Jag råkade av misstag radera flera GoPro-videoklipp från mitt SD-kort innan jag säkerhetskopierade dem, och jag försöker hitta ett pålitligt sätt att återställa dem. Dessa videofiler är verkligen viktiga, och jag behöver hjälp med att välja den bästa programvaran eller metoden för återställning av GoPro-videor som faktiskt fungerar.
Varit där. Det suger.
Första jag skulle göra är att sluta använda SD-kortet direkt. Inga nya klipp. Ingen formatering. Ingen reparera-knapp i slumpmässiga appar. När GoPro-material raderas ligger datan ofta kvar på kortet ett tag. Problemet är överskrivning. En tur till, ett testklipp till, ett misstag till, och dina chanser minskar.
Saker jag skulle kontrollera innan återställningsprogram
- Om du betalar för en GoPro-prenumeration, logga in och kontrollera molnets mediebibliotek och mappen Papperskorgen.
- Sätt tillbaka kortet i kameran en gång och se om GoPro erbjuder sin egen uppmaning för filreparation.
- Bläddra igenom kortet efter LRV-filer. Det är lågupplösta förhandsvisningsfiler. Inte optimalt, men fortfarande bättre än ingenting om hela videon är borta.
Om huvudmaterialet saknas från kortet skulle jag prova Disk Drill. Jag använde det en gång på ett kamerakort efter en misslyckad överföring, och det fick tillbaka mer än jag förväntade mig. Den del som är värd att prova för GoPro-media är läget Advanced Camera Recovery som visas här:
Varför detta spelar roll: GoPro-material är ofta fragmenterat. Kameran skriver video i delar över hela kortet, ibland väldigt många. Vissa återställningsappar hittar delar men misslyckas när det är dags att bygga upp filen igen. Slutresultatet blir att du får en MP4 med rätt namn och storlek, men den går inte att öppna. Eller så spelar den upp 11 sekunder och dör. Jag har sett båda.
Disk Drills kameraläge är avsett för saker som actionkameror, drönare och dashcams, där fragmenterad video är vanligt. Det stöder GoPro-format, inklusive MP4 och LRV, och försöker bygga upp filstrukturen igen i stället för att ge dig en hög med trasiga rester.
Tre praktiska saker som folk hoppar över
- Använd en kortläsare. Anslut inte själva GoPro-kameran om du inte måste. Direkta kameraanslutningar misslyckas på märkliga sätt.
- Spara återställda filer på en annan enhet. Lägg aldrig tillbaka dem på samma SD-kort.
- Om kortet ger fel, kopplas från eller läses långsamt, gör först en byte-för-byte-avbildning. Skanna avbildningen, inte kortet. Säkrare så.
Om du inte har spelat in mycket sedan materialet försvann är dina chanser fortfarande ganska goda. Inte garanterat. Fortfarande värt att prova innan du gör något annat.
Om klippen raderades och du inte spelade in nytt material efteråt är dina chanser fortfarande ganska goda.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig sak, sluta använda kortet. Jag håller dock inte helt med om att sätta tillbaka det i GoPro för att testa saker. Jag skulle hoppa över den delen om inte kortet är stabilt och läsbart. Varje extra skrivoperation är en risk.
När det gäller programvara skulle jag titta på Disk Drill först. Det brukar fungera bättre med kamerakort än många generiska appar för att återställa raderade filer, särskilt när GoPro-videon har delats upp i fragment. Det spelar stor roll med actionkamera-material. Väldigt stor roll. Om du återställer en MP4 och den visar rätt filstorlek men inte går att spela upp är fragmentering ofta orsaken.
Min metod:
- Sätt SD-kortet i en kortläsare.
- Skapa först en diskavbild om kortet är gammalt, glitchigt eller långsamt.
- Skanna med Disk Drill.
- Förhandsgranska allt som hittas innan återställning.
- Återställ till din dator, inte tillbaka till SD-kortet.
Om Disk Drill missar filerna är PhotoRec ett gratis alternativ. Det är fult, men kan ibland dra ut rå videodata från skadade kort. Nackdelen är att filnamn och mappstruktur ofta försvinner, och GoPro-klipp kommer tillbaka rörigt.
Kolla också den här videon om du vill ha en tydlig steg-för-steg-guide för återställning av GoPro- och kamerakortsfiler:
steg-för-steg-guide för återställning av SD-kort för kamera
En sak till som många missar, GoPro sparar ofta THM- och LRV-sidecar-filer. Om du hittar sådana med matchande tidsstämplar hjälper de dig att identifiera vilka raderade klipp som hör till vilken session. Inte perfekt, men fortfarande användbart.
Om klippen bara raderades och kortet inte återanvändes, är återställning fortfarande fullt möjlig. Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @suenodelbosque, men jag är lite mindre optimistisk om att förlita sig på kamerans beteende eller sidofiler för att säga särskilt mycket. Ibland slösar det bara tid när du borde skanna så snart som möjligt.
Det jag skulle lägga till är detta:
- Kontrollera exFAT-korruption, inte bara radering. Många GoPro-kort ser ut som om filer har raderats när filtabellen egentligen är skadad.
- På Windows kan du använda ett verktyg som R-Studio eller UFS Explorer om Disk Drill inte hittar spelbara resultat. De är mindre nybörjarvänliga, men starkare när kortets filsystem är trasigt.
- Om de återställda MP4-filerna hittas men inte går att öppna, prova Grau Video Repair Tool eller restore.media efteråt. Återställning och reparation är två olika steg, och folk blandar ihop dem.
För det enklaste första försöket, ja, Disk Drill är förmodligen det mest praktiska valet för GoPro-videoåterställning på ett SD-kort eftersom det hanterar raderade mediefiler och fragmenterad kamerainspelning bättre än många grundläggande appar för att ångra radering. Jag skulle använda det först och sedan gå vidare till tyngre verktyg bara om det behövs.
Också värt att läsa: Tips för återställning av förlorad video från GoPro Hero 8 från riktiga användare
En brutal sanning: om du spelade in nytt material efter att ha raderat de gamla klippen kan vissa av dem vara borta på riktigt. Kanske inte. Faktiskt borta. Men om du stoppade i tid finns det fortfarande en god chans.
Jag håller med @suenodelbosque och @reveurdenuit om den viktigaste regeln: behandla det där SD-kortet som bevismaterial nu, inte som lagring.
En liten invändning mot @mikeappsreviewer dock: jag skulle inte sätta tillbaka kortet i GoPro-kameran bara för att se vad som händer om du inte har något annat val. Kameror älskar att skriva små metadata-bitar, och det är precis vad du inte vill.
Min uppfattning: för raderade GoPro-klipp är Disk Drill ett stabilt första försök eftersom actionkamera-material ofta är fragmenterat, och grundläggande verktyg för att återställa raderade filer klarar inte det.
Fördelar med Disk Drill
- lätt att använda
- bra med SD-kort och kameramedia
- förhandsgranskning hjälper till att filtrera bort skräp
- bättre än genomsnittet på fragmenterad video
Nackdelar
- inte det billigaste alternativet
- djupa skanningar kan ta ett tag
- om kortet har allvarliga filsystemskador kan du fortfarande behöva något mer avancerat
Det jag skulle göra annorlunda jämfört med de vanliga råden:
- återställ allt från samma inspelningssession, inte bara de saknade klippen
- behåll även de återställda LRV/THM-filerna
- sortera resultaten efter tidsstämpel och filstorlek först, inte filnamn
- om återställda MP4-filer inte går att spela upp betyder det inte att återställningen misslyckades, det kan betyda att filen behöver repareras efteråt
Så ja, Disk Drill är förmodligen det bästa stället att börja. Om det hittar klippen men de är skadade, byt tankesätt från återställningsproblem till videoreparationsproblem. Den skillnaden sparar mycket tid.