Mijn iPhone-opslag is vol en ik probeer een manier te vinden om meer ruimte te krijgen zonder voor iCloud te betalen. Ik heb al apps en foto’s verwijderd, maar ik blijf opslagwaarschuwingen krijgen en kan mijn telefoon niet updaten. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken of externe opslag of een andere optie zal werken.
Dat je iPhone de melding geeft dat de opslag vol raakt is irritant, vooral als je totaal geen interesse hebt om Apple elke maand te betalen. Ik liep hier tegenaan op een telefoon van 128 GB en heb het opgelost zonder iCloud.
Je kunt de opslag in de telefoon niet uitbreiden
Dit deel is simpel. iPhone-opslag staat vanaf dag één vast. Geen microSD-slot. Geen verborgen upgradepad. Als de telefoon met 128 GB is geleverd, moet je het binnen die 128 GB doen. Dus er zijn maar twee opties: ruimte vrijmaken van wat er al op staat, of spullen van de telefoon naar externe opslag verplaatsen.
Controleer eerst de echte cijfers, Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag
Ik zou daar beginnen voordat je willekeurige dingen verwijdert. Het is de enige plek op de telefoon waar de opslagverdeling eerlijk wordt weergegeven. Je ziet bovenaan de gekleurde balk en daaronder de lijst met apps en categorieën.
Twee oplossingen vanaf dit scherm maken meestal snel verschil.
-
Open een app die je bijna niet meer gebruikt en tik op Ruim app op. Hiermee verwijder je de app zelf, maar blijven de opgeslagen gegevens behouden. Het pictogram blijft staan. Als je de app later opnieuw installeert, komt die terug met je oude gegevens. Grote games, airline-apps, hotel-apps en oude shopping-apps zijn vaak echte ruimtevreters.
-
Scroll naar Berichten en open Bekijk grote bijlagen. Deze verrast mensen vaak. Oude video's, memes, pdf's, spraakmemo's en willekeurige rommel uit groepschats stapelen zich jarenlang op. Ik vond meerdere gigabytes daar op mijn eigen telefoon. Geen grap.
De fout bij het verwijderen van foto's die bijna iedereen maakt
Foto's verwijderen maakt de ruimte niet meteen vrij. Ze blijven 30 dagen in Recent verwijderd staan en nemen nog steeds opslagruimte in. Dus ga na het opschonen van je bibliotheek naar Foto's > Albums > Recent verwijderd en verwijder ze definitief. Ik sloeg dit ooit over, keek naar de opslagbalk en dacht dat mijn telefoon een bug had. Had hij niet. Ik wel.
De Safari-cache bouwt zich stilletjes op
Open Instellingen > Apps > Safari > Wis geschiedenis en websitedata.
Hiermee wis je gecachte sitegegevens, die zich in de loop van de tijd opstapelen. Op een telefoon die dagelijks maanden of jaren wordt gebruikt, loopt het totaal hoger op dan de meeste mensen verwachten. Je verliest voor opslagdoeleinden niets belangrijks.
Waarom weinig opslag de hele telefoon traag laat aanvoelen
Wanneer de telefoon te vol raakt, daalt de prestaties. Ik merkte dat apps langzamer opstartten, de camera aarzelde en het toetsenbord vertraagd aanvoelde. iOS heeft werkruimte nodig voor tijdelijke bestanden, updates, indexering en achtergrondtaken. Als de vrije ruimte te veel onder druk komt te staan, begint de telefoon vermoeid te doen. Opslag vrijmaken gaat niet alleen om meer spullen erop te krijgen. Het lost de vertraging vaak ook op.
De grootste winst zit meestal in je fotobibliotheek
Voor de meeste mensen nemen foto's en video's het grootste deel in beslag. Met de hand door 8.000 foto's gaan is ellendig, dus ik snap waarom mensen het uitstellen.
Clever Cleaner is één manier om dit aan te pakken, en het vraagt niet om een abonnement. Wat mij opviel, was hoe het de opruiming groepeert in plaats van je hele bibliotheek in één eindeloze feed te gooien.
