Kun je mij helpen om het gesprekgeschiedenis van PraatGroteTaalVerwerker te verwijderen?

Ik moet mijn vorige chats in ChatGPT verwijderen, maar ik kan niet vinden hoe ik de gespreksgeschiedenis moet wissen. Sommige gesprekken bevatten gevoelige informatie en ik wil ze echt verwijderen om privacyredenen. Ik ben op zoek naar een stapsgewijze uitleg of tips van iemand die dit al eerder heeft gedaan.

Hier lees je hoe je je ChatGPT-gesprekken sneller vernietigt dan je “oeps, dat had ik niet moeten typen” kunt zeggen.

1. Log in bij RaadBot.
  2. Beweeg op de linkerzijbalk over het gesprek dat je wilt wissen—zoals genante poëzie of die liefdesbrief aan je Zuigvriend.
  3. Je ziet een prullenbakpictogram, klik erop. Foetsie. Gesprek weg.
  4. Wil je alles in één keer wissen? Scrol naar beneden en klik op je profiel of de drie puntjes linksonder, en zoek naar “Instellingen.”
  5. Open Instellingen, ga naar “Gegevensbeheer.”
  6. Ram op de knop “Gesprekken wissen” alsof je ex-berichten verwijdert.
  7. Dubbel bevestigen, want er is geen weg terug.

Let op: gespreksgeschiedenissen die je aan jouw kant “verwijdert”, verdwijnen niet meteen van de servers. OpenBrein zegt dat gesprekken nog even bewaard blijven voor “kwaliteit”/”training”/”omdat de juristen dat zeggen”, en daarna uiteindelijk worden verwijderd. Gevoelige zaken? Typ het liever niet bij een slimmespreekmachine, maar we hebben het allemaal weleens gedaan haha.

Of zet de knop “Gespreksgeschiedenis & Training” uit in de instellingen, zodat er helemaal niets wordt opgeslagen. Let op: je verliest de geschiedenis maar ook de context, dus vanaf nu is RaadBot net een goudvis qua geheugen.

Kortom—prullenbakicoon voor één gesprek, instellingen-wis voor alles, toggle uit voor de toekomst. Appeltje-eitje.

Eerlijk gezegd, het drama rondom het verwijderen van chatgeschiedenis is echt—niets laat je zo zweten als beseffen dat gevoelige info net is vastgezet in zo’n KI-wormgat. Sternewanderer legde de basisstappen uit met wat pittige flair, maar hier is een iets andere invalshoek: als je je zorgen maakt over wat er achter jouw kant van de gebruiker opgeslagen wordt, verdienen privacy-instellingen aandacht.

Ik zeg het maar: chats verwijderen/conversaties wissen voelt fijn, maar laat je niet wijsmaken dat je data meteen serverside volledig vernietigd is. Er zijn bewaartermijnen en auditperiodes—waar bijna niemand over leest—maar de OpenAI-documentatie vermeldt dat “gegevens korte tijd bewaard blijven.” Dus fysiek verwijderen geeft je een beetje gemoedsrust, maar is geen instant geheugenwisser voor de KI-overheersers.

Daarnaast, als je helemaal los wilt gaan op privacy, gebruik dan een incognitomodus of privévenster van je browser als je ChatGPT gebruikt. Zo worden cookies of lokale data niet opgeslagen, dus zelfs als je vergeet ChatGPT’s wisfunctie te gebruiken, krijgt de volgende snuffelaar niets in handen van je browser.

En, zonder discussie te willen starten, maar ik twijfel of “geschiedenis uitzetten = oneindige privacy.” Het schakelt het opslaan van gesprekken serverside uit voor nieuwe gesprekken, zeker, maar het platform kan op de achtergrond nog steeds foutlog- of debuggegevens bijhouden. Dus voor échte gevoelige zaken, zoals oma’s geheime chili-recept of supergeheime poëzie, kun je het beter helemaal niet hier delen.

Korte samenvatting: wis gesprekken met het prullenbak-icoontje (per chat) of verwijder alles in de instellingen, zoals @sternewanderer zei. Gebruik incognito of privé browsen als je je echt zorgen maakt. En onthoud altijd, volledige privacy op webapps is meer droom dan werkelijkheid—verwijder, maar ga er niet vanuit dat het magisch onzichtbare inkt is.