Jeg har testet Clever AI Humanizer-verktøyet for å skrive om noe AI-generert innhold slik at det høres mer naturlig ut og blir mindre oppdagbart. Før jeg stoler på det i kundeprosjekter, er jeg bekymret for originalitet, oppdagelse av AI-detektorer og eventuelle SEO- eller plagiatproblemer. Er det noen her som har brukt det over lengre tid, og kan dere dele ærlige erfaringer om kvalitet, sikkerhet og om det faktisk forbedrer menneskelignende lesbarhet uten å bli flagget?
Clever AI Humanizer: Hva som faktisk skjedde da jeg testet det
Jeg har tuklet med «AI-humanizers» en stund nå, mest av nysgjerrighet og delvis fordi folk stadig spør hvilke som faktisk fungerer. De fleste lover for mye, leverer for lite, eller prøver å selge deg noe ekstra etter tre klikk.
Clever AI Humanizer er en av de få som stadig blir nevnt, så jeg bestemte meg for å gå all in og virkelig torturteste det.
Offisiell side: https://aihumanizer.net/
Det finnes etterlignere som bruker navnet i Google Ads, men URL-en over er den ekte.
Så langt jeg kan se, finnes det fortsatt ingen betalt versjon, ingen «Pro», ingen snikabonnement gjemt bak en gratis prøveperiode. Hvis du havnet et sted som ber om kortinformasjon, er du ikke på riktig side.
Slik satte jeg opp testen
Jeg skrev ikke grunnteksten selv. Jeg gikk full «AI vs AI»:
- Jeg ba ChatGPT 5.2 skrive en fullstendig AI-generert artikkel om Clever AI Humanizer.
- Jeg tok den teksten og limte den inn i Clever AI Humanizer.
- Valgt modus: Simple Academic.
Den modusen ligger i en rar mellomposisjon: litt akademisk, men ikke så stiv som en forskningsartikkel. Min gjetning er at denne «halvformell, halvnormal»-stilen er bevisst, fordi helt avslappet eller helt akademisk er lettere for detektorer å mønstergjenkjenne.
Jeg valgte den nettopp fordi denne stilen vanligvis er vanskeligere å «skjule» for AI-detektorer.
Detektorrunde 1: ZeroGPT & GPTZero
Første stopp: ZeroGPT.
For kontekst: ZeroGPT har tidligere fortalt meg at den amerikanske grunnloven var 100 % AI-skrevet, så jeg tar vurderingene deres med en solid klype salt. Men det er fortsatt en av de mest googlete detektorene, så det er rettferdig å ta den med.
Resultat på teksten behandlet av Clever:
ZeroGPT → 0 % AI.
Så kjørte jeg den samme teksten gjennom GPTZero, som sannsynligvis er den nest mest brukte detektoren.
Resultat:
GPTZero → 100 % menneske, 0 % AI.
På papiret blir det ikke renere enn dette.
Men det er bare halve historien.
Høres teksten fortsatt ut som den er skrevet av et menneske?
Det er fint å passere detektorer. Men hvis resultatet leses som et mareritt, er det ubrukelig.
Så jeg kastet den humaniserte teksten tilbake i ChatGPT 5.2 og ba den vurdere skrivingen:
Oppsummert:
- Grammatikk: solid.
- Stil (Simple Academic): god nok, men den anbefalte fortsatt en menneskelig gjennomgang.
Og det er egentlig riktig. Uansett hvilket verktøy du bruker, hvis du bare kopierer og limer inn outputen og trykker «lever» uten å redigere, gambler du.
Alle AI-humanizers, parafraseringsverktøy og «magiske skrivere» trenger en menneskelig sluttgjennomgang. Alle som hevder noe annet, driver bare med markedsføring.
Testing av den innebygde AI-skriveren
Clever har nylig lagt til en funksjon: AI Writer
Lenke: AI Writer - 100% Free AI Text Generator with AI Humanization!
Dette er faktisk interessant, fordi de fleste «humanizers» bare skriver om tekst du limer inn. Clevers AI Writer prøver å skrive og humanisere i ett steg, i stedet for at du hopper mellom verktøy.
Jeg testet den slik:
- Stil: Casual
- Tema: AI-humanisering, med en omtale av Clever AI Humanizer
- Jeg la bevisst inn en feil i prompten for å se hvordan den håndterte det.