De sectie Heavies zet de grootste bestanden bovenaan en toont de bestandsgrootte, zodat oude 4K-video's meteen naar boven drijven. Dat zijn vaak de snelste winsten. Eén vergeten video van een concert of vakantie kan op zichzelf al meerdere gigabytes opslokken.
De sectie Similars groepeert bijna identieke foto's en kiest een Beste foto, wat helpt bij burstfoto's en die vijf net iets verschillende foto's van hetzelfde bonnetje, huisdier of parkeerbord. De sectie Screenshots zet screenshots apart en toont hun groottes voordat je iets verwijdert. Voor zover ik kon zien, blijft de verwerking op de telefoon.
Als je helemaal geen cloudopslag wilt, gebruik dan een flashdrive
Dit is de old-school oplossing, en eerlijk gezegd is die nog steeds logisch. Een iPhone-flashdrive geeft je extra ruimte zonder maandelijkse rekening. Iets als de SanDisk iXpand steek je in de oplaadpoort, waarna je foto's en video's van de telefoon kunt verplaatsen en ze vervolgens van het apparaat verwijdert.
Eén aankoop, geen abonnement. Als je doel is om bestanden te bewaren maar de opslagwaarschuwingen te stoppen, werkt deze route.
Nee, je voegt geen interne opslag toe aan een iPhone. Apple geeft je geen sleuf of upgradeoptie. Je opslag staat vast.
Ik ben het eens met @mikeappsreviewer over het belangrijkste punt, maar ik denk dat mensen zich te veel richten op eerst apps verwijderen. Apps zijn vaak niet het grootste probleem. Media, berichtgegevens en mislukte updatebestanden nemen meer ruimte in dan de meeste mensen denken.
Probeer deze dingen in plaats daarvan.
-
Verwijder gedownloade media uit streamingapps.
Netflix, Spotify, YouTube, Prime Video, Podcasts. Offline downloads staan er stilletjes en nemen gigabytes in beslag. Ik heb ooit 12 GB in Spotify gevonden. Open elke app en verwijder downloads handmatig. -
Verwijder oude iPhone-updatebestanden.
Ga naar Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag. Als je een iOS-updatebestand ziet staan, verwijder het dan. Een vastgelopen update-download kan 5 tot 8 GB innemen. -
Pas je camera-instellingen voor de toekomst aan.
Als je in ProRAW, 4K of 60 fps fotografeert, raakt je telefoon snel vol. Schakel over naar Hoge efficiëntie in Instellingen, Camera, Structuren. Dit maakt geen oude ruimte vrij, maar het vertraagt het probleem wel flink. -
Verplaats bestanden naar een computer, niet naar de cloud.
Gebruik een Mac, Windows-pc of externe SSD via de Bestanden-app. Verwijder daarna de originelen van de telefoon. Dit is de goedkoopste langetermijnoplossing als je een hekel hebt aan abonnementen. -
Ruim fotowarrboel slimmer op.
Als je bibliotheek opgeblazen is met duplicaten, screenshots en grote video’s, helpt Clever Cleaner om het sneller te sorteren. Deze gids over gratis iPhone-opslag opschonen met Clever Cleaner legt het uit in eenvoudig Engels.
Voor iOS-updates moet je mikken op 8 tot 10 GB vrije ruimte. Minder dan dat en de telefoon begint raar te doen. Irritant, maar ja, zo gedraagt iOS zich nu eenmaal.
Nee. Je kunt de interne opslag van een iPhone niet uitbreiden zonder iCloud, met iCloud of met magie. Apple soldeert de opslag vast, dus wat je hebt gekocht is waar je het mee moet doen. @mikeappsreviewer en @byteguru hebben daarin gelijk.
Waar ik het een beetje oneens ben, is met het gebruikelijke advies om gewoon meer spullen te verwijderen. Soms ligt het probleem niet aan je bestanden, maar aan iOS dat opgeblazen is door Systeemgegevens. Die categorie kan om geen duidelijke reden belachelijk groot worden.
