Kan noen hjelpe med å gjenopprette MP4-videoer fra et SD-kort?

Jeg prøver å gjenopprette MP4-videofiler fra et SD-kort etter at de plutselig forsvant under en overføring. Kortet viser fortsatt at lagringsplass er i bruk, men videoene vil ikke åpnes eller vises riktig. Dette er viktige personlige opptak, og jeg trenger råd om de beste metodene eller verktøyene for videogjenoppretting fra SD-kort som kan gjenopprette dem uten å forårsake mer skade.

Jeg kjenner følelsen. Du sletter et klipp du trengte, det knyter seg i magen, og den første impulsen er å pirke på kortet til noe fungerer. Jeg gjorde det en gang. Dårlig trekk. Hvis videoen din forsvant fra et SD-kort, slutt å røre kortet med en gang.

Slettet betyr ikke alltid borte. På de fleste SD-kort ligger fildataene der en stund. Systemet markerer bare plassen som ledig. Videoen din kan gjenopprettes helt til nye data blir skrevet over den.

Dette ville jeg gjort først

1. Slutt å skrive noe som helst til kortet

Dette er det viktigste.

Ikke ta opp mer video. Ikke ta bilder. Ikke flytt filer til kortet. Ikke formater det, selv om Windows maser om det. Ta ut kortet og la det være i fred til du er klar til å skanne det.

Jeg lærte dette på den harde måten med et kamerakort fra en helgetur. Etter noen få nye klipp var halvparten av de gamle opptakene ødelagt.

2. Sjekk om datamaskinen fortsatt ser kortet

Før du prøver gjenoppretting, se om kortet i det hele tatt vises.

1. Bruk en annen kortleser.

2. Prøv en annen USB-port.

3. Koble det til en annen datamaskin hvis du har en.

4. På Windows åpner du Diskbehandling og ser etter kortet der.

Hvis Windows sier at kortet er RAW eller viser en melding om formatering, ikke få panikk ennå. Jeg har sett gjenopprettingsverktøy skanne kort i den tilstanden uten særlig problemer. Hvis kortet ikke vises noe sted, kan du ha å gjøre med et sviktende kort eller en ødelagt kortleser i stedet for en enkel sletting.

Gjenopprettingsverktøy jeg har sett fungere

3. Skann kortet med gjenopprettingsprogramvare

For video er Disk Drill et av de bedre valgene jeg har brukt. Det håndterer en lang rekke filtyper, og det kamerafokuserte skannemoduset hjelper med fragmenterte videofiler, noe som er vanlig på actionkameraer, droner og enkelte speilløse kameraer.

Jeg har sett det hente ut klipp fra ting som GoPro-, DJI- og Sony-kort der en vanlig filskanning ikke fant alt.

Windows-versjonen gir deg opptil 100 MB gratis for gjenoppretting. For store videofiler kommer du ikke langt med den grensen, men det er nok til å skanne, forhåndsvise og se om opptakene dine er der før du bruker penger.

Hvis du vil ha en gratis løsning, er PhotoRec verdt et forsøk. Det fungerer. Det er stygt. Det har også en tendens til å fjerne originale filnavn og mappestruktur, så forvent en haug med generiske gjenopprettede filer. Likevel har det reddet folks opptak mange ganger, helt uten kostnad.

Hvordan jeg ville kjørt gjenopprettingen

4. Gjenopprett til en annen disk, aldri til det samme kortet

1. Koble til SD-kortet med en kortleser.

2. Kjør en full skanning eller dypskanning.

3. Filtrer resultatene etter videofiler.

4. Forhåndsvis det som ser lovende ut.

5. Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen eller en ekstern disk.

Ikke lagre gjenopprettede filer tilbake på SD-kortet. Jeg vet det høres åpenbart ut, men folk gjør det. Hvis du skriver gjenopprettede data til det samme kortet, risikerer du å overskrive deler av andre slettede filer som du ennå ikke har hentet ut.

Hvis den gjenopprettede videoen ikke vil spille av

5. Filen kan være der, men skadet

Denne delen blir irriterende. Noen ganger får gjenoppretting tilbake filen, men klippet vil ikke åpnes.

Det første jeg ville prøvd er VLC Media Player. VLC har åpnet ødelagte filer for meg når andre spillere feilet og ga feilmeldinger.

Hvis VLC ikke klarer det, se på verktøy for videoreparasjon. Noen av dem bygger opp igjen ødelagt opptak ved å bruke en ren prøve tatt opp med samme kamera og de samme innstillingene. Høres rart ut, men ja, det fungerer noen ganger.

Og hvis systemet ditt stadig ber om å formatere kortet, ignorer det foreløpig. Gjenoppretting først. Opprydding senere.

Det viktigste

Tid betyr noe. Skriving betyr mer.

Sjansene dine blir bedre hvis du slutter å bruke kortet raskt og starter gjenoppretting før noe overskriver det slettede området. Hvis kortet fortsatt kan leses, har du en grei sjanse. Hvis du fortsetter å ta opp på det, blir det fort stygt. Så enkelt er det.

Hvis plassen fortsatt er i bruk, er MP4-filene dine ofte fortsatt der, men filtabelen ble ødelagt under overføringen. Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt, jeg ville laget et byte-for-byte-bilde av SD-kortet først hvis PC-en din fortsatt kan lese det. Jobb fra bildet, ikke kortet. Kort som er i ferd med å feile blir raskt verre.