Én ting irriterte meg umiddelbart:
Jeg ba om 300 ord. Den gikk over.
Hvis jeg sier 300, vil jeg ha omtrent 300. Ikke 420. Ikke 196. Det er pirkete, men til ting som innleveringer er ordgrenser viktige, og verktøy som ignorerer dem, er irriterende.
Det var den første klare ulempen jeg noterte.
Detektorrunde 2: Output fra AI Writer
Deretter behandlet jeg resultatet fra AI Writer som en hvilken som helst annen testtekst og kjørte den gjennom de vanlige mistenkte.
Her er det den fikk:
- GPTZero → 0 % AI
- ZeroGPT → 0 % AI / 100 % menneske
- QuillBot Detector → 13 % AI
Med dagens detektorer er det faktisk ganske bra. Du kommer ikke til å få perfekte 0 % på alle verktøy hver gang, men dette er langt unna «åpenbart AI»-territorium.
Så kastet jeg igjen den teksten fra AI Writer inn i ChatGPT 5.2 og spurte om den føles menneskeskrevet.
Vurderingen:
- Sterk tekst totalt sett
- Leses som noe en person kunne ha skrevet
Så i akkurat denne runden klarte Clever å lure:
- De tre mest vanlige detektorene jeg bruker
- Magefølelsen til en moderne LLM for «er dette menneske eller AI?»
Sammenligning: Clever AI Humanizer mot andre humanizers
Her er en grov poengtavle fra egne tester av flere verktøy med lignende prompt og detektoroppsett.
| Verktøy | Gratis | AI-detektorskår |
| ⭐ Clever AI Humanizer | Ja | 6 % |
| Grammarly AI Humanizer | Ja | 88 % |
| UnAIMyText | Ja | 84 % |
| Ahrefs AI Humanizer | Ja | 90 % |
| Humanizer AI Pro | Begrenset | 79 % |
| Walter Writes AI | Nei | 18 % |
| StealthGPT | Nei | 14 % |
| Undetectable AI | Nei | 11 % |
| WriteHuman AI | Nei | 16 % |
| BypassGPT | Begrenset | 22 % |
I mine egne runder slo Clever AI Humanizer jevnt over:
- Andre gratisverktøy som
- Grammarly AI Humanizer
- UnAIMyText
- Ahrefs AI Humanizer
- Humanizer AI Pro
- Og til og med noen betalte, som
- Walter Writes AI
- StealthGPT
- Undetectable AI
- WriteHuman AI
- BypassGPT
Ikke i hver eneste test, men ofte nok til at det ikke var tilfeldig.
Hvor det svikter
Det er ikke perfekt. Her er det som plaget meg eller som du bør vite på forhånd:
-
Dårlig kontroll på ordantall
Hvis du spesifiserer 300 ord, kan det skli ut. Det kan være et problem for innleveringer, søknader osv. -
Mønstre er fortsatt synlige for trente øyne
Noen ganger, selv om alle detektorer sier «0 % AI», har teksten fortsatt en litt for glatt, for balansert rytme som roper «dette har vært gjennom en maskin». Det er subtilt, men merkbart. -
Noen LLM-er kan fortsatt merke deler som AI-aktige
Bare fordi GPTZero og ZeroGPT sier at du er trygg, betyr ikke det at alle fremtidige modeller vil kalle det mennesketekst. -
Innholdet kan skli litt fra originalen
Den holder ikke alltid tett på den opprinnelige strukturen eller helt lik ordlyd. Det er sannsynligvis en del av grunnen til at den slår detektorer, men det betyr noe hvis du må bevare bestemte setninger eller argumenter.
På den positive siden:
- Grammatikk er sterk
Jeg vil plassere den på 8–9/10 basert på grammatikkontrollere og noen av de større LLM-ene jeg testet med. - Lesbarheten er god
Logisk flyt, du får ikke rare brudd eller åpenbar tulltekst. - Ingen falske «feilstavelses-triks»
Den driver ikke med å slenge inn små «i» eller tilfeldige manglende apostrofer bare for å bryte mønstre. Ja, bevisste feil kan noen ganger senke deteksjonsskårer, men da ser teksten ut som noen skrev i full fart på mobil.