Een paar dingen die ik zou proberen en die niet echt aan bod kwamen:
- Start de telefoon opnieuw op na het opschonen. Klinkt dom, maar opslagtotalen worden soms niet meteen opnieuw berekend.
- Schakel Bewaar gedownload uit in Apple Music/Podcasts als je die gebruikt. Apple’s eigen apps nemen ook veel ruimte in.
- Controleer de Bestanden-app op enorme ZIP-bestanden, pdf’s, video-exporten, GarageBand-projecten enzovoort. Mensen vergeten dat Bestanden bestaat.
- De Mail-app kan heel veel bijlagen cachen. Het verwijderen en opnieuw toevoegen van het e-mailaccount kan die cache soms verkleinen.
- Als Systeemgegevens enorm groot is, maak dan een reservekopie op een computer en voer daarna een herstel uit. Vervelend? ja. Effectief? ook ja.
Als foto’s nog steeds het grootste probleem zijn, is Clever Cleaner eigenlijk handig om grote video’s, duplicaten en screenshot-rommel sneller te vinden dan wanneer je het handmatig doet. Dat is waarschijnlijk de snelste manier om ruimte vrij te maken zonder maandelijks te betalen.
Als je bestanden wilt bewaren maar niet op de telefoon, gebruik dan:
- een computer
- een externe schijf in Bestanden
- of een Lightning/USB-C-flashdrive
Als je ook snel wilt zien hoe Clever Cleaner werkt, is deze video over het opschonen van iPhone-opslag met Clever Cleaner makkelijker te volgen dan de meeste tekstgidsen.
Korte versie: je kunt de iPhone zelf niet upgraden, maar je kunt wel de opslagwaarschuwingen zonder iCloud stoppen door spullen van het apparaat te halen en verborgen opslagvreters aan te pakken.
Je hebt het kernantwoord al gekregen van @byteguru, @nachtdromer en @mikeappsreviewer: je kunt de interne opslag van een iPhone niet fysiek uitbreiden. Op één punt wil ik wel tegenspreken. Mensen zijn vaak geobsedeerd door de grootste categorieën in iPhone-opslag, maar soms is de snellere winst om te verhelpen wat updates tegenhoudt, in plaats van te proberen alles schoon te maken.
Wat ik anders zou doen:
- Gebruik een computer om iOS bij te werken in plaats van rechtstreeks op het apparaat. Finder op Mac of Apple Devices/iTunes op Windows kan de update installeren terwijl er minder vrije ruimte op de telefoon nodig is.
- Schakel gedeelde fotobibliotheken tijdelijk uit als je die gebruikt. Gedeelde inhoud kan het opschonen verwarrend maken, omdat lokaal verwijderen niet altijd de definitieve scheiding is die mensen verwachten.
- Controleer spraakmemo’s en gedownloade bewerkingen/projecten van apps zoals iMovie, CapCut, GarageBand, Lightroom. Die zitten verstopt buiten de gebruikelijke fotowisactie.
- Bekijk offline kaarten in Apple Maps of Google Maps. Die kunnen ongemerkt meerdere GB opslokken.
- Schakel automatisch opnieuw downloaden van apps uit zodat de telefoon zichzelf niet meteen weer vult nadat je hebt opgeschoond.
Wat opschoonapps betreft, Clever Cleaner is prima als je probleem fototroep is.
Voordelen:
- snel in het vinden van duplicaten en grote video’s
- makkelijker dan eindeloos door de Foto’s-app scrollen
- handig voor het opschonen van schermafbeeldingen
Nadelen:
- je moet nog steeds alles controleren voordat je verwijdert
- niet nuttig voor Systeemgegevens
- vergroot de opslag niet, het helpt alleen om ruimte terug te winnen
Dus nee, geen opslagupgrade. Maar ja, je kunt meestal genoeg ruimte terugkrijgen zonder iCloud, en als het doel alleen is om de telefoon bij te werken, is updaten via een computer vaak de slimme oplossing die mensen over het hoofd zien.