Maak oude iPhone sneller - Welke instellingen helpen echt en welke niet?

Mijn oudere iPhone is na recente iOS-updates merkbaar trager geworden, en ik probeer uit te zoeken welke instellingen de prestaties echt verbeteren. Ik heb tips gezien zoals Achtergrondverversing uitschakelen, beweging verminderen, opslagruimte vrijmaken en widgets uitschakelen, maar ik weet niet zeker wat echt helpt en wat verouderd advies is. Welke instellingen zijn de moeite waard om aan te passen om een oude iPhone sneller te maken zonder problemen te veroorzaken?

Oude iPhones zijn meestal niet meteen “afgeschreven” alleen omdat ze traag aanvoelen. Vaak kun je nog een behoorlijke snelheidswinst terugkrijgen door een paar zwaardere iOS-functies uit te zetten en opslagruimte vrij te maken. Opnieuw opstarten helpt even, maar het lost niet op wat de telefoon echt vertraagt.

Een herstart ruimt wat tijdelijke rommel op en kan een proces stoppen dat was vastgelopen. Dat is nuttig, maar oudere iPhones worden meestal om twee grotere redenen traag: iOS draait functies waar de hardware nooit echt goed in is geweest, en de opslag zit zo vol dat het systeem geen ruimte meer heeft om goed te werken.

De eerste plek waar ik zou beginnen is Instellingen.

Schakel Ververs op achtergrond uit via Instellingen > Algemeen > Ververs op achtergrond. Je kunt het helemaal uitschakelen, of alleen aan laten voor apps die het echt nodig hebben, zoals berichtenapps. Achtergrondactiviteit gebruikt nog steeds CPU en batterij, zelfs wanneer je de app niet actief gebruikt, en oudere chips merken dat sterker.

Schakel daarna Verminder beweging in via Instellingen > Toegankelijkheid > Beweging. Ga vervolgens naar Weergave en tekstgrootte en zet Verminder transparantie aan. Hierdoor ziet iOS er wat vlakker uit, maar het vermindert de vervagingseffecten en animaties waardoor oudere telefoons traag kunnen aanvoelen.

Controleer ook de Energiebesparingsmodus. Als je die altijd aan laat staan, beperkt de telefoon bewust de prestaties om batterij te besparen. Dat is prima als batterijduur belangrijker is, maar als je wilt dat de telefoon sneller aanvoelt, zet Energiebesparingsmodus dan uit.

De batterijconditie is ook belangrijk. Ga naar Instellingen > Batterij > Batterijconditie. Als de maximale capaciteit onder de 80% ligt, kan iOS prestatiebeheer toepassen om te voorkomen dat de telefoon willekeurig uitvalt. Op dat punt kan een batterijvervanging meer verschil maken dan welke instelling dan ook.

Opslag is het deel dat veel mensen over het hoofd zien. iOS heeft vrije ruimte nodig voor tijdelijke bestanden, indexering, updates en normaal systeemwerk. Zodra de telefoon voor ongeveer 90% of meer vol zit, kan alles zwaarder aanvoelen. Apps openen langzamer, de camera kan haperen en de telefoon kan warm worden omdat hij constant om ruimte moet vechten. Bij een oudere iPhone is ongeveer 10% tot 20% vrijhouden eerder een vereiste dan een leuke bonus.

Er zijn een paar snelle verbeteringen. Wis Safari-gegevens via Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata. Ontlaad apps die je niet gebruikt via Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Maar voor de meeste mensen zitten foto’s en video’s op de plek waar de echte opslagverstoppers zich schuilhouden.

Handmatig duizenden foto’s sorteren is verschrikkelijk, vooral als je enorme video’s, schermopnames of tien kopieën van dezelfde foto probeert te vinden. Clever Cleaner maakt dat deel veel eenvoudiger, en het is gratis zonder advertenties of abonnement.

De sectie Zwaarste toont eerst je grootste bestanden, met de exacte bestandsgroottes. Daar vallen oude 4K-video’s en schermopnames meestal direct op. Door er maar een paar van te verwijderen, kun je meer ruimte vrijmaken dan door een stapel gewone foto’s te verwijderen.

De sectie Vergelijkbaar groepeert bijna dubbele foto’s en kiest de scherpste uit elke set. Dus in plaats van elke versie van dezelfde afbeelding één voor één te bekijken, kun je de extra’s veel sneller opruimen.

Het toont ook bestandsgroottes bij schermafbeeldingen voordat je iets verwijdert, wat helpt omdat schermafbeeldingen na verloop van tijd ongemerkt kunnen oplopen tot meerdere gigabytes.

Het scannen en opruimen gebeurt op de telefoon zelf. Er wordt tijdens het proces niets geüpload of verstuurd.

Na op deze manier ongeveer 30 GB te hebben vrijgemaakt, met eerst de instellingen aangepast en daarna de opslag opgeruimd, voelde de telefoon merkbaar beter aan. Apps openden sneller, de camera startte zonder vast te lopen en de telefoon werd niet meer warm tijdens normaal gebruik. Die warmte kwam er eigenlijk op neer dat de telefoon te hard moest werken omdat de opslag vol zat en het systeem geen ademruimte had.

De aanpassingen in de instellingen helpen. Het opruimen van opslag helpt meestal meer. Beide doen is waarschijnlijk de beste gratis manier om een oudere iPhone weer bruikbaar te laten aanvoelen.

Verwacht niet dat instellingen een versleten batterij of een bijna volle telefoon oplossen. Ik ben het eens met het punt over opslag hierboven, maar ik zou sceptischer zijn over de vraag of Ververs op achtergrond apps de telefoon sneller laat aanvoelen terwijl je hem daadwerkelijk gebruikt. Het kan helpen met batterijduur en warmte, zeker, maar het is geen wondermiddel. De instellingen die meestal het meest zichtbare verschil maken zijn Verminder beweging, Verminder transparantie, minder widgets, minder live meldingen en het verwijderen van rommel-apps die services op de achtergrond uitvoeren. Na een grote iOS-update moet je de telefoon ook een dag of twee aangesloten op wifi laten, omdat Foto’s, Spotlight en app-updates ervoor kunnen zorgen dat hij vreselijk aanvoelt terwijl alles opnieuw wordt geïndexeerd. Als hij daarna nog steeds traag is, controleer dan de batterijconditie en Apples uitleg over prestatiebeheer van de iPhone-batterij. Een slechte batterij verslaat elke aanpassing in de instellingen.

Je kunt een oude iPhone minder irritant laten aanvoelen, maar waarschijnlijk krijg je hem niet weer als nieuw. De instelling die mensen overschatten is het voortdurend geforceerd sluiten van apps, omdat iOS dat meestal beter afhandelt dan de gebruiker en alles opnieuw openen juist trager kan zijn. De instellingen die ik echt zou aanpassen zijn zoeksuggesties voor apps die je niet gebruikt, meldingsrechten voor luidruchtige apps, widgets op het vergrendelscherm/startscherm en automatische downloads als de telefoon direct na updates altijd traag lijkt. Ik zou Ververs op achtergrond uit laten voor onzin-apps, maar er geen wonderen van verwachten. Als typen, de camera starten of wisselen tussen apps nog steeds slecht gaat met vrije opslagruimte en een redelijke batterijconditie, dan is dat meestal hardware die zijn leeftijd laat zien, niet een verborgen schakelaar die je hebt gemist.