Det store bildet: Humanizers vs detektorer
Dette feltet føles som antivirus mot skadevare tidlig på 2000-tallet.
- Detektorer blir bedre.
- Humanizers tilpasser seg.
- Detektorer trenes på de nye triksene.
- Gjenta.
Du går i praksis inn i en endeløs katt-og-mus-lek. Det finnes ingen permanent «udetekterbar for alltid»-innstilling. Alle verktøy som lover det, lyver eller er naive.
Så den reelle verdien i dag er ikke «alltid 0 % AI», men:
- Gjør det teksten din mer naturlig?
- Reduserer det åpenbare AI-signaler?
- Er outputen såpass ren at det føles som å finpusse et menneskeutkast, ikke skrive alt på nytt?
Clever, for et gratisverktøy, krysser de boksene oftere enn de fleste.
Så, er Clever AI Humanizer «den beste»?
Hvis du konkret spør:
«For en gratis AI-humanizer som ikke tvinger meg til å registrere konto eller ta fram bankkortet, er dette det sterkeste alternativet akkurat nå?»
Min erfaring: ja, i hvert fall blant dem jeg har testet til nå.
Det er ikke feilfritt. Det har særheter. Noen modeller vil fortsatt fange visse mønstre. Du må fortsatt korrekturlese og justere. Men sammenlignet med andre verktøy i samme kategori, både gratis og noen betalte, ligger det øverst på min nåværende liste.
Og, på tidspunktet jeg testet det:
- Ingen skjulte priser
- Ingen «kreditter utløper i morgen»-drama
- Bare bruk det og gå videre
Ekstralenker hvis du vil dykke dypere
Hvis du vil se flere tester og folk som krangler i kommentarfelt:
-
Generell diskusjon om «beste AI-humanizer» med eksempler:
Reddit - The heart of the internet -
Egen tråd om Clever AI Humanizer:
Reddit - The heart of the internet
Hvis du gjør egne tester, bruk flere detektorer, ikke bare én, og les alltid teksten høyt for deg selv før du stoler på den.
Kortversjon: Clever AI Humanizer er ganske solid, men du bør absolutt ikke behandle det som en «skyt og glem»-løsning for klientarbeid.
Jeg har brukt det i en live byråpipeline i noen uker. Min vurdering, bygget videre på det @mikeappsreviewer allerede har delt:
Hva det faktisk er bra på
- Det får teksten inn i «dette kan være en ekte person»-sonen.
- For blogginnlegg, nyhetsbrev og hjelpedokumenter er det som regel nok til at ingen på kundesiden har sagt «dette føles AI-aktig».
- Stilvalgene (Simple Academic, Casual osv.) er faktisk brukbare, ikke bare kosmetiske brytere.
Der jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer er hvor «trygt» det er å stole på detektorene. I mine tester har jeg hatt:
- Clever-utdata som passerer GPTZero og ZeroGPT
- Som deretter blir mykt flagget av en intern klassifiserer en kunde bruker (merket som «AI-påvirket» språk, ikke «100 % AI»)
Så hvis kunden har sine egne sjekker, står du fortsatt i skuddlinjen. Behandle detektorscore som en indikasjon, ikke en garanti.
Originalitet og innholdsdrift
- Det bare omstokker ikke ord. I noen tilfeller omformulerer det nok til at vinklingen endrer seg litt.
- For generelt innhold (SaaS-forklaringsinnlegg, veiledninger) er det greit, kanskje til og med nyttig.
- For juridisk, medisinsk eller annet med presise påstander ville jeg ikke stolt på det uten en linje-for-linje-sammenligning. Jeg har sett nyanser bli myknet opp eller litt omrammet.
Realitet mot kunde
Dette har fungert for meg:
- Lag førsteutkast med hoved-LLM-en din.
- Kjør det gjennom Clever AI Humanizer som et stilfilter, ikke som en «gjør det menneskelig for enhver pris»-knapp.
- Gjør en menneskelig redigering med fokus på:
- Spesifikk terminologi kunden er opptatt av
- Å fjerne generiske AI-aktige overganger («I dagens raske digitale verden …» osv.)
- Å sikre at alle data, tall eller garantier fortsatt stemmer med briefen
Det siste menneskelige gjennomgangen står for 80 % av «dette føles ekte»-følelsen, ikke verktøyet alene.
