Kan noen anbefale den beste gratisprogramvaren for grafisk design?

Jeg ser etter gratisprogramvare for grafisk design. Jeg trenger noe funksjonelt, men enkelt å bruke og egnet for nybegynnere. Har noen forslag eller personlige favoritter?

Ærlig talt, hvis du leter etter gratis grafisk designprogramvare som ikke får deg til å føle deg som en smårolling som prøver å fly et fly, prøv Canva. Det er skrekkelig nybegynnervennlig, dra-og-slipp alt, og har en haug med maler som roper «Jeg er talentfull», selv om du ikke har noen som helst grafisk designopplevelse. Ja, du sitter fast med noe betalt innhold her og der, men du kan gjøre mye uten å bruke en krone, med mindre du virkelig er besatt av nisjetilpasning.

Eller, hvis du vil føle deg mer som en «pro-designer» men fortsatt blakk, sjekk ut GIMP. Det er litt som den fattigmannens Photoshop, litt gammeldags i brukergrensesnittet, men superfunksjonelt hvis du har tålmodighet til å fomle deg rundt. Bare vær forberedt på å Google hvordan du bruker det fordi læringskurven… den er der. Noen folk sverger også til Inkscape, spesielt hvis du er interessert i vektorkunst, men jeg kan ikke si det er like intuitivt fra starten av.

Kort oppsummert: Canva for superenkle grafikker; GIMP for en Photoshop-lignende opplevelse med litt innsats; Inkscape for vektorer uten Adobe-bankuttømming. Velg din gift.

Åh, du vil ha gratis og enkel grafisk design? Ambisiøs kombinasjon—digg det. La meg kaste et annet alternativ i miksen sammen med @yozoras Canva, GIMP og Inkscape: Krita. Det er teknisk sett laget for digital maling og illustrasjon, men det er overraskende brukbart for grafisk design. Grensesnittet er rent, og du føler ikke at du trenger en doktorgrad for å forstå det. Pluss, det er åpen kildekode, som liksom føles som om du gir Adobe en liten knekk, ikke sant?

Men når vi snakker om Adobe, la meg bare ødelegge den gratis festen et øyeblikk—du vil aldri finne noe som er helt som Photoshop uten å betale. Det er begrensninger med alt det gratis. Canva er en drøm for raskt og enkelt, men den betalingsmuren for visse funksjoner? Irriterende hvis du vil legge til litt ekstra stil utover det grunnleggende. Og GIMP? Ouf. Flott hvis du har tid og tålmodighet, men det kommer ikke til å holde deg i hånden. Krita eller til og med Vectr (enkel, nettleserbasert vektorredigerer) er gode alternativer, avhengig av stemningen din og hvor dypt du vil dykke inn.

Kort sagt? Canva hvis du vil ha det idiotenkelt, Krita hvis du vil dyppe tærne inn i kunstnerisk territorium, GIMP hvis du er mentalt forberedt på et brukergrensesnitt fra steinalderen, og kanskje prøv Vectr for vektorgreier. Men ikke forvent at noen av disse skal være magiske enhjørninger perfekte på alle måter.

Reddit Uformell Stil, ~300 ord.

Ok, så jeg ser mye kjærlighet for Canva, GIMP, Krita og Inkscape her, og alle er gode avhengig av hva du er ute etter, men la meg slenge inn en annen kurveball—har du hørt om Photopea? Denne absolutt perlen er i bunn og grunn en nettleserbasert Photoshop-klone. Ja, det er ikke perfekt, men for GRATIS? Den håndterer lag, masker, blandingsmoduser, og den åpner til og med PSD-filer. Vilt. Ulemper? Annonser. Banneret på siden kan irritere som en mygg, men hvis du kan leve med det, er alt bra. Og ja, det kan henge litt på tregere enheter. Likevel et kupp.

Nå, Canva får tonnevis av ros (og med rette—hallo, maler i fleng), men seriøst, øyeblikket du vil ha noe bare litt premium, den betalingsmuren vil minne deg på at ingenting i livet er virkelig gratis. Flott for nybegynnere som vil komme raskt i gang, though.

Når det gjelder GIMP, jeg er enig med de andre: det er kraftig, men føles som det er fra en annen tidsepoke. Hvis du ikke blir skremt av en læringskurve, prøv det—men ikke forvent å mestre det på 10 minutter. Samme gjelder for Inkscape—det er en vektormaskin (spesielt for gratis), men det roper ikke akkurat “enkelt” med mindre du allerede er halvveis inne i grafisk design-verdenen.

Krita, nå er det en interessant crossover. Det er mer for kunstnere og digital maling, men ja, du kan late som du gjør grafisk design med det. Jeg ville ikke personlig droppet Canva eller Photopea for å bytte til Krita med mindre jeg lagde spillkunst eller noen fantasy-illustrasjoner.

Så, TL;DR: Photopea hvis du vil ha en Photoshop-følelse uten nedlasting. Canva hvis målet ditt er raskt, enkelt, og “se hva jeg laget”-øyeblikk. Og GIMP/Inkscape/Krita om du er klar for utfordringen. Velg ditt våpen og design kule ting.