Bruk USB Image Tool, HDD Raw Copy eller Win32 Disk Imager. Lagre bildet på PC-en din. Skann deretter bildet med Disk Drill. Det reduserer risikoen og lar deg prøve på nytt med andre verktøy senere.

Hvis filer kommer tilbake, men ikke kan spilles av, er problemet ofte MP4-headeren, moov-atomet mangler eller er ødelagt. MediaInfo hjelper med å sjekke dette. ffmpeg fikser det noen ganger med:
ffmpeg -i broken.mp4 -c copy fixed.mp4

Hvis ffmpeg mislykkes, fungerer untrunc eller et reparasjonsverktøy som bruker en prøvefil fra samme kamera ofte bedre.

Sjekk også skjulte filer på kortet før gjenoppretting. På Windows, kjør:
attrib -h -r -s /s /d X:.

Dette fikser kort der filer forsvinner etter overføring, men lagringen fortsatt vises som brukt. Har sett det skje med billige SD-kort og ustabile kortlesere.

For en trinnvis video er denne veiledningen for gjenoppretting av MP4-videoer fra SD-kort på YouTube lett å følge.

Hvis kortet fortsatt viser brukt plass, ville jeg ikke anta at filene er borte. Noen ganger stopper overføringen halvveis, og du ender opp med foreldreløse data, ødelagte katalogoppføringer eller plassholdere på null byte. Litt annerledes syn enn @mikeappsreviewer og @reveurdenuit: før du kjører reparasjonskommandoer på noe som helst, sjekk kortets helse. Bruk noe som H2testw eller SD-kortformatererens diagnostikk hvis tilgjengelig. Et falskt eller døende kort kan få gjenoppretting til å se mulig ut, og så korrumpere alt igjen.

Ikke kjør CHKDSK først heller. Folk elsker å foreslå det, men på kamerakort kan det rote til videostrukturene.

Det jeg ville prøvd:

1. Sett låsebryteren på kortet til låst.
  2. Kopier hele det synlige innholdet til PC-en din, også rare mapper.
  3. Bruk Disk Drill til å skanne etter tapte MP4/MOV-signaturer og se om filstørrelsene virker realistiske.
  4. Hvis de gjenopprettede filene finnes, men ikke vil spille av, test dem i MPV, ikke bare VLC. MPV er merkelig god med skadede filer.
  5. Sammenlign størrelsen på gjenopprettede klipp med det kameraet ditt vanligvis lager per minutt. Små filer betyr vanligvis bare header-skrot.

En ting til som folk hopper over: sjekk kameramerkets eget gjenopprettings-/importverktøy. Canon, Sony, Panasonic, GoPro, DJI osv. gjenoppbygger noen ganger klipp på sin egen måte bedre enn generiske verktøy.

Denne tråden om gjenoppretting av slettede videoer fra et SD-kort og kameraopptak har også noen nyttige tips fra virkeligheten. Ikke fortsett å plugge kortet inn og ut 20 ganger forresten, det kan få en ustabil leser-/kortkombinasjon til å oppføre seg enda dummere.

Ett perspektiv jeg ville lagt til det @reveurdenuit, @himmelsjager og @mikeappsreviewer sa: sjekk om kameraet skrev klippene som delte segmenter eller som sidevognsadministrerte medier. Mange kameraer oppretter hjelpefiler som THM, XML, BDMV, IDX, BIN, CPI eller produsentmetadata. Hvis disse mangler, men de rå videodelene fortsatt finnes, kan generell gjenoppretting hente tilbake innholdet, men etterlate deg med MP4-filer som ikke kan spilles av eller er merkelig avkortet.

Så jeg ville ikke startet med å gjenopprette alle MP4-filer. Jeg ville først prøvd å gjenopprette hele kortstrukturen hvis mulig, inkludert skjulte systemmapper. Noen ganger er den vinnende løsningen å bygge opp den opprinnelige mappestrukturen på nytt, og deretter importere gjennom kameraprodusentens egen programvare i stedet for å dra klipp direkte.

Jeg er litt uenig i å gjøre helsetester for tidlig hvis kortet er ustabilt. Gjentatte fullstendige lesinger kan belaste et døende kort. Hvis det kobler fra, blir tregt eller endrer kapasitetsavlesning, ta ett godt image eller én god skanneomgang og stopp.

Om Disk Drill spesifikt:

Fordeler

• God til å finne slettede/tapte videofiler
  • Forhåndsvisning hjelper med å bekrefte om opptakene er ekte før gjenoppretting
  • Brukervennlig grensesnitt sammenlignet med verktøy på PhotoRec-nivå

Ulemper

• Gratisgrensen for gjenoppretting på Windows er liten for video
  • Gjenopprettede navn/mappestruktur kan fortsatt være rotete
  • Dype skanninger kan gi mange falske positive MP4-fragmenter

Hvis Disk Drill viser mange MP4-filer med lignende navn og merkelige størrelser, gjenopprett noen få eksempler først, ikke alt. Ekte klipp følger vanligvis kameraets normale mønster for bitrate og varighet. Fragmenter åpnes ofte i noen sekunder og dør så.

Dessuten, hvis kortet ditt er et microSD-kort i en adapter, bytt adapteren. De feiler oftere enn folk tror.