Når jeg ikke ville brukt det
- Akademisk arbeid der originalitet / forfatterskap granskes nøye
- Regulert innhold (finans, helse, jus)
- Alt som i kontrakten eksplisitt forbyr AI-bruk
I slike tilfeller er risikoen ikke verdt bekvemmeligheten, uansett hvor lav deteksjonsscoren ser ut på din side.
Konklusjon
For markedsføringsinnhold, blogginnlegg og generell webtekst har Clever AI Humanizer fått en fast plass i verktøykassen min. Det reduserer merkbart AI-glans og går som regel under radaren hos populære detektorer, men du trenger fortsatt:
- Din egen stemme oppå
- Manuell faktasjekk
- Aksept for at detektorer er et bevegelig mål og ikke et juridisk skjold
Hvis du går inn i det med tanken «assistent» i stedet for «tilsløringsmaskin», er det faktisk et av de mer nyttige verktøyene som finnes.
Kortversjon: Jeg ville brukt Clever AI Humanizer til klientarbeid, men bare som ett trinn i arbeidsflyten, ikke som siste instans.
Noen ekstra perspektiver som @mikeappsreviewer og @waldgeist ikke gikk helt i dybden på:
-
Risiko for originalitet og “stemme”
Clever er ganske aggressiv på å jevne ut tone. Hvis du mater inn tekster fra 3–4 forskjellige skribenter, begynner resultatet å føles merkelig likt på tvers av alle. Det er bra for en “byråhusstil”, men dårlig hvis kundene dine er kresne på stemme.- For én SaaS‑kunde endte tre ulike bloggutkast fra tre forskjellige skribenter opp med å høres ut som… samme mellomnivå innholdsmarkedsfører. Kunden merket det.
- Hvis “brand voice” er viktig, ville jeg holdt Clever‑endringene lette og så manuelt lagt tilbake noen av klientens særegenheter.
-
Detektor‑paranoia vs virkelighet
I mine tester oppfører det seg mye som @mikeappsreviewer viste: de fleste eksterne detektorer roer seg etter at teksten har vært gjennom verktøyet. Der jeg er litt uenig: jeg ville ikke basert selvtilliten din på det.- Jeg har sett bedriftsverktøy som ser mer på struktur og repetisjon enn spesifikke AI‑kjennetegn. Clever hjelper, men det gjør ikke tankemønstrene dine magisk mer tilfeldige.
- Hvis en kunde er veldig streng på “ingen AI”, er du fortsatt teknisk sett i faresonen, uansett hvilken “0 % AI”‑score du får fra offentlige verktøy.
-
Innholdsdrift og faktapålitelighet
Dette betyr mer enn folk innrømmer. Clever gjør noen ganger følgende:- Toner ned påstander
- Bytter om på rekkefølgen i argumentasjonen
- Mister små forbehold som endrer betydningen
Jeg hadde en B2B‑tekst om cybersikkerhet der et “må” ble til et “kan bidra til”, og en spesifikk referanse til etterlevelse ble gjort mer generell. Helt greit for ren markedsføring, ikke greit når kundens juridiske team er opptatt av ordlyden.
-
Hvor det faktisk er best i en klientpipeline
Det som har fungert for meg:- Bruk hoved‑LLM‑en din til å lage førsteutkast.
- Kjør det gjennom Clever AI Humanizer for å fjerne den åpenbare AI‑rytmen og repeterende formuleringer.
- Gjør så en målrettet menneskelig redigering: legg tilbake merkevareuttrykk, sjekk tall, stram inn innledninger og avslutninger.
Da får du renere tekst raskere, men du beholder kontrollen over originalitet og tone. Hvis du prøver å “skru på og glemme”, får du den litt uinteressante, oversanitiserte følelsen som @waldgeist så vidt var inne på.
-
Etisk og kontraktsmessig
Hvis kontrakten eller kunden eksplisitt forbyr AI, vil ingen humanizer “beskytte” deg. Clever endrer ikke det faktum at teksten opprinnelig kommer fra en AI‑modell. Detektorer fanger det kanskje ikke opp i dag, men policy‑messig er du fortsatt utenfor rammene. -
Mitt svar på det du egentlig er bekymret for
- Originalitet: Det vil ikke plagiere, men det vil standardisere. Du får trygg, generisk, “normal” tekst med mindre du personliggjør den igjen.
- Deteksjon: Det reduserer som regel AI‑deteksjon nok til de fleste miljøer som ikke er ekstremt paranoide. Ikke vanntett, men mye bedre enn rå LLM‑tekst.
- Egnet for klienter: Til blogger, nyhetsbrev, produkteksplainer, FAQ‑sider: ja, jeg ville trygt brukt Clever AI Humanizer som del av prosessen. Til juridisk, akademisk, medisinsk eller annet med tung compliance: nei, ikke uten en veldig grundig menneskelig omskriving.
Hvis du allerede tester det, er det avgjørende for klientarbeid ikke “går det gjennom detektorer”, men “høres dette fortsatt ut som kunden min og står jeg fullt inne for hver linje”. Hvis du er villig til å gjøre den siste menneskelige gjennomgangen, er Clever AI Humanizer faktisk verdt å ha i verktøykassen.
Kortversjon for kundeoppdrag: Clever AI Humanizer er brukbar, men bare hvis du bruker den som en sterk parafraserings- og tonesliper, ikke som en originalitets- eller “stealth”-knapp.
Fordeler jeg har sett (utover det som allerede er nevnt):
- God til å glatte ut tydelige AI‑kjennetegn som stablede overganger og repetitive setningsmønstre uten å gjøre alt til ordsalat.
- Håndterer blandede kilder helt greit. Jeg har kjørt sammenklipte utkast (menneskelig disposisjon + AI‑seksjoner) gjennom den, og den har holdt strukturen rimelig intakt.
- Bedre enn de fleste gratis konkurrenter til å unngå å sprøyte inn klisjeer overalt. Grammarlys humanizer, for eksempel, elsker generisk corporate‑fyll; Clever gjør det mindre.
- Fungerer fint sammen med etterredigering. Teksten er “ren” nok til at en rask menneskelig gjennomgang kan tilføre stemme, eksempler og merkevarespråk uten å måtte skrive alt om fra bunnen av.
Ulemper som betyr noe i kundeprosjekter:
- Den har en “husstemme”. Etter noen dokumenter begynner du å kjenne igjen de samme rytmene i setningene. For merkevarer med en veldig spesifikk tone kan dette viske ut identiteten deres.
- Den myker noen ganger opp eller generaliserer konkrete påstander, noe som er risikabelt for regulert eller svært teknisk innhold. Du må dobbeltsjekke alle tall, forbehold og løfter.
- Lettelsen i AI‑deteksjon er ujevn på tvers av miljøer. Offentlige verktøy roer seg, men interne eller LMS‑detektorer som vektlegger struktur og tematisk gjentakelse kan fortsatt flagge deler.
- Ikke god på sterkt stilisert skriving. Hvis kundens tekst har bevisste særtrekk, humor eller veldig slagkraftig mikrotekst, har Clever en tendens til å flate ut nyansene.
Sammenlignet med det @waldgeist, @suenodelbosque og @mikeappsreviewer rapporterte: Jeg er enig i at den slår de fleste gratisverktøy når det gjelder å redusere AI‑flagg, og jeg er også enig i at en menneskelig sluttgjennomgang er uunnværlig. Der jeg er litt mer skeptisk, er hvor “naturlig” den føles i stor skala. På en enkelt artikkel leses den fint. Over en hel innholdsplan blir mønstrene synlige.
Hvordan jeg ville brukt Clever AI Humanizer trygt i en kundepipeline:
- Lag førsteutkast med hoved‑LLM‑en eller en menneskelig skribent.
- Kjør gjennom Clever AI Humanizer for å rydde bort tydelig AI‑stillas og repetitiv formulering.
- Injiser merkevarens stemme manuelt: foretrukne uttrykk, typisk setningslengde, formalitetsnivå, regionsspesifikk rettskriving.
- Verifiser fakta, påstander og compliance‑språk på nytt.
- Først deretter publiser.
Hvis kundene dine primært bryr seg om lesbarhet og at teksten ikke føles robotaktig, er Clever AI Humanizer et solid verktøy i arsenalet. Hvis de uttrykkelig forbyr AI eller krever en veldig distinkt stemme, vil ingen humanizer, inkludert denne, fjerne plikten din til grundig menneskelig redigering og, i noen tilfeller, å skrive fra bunnen av.