa dem utan att orsaka mer skada.
Jag känner igen känslan. Du raderar ett klipp du behövde, det hugger till i magen, och din första instinkt är att pilla på kortet tills något fungerar. Jag gjorde det en gång. Dåligt drag. Om din video försvann från ett SD-kort, sluta röra kortet direkt.
Raderat betyder inte alltid borta. På de flesta SD-kort ligger fildatan kvar ett tag. Systemet markerar bara utrymmet som ledigt. Din video går att återställa tills ny data skrivs över den.
Vad jag skulle göra först
1. Sluta skriva något till kortet
Det här är viktigast.
Spela inte in mer video. Ta inga foton. Flytta inte filer till kortet. Formatera det inte, även om Windows tjatar. Ta ut kortet och låt det vara tills du är redo att skanna det.
Jag lärde mig det här den hårda vägen med ett kamerakort från en helgresa. Några nya klipp senare var hälften av det gamla materialet förstört.
2. Kontrollera om din dator fortfarande ser kortet
Innan du försöker återställa något, se om kortet överhuvudtaget dyker upp.
Använd en annan kortläsare.
Prova en annan USB-port.
Anslut det till en andra dator om du har en.
Öppna Diskhantering i Windows och leta efter kortet där.
Om Windows säger att kortet är RAW eller visar en formateringsuppmaning, få inte panik än. Jag har sett återställningsverktyg skanna kort i det läget utan större problem. Om kortet inte dyker upp någonstans kan det vara ett felande kort eller en trasig kortläsare i stället för en enkel radering.
Återställningsverktyg jag har sett fungera
3. Skanna kortet med återställningsprogramvara
För video är Disk Drill ett av de bättre alternativen jag har använt. Det hanterar en lång rad filtyper, och dess kamerafokuserade skanningsläge hjälper med fragmenterade videofiler, vilket är vanligt på actionkameror, drönare och vissa spegellösa kameror.
Jag har sett det återställa klipp från sådant som GoPro-, DJI- och Sony-kort där en vanlig filskanning missade delar.
Windows-versionen ger dig upp till 100 MB gratis för återställning. För stora videofiler kommer den gränsen inte att räcka långt, men det är tillräckligt för att skanna, förhandsgranska och se om ditt material finns där innan du spenderar pengar.
Om du vill ha ett gratisalternativ är PhotoRec värt ett försök. Det fungerar. Det är fult. Det tenderar också att ta bort ursprungliga filnamn och mappstruktur, så räkna med en hög generiska återställda filer. Ändå har det räddat människors videomaterial många gånger, helt utan kostnad.
Så här skulle jag göra återställningen
4. Återställ till en annan enhet, aldrig till samma kort
Anslut SD-kortet med en kortläsare.
Kör en fullständig skanning eller en djupskanning.
Filtrera resultaten efter videofiler.
Förhandsgranska allt som verkar lovande.
Spara de återställda filerna på din dator eller en extern enhet.
Spara inte de återställda filerna tillbaka på SD-kortet. Jag vet att det låter självklart, men folk gör det. Om du skriver återställd data till samma kort riskerar du att skriva över delar av andra raderade filer som du ännu inte har återställt.
Om den återställda videon inte går att spela upp
5. Filen kan finnas där, men vara skadad
Den här delen blir frustrerande. Ibland får återställningen tillbaka filen, men klippet går inte att öppna.
Det första jag skulle prova är VLC Media Player. VLC har öppnat trasiga filer åt mig när andra spelare misslyckades och spottade ur sig felmeddelanden.
Om VLC inte klarar det, titta på verktyg för videoreparation. Vissa av dem bygger upp skadat material igen med hjälp av ett rent exempel som spelats in med samma kamera, med samma inställningar. Det låter konstigt, men ja, ibland fungerar det.
Och om ditt system hela tiden ber dig att formatera kortet, ignorera det tills vidare. Återställning först. Städning senare.
Det viktigaste
Tid spelar roll. Skrivningar spelar ännu större roll.
Dina chanser blir bättre om du slutar använda kortet snabbt och börjar återställningen innan något skriver över det raderade området. Om kortet fortfarande går att läsa har du en hygglig chans. Om du fortsätter spela in på det blir det snabbt mycket värre. Så enkelt är det.
Om utrymmet fortfarande används finns dina MP4-filer ofta kvar, men filtabellen blev förstörd under överföringen. Jag håller lite inte med @mikeappsreviewer på en punkt, jag skulle först göra en byte-för-byte-avbildning av SD-kortet om din PC fortfarande kan läsa det. Arbeta från avbildningen, inte från kortet. Kort som håller på att gå sönder blir snabbt sämre.
Använd USB Image Tool, HDD Raw Copy eller Win32 Disk Imager. Spara avbildningen på din PC. Skanna sedan avbildningen med Disk Drill. Det minskar risken och låter dig prova igen med andra verktyg senare.
Om filer kommer tillbaka men inte går att spela är problemet ofta MP4-headern, att moov-atomen saknas eller är skadad. MediaInfo hjälper till att kontrollera detta. ffmpeg kan ibland fixa det med:
ffmpeg -i broken.mp4 -c copy fixed.mp4
Om ffmpeg misslyckas fungerar untrunc eller ett reparationsverktyg som använder en exempelfil från samma kamera ofta bättre.
Kontrollera också dolda filer på kortet före återställning. I Windows, kör:
attrib -h -r -s /s /d X:.
Detta fixar kort där filer försvinner efter överföring men lagringen fortfarande visar som använd. Har sett det hända med billiga SD-kort och opålitliga kortläsare.
För en steg-för-steg-video är denna guide på YouTube för återställning av MP4-video från SD-kort lätt att följa.
Om kortet fortfarande visar använt utrymme skulle jag inte anta att filerna är “borta”. Ibland avbryts överföringen halvvägs och du får kvarlämnad data, trasiga katalogposter eller platshållare på noll byte. Lite annan syn än @mikeappsreviewer och @reveurdenuit: innan du kör reparationskommandon på något, kontrollera kortets hälsa. Använd något som H2testw eller SD-kortformaterarens diagnostik om det finns. Ett falskt eller döende kort kan få återställning att se möjlig ut och sedan förstöra allt igen.
Kör inte heller CHKDSK först. Folk älskar att föreslå det, men på kamerakort kan det ställa till med en röra i videostrukturerna.
Det här skulle jag prova:
- Sätt kortets låsknapp i låst läge.
- Kopiera allt synligt innehåll till din PC, även konstiga mappar.
- Använd Disk Drill för att söka efter förlorade MP4-/MOV-signaturer och se om filstorlekarna verkar realistiska.
- Om de återställda filerna finns men inte går att spela upp, testa dem i MPV, inte bara VLC. MPV är märkligt bra på skadade filer.
- Jämför storleken på återställda klipp med vad din kamera normalt skapar per minut. Små filer betyder vanligtvis skräp med bara header.
En sak till som folk hoppar över: kontrollera kameramärkets eget återställnings-/importverktyg. Canon, Sony, Panasonic, GoPro, DJI osv kan ibland bygga upp klipp på sitt eget sätt mycket bättre än generiska verktyg.
Den här tråden om att återställa raderade videor från ett SD-kort och kameramaterial har också några användbara tips från verkligheten. Fortsätt inte att sätta i och ta ut kortet 20 gånger förresten, det kan få en instabil läsare-/kortkombination att bete sig ännu dummare.
En aspekt jag skulle lägga till till det @reveurdenuit, @himmelsjager och @mikeappsreviewer sa: kontrollera om kameran skrev klippen som uppdelade segment eller som sidofilsstyrda media. Många kameror skapar hjälpfiler som THM, XML, BDMV, IDX, BIN, CPI eller tillverkarspecifik metadata. Om de saknas men de råa videodelarna fortfarande finns kvar, kan generell återställning få tillbaka innehållet men lämna dig med ospelbara eller märkligt avkortade MP4-filer.
Så jag skulle inte börja med återställ varje MP4. Jag skulle först återställa hela kortstrukturen om möjligt, inklusive dolda systemmappar. Ibland är den vinnande lösningen att återskapa den ursprungliga mappstrukturen och sedan importera via kameratillverkarens egen programvara i stället för att dra in klipp direkt.
Jag håller inte riktigt med om att göra hälsotester för tidigt om kortet är instabilt. Upprepade fullständiga läsningar kan belasta ett döende kort. Om det kopplar ifrån, blir långsamt eller ändrar kapacitetsavläsning, gör en bra avbildning eller en bra skanningsomgång och stoppa sedan.
Om Disk Drill specifikt:
Fördelar
- Bra på att hitta raderade/förlorade videofiler
- Förhandsgranskning hjälper att bekräfta om materialet är äkta före återställning
- Användarvänligt gränssnitt jämfört med verktyg på PhotoRec-nivå
Nackdelar
- Den fria återställningsgränsen i Windows är liten för video
- Återställda namn/mappstruktur kan fortfarande vara röriga
- Djupa skanningar kan ge många falska positiva MP4-fragment
Om Disk Drill visar många MP4-filer med liknande namn och konstiga storlekar, återställ några provexemplar först, inte allt. Riktiga klipp matchar vanligtvis kamerans normala mönster för bithastighet och längd. Fragment öppnas ofta i några sekunder och dör sedan.
Om ditt kort dessutom är ett microSD i en adapter, byt adaptern. De går sönder oftare än folk